Reparatiesoftware voor harde schijven die je HDD daadwerkelijk heeft gerepareerd?

Mijn Windows-pc begon vast te lopen en CrystalDiskInfo waarschuwt voor slechte sectoren op mijn harde schijf. Ik probeer gegevens te herstellen en te voorkomen dat de HDD verder achteruitgaat. Heeft iemand software voor het repareren van harde schijven gebruikt die daadwerkelijk fouten heeft verholpen of hielp om bestanden veilig te herstellen?

Wees een beetje sceptisch over elke lijst die beweert de “beste software voor reparatie van harde schijven” te noemen. Die uitdrukking wordt gebruikt voor allerlei totaal verschillende problemen, en het juiste hulpmiddel hangt af van wat er daadwerkelijk mis is gegaan.

De nuttige vraag is: wat doet de schijf?

• Als bestanden verdwenen zijn, de schijf is geformatteerd, of deze plotseling als RAW verschijnt, behandel het dan eerst als een probleem voor gegevensherstel.
  • Als een partitie verdwenen is of Windows denkt dat de ruimte niet-toegewezen is, kijk je waarschijnlijk naar partitiereparatie.
  • Als de schijf traag is, vastloopt of slechte sectoren toont, controleer dan eerst de gezondheid van de schijf voordat je iets probeert te “repareren”.
  • Als deze klikt, schurend klinkt, de verbinding verliest of slechts af en toe verschijnt, stop dan zo veel mogelijk met het gebruik ervan en richt je op het veiligstellen van de gegevens.

Voor een praktische toolkit zijn dit de opties waar ik naar zou kijken:

1. Disk Drill

Deze zou ik op de eerste plaats zetten als de bestanden belangrijk zijn. Het is gebouwd rond herstel, wat meestal is wat je wilt voordat je reparaties probeert. Het kan helpen bij verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, RAW-partities, beschadigde bestandssystemen en externe harde schijven die Windows weigert te openen. De S.M.A.R.T.-monitoring is ook nuttig, en de byte-voor-byte back-upfunctie is erg belangrijk als de schijf instabiel is, omdat werken vanaf een image veiliger is dan de defecte schijf rechtstreeks zwaar te belasten.

2. SeaTools

Goede gratis optie wanneer je probeert uit te zoeken of het probleem logische corruptie is of dat de schijf zelf defect raakt. De korte en lange tests kunnen je snel een indruk geven of de schijf er slecht aan toe is.

3. TestDisk

Dit is een van de betere gratis hulpmiddelen voor problemen met partitietabellen en opstartsectoren. Als een partitie verdwijnt of Windows plots de hele schijf als niet-toegewezen toont, is TestDisk het overwegen waard. Houd er alleen rekening mee dat het tekstgebaseerd is, dus niet bepaald beginnersvriendelijk.

4. Clonezilla

Als de schijf nog leesbaar is maar slechter lijkt te worden, is deze eerst klonen voordat je iets anders doet meestal de verstandigere zet. Clonezilla is degelijk voor het maken van een volledige schijfkopie of image, zodat je daarmee kunt werken in plaats van de originele schijf te riskeren.

5. CrystalDiskInfo

Dit is het soort hulpmiddel dat het waard is om geïnstalleerd te houden. Het bewaakt S.M.A.R.T.-gegevens, schijftemperatuur en andere gezondheidsindicatoren, zodat je mogelijk een waarschuwing krijgt voordat Windows duidelijke fouten begint te geven.

6. Victoria HDD/SSD

Geavanceerder, maar nuttig als je gedetailleerde oppervlaktescans en controles op slechte sectoren wilt. Ik zou het niet als eerste aanbeveling voor een beginner geven, maar het kan je veel laten zien over wat er daadwerkelijk met de schijf gebeurt.

Het belangrijkste is om geen tijd te verspillen aan willekeurige reparatiehulpmiddelen op een schijf die duidelijk aan het overlijden is. Als deze klikt, uit Windows of BIOS verdwijnt, vastloopt tijdens overdrachten of steeds meer nieuwe slechte sectoren krijgt, maak dan een back-up of herstel de gegevens zolang het nog kan, en vervang daarna de schijf. Als deze helemaal niet wordt gedetecteerd of duidelijke mechanische geluiden maakt, sla dan de doe-het-zelf-softwareroute over en neem contact op met een professionele herstelservice. Software kan helpen bij logische problemen, maar het kan geen defecte koppen, motoren of platters repareren.

Voer CHKDSK /r of een tool om slechte sectoren te repareren niet als eerste stap uit op een schijf die al vastloopt. Zulke tools kunnen prima zijn op een gezonde schijf met fouten in het bestandssysteem, maar op een defecte HDD kunnen ze urenlang lees- en schrijfacties forceren terwijl de schijf verder achteruitgaat. Slechte sectoren zijn meestal een waarschuwing dat je de schijf moet vervangen, niet iets wat software echt oplost. Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een kloon/image van de schijf en herstel daarna vanaf de kloon met welke hersteltool je maar wilt, inclusief Disk Drill als je een GUI-optie wilt. Gooi de HDD daarna weg of bewaar hem alleen voor experimenten. Ik zou hem niet opnieuw vertrouwen, zelfs niet als een scan zegt dat er iets is gerepareerd.

Het verraderlijke nadeel is dat sommige “reparatie”-software de situatie verergert door alleen al op dezelfde defecte schijf te worden geïnstalleerd, omdat daarbij nieuwe gegevens worden weggeschreven terwijl je juist probeert de oude gegevens te redden. Als CrystalDiskInfo al waarschuwt voor slechte sectoren en Windows vastloopt, zou ik het niet meer als een reparatieklus behandelen maar als een reddingsoperatie. Plaats elke hersteltool, inclusief Disk Drill, op een andere schijf of een andere pc, herstel naar een andere schijf en haal eerst de belangrijkste mappen op in plaats van 12 uur lang alles te proberen te scannen. Software kan onleesbare gebieden omzeilen of bestanden herstellen vanaf een beschadigd bestandssysteem, maar het maakt slechte sectoren niet weer betrouwbaar. Als de schijf verbinding begint te verliezen of geluiden maakt, sla dan de softwaremarathon over.

Laat Windows dat station niet initialiseren, formatteren of automatisch herstellen alleen omdat een pop-up dat aanbiedt. Hetzelfde geldt voor het openen van de schijf in Verkenner en er zomaar wat doorheen bladeren terwijl Windows miniaturen probeert te maken, bestanden indexeert, met antivirus scant, enzovoort. Een falende HDD kan al door normale achtergrondprocessen zwaar belast worden voordat je de hersteltool überhaupt start.

Het irritante aan slechte sectoren herstellen is dat het woord herstellen misleidend is. Als software zegt dat het sectoren heeft gerepareerd, betekent dat meestal een van twee dingen: het heeft slechte gebieden gemarkeerd zodat het bestandssysteem ze vermijdt, of het heeft de schijf gedwongen sectoren intern opnieuw toe te wijzen. Geen van beide maakt het oppervlak weer gezond. En het forceren van hertoewijzingen kan schrijfacties inhouden, en dat is niet wat je wilt voordat de gegevens veilig zijn.

Als dit mijn beslisboom was, zou ik eerst het minst ingewikkelde doen: stop met opstarten vanaf die schijf als het de Windows-schijf is, sluit die als secundaire schijf aan op een andere machine en kopieer eerst de onvervangbare dingen. Documenten, foto’s, projectmappen, wachtwoordkluizen, belastingbestanden, wat er maar echt toe doet. Begin niet met Steam-bibliotheken of een volledige schijfs scan tenzij je de belangrijke bestanden al hebt.

Voor een schijf met slechte sectoren zou ik die meestal liever eerst image maken voordat ik herstelsoftware gebruik. Een tool zoals ddrescue is lelijk vergeleken met GUI-apps, maar hij is gemaakt voor de aanpak lees wat je kunt, sla de slechte plekken over, kom later terug. Clonezilla is prima voor min of meer gezonde schijven, maar kan minder vergevingsgezind zijn wanneer de bron echt ziek is. Nadat je een image hebt, hebben tools zoals Disk Drill, R-Studio, DMDE, Recuva, enzovoort meer zin omdat je de originele schijf niet langer bij elke scan belast.

Disk Drill is prima als je een normalere interface in Windows of Mac-stijl wilt, vooral voor verwijderde bestanden, RAW-partities of het ophalen van bestanden uit een beschadigd bestandssysteem. Ik zou het alleen niet behandelen, of welk ander herstelprogramma dan ook, als een magische HDD-reparatietool. Gebruik het om gegevens naar een andere schijf te herstellen. Herstel niet terug naar de slechte HDD, installeer het daar niet en blijf geen diepe scans opnieuw uitvoeren in de hoop dat de schijf zich stabiliseert.

Klein ding dat mensen vergeten: controleer ook de saaie hardware. Een slechte SATA-kabel, onbetrouwbare USB-behuizing, zwakke externe voeding of losse connector kan eruitzien als een stervende schijf. Maar een waarschuwing van CrystalDiskInfo over slechte sectoren plus vastlopers is genoeg dat ik ervan uit zou gaan dat de schijf onbetrouwbaar is totdat het tegendeel is bewezen. Haal de bestanden eraf, vervang de schijf en experimenteer pas daarna met reparaties wanneer het je niet meer uitmaakt wat ermee gebeurt.