Mijn externe schijf is plotseling van NTFS naar RAW veranderd na een ontkoppeling, en nu zegt Windows dat ik deze moet formatteren voordat ik hem kan gebruiken. Er staan belangrijke bestanden op, dus ik probeer de veiligste manier te vinden om een RAW-schijf te repareren of naar NTFS te converteren zonder gegevensverlies. Als je ervaring hebt met herstel van RAW naar NTFS, wat werkte voor jou?
Ik zou niet meteen van RAW naar NTFS overstappen als er iets op de schijf staat waar je om geeft. Zodra Windows een schijf als RAW weergeeft, betekent dat meestal dat het helemaal geen geldig bestandssysteem meer ziet. Dit is niet zoals FAT32 waarbij een eenvoudige conversie soms werkt. Wat ik zou doen is eerst de bestanden herstellen en daarna de schijf opnieuw opbouwen.
Dit is de volgorde die ik zou aanhouden.
Stap 1: Stop met schrijven naar de schijf
Ik zou hem voorlopig met rust laten. Niet formatteren, geen CHKDSK, geen reparatiepogingen met DiskPart. Al die acties schrijven wijzigingen naar de schijf, en als het bestandssysteem al beschadigd is, maak je herstel al snel moeilijker. Ik heb mensen de makkelijke herstelroute zien verliezen doordat ze het eerst probeerden te repareren.
Stap 2: Haal je bestanden eraf voordat je iets anders doet
Als de schijf in Schijfbeheer nog steeds met de juiste grootte wordt weergegeven, zou ik daar beginnen en hem scannen met Disk Drill.
De stappen zijn eenvoudig genoeg:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de RAW-schijf.
- Sluit de RAW USB-schijf, SSD of externe harde schijf aan.
- Selecteer de RAW-schijf en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Laat de scan volledig afronden.
- Bekijk de resultaten op map, bestandstype of bestandsnaam.
- Bekijk een voorbeeld van de bestanden die belangrijk voor je zijn.
- Herstel ze naar een ander opslagapparaat.
Wat ik fijn vond aan Disk Drill is dat je met de Windows-versie tot 100 MB gratis herstel krijgt. Nog nuttiger is dat scans en voorbeelden niet worden geblokkeerd, zodat je eerst kunt zien wat er nog aanwezig is voordat je geld uitgeeft.
De ondersteuning voor voorbeelden is behoorlijk. Documenten, pdf's, foto's, video's, audio, archieven en veel RAW-cameraformaten werden prima weergegeven toen ik vergelijkbare schijven testte. Als een bestand netjes als voorbeeld wordt weergegeven, zou ik dat zien als een goed teken voor herstel.
Wat helpt bij RAW-schijven is dat Disk Drill niet alleen vertrouwt op het feit dat Windows NTFS kan lezen. Het zoekt naar overgebleven NTFS-metadata als die er nog zijn. Als het bestandssysteem te ver heen is, schakelt het ook over op signatuurgebaseerd herstel voor een lange lijst bestandstypen.
Als de eerste scan onvolledig lijkt, zou ik het daar niet bij laten. Ik zou dezelfde schijf ook controleren met UFS Explorer of DiskGenius. Verschillende hersteltools leveren verschillende resultaten op. Ik heb meegemaakt dat de ene tool mappen miste die een andere zonder moeite vond. Best irritant, maar het gebeurt.
Stap 3: Bouw de schijf opnieuw op als NTFS na herstel
Zodra je bestanden ergens veilig zijn gekopieerd, zou ik de schijf weer bruikbaar maken.
De makkelijke route:
- Open Schijfbeheer.
- Klik met de rechtermuisknop op de RAW-partitie.
- Kies Formatteren.
- Kies NTFS.
- Laat Snel formatteren ingeschakeld.
- Klik op OK.
Als Windows je niet laat formatteren, verwijder dan eerst de RAW-partitie, maak een nieuwe partitie aan en formatteer die vervolgens als NTFS.
Nog één ding. Als dit een SSD is, of als de schijf steeds offline gaat, leesfouten geeft of elke keer trager wordt wanneer je hem aanraakt, zou ik de gegevens nu herstellen en niet later. Als hij zelfs na een schone formattering weer RAW wordt, zou ik hem niet vertrouwen voor iets belangrijks. Op dat punt zou ik de schijf vervangen en verdergaan.
Ik zou voorzichtig zijn met het woord “repareren.” RAW betekent vaak dat Windows de bestandssysteemkaart is kwijtgeraakt, niet de bestanden. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je eerst schrijven moet vermijden, maar ik ben het er niet helemaal mee eens om elk reparatiepad voor altijd over te slaan. Als de schijf gezond is en de schade alleen logisch is, is een alleen-lezen test met TestDisk het proberen waard voordat je iets wist.
Mijn volgorde zou zijn:
-
Controleer de SMART-status met CrystalDiskInfo.
Als de status slecht is, stop dan. Kloon de schijf eerst met iets als HDDSuperClone of ddrescue. -
Probeer een alleen-lezen partitieherstelscan in TestDisk.
Schrijf geen wijzigingen weg tenzij de gevonden NTFS-structuur er correct uitziet. -
Als de mappenstructuur belangrijk is, scan dan met Disk Drill.
Die haalt meestal betere bestandsnamen en mappen op dan alleen raw carving. Herstel naar een andere schijf. -
Nadat je gegevens veilig zijn, formatteer je terug naar NTFS.
Als je een degelijke gids voor bestandsherstel in Windows wilt, helpt dit:
hoe verwijderde bestanden op Windows te herstellen
Nog iets. Als de behuizing of USB-kabel haperde tijdens het loskoppelen, test dan eerst de kale schijf in een andere behuizing of SATA-poort. Ik heb meegemaakt dat de adapter het hele probleem was.
Ik zou dit opsplitsen in twee aparte vragen: is het bestandssysteem kapot, of liegt de USB-brug/kabel tegen Windows?
Dat is het enige deel waarvan ik denk dat @mikeappsreviewer en @sognonotturno het maar licht hebben aangestipt. Ik heb externe schijven als RAW zien verschijnen en ze daarna perfect zien lezen zodra ik de kabel, voedingsadapter of behuizing had vervangen. Goedkope USB-SATA-bordjes gaan voortdurend stuk. Als dit een desktop-achtige externe schijf is met een eigen voedingsblok, test dat dan ook.
Wat ik zou doen vóór elke reparatiepoging:
- controleer Event Viewer op disk/ntfs/usbstor-fouten
- probeer een andere pc
- probeer een andere USB-poort, bij voorkeur de achterste poorten van het moederbord
- verwijder indien mogelijk de schijf uit de behuizing en sluit hem rechtstreeks aan via SATA of een betrouwbare adapter
- luister naar vreemde klikgeluiden, spin-up/spin-down-lussen of onderbrekingen
Ook een klein meningsverschil met het kamp misschien eerst repareren: als de gegevens echt belangrijk zijn, zou ik eerst een image van de schijf maken voordat ik ga experimenteren. Zelfs schijven die er gezond uitzien kunnen snel achteruitgaan na een ontkoppelingsincident. Een sector-voor-sector-kloon/image geeft je één risico minder om de mist in te gaan.
Als de schijf stabiel genoeg is om te lezen, herstel dan vanaf de image, niet vanaf het origineel. Daar is Disk Drill nog steeds nuttig, vooral als je de grootste kans wilt behouden op bestandsnamen en mapstructuur in plaats van alleen ruwe bestandsherkenning. Ik heb gezien dat het het beter deed op beschadigde NTFS dan Windows-hulpmiddelen, en dat maakt veel uit wanneer je daadwerkelijk georganiseerde bestanden terug moet halen van een corrupte externe schijf.
Nadat de bestanden veilig zijn, wis je de partitietabel, maak je een nieuw NTFS-volume aan en test je de schijf volledig. Geen snelle test. Een echte test. Als hij weer RAW wordt, gooi hem dan weg. Hard, maar ja, ik zou hem opnieuw niet vertrouwen.
Als je extra leesvoer wilt over bestanden herstellen van een corrupte schijf op Windows, dan behandelt dat hetzelfde basisidee op een eenvoudigere manier.
Ik zou op één punt tegenwerpen: reparatie is vaak de verkeerde denkwijze. RAW na een onveilige ontkoppeling kan een metadata-probleem zijn, maar het kan ook het eerste teken zijn van haperende hardware. Daarom zou ik dit eerst als een diagnoseklus behandelen, niet als een conversieklus.
Wat ik zou toevoegen naast wat @sognonotturno, @boswandelaar en @mikeappsreviewer al hebben behandeld, is controleren of de startoffset van de partitie beschadigd is geraakt. Ik heb NTFS-volumes als RAW zien verschijnen simpelweg omdat de partitievermelding niet langer naar de juiste plek wijst, terwijl de eigenlijke NTFS-opstartsector en MFT er nog steeds zijn. In dat geval werkt bestandsherstelsoftware, maar een correcte aanpassing van de partitietabel kan het volume soms terugbrengen zonder de bestandsinhoud aan te raken. Het addertje onder het gras is dat je dat pas doet nadat je hebt gecontroleerd dat de lay-out exact overeenkomt.
Een andere invalshoek die mensen overslaan: vergelijk wat Schijfbeheer meldt met wat een hexviewer of partitietool ziet in sector 0 en het gebied van de NTFS-opstartsector. Als sector 0 er verkeerd uitziet maar de reservekopie van de NTFS-opstartsector intact is, zegt dat veel over de vraag of dit logische corruptie is of iets ernstigers.
Specifiek over Disk Drill:
Voordelen
- erg goed in het opnieuw opbouwen van mappenstructuren op beschadigde NTFS
- voorbeelden helpen je de bestandsintegriteit te beoordelen vóór herstel
- eenvoudiger te gebruiken dan veel tools in forensische stijl
Nadelen
- niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt
- diepe scans kunnen dubbele of rommelige resultaten opleveren
- niet mijn eerste keuze voor het herstellen van partitiemetadata zelf
Dus ja, ik zou Disk Drill gebruiken voor extractie als de structuur belangrijk is, maar niet als het hulpmiddel dat RAW naar NTFS repareert. Herstel eerst, inspecteer later. Als de schijf daarna slaagt voor een lange oppervlaktereadtest, kun je misschien overwegen hem opnieuw te gebruiken. Als hij nog één keer hapert, met pensioen sturen. Twee keer RAW is voor mij meestal al genoeg bewijs.