Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld om ruimte te besparen voor mijn foto’s, en nu vraag ik me af of dezelfde instelling op dezelfde manier werkt op de iPad. Ik heb weinig opslagruimte en heb hulp nodig om te begrijpen of de iPad net als de iPhone foto’s in volledige resolutie naar iCloud kan verplaatsen, of dat er verschillen zijn waar ik rekening mee moet houden.
Ik heb hier op mijn eigen iPhone en iPad langer mee geworsteld dan ik wil toegeven, dus hier is de duidelijke versie.
Optimaliseer iPhone-opslag werkt op dezelfde manier op de iPad. Het wordt per apparaat ingesteld. Ik had het ingeschakeld op mijn telefoon, terwijl mijn andere Apple-apparaten de volledige originelen bewaarden omdat ik daar meer ruimte had.
Het wist je foto’s niet. Het verplaatst ze ook niet in de ouderwetse drag-and-drop-betekenis. Het origineel in volledige resolutie blijft in iCloud-foto’s, en je telefoon bewaart een kleinere lokale kopie. Wanneer je de foto opent, haalt iOS de volledige versie weer binnen als je die nodig hebt. Als je verbinding slecht is, merk je die vertraging snel.
Waar mensen tegenaan lopen, is iCloud-opslag. Als iCloud vol is, loopt de optimalisatie min of meer vast. Je telefoon heeft ruimte in iCloud nodig om de originelen eerst te uploaden. Als die originelen nooit klaar zijn met uploaden, heeft iOS niets om te vervangen, dus blijft je lokale opslag vol. Ik liep hier zelf ooit precies tegenaan toen ik een iOS-update probeerde te installeren, en het aan- en uitzetten van de instelling deed bijna niets.
Op mijn telefoon merkte ik lage opslagruimte eerder als vertraging dan als iets anders. Apps begonnen af te sluiten. Het duurde erg lang voordat de camera openging. Typen voelde raar. iOS wil vrije ruimte voor tijdelijke bestanden, updates, indexering en al die achtergrondrommel die het stilletjes doet. Als je te dicht bij nul komt, begint de telefoon kapot aan te voelen.
Wat me irriteerde, was hoe beperkt Apple’s ingebouwde opruiming is. Het verkleint lokale kopieën als iCloud ruimte heeft, zeker. Het helpt niet echt veel met dubbelachtige foto’s, enorme vergeten video’s of de stapel screenshots die je twee weken geleden al niet meer nodig had maar nooit hebt verwijderd. Ik had een hoop bijna identieke huisdierfoto’s en tien schermopnames van één bugrapport. Totale chaos.
Wat ik uiteindelijk ben gaan gebruiken, was Clever Cleaner. Ik vermijd normaal gesproken schoonmaakapps omdat de meeste dubieus of opdringerig aanvoelen. Deze voelde normaal aan, geen advertenties in mijn gezicht, geen rare betaalmuur halverwege.
Het nuttigste onderdeel voor mij was de weergave Heavies. Die sorteert media op bestandsgrootte, wat Foto’s nog steeds niet laat zien op een manier die ik handig vond. Ik vond één willekeurige 4K-opname die in z’n eentje 4 GB innam. Ik verwijderde die, startte de telefoon opnieuw op, en alles voelde meteen minder beroerd.
De sectie met vergelijkbare foto’s hielp ook. Die groepeerde die bijna-dezelfde foto’s en liet me er één houden zonder handmatig elk beeld te vergelijken als een maniak. Screenshots waren makkelijker op te ruimen omdat ik kon zien wat ze me kostten, bestand voor bestand. Nog een detail dat ik fijn vond: de scan draait op het apparaat zelf, dus je bibliotheek wordt niet ergens anders naartoe gestuurd.
Als je ruimte probeert vrij te maken voor een iOS-update, zou ik het in deze volgorde doen:
- Zoek eerst je grootste bestanden. Grote video’s en schermopnames leveren meestal de snelste winst op.
- Verwijder screenshots. Die stapelen zich bij mij op als stof.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en ruim apps op die je al maanden niet hebt aangeraakt.
- Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s. Als je dit overslaat, komt die ruimte nog niet terug.
Nadat je genoeg rommel hebt opgeruimd, begint iCloud-foto’s vaak weer te synchroniseren, en dan heeft Optimaliseer opslag ruimte om te werken zoals het eigenlijk vanaf het begin bedoeld was.
Als je telefoon traag aanvoelt en de opslag bijna vol is, zou ik vrije ruimte als eerste oplossing zien. Ik deed dat ook, en ja, het hielp enorm.
Ja. iPad doet hetzelfde.
Op iPad heet de instelling Optimaliseer iPad-opslag. Hetzelfde idee als op iPhone. Volledige originelen blijven in iCloud-foto’s. Je iPad bewaart kleinere apparaatkopieën wanneer de ruimte krap wordt. Open een foto en de volledige versie wordt opnieuw gedownload.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei: je bibliotheek krimpt niet altijd snel. iPadOS wacht tot het druk voelt. Dus als je de instelling vandaag inschakelt, zie je misschien niet meteen een grote daling. Apple is daar irritant traag mee.
Controleer dit pad op iPad:
Instellingen > Apps > Foto’s > Optimaliseer iPad-opslag
Een paar beperkingen zijn belangrijk:
- iCloud-foto’s moet ingeschakeld zijn.
- Je hebt vrije iCloud-opslag nodig voor originelen.
- Het werkt per apparaat, niet op alle apparaten tegelijk.
Als je iPad nu vol zit, zijn foto’s daar maar één deel van. iPads verliezen vaak meer ruimte aan gedownloade Netflix-bestanden, Procreate-timelapses, GarageBand-spullen, grote Berichten-bijlagen en Safari-downloads. Kijk in:
Instellingen > Algemeen > iPad-opslag
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat het opschonen van Foto’s altijd je eerste stap moet zijn. Op iPad zijn grote appgegevens vaak de echte opslagvreter. Controleer eerst de opslaggrafiek zodat je geen tijd verspilt.
Als je fotobibliotheek zelf het probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard om grote video’s, duplicaten en screenshots sneller te vinden. Dit is een goed voorbeeld van Clever Cleaner snel iPhone-opslag laten vrijmaken.
Korte versie. Ja, het werkt ook op iPad. Hetzelfde systeem. Dezelfde aandachtspunten. Langzamer dan de meeste mensen verwachten.
Ja, iPad doet het ook. Hetzelfde concept, alleen heet het Optimaliseer iPad-opslag in plaats van iPhone.
Eén klein punt waar ik tegenin zou gaan bij @mikeappsreviewer en @byteguru: mensen verwachten soms dat het opslagcijfer meteen daalt, en Apple werkt gewoon… niet zo snel. iPadOS wacht meestal tot de opslagdruk echt groot is voordat het agressiever originele bestanden vervangt door kleinere lokale versies. Dus als je het net hebt ingeschakeld, raak dan niet in paniek als er vandaag niets groots verandert.
Ook zijn op iPad foto’s vaak niet de grootste boosdoener. Dingen zoals gedownloade series, bestanden van tekenapps, pdf’s, bijlagen in Berichten en enorme gamegegevens kunnen veel meer ruimte innemen dan je fotobibliotheek. Controleer Instellingen > Algemeen > iPad-opslag voordat je ervan uitgaat dat Foto’s het hele probleem is.
Als je daadwerkelijke probleem wel de fotobibliotheek is, dan is Clever Cleaner handig om de rommel op te sporen die Apple slecht verbergt, vooral enorme video’s, dubbele foto’s en screenshot-rommel. Ik zou dat gebruiken voordat je willekeurig apps verwijdert die je nog nodig hebt. Er is hier ook een goede Reddit-discussie over of Clever Cleaner echt een gratis iPhone-cleaner zonder advertenties is.
Korte versie: ja, het werkt ook op iPad. Hetzelfde systeem, dezelfde iCloud-afhankelijkheid, dezelfde irritante vertraging.
Ja, het werkt ook op iPad, maar ik zou één nuance toevoegen aan wat @byteguru, @jeff en @mikeappsreviewer bedoelden: optimalisatie is eigenlijk een functie voor opslagdruk, geen handmatige knop om mijn bibliotheek nu te verkleinen.
Dus ja, iPad kan kleinere lokale fotoversies bewaren en originelen in iCloud laten, maar als je iPad al vastloopt, ga er dan niet van uit dat Foto’s de snelste oplossing is. In mijn ervaring worden opslagrampen op de iPad vaak veroorzaakt door door apps gemaakte bestanden, offline media of berichtbijlagen, lang voordat Foto’s de grootste boosdoener wordt.
Wat ik zou controleren en wat niet genoeg is benadrukt:
- of je iPad op stabiele wifi zit en 's nachts aan de oplader ligt
- of de energiebesparingsmodus achtergrondactiviteit beperkt
- of Foto’s daadwerkelijk klaar is met synchroniseren
- of Systeemgegevens de echte opslagvreter zijn, iets wat Optimaliseer Foto’s niet oplost
Op één punt ben ik het iets minder eens met het gebruikelijke advies: dit inschakelen is goed, maar het is niet altijd de beste noodmaatregel als je vandaag ruimte nodig hebt. Het is meer een instelling voor opslagbeheer op de lange termijn.
Als je fotobibliotheek rommelig is, kan Clever Cleaner helpen om duplicaten, schermafbeeldingen en grote video’s sneller te sorteren dan de standaardapp Foto’s.
Voordelen:
- grote mediabestanden zijn makkelijk te herkennen
- handig voor het opruimen van duplicaten
- sneller dan handmatig scrollen
Nadelen:
- lost iCloud-synchronisatieproblemen niet op
- vermindert appgegevens of systeemopslag niet
- je moet nog steeds alles controleren voordat je iets verwijdert
Dus ja, iPad ondersteunt hetzelfde idee. Verwacht alleen geen onmiddellijke opluchting als het echte probleem buiten Foto’s zit.