Nogen der for nylig har gendannet permanent slettede filer på Mac?

Jeg kom ved et uheld til permanent at slette vigtige filer på min Mac, og de er hverken i Papirkurv eller iCloud. Jeg leder efter råd om filgendannelse på Mac, pålidelig gendannelsessoftware eller trin, der kan hjælpe med at gendanne slettede filer, før de er væk for altid.

Jeg ville behandle dette som en hasteopgave, men jeg ville ikke afskrive det endnu. At tømme Papirkurven fjerner ganske vist den nemme gendannelsesknap. Alligevel kan filblokkene stadig ligge der, indtil macOS skriver over dem, eller SSD'en rydder dem via TRIM.

Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge Mac'en. Seriøst. Installer ikke noget. Hent ikke store downloads. Flyt ikke mapper rundt. Spring opdateringer over. Hver eneste smule aktivitet på det samme drev forringer dine chancer.

1. Dobbelttjek, før du går i gendannelsestilstand

Jeg har set filer se slettede ud, når de kun var flyttet, skjult eller skubbet over i synkroniseret lagring et andet sted. Så jeg ville tjekke Finder-søgning igen, kigge i Papirkurv én gang til og vise skjulte filer med Command + Shift + .

Det lyder dumt, men dette trin sparer tid, når filen ikke er væk, kun gemt af vejen.

2. Se på Time Machine og iCloud, før du rører ved gendannelsesapps

Hvis Time Machine var slået til, ville jeg åbne den mappe, hvor filen tidligere lå, gå ind i Time Machine, rulle tilbage til et tidspunkt før sletningen og gendanne derfra.

Derefter ville jeg også tjekke iCloud. Hvis synkronisering af Skrivebord, Dokumenter, Fotos eller iCloud Drive var aktiveret, er der en god chance for, at den manglende fil eller en ældre kopi stadig er der. Jeg ville åbne https://www.icloud.com/ og først se i Senest slettet.

3. Kontroller APFS-snapshots

Denne bliver ofte overset. På macOS kan APFS-snapshots nogle gange bevare ældre filsystemtilstande, selv når filen ser ud til at være væk i Finder.

Jeg ville åbne Diskværktøj, vælge den primære APFS-datavolumen og se, om der findes snapshots fra før sletningen. Hvis der er et, ville jeg montere det og kopiere den manglende fil ud til en anden placering. Ikke tilbage på det samme drev, hvis jeg havde en anden mulighed.

4. Kør gendannelsessoftware, men gør det forsigtigt

Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg har oplevet, at det er nemmere at arbejde sig igennem end nogle af de andre værktøjer, og forhåndsvisningsfunktionen betyder mere, end folk tror. Hvis forhåndsvisningen åbner uden problemer, ved du, at filen ikke er værdiløst data, før du bruger penge eller spilder tid.

Den rækkefølge, jeg ville følge:

1. Installer Disk Drill på et eksternt drev, hvis du har et. Jeg ville ikke installere det på det samme Mac-drev, som indeholder den slettede fil, medmindre jeg ikke havde noget andet valg.

2. Start det, vælg drevet, hvor filen blev slettet, og start derefter scanningen efter mistede data.

3. Hvis det spørger efter en gendannelsestilstand, ville jeg læse prompten og vælge den, der passer bedst til din situation. Vent derefter. Nogle scanninger trækker lidt ud.

4. Brug filtrene eller søgefeltet til at indsnævre efter filnavn, filtype eller gammel mappesti.

5. Forhåndsvis filen.

6. Vælg det, du har brug for.

7. Gendan alt til et andet drev. Ikke tilbage til den oprindelige Mac-lagring.

Hvis Disk Drill ikke løser det for dig, ville jeg derefter se på R-Studio eller Data Rescue. De er solide, men giver mindre vejledning, efter min erfaring. Den samme regel gælder for dem alle: scan den berørte disk, og gem de gendannede ting et andet sted.

5. Vid, hvornår du skal stoppe og sende den til et laboratorium

Jeg ville opgive gør det selv-løsningen og gå til en professionel, hvis drevet viser hardwareproblemer, Macen har fået væskeskade, SSDen ikke vises korrekt, gendannelsesappen hænger hver gang, eller filerne er vigtige nok til, at ét forkert skridt ville gøre skade.

Laboratorier koster mere. Alligevel ville jeg ikke blive ved med at rode med det, hvis selve lagerenheden virker ustabil.

Den store faktor er tid. Der findes ikke en klar deadline for gendannelse. På Macer med SSD begynder TRIM og normal baggrundsaktivitet hurtigt at forringe dine chancer. Så jeg ville først tjekke sikkerhedskopier og derefter gå videre til scanning med det samme. At vente er som regel den del, folk fortryder.

Hvis filerne er vigtige, ville jeg tilføje én ting til det, @mikeappsreviewer sagde. Tjek appspecifik gendannelse, før du scanner hele drevet.

Mange Mac-apps gemmer deres egen versionshistorik. Pages, Numbers, Keynote, Word, Photoshop, Preview, Notes, selv nogle kodeeditorer. Åbn appen først, og kig derefter efter Arkiv, Gå tilbage til, Gennemse alle versioner, AutoRecovery eller midlertidige filer. Jeg har gendannet dokumenter på denne måde, efter at Papirkurv var tømt. Det føles dumt, men det virker oftere, end folk tror.

Tjek også disse mapper i Finder, Gå til mappe:

~/Library/Containers
~/Library/Autosave Information
~/Library/Application Support
/private/var/folders

Søg efter filendelse, ikke kun filnavn. En omdøbt midlertidig fil vises stadig efter type.

Jeg er lidt uenig i snapshots som det første gør-det-selv-træk for almindelige brugere. Hvis du ikke er tryg ved at rode rundt i APFS-ting, mister du tid. Jeg ville tjekke apphistorik og sikkerhedskopier knyttet til appen først og derefter gå videre til gendannelsessoftware.

Når det gælder software, er Disk Drill et af de mere sikre første valg på Mac, fordi grænsefladen er enkel, og forhåndsvisning af filer sparer tid. EaseUS og R-Studio er også almindelige, men jeg stoler mere på forhåndsvisninger end på markedsføring. Gendan kun til et eksternt drev.

Et sted mere, som folk overser. E-mailvedhæftninger. Slack. Discord. AirDrop-historik i chats. Gamle eksporterede ZIP-filer i Downloads på en anden Mac.

Hvis du vil have en enkel gennemgang af filgendannelse på Mac, er denne fin: nemme trin til filgendannelse på Mac på Instagram

Hvis de slettede filer lå på en intern SSD, og der er gået timer eller dage med normal brug, falder chancerne hurtigt. SSD TRIM er brutal. Hvis det var en ekstern HDD, er dine chancer som regel bedre.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @jeff allerede har dækket: tjek, om filen nogensinde blev åbnet fra en anden app eller eksporteret et mærkeligt sted hen. Mac-computere elsker at efterlade kopier i app-caches, midlertidige eksportmapper og stier i Seneste emner. Jeg har fundet slettede PDF-filer i Previews seneste filer og redigerede billeder, der stadig lå i en tilfældig eksportmappe. Lidt dumt, men det sker faktisk.

Hvis det her også var et foto, en video eller et dokument, du sendte til nogen, så søg i Beskeder på din Mac og iPhone. Det samme gælder vedhæftede filer i Mail. Nogle gange er den hurtigste genoprettelse bare at hente filen tilbage fra en samtaletråd.

Jeg vil være lidt uenig i at prøve alt for mange manuelle tricks først, hvis du er stresset, og filerne er supervigtige. Det kan hurtigt ende i spildte timer. Hvis der ikke findes nogen backup, ville jeg ret hurtigt gå videre til en gendannelsesscanning. Disk Drill er som regel det første værktøj til filgendannelse på Mac, jeg ville prøve, fordi forhåndsvisninger gør det tydeligt, om filen faktisk kan gendannes eller bare er et filnavnsspøgelse. Hvis du bruger det, så scan drevet, forhåndsvis først, og gendan kun til ekstern lagring.

Endnu et par mere nicheprægede ting at tjekke:

• Terminalhistorik for flyttede filer
  • Lister over seneste filer i Adobe/Office
  • Eksterne drev, du har tilsluttet for nylig
  • Cloudkonti ud over iCloud, som Dropbox eller Google Drive

Hvis du vil have flere tips til gendannelse af slettede filer på Mac og brugerråd, er den tråd også værd at skimme.

Hvis det er en intern SSD, og du blev ved med at bruge din Mac, bliver chancerne hurtigt dårligere. Ikke umuligt, bare… ja, mindre sjovt.

Jeg vil tilføje en vinkel, som de andre kun berørte let: tjek, om filen stadig findes i lokale snapshots lavet af appen eller af macOS-caching, men gør det fra et andet bootmiljø, hvis det er muligt.

Hvis filen lå på din interne SSD, er jeg lidt uenig i at bruge for lang tid på manuel søgning i det kørende system. Spotlight-genindeksering, browsercache, synkroniseringsdæmoner, selv det at åbne mapper kan skabe skrivninger. Hvis dataene virkelig er vigtige, så sluk Macen og enten:

1. boot ind i Recovery / en anden macOS-installation, eller
  2. tilslut Macen i Target Disk Mode / delt disk-tilstand til en anden Mac

Scan derefter det berørte drev derfra. Det reducerer ekstra skrivninger en smule.

Det er også værd at tjekke, og jeg synes ikke, det blev fremhævet nok:

• lokale APFS-kloner af redigerede filer
  • /Volumes hvis filen ved en fejl blev gemt til et eksternt diskalias
  • pakkeindhold i apps/projekter som Photos-biblioteker, GarageBand-bundter, Keynote-pakker
  • gamle printer-/eksport-spoolmapper, hvis det var en PDF eller et billede
  • SIP-sikker skrivebeskyttet inspektion via Terminal i stedet for en masse klik i Finder

Hvad angår gendannelsesapps, er Disk Drill fin som første forsøg, fordi forhåndsvisning er hurtig, og brugerfladen er mindre irriterende end nogle andre.

Fordele ved Disk Drill:

• nem at bruge
  • god filforhåndsvisning
  • rimelig filtrering efter type/sti
  • hurtig for ikke-eksperter

Ulemper:

• dyr, hvis du kun har brug for én gendannelse
  • kan returnere masser af skrammel-/duplikatresultater
  • ingen magi på TRIMmede SSD’er
  • dybe scanninger kan være langsomme

Hvis Disk Drill finder filnavne, men forhåndsvisninger fejler, betyder det normalt delvis overskrivning, ikke en softwarefejl. På det tidspunkt kan R-Studio nogle gange få mere struktur ud, mens EaseUS er enklere, men jeg er mindre overbevist om kvaliteten af dets resultater. Data Rescue er en anden, som folk stadig bruger.

@jeff, @viajeroceleste og @mikeappsreviewer dækkede allerede den oplagte gendannelsesvej godt. Jeg ville bare prioritere at minimere yderligere skrivninger over at lave en masse undersøgelse direkte på maskinen, hvis dette er en intern SSD. Den ene beslutning betyder ofte mere end, hvilken app du vælger.