Jeg har nettopp fullført en fotoshoot, og CF-kortet mitt sluttet plutselig å kunne leses på kameraet og datamaskinen. Kortet inneholder viktige kundebilder, og jeg har foreløpig ingen sikkerhetskopi. Jeg trenger hjelp med sikre trinn for gjenoppretting av CF-kort, pålitelig programvare for bildegjenoppretting, eller råd om hvorvidt profesjonell datagjenoppretting er det beste alternativet.
CF-kortet ser tomt ut, ikke rør det ennå
Jeg har opplevd dette én gang med et kamerakort, og det første jeg ville gjort er å slutte å bruke kortet med en gang. Ingen flere bilder. Ingen formateringsmelding. Ikke kopier noe over på det. La det være i fred.
Når et CF-kort plutselig vises som tomt eller ødelagt, er filene ikke alltid borte. Noen ganger blir filtabelen ødelagt, så datamaskinen din mister oversikten, mens bilde- og videodataene fortsatt ligger på kortet. Faren er overskriving. Når nye data først havner der, blir gjenoppretting mye vanskeligere veldig raskt.
Det jeg ville prøvd først
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare før noe annet. Et enkelt alternativ er Disk Drill.
Det som skilte seg ut for meg med det:
- Det er enkelt å bruke uten å måtte klikke seg gjennom femti menyer
- Det leser vanlige CF-kortformater som FAT32 og exFAT
- Det finner kamerafiltyper folk bryr seg om, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4
- Forhåndsvisning hjelper mye, fordi du ser hva som fortsatt er lesbart før du lagrer noe
Rekkefølgen betyr noe
-
Fjern CF-kortet fra kameraet
Legg det til side. Ikke fortsett å teste det i kameraet. -
Bruk en egen CF-kortleser
Jeg ville hoppet over å koble kameraet til med USB. En kortleser gir vanligvis bedre direkte tilgang. -
Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din
Ikke installer noe på CF-kortet. Det høres opplagt ut, men folk gjør det når de er stresset. -
Skann kortet
Åpne Disk Drill, velg CF-kortet, kjør en full skanning, og la den bli ferdig. -
Forhåndsvis det den finner
Hvis bildene eller klippene dine forhåndsvises uten problemer, er sjansene dine bedre. -
Gjenopprett filer et annet sted
Lagre dem på PC-en din, en ekstern SSD eller en annen disk. Skriv aldri gjenopprettede filer tilbake til det samme CF-kortet.
Hvis kortet oppfører seg rart
Denne delen er viktigere enn folk tror.
Hvis kortet leses sakte, mister tilkoblingen, gir lesefeil eller begynner å oppføre seg ustabilt, ville jeg laget et byte-for-byte-bilde først og skannet bildet i stedet for å belaste kortet om og om igjen. Færre direkte lesinger, mindre belastning på sviktende lagringsmedier.
Jeg ville heller ikke kjørt CHKDSK, macOS First Aid eller noe reparasjonsverktøy før gjenoppretting. De verktøyene endrer filsystemet. Hvis målet ditt er filgjenoppretting, er det feil første trekk. Få ut filene først. Reparer senere. Formater senere.
Når programvare ikke er veien å gå
Jeg ville stoppet opp og vurdert en gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:
- Kortet blir ikke oppdaget på noen datamaskin
- Pinnene ser bøyde eller skadet ut
- Kortet blir varmt
- Det kobler stadig fra
- Filene er så viktige at du ikke vil ta sjansen
Hvis kortet fortsatt vises normalt, er programvare vanligvis det første jeg ville prøvd. Hvis det ikke engang monteres riktig, ville jeg ikke fortsatt å tvinge det.
Håper dette hjelper litt.
Slutt å prøve tilfeldige løsninger. Tid er viktig.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å prøve deg på det kortet. Jeg er uenig i å gjøre gjentatte direkte skanninger først hvis kortet er ustabilt. Hvis CF-kortet kobler inn og ut, lag et bilde av det én gang, og jobb deretter fra bildet. Mindre belastning på kortet.
Dette ville jeg gjort:
- Sjekk CF-pinnene i både kamera og kortleser. Bøyde pinner er vanlig med CompactFlash.
- Prøv én kortleser av god kvalitet via USB på én stasjonær eller bærbar PC. Hopp over adaptere hvis du kan.
- Hvis kortet viser noen størrelse i det hele tatt, klon det først med et skrivebeskyttet verktøy.
- Kjør gjenoppretting på klonen, ikke originalen.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for bildegjenoppretting fra CF-kort. Det håndterer RAW-filer godt, og forhåndsvisningen er nyttig for å sortere kundeopptak raskt. Hvis du vil bruke uttrykket folk søker etter, tenk beste programvare for gjenoppretting av CF-kortbilder, ikke beste programvare for gjenoppretting av SD-kort, siden mediet ditt er annerledes.
Ikke formater. Ikke kjør CHKDSK. Ikke la kameraet reparere det. Det skriver endringer.
Hvis kortet ikke oppdages noe sted, eller du ser bøyde pinner, stopp der og send det til et profesjonelt laboratorium. Fysisk CF-skade blir raskt verre.
Denne korte videoen dekker også en lignende arbeidsflyt for gjenoppretting, se en rask demo av kortgjenoppretting.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @yozora, men jeg vil legge til én ting folk hopper over når de får panikk: sjekk om dette faktisk er et problem med leseren/kameraets pinner før du fortsetter å prøve programvaregreier. Med CompactFlash er bøyde pinner idiotisk vanlig, og gjentatte innsettinger kan gjøre det mye verre veldig fort.
Dette ville jeg gjort annerledes:
- Inspiser hullene i CF-kortet og pinnene i leseren/kameraet med en lommelykt
- Prøv én kjent fungerende CF-leser, ikke fem tilfeldige adaptere
- Hvis kortet monteres, om så bare kort, kopier først et fullstendig diskbilde hvis du kan
- Kjør deretter gjenoppretting mot bildet
Jeg ville også unngått å koble det fra og til i det uendelige bare for å se om det dukker opp. Det kan gjøre et kort som kan reddes om til et dødt kort. Folk gjør dette hele tiden, og det er brutalt.
Hvis kortet er synlig i Diskbehandling / Systeminformasjon, men ikke kan åpnes, er det faktisk ikke det verste tegnet. I så fall er Disk Drill et legitimt alternativ for gjenoppretting av CF-kort, spesielt for fotoopptak siden det gjenkjenner RAW og vanlige video-/fotoformater ganske bra. Jeg ville brukt det til å skanne og gjenopprette kun til en annen disk.
Hvis kortet er helt usynlig på flere maskiner, blir varmt, eller du finner bøyde pinner, stopp med gjør-det-selv. Da er det profesjonell gjenoppretting som gjelder, uten tvil.
Hvis du også vil ha flere eksempler som er spesifikke for denne typen medier, er denne tråden om hjelp med gjenoppretting av CFexpress-bilder for tapte bilder verdt å lese selv om kortet ditt er CF, ikke CFexpress. Samme tankegang for innledende feilsøking.
Og ja, ikke la kameraet fikse det. Den knappen er i bunn og grunn et lokkemiddel.