Reparera en skadad enhet som försvann från Utforskaren men inte från Diskhantering?

Min enhet försvann plötsligt från Utforskaren i Windows, men den visas fortfarande i Diskhantering. Jag är orolig att enheten eller filsystemet är skadat och vill inte förlora data. Vad är det säkraste sättet att reparera enheten och göra den tillgänglig igen?

Jag skulle vara försiktig med att försöka “fixa” det direkt. Jag hade en gammal fotodisk som gjorde nästan exakt samma sak en gång. Den försvann från Utforskaren, men Diskhantering visade fortfarande partitionen och rätt storlek. Jag antog först att disken var död, men det verkliga problemet var ett skadat filsystem.

Det jag är glad att jag inte gjorde var att trycka på Skanna och åtgärda när Windows uppmanade mig. Det kan vara okej i vissa fall, men om datan är viktig skulle jag återställa först och reparera senare.

Huvudfrågan är vad disken faktiskt gör. Om den fortfarande:

1. visas i Diskhantering,
  2. visar rätt kapacitet,
  3. spinner upp normalt,
  4. och inte klickar, skrapar eller kopplar från upprepade gånger,

då skulle jag behandla det som ett filsystems- eller partitionsproblem tills vidare. Det är en mycket bättre utgångspunkt än en disk som inte visas alls eller låter fysiskt skadad.

Eftersom den här innehåller familjefoton skulle jag inte lägga tid på att försöka göra disken användbar ännu. Prioriteten bör vara att få filerna kopierade någon annanstans.

Det som hjälpte i mitt fall var Disk Drill. Det jag gillade var att man först kan skapa en fullständig avbildning av disken och sedan skanna avbildningen i stället för att belasta originaldisken. Om disken blir sämre under processen har du åtminstone redan en kopia av de sektorer som gick att läsa.

Att förhandsgranska bilderna innan man återställde dem var också användbart. Om förhandsvisningarna öppnas normalt är det ett gott tecken på att själva filerna troligen är intakta. Windows-versionen låter dig också återställa upp till 100 MB gratis, så du kan åtminstone se vad skanningen hittar innan du betalar för något.

När jag hade kopierat det viktiga till en annan disk var det enkelt att fixa originaldisken. Jag formaterade den, den fick ett rent filsystem och den fungerade igen. Jag litade fortfarande inte på den för något viktigt efter det, men den fungerade bra för tillfällig lagring.

Det finns några andra verktyg eller kontroller som kan vara vettiga, beroende på vad som faktiskt är fel:

1. CHKDSK, men bara efter att din data redan har återställts, och bara om filsystemet fortfarande går att läsa.
  2. TestDisk, särskilt om partitionen plötsligt visas som RAW eller om Windows tappade partitionsinformationen.
  3. En annan USB-kabel, kapsling eller dator om det är en extern disk. En dålig USB-brygga kan få en frisk disk att se skadad ut.

Jag skulle dock undvika gör-det-själv-reparationsförsök om disken visar tecken på fysiskt fel. Saker som:

1. klickande ljud,
  2. frånkoppling och återanslutning,
  3. fel kapacitet i Diskhantering,
  4. många väntande eller omallokerade sektorer i SMART,
  5. eller att skanningar blir kraftigt långsammare.

Vid den punkten kan varje skanning göra saken värre. Ett återställningslabb har hårdvaruverktyg som vanlig programvara inte har. De kan ofta stabilisera disken tillräckligt länge för att klona den sektor för sektor och sedan återställa från klonen i stället för att arbeta direkt mot den felande disken.

Det kostar mer, förstås. Logiska återställningar ligger ofta någonstans runt 300–600 dollar, medan mekaniska fel kan hamna runt 800–2 000 dollar eller mer, beroende på disken och skadans omfattning. Många seriösa labb tar inte betalt om de inte lyckas återställa datan, vilket hjälper lite.

Om det vore min disk skulle jag göra det i den här ordningen:

1. Kontrollera om Diskhantering fortfarande ser disken korrekt.
  2. Återställ bilderna till en annan disk.
  3. Efter det, prova reparationsverktyg eller formatera den.
  4. Om korruptionen kommer tillbaka, byt ut disken.

Diskar går att ersätta. Familjefoton gör det inte. Även om du får den här att fungera igen skulle jag se det som en varning och behålla en extra kopia av allt du verkligen inte vill förlora.

Kontrollera först Diskhantering för det enkla: ingen enhetsbeteckning, volym markerad som Offline eller en partition som visas som RAW. Om den bara har förlorat bokstaven kan det räcka att tilldela en för att få tillbaka den utan att “reparera” något, men om det står RAW eller om du uppmanas att formatera, stanna där och kopiera/återställ data innan du rör CHKDSK eller formatering.

Initiera inte disken, konvertera den inte, formatera den inte och kör inte CHKDSK bara för att Windows visar en knapp som ser hjälpsam ut. Diskhantering är inte ett återställningsverktyg, och vissa av dess “lösningar” är egentligen bara sätt att skriva en ny struktur ovanpå den gamla. Om du ser “Ej allokerad”, “RAW” eller “Inte initierad”, behandla det som skrivskyddat område tills filerna finns någon annanstans.

En detalj som många missar: att tilldela en enhetsbokstav är bara låg risk om partitionen fortfarande ser normal ut och har ett riktigt filsystem angivet, som NTFS eller exFAT. Om den visar RAW, eller om Windows omedelbart ber dig att formatera den efter att du har tilldelat en bokstav, avbryt. Samma sak om den är skyddad med BitLocker och bara visas konstigt eftersom den är låst. Det går bra att låsa upp om du har nyckeln, men att “reparera” innan upplåsning är att be om problem.

Den säkraste praktiska vägen är att först klona eller avbilda enheten och sedan skanna klonen/avbildningen med återställningsprogram. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer osv. kan alla användas på detta sätt beroende på budget och komfortnivå. Den viktiga regeln är densamma oavsett verktyg: återställ till en annan fysisk enhet, inte tillbaka till problemenheten. När data har kopierats och kontrollerats kan du sedan experimentera med CHKDSK, formatering, ompartitionering eller att byta ut enheten. Om enheten kopplas från under läsningar eller låter illa, sluta testa den och avgör om datan är värd ett labb.

Nej, den säkra lösningen är inte att till varje pris få Windows att montera den igen. En enhet kan visas i Diskhantering eftersom Windows fortfarande ser enheten, medan Utforskaren bara visar volymer som den faktiskt kan montera. Det är två separata saker. Så att den visas i Diskhantering är användbart, men det bevisar inte att partitionen är frisk.

En praktisk sak som folk ofta förbiser är höljet eller adaptern. Om detta är en extern enhet, prova en annan USB-port, kabel och strömförsörjning innan du gör återställningsskanningar. Undvik USB-hubbar. Om det är en 3,5-tums extern skrivbordsenhet kan strömadaptern vara problemet. Om enheten inuti är SATA och du är bekväm med att ta ut den kan test via en annan docka eller direkt SATA-anslutning visa om USB-bryggan ljuger för Windows. Fortsätt dock inte att ansluta den 30 gånger. Två eller tre vettiga tester räcker.

Om Diskhantering visar rätt storlek och en normal NTFS/exFAT-partition utan enhetsbokstav är det förmodligen det minst invasiva att prova att tilldela en bokstav. Om den visar RAW, Oallokerad, Inte initialiserad, eller om Windows säger du behöver formatera den här disken, sluta behandla det som ett Windows-reparationsjobb. Då är den säkraste vägen att skapa en avbild av hela enheten till en annan fysisk disk och sedan återställa filer från avbilden. Disk Drill kan göra det, liksom flera andra återställningsverktyg, men den viktiga detaljen är tråkig: målenheten behöver tillräckligt med ledigt utrymme för avbilden, ofta problem-enhetens fulla storlek, inte bara mängden data som du tror finns på den.

Återställ inte filer tillbaka till samma enhet. Det låter självklart, men det är ett lätt misstag när återställningsprogrammet visar dina gamla mappar och du blir otålig. Spara återställda filer till en separat intern enhet, en annan extern enhet eller en NAS. När de viktiga filerna sedan öppnas korrekt från den nya platsen kan du prova CHKDSK, bygga om partitionen, formatera eller vad som nu kommer härnäst.

Om enheten är långsam på ett konstigt sätt, försvinner under skanningar, rapporterar fel kapacitet eller börjar ge ifrån sig mekaniska ljud skulle jag sluta med programvaruåterställning. Det är då bara en skanning till kan förvandla en återställningsbar enhet till ett större problem. För en enhet som bara är logiskt skadad fungerar programvara bra. För en fysiskt felande enhet kan kloning med konsumentverktyg vara hårdhänt.