Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra harddisken min og tømte Papirkurven før jeg innså det. Jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en harddisk på uten å gjøre ting verre, og jeg trenger virkelig råd om hvilke gjenopprettingsverktøy eller trinn som faktisk fungerer.
Å miste filer føles forferdelig. Jeg har vært der, og den delen der folk får panikk og fortsetter å klikke rundt er som regel det som gjør det verre. Hvis disken fortsatt fungerer, er sjansene dine ofte ganske gode, men bare hvis du slutter å røre den nå.
Første steg, slutt å bruke disken. Med en gang. Når en fil blir slettet, blir dataene som regel liggende på disken en stund. Systemet markerer bare plassen som tilgjengelig. Når nye data havner der, begynner muligheten for gjenoppretting å falle raskt. Så ikke installer noe på den, ikke flytt filer over til den, og ikke fortsett å bruke den som normalt.
Hvis det slettede innholdet lå på en andre intern disk eller en ekstern disk, koble den fra og koble den til en annen datamaskin for gjenoppretting. Det er den reneste løsningen. Hvis det lå på Windows- eller macOS-oppstartsdisken, blir ting vanskeligere. Jeg ville startet fra en USB-minnepinne eller brukt en annen maskin hvis du har en, fordi hoved-OS-et ditt fortsetter å skrive midlertidige filer og logger i bakgrunnen.
Det jeg ville gjort videre er å installere Disk Drill på en annen disk, ikke den med de manglende filene. Folk overser denne delen hele tiden, og lurer så på hvorfor gjenopprettingen ble dårligere. En nyttig ting i Disk Drill er muligheten til å lage et fullstendig byte-for-byte-bilde av disken først. Jeg liker å gjøre det når dataene er viktige, fordi du da skanner kopien i stedet for å rote rundt på originaldisken om og om igjen. Det viser også forhåndsvisninger før gjenoppretting, noe som sparer tid når du sorterer gjennom nytt navn-satt rot og halvødelagte filtrær. Gratisversjonen lar deg skanne og forhåndsvise, og så betaler du bare hvis du vil gjenopprette.
Noen ting jeg ville hatt i bakhodet:
- Harddisker gir deg vanligvis en bedre sjanse enn SSD-er. Gammeldagse HDD-er har en tendens til å la slettede data bli liggende lenger. Likevel, ikke slapp av. Noen nyere harddisker støtter også TRIM, og når oppryddingen skjer, blir gjenoppretting styggere.
- Hvis disken klikker, skraper eller stadig kobler seg fra, stopp. Jeg ville ikke kjørt gjenopprettingsprogramvare på en disk med mekaniske problemer. Da er det labarbeid som gjelder.
- Én grundig skanning er nok. Å kjøre skanning etter skanning trekker ikke magisk fram nye filer fra ingensteds. Det sløser stort sett bare med tid og legger mer stress på en svak disk.
Hvis Disk Drill ikke får jobben gjort, ville jeg prøvd et annet verktøy før jeg ga opp. Recuva er enkel og rask for enklere slettinger. DiskGenius er bedre når partisjoner eller filsystemer ser ødelagte ut. Data Rescue er et program jeg har sett Mac-brukere støtte seg på. Jeg hadde fortsatt bedre hell med Disk Drill for en blanding av brukervennlighet og skannedybde, men dette er greie reservealternativer.
Handle raskt, la disken være i ro, og ikke begynn å eksperimentere på originaldisken. Hvis du håndterer det forsiktig, kan det hende du fortsatt får tilbake mesteparten.
Jeg har gjenopprettet slettede filer fra HDD-er mer enn én gang. Suksessraten avhenger av 3 ting. Disktype, tid siden sletting, og om du fortsatte å bruke den.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å slutte å bruke disken. Jeg er litt uenig om å prøve flere apper med en gang. Hvis filene betyr noe, klon først, og test deretter verktøy på klonen. Mindre risiko, mindre slitasje.
Min rekkefølge ville vært:
- Sjekk papirkurven for skysynkronisering, OneDrive, Google Drive, Dropbox.
- Sjekk Filhistorikk på Windows, Tidligere versjoner eller Time Machine på Mac.
- Hvis ingenting er der, lag et sektor-for-sektor-avbildning.
- Skann avbildningen med Disk Drill.
- Gjenopprett filer til en annen disk.
Hvorfor jeg prioriterer sikkerhetskopier først. De bringer tilbake originale navn og mapper. Rå gjenoppretting gir deg ofte en haug med filer med tilfeldige navn. For bilder og dokumenter fungerer filutskjæring greit. For store videoer eller prosjektfiler blir resultatene fort rotete.
Hvis det er en SSD, synker sjansene mye fordi TRIM sletter slettede blokker raskt. På en vanlig HDD har jeg sett gjenoppretting fungere flere dager senere hvis disken stort sett har vært inaktiv. Hvis disken lager lyder eller leser tregt som bare det, stopp og bruk et laboratorium.
For alle som søker etter dette senere, dette er en solid guide for å gjenopprette permanent slettede filer fra en harddisk, SSD, USB-stasjon eller minnekort, med mindre risiko for å overskrive data. Også verdt en rask titt, enkle tips for gjenoppretting av slettede filer fra harddisker.
Viktigst av alt, ikke gjenopprett tilbake til samme disk. Det er der folk ødelegger det.
Én ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @viajeroceleste sa: før du går rett til gjenopprettingsprogramvare, sjekk om filene noen gang ble åpnet fra en app som har sin egen gjenopprettingsbuffer. Word, Excel, Photoshop, noen videoredigerere, til og med PDF-apper legger noen ganger igjen autosave-/midlertidige kopier. Folk glemmer dette hele tiden, og det kan være mye ryddigere enn rå filgjenoppretting.
Dessuten er jeg litt uenig i tankegangen om dyp skanning snarest mulig. Hvis filene er veldig viktige, ville jeg faktisk unngått en lang skanning på den opprinnelige disken med mindre du allerede vet at disken er frisk. Sjekk først SMART-status med noe enkelt. Hvis HDD-en har omallokerte sektorer, lesefeil eller oppfører seg ustabilt, kan skanning gjøre en gjenopprettbar situasjon til et mye større rot.
Når det gjelder faktisk filgjenoppretting, ja, Disk Drill er et solid alternativ, hovedsakelig fordi det håndterer både skanning etter slettede filer og bildebasert gjenoppretting uten å være totalt plagsomt. Jeg har fått bedre resultater når jeg søker etter filtype + endringsdato i stedet for å stole på mappestrukturen, som ofte er ødelagt etter tømming av Papirkurven. Recuva er greit for grunnleggende ting, men hvis filnavn betyr noe, kan resultatene variere.
En annen ting folk gjør feil: de gjenoppretter alt. Ikke gjør det. Gjenopprett noen få kritiske filer først, test dem, og ta deretter resten. Det sparer mye tid og unngår falskt håp.
Hvis dette var en ekstern harddisk og ikke systemdisken din, er sjansene dine vanligvis mye bedre. Det er også verdt å lese denne suksesshistorien og tipsene om datagjenoppretting fra ekstern harddisk.
Hvis disken begynner å klikke, blir ekstremt treg eller kobler fra, stopp med gjør det selv-greiene umiddelbart. Da er det laboratoriearbeid som gjelder, ikke prøv én skanning til-territorium.
En liten uenighet med @viajeroceleste, @codecrafter og @mikeappsreviewer: folk fokuserer så mye på gjenopprettingsapper at de hopper over den kjedelige, men nyttige kontrollen av selve filsystemet. På en HDD, hvis slettingen var nylig, kan noen ganger MFT-en eller katalogoppføringer fortsatt etterlate nok metadata til en renere gjenoppretting enn en stor råutskjæring.
Dette ville jeg gjort:
- Monter stasjonen som skrivebeskyttet hvis mulig.
- Sjekk om de tapte filene lå i en kjent mappe med stabile navn.
- Kjør først en filsystembevisst skanning, ikke en full dyp råutskjæring.
- Bruk bare rågjenoppretting hvis det mislykkes.
Det er viktig fordi dype skanninger ofte returnerer tusenvis av filer med ubrukelige navn.
Disk Drill er bra her fordi det lar deg skille skanneresultatene ganske tydelig.
Fordeler:
- enkle forhåndsvisninger
- kan lage et bilde av stasjonen
- grei sortering/filtrering
- håndterer vanlige filsystemer godt
Ulemper:
- dype skanninger kan være støyende
- betalt gjenoppretting
- store resultatsett kan bli rotete
Hvis du vil ha alternativer etter det, er Recuva og DiskGenius fortsatt verdt å se på, men testgjenopprett noen få filer først, ikke alt på én gang.
Hvis de slettede filene også var fragmenterte videofiler, bør du dempe forventningene. Det er ofte de første tingene som kommer tilbake korrupte selv når bilder og dokumenter gjenopprettes fint.