Jag råkade formatera en extern enhet som använde exFAT och behöver hjälp att ta reda på om dataåterställning fortfarande är möjlig. Jag har inte kopierat något nytt till den ännu, men jag är inte säker på vilka verktyg eller steg som är säkrast för att återställa filer från en formaterad exFAT-enhet.
Första saken: sluta skriva något alls till den SSD:n. Kopiera inte filer till den, spara inga redigeringar och formatera den inte i hopp om att det ska “lösa” problemet. Med exFAT ligger raderade filer ofta fortfarande kvar tills något nytt skriver över det utrymmet, så ju mindre du rör enheten, desto bättre.
exFAT kan ofta vara ganska återställningsbart i fall som oavsiktlig radering. När du raderar en mapp markerar filsystemet vanligtvis bara utrymmet som ledigt i stället för att genast radera det faktiska innehållet. Därför är det fortfarande värt att försöka återställa om du upptäckte det tidigt.
Om Windows eller macOS fortfarande känner igen enheten skulle jag använda återställningsprogram innan jag kör reparationsverktyg. Jag har haft bra resultat med Disk Drill för exFAT-enheter. Det kan hantera oavsiktlig radering, korruption och många situationer med snabbformatering.
Den säkrare ordningen skulle vara:
- Om SSD:n beter sig instabilt, kopplar från eller visar läsfel, skapa först en diskavbild och skanna den i stället för att skanna den ursprungliga enheten.
- Kör en Universal Scan.
- Förhandsgranska de återställningsbara filerna innan du sparar dem. Om foton, videor eller dokument går att öppna i förhandsgranskningen är det vanligtvis ett gott tecken.
- Återställ filerna till en annan enhet. Spara aldrig återställda filer tillbaka till samma exFAT-enhet som du skannar.
Om problemet är korruption snarare än radering skulle jag ändå återställa den viktiga datan först. Reparationsverktyg och omformatering kan komma senare, efter att filerna redan finns någonstans säkert.
En felaktig snabbformatering är också fortfarande värd att försöka återställa från. Snabbformatering bygger mestadels om filsystemets metadata och lämnar ofta själva filinnehållet orört. En fullständig formatering är mycket värre eftersom den skriver över data, så chanserna till återställning minskar kraftigt.
Om enheten visas som RAW, ger fel när du öppnar den eller om Windows säger att den behöver formateras, klicka inte vidare på den uppmaningen än. Återställningsverktyg kan ibland läsa en enhet även när operativsystemet vägrar att montera den normalt.
Jag skulle också kontrollera SSD:ns hälsa innan du pressar den för hårt. I Windows är CrystalDiskInfo ett bra gratisalternativ, och Disk Drill har också SMART-övervakning. Om du ser många omallokerade eller väntande sektorer, eller om enheten börjar försvinna, koppla från sig eller låta konstigt under skanningar, stoppa och överväg i stället en professionell återställningstjänst.
Så för fallen du listade:
- Raderade fel mapp? Ja, det är definitivt värt att försöka återställa.
- Korrupt extern exFAT-enhet? Återställ filerna först, fundera sedan på reparationer.
- Snabbformaterade den av misstag? Fortfarande en ganska bra chans om du slutade använda den direkt.
- Inte säker på om du ska formatera först? Gör det inte. Återställ först, formatera senare om det behövs.
Det viktigaste är inte bara att det är exFAT. Det är hur mycket enheten har använts sedan filerna försvann. Om du slutade använda den snabbt är dina chanser vanligtvis mycket bättre.
Det irriterande problemet är att en återställningsskanning kan få saker att se mer återställbara ut än de egentligen är, särskilt om den hittar gamla katalogposter men det faktiska filinnehållet är skadat eller delvis överskrivet. Så ja, exFAT-återställning är värt att prova eftersom du slutade använda enheten, men bedöm inte bara utifrån filnamn. Förhandsgranska några viktiga filer först, särskilt stora videor, arkiv eller projektfiler. Jag håller med @mikeappsreviewer om att inte reparera eller formatera först, men jag skulle vara lite mer försiktig: om filerna betyder mycket, skapa en avbild av enheten innan du låter något verktyg arbeta med den i timmar. Disk Drill är okej att prova om det kan förhandsgranska det du behöver, återställ bara till en separat disk och betala inte för något förrän du har bekräftat att förhandsgranskningarna inte är skräp.
En snabbformatering på en extern SSD är inte samma situation som en snabbformatering på en gammal mekanisk hårddisk.
Det är den detaljen jag skulle vara mest orolig för här. Många råd om återställning utgår från att datablocken fortfarande ligger kvar orörda, vilket ofta stämmer tillräckligt väl på hårddiskar och många flashkort. Med en SSD kan operativsystemet skicka TRIM/UNMAP-kommandon efter radering eller formatering, och om USB-kapslingen släpper igenom dem kan SSD:n markera dessa block för städning. När det väl händer kan återställningsprogram fortfarande visa mappnamn eller filposter, men det faktiska filinnehållet kan komma tillbaka som nollor, korrupta filer eller delvis skräp.
Så ja, det är fortfarande värt att försöka, men jag skulle sänka förväntningarna om detta definitivt är en SSD.
Jag håller med om rådet att inte formatera igen. Jag skulle gå längre och säga: fortsätt inte ansluta den bara för att kontrollera om den ser okej ut. Varje montering är ytterligare en chans för systemet att skriva små metadataändringar eller för SSD-firmware att göra bakgrundsstädning. Om datan är viktig, låt den vara frånkopplad tills du har en plan.
Det bästa första steget beror på hur mycket filerna är värda:
Om filerna går att ersätta är det rimligt att skanna med ett återställningsverktyg. Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, DMDE, PhotoRec osv. kan alla användas för den här typen av situation. Märket spelar mindre roll än arbetsflödet: skanna skrivskyddat, förhandsgranska resultaten och återställ till en annan fysisk enhet.
Om filerna är dyra, oersättliga eller arbetsrelaterade, försök inte med en massa verktyg på originalenheten först. Skapa en sektor-för-sektor-avbildning om enheten är läsbar, och skanna sedan avbildningen. Om enheten håller på att ge upp är kloning med något som är utformat för dåliga medier säkrare än att låta en vanlig återställningsapp hamra på den i timmar.
Den irriterande exFAT-specifika fällan är fragmentering. exFAT är vanligt på externa enheter eftersom det fungerar mellan Windows och macOS, men efter en formatering kanske katalog- och allokeringsinformationen inte längre är tillförlitlig. Små filer som JPEG-bilder kan återställas bra via signaturskanning. Stora filer, videofiler, VM-avbilder, arkiv, databaser och projektpaket är mycket mer osäkra eftersom verktyget måste återskapa vilka delar som hör ihop. Att se filnamnet är trevligt, men det bevisar inte att filen går att använda.
Jag skulle inte bedöma framgång utifrån antalet filer som hittas. Återställningsverktyg älskar att rapportera enorma antal. Testa i stället några filer som faktiskt spelar roll:
Öppna återställda bilder i full storlek, inte bara miniatyrer.
Spela upp återställda videor längre än de första sekunderna.
Packa upp ZIP/RAR/7z-arkiv.
Öppna dokument och kontrollera de senare sidorna.
För projektfiler, öppna dem i det riktiga programmet om möjligt.
Om det fungerar kan det vara vettigt att betala för ett verktyg. Om förhandsvisningar är trasiga eller allt är 0 KB, anta inte att en annan betald app magiskt kommer att lösa det. Det kan den, men det är den punkt där du bör sakta ner och kanske fråga på ett ställe med fokus på återställning, med detaljer som enhetsmodell, vilket OS som användes för att formatera den, om det var snabb- eller fullformatering, och om det är HDD, SSD, SD-kort eller USB-minne.
En liten korrigering till poängen om att fullformatering är värre också: ja, oftast, men det exakta beteendet beror på operativsystem, enhetstyp och enhet. På moderna system kan en fullformatering skriva över hela volymen, vilket är dåligt för återställning. På SSD:er kan TRIM vara den verkliga boven även efter något som såg ut som en snabb operation. Därför är HDD kontra SSD-detaljen så viktig.
Om det här vore min enhet och jag skulle försöka själv, skulle jag göra så här:
Koppla ur enheten.
Förbered en annan enhet med tillräckligt med ledigt utrymme för en avbildning och återställda filer.
Avbilda den formaterade enheten om datan är värd den extra tiden.
Skanna avbildningen, inte originalet, om möjligt.
Återställ bara till den separata enheten.
Verifiera de återställda filerna innan du gör något annat med den formaterade enheten.
Kör inte CHKDSK, First Aid, reparera disk, partitionsfixare eller något annat som skriver ändringar förrän efter återställningen. De verktygen är till för att få ett filsystem att montera igen, inte för att bevara raderad data. Ibland hjälper de disken att se renare ut samtidigt som de gör återställningen sämre.
Planera destinationen först.
Många kommer så långt som att återställningsappen hittade mina filer och inser sedan att de bara har samma formaterade enhet tillgänglig att spara dem på. Gör inte så. Om den externa enheten är på 2 TB, utgå från att du kan behöva nära 2 TB för en avbild, plus mer utrymme för återställda filer. Även om du bara bryr dig om några få mappar behöver det säkra arbetsflödet någon annanstans att lägga resultaten.
Jag håller med om TRIM-varningen ovan, men jag skulle inte fastna i att välja den perfekta appen innan du har löst lagringsproblemet. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer, PhotoRec osv. är alla sekundära i förhållande till denna regel: installera programvaran någon annanstans, skanna skrivskyddat om möjligt, och återställ till en annan fysisk disk. Om du använder Disk Drill, behandla förhandsvisningen som testet, inte antalet filer. Att en skanning säger att den hittade 80 000 filer betyder väldigt lite om videorna inte går att spela upp eller dokumenten öppnas tomma.
En liten invändning mot rådet om hälsokontroll: SMART över USB kan vara opålitligt eller otillgängligt, särskilt med billiga kapslingar. En bra status bevisar inte att datan är säker, och en saknad SMART-rapport betyder inte automatiskt att enheten är död. Om enheten läser normalt, skapa avbilden. Om den kopplar från, hänger sig eller blir konstigt långsam, sluta peta på den och avgör om datan är värd professionell återställning. Det värsta mellanläget är att köra fem olika skanningar på originalenheten eftersom var och en ser ut som att den nästan fungerar.