Ser etter ekte erfaringer med RAW til NTFS uten å miste data.

Min eksterne harddisk endret seg plutselig fra NTFS til RAW etter en frakobling, og nå sier Windows at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige filer, så jeg prøver å finne den sikreste måten å reparere eller konvertere en RAW-disk til NTFS uten tap av data. Hvis du har erfaring med gjenoppretting fra RAW til NTFS, hva fungerte for deg?

Jeg ville ikke hoppet rett fra RAW til NTFS hvis det er noe på disken du bryr deg om. Når Windows viser en disk som RAW, betyr det vanligvis at det ikke lenger ser et gyldig filsystem i det hele tatt. Dette er ikke som FAT32, der en enkel konvertering noen ganger fungerer. Det jeg ville gjort, er å gjenopprette filene først, og deretter bygge opp disken på nytt.

Her er rekkefølgen jeg ville fulgt.

Trinn 1: Slutt å skrive til disken

Jeg ville latt den være i fred foreløpig. Ingen formatering, ingen CHKDSK, ingen reparasjonsforsøk med DiskPart. Alt dette skriver endringer til disken, og hvis filsystemet allerede er skadet, gjør du gjenoppretting raskt mye vanskeligere. Jeg har sett folk miste den enkle gjenopprettingsmuligheten ved å prøve å fikse det først.

Trinn 2: Hent ut filene dine før du gjør noe annet

Hvis disken fortsatt vises i Diskbehandling med riktig størrelse, ville jeg startet der og skannet den med Disk Drill.

Trinnene er enkle nok:

1. Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den RAW-disken.
  2. Koble til RAW-USB-disken, SSD-en eller den eksterne harddisken.
  3. Velg RAW-disken og trykk på Søk etter tapte data.
  4. La skanningen fullføres helt.
  5. Gå gjennom resultatene etter mappe, filtype eller filnavn.
  6. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  7. Gjenopprett dem til en annen lagringsenhet.

En ting jeg likte med Disk Drill er at Windows-versjonen gir deg opptil 100 MB gratis gjenoppretting. Enda mer nyttig er at skanninger og forhåndsvisninger ikke er blokkert, så du får se hva som finnes der før du bruker penger.

Støtten for forhåndsvisning er ganske bra. Dokumenter, PDF-er, bilder, videoer, lyd, arkiver og mange RAW-kameraformater dukket opp uten problemer da jeg testet lignende disker. Hvis en fil forhåndsvises uten feil, ville jeg tatt det som et godt tegn for gjenoppretting.

Det som hjelper med RAW-disker, er at Disk Drill ikke bare er avhengig av at Windows kan lese NTFS. Det ser etter gjenværende NTFS-metadata hvis noe av det fortsatt finnes. Hvis filsystemet er for ødelagt, faller det også tilbake på signaturbasert gjenoppretting for en lang liste med filtyper.

Hvis den første skanningen ser ufullstendig ut, ville jeg ikke stoppet der. Jeg ville også sjekket den samme disken med UFS Explorer eller DiskGenius. Ulike gjenopprettingsverktøy gir ulike resultater. Jeg har opplevd at ett verktøy overså mapper som et annet fant uten problemer. Litt irriterende, men det skjer.

Trinn 3: Bygg opp disken som NTFS igjen etter gjenoppretting

Når filene dine er kopiert til et trygt sted, ville jeg gjort disken brukbar igjen.

Den enkle måten:

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Høyreklikk på RAW-partisjonen.
  3. Velg Formater.
  4. Velg NTFS.
  5. La Hurtigformatering være slått på.
  6. Klikk OK.

Hvis Windows ikke lar deg formatere den, slett RAW-partisjonen først, opprett en ny partisjon, og formater deretter den nye som NTFS.

En siste ting. Hvis dette er en SSD, eller disken fortsetter å koble seg fra, gir lesefeil eller blir tregere hver gang du rører den, ville jeg gjenopprettet dataene nå, ikke senere. Hvis den blir RAW igjen selv etter en ren formatering, ville jeg ikke stolt på den til noe viktig. På det tidspunktet ville jeg byttet ut disken og gått videre.

Jeg ville vært forsiktig med ordet «reparasjon». RAW betyr ofte at Windows mistet filsystemkartet, ikke filene. @mikeappsreviewer har rett i å unngå skriving først, men jeg er ikke helt enig i å hoppe over alle reparasjonsveier for alltid. Hvis disken er frisk og skaden bare er logisk, er en skrivebeskyttet test med TestDisk verdt et forsøk før du sletter noe.

Min rekkefølge ville være:

1. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo.
    Hvis helsen er dårlig, stopp. Klon disken først med noe som HDDSuperClone eller ddrescue.

2. Prøv en skrivebeskyttet partisjonsreparasjonsskanning i TestDisk.
    Ikke skriv endringer med mindre den funne NTFS-strukturen ser korrekt ut.

3. Hvis mappestrukturen betyr noe, skann med Disk Drill.
    Det pleier å hente ut bedre filnavn og mapper enn bare rå carving. Gjenopprett til en annen disk.

4. Etter at dataene dine er trygge, formater tilbake til NTFS.

Hvis du vil ha en solid guide om filgjenoppretting i Windows, hjelper denne:
hvordan gjenopprette slettede filer på Windows

En ting til. Hvis kabinettet eller USB-kabelen sviktet under frakobling, test den bare disken i et annet kabinett eller en SATA-port først. Jeg har sett at adapteren har vært hele problemet.

Jeg ville delt dette inn i to separate spørsmål: er filsystemet ødelagt, eller lyver USB-broen/kabelen til Windows?

Det er den ene delen jeg synes @mikeappsreviewer og @sognonotturno bare var lett innom. Jeg har hatt eksterne disker som dukket opp som RAW, og så ble lest helt fint så snart jeg byttet kabel, strømadapter eller kabinett. Billige USB-SATA-kort feiler hele tiden. Hvis dette er en ekstern disk av desktop-typen med egen strømadapter, test den også.

Dette ville jeg gjort før ethvert reparasjonsforsøk:

• sjekk Event Viewer for disk-/ntfs-/usbstor-feil
  • prøv en annen PC
  • prøv en annen USB-port, helst de bakre portene på hovedkortet
  • hvis mulig, ta disken ut av kabinettet og koble den direkte til via SATA eller en adapter du vet fungerer
  • lytt etter rare klikk, oppstarts-/stopp-sløyfer eller pauser

Jeg er også litt uenig med leiren som sier kanskje reparer først: hvis dataene faktisk er viktige, ville jeg laget et image av disken før jeg eksperimenterte. Selv disker som ser friske ut kan bli raskt dårligere etter en frakoblingshendelse. En sektor-for-sektor-klone/avbildning gir deg én måte mindre å bli brent på.

Hvis disken er stabil nok til å leses, gjenopprett fra imaget, ikke originalen. Det er der Disk Drill fortsatt er nyttig, spesielt hvis du vil ha best mulig sjanse til å beholde filnavn og mappestruktur i stedet for bare rå filutskjæring. Jeg har sett at det gjør det bedre på skadet NTFS enn Windows-verktøy, og det betyr mye når du trenger å få tilbake faktiske organiserte filer fra en korrupt ekstern disk.

Etter at filene er trygge, slett partisjonstabellen, opprett et nytt NTFS-volum og test disken grundig. Ikke en hurtigtest. En ordentlig test. Hvis den blir RAW igjen, kast den. Høres hardt ut, men ja, jeg ville ikke stolt på den igjen.

Hvis du vil lese mer om gjenoppretting av filer fra en korrupt disk på Windows, dekker det den samme grunnideen på en enklere måte.

Jeg ville protestert på én ting: «reparasjon» er ofte feil tankesett. RAW etter en usikker frakobling kan være et metadataproblem, men det kan også være det første tegnet på marginal maskinvare. Derfor ville jeg behandlet dette som en diagnosejobb først, ikke en konverteringsjobb.

Det jeg ville lagt til utover det @sognonotturno, @boswandelaar og @mikeappsreviewer allerede har dekket, er å sjekke om startoffseten for partisjonen har blitt ødelagt. Jeg har sett NTFS-volumer vises som RAW bare fordi partisjonsoppføringen ikke lenger peker til riktig sted, mens den faktiske NTFS-bootsektoren og MFT fortsatt er der. I så fall fungerer programvare for filgjenoppretting, men en korrekt korrigering av partisjonstabellen kan noen ganger få volumet tilbake uten å berøre filinnholdet. Haken er at du bare gjør det etter at du har verifisert at oppsettet stemmer helt nøyaktig.

En annen vinkel folk hopper over: sammenlign hva Diskbehandling rapporterer med det en hex-viser eller et partisjonsverktøy ser i sektor 0 og i NTFS-bootsektorområdet. Hvis sektor 0 ser feil ut, men sikkerhetskopien av NTFS-bootsektoren er intakt, forteller det deg mye om hvorvidt dette er logisk korrupsjon eller noe verre.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• veldig god til å gjenoppbygge mappestrukturer på skadet NTFS
  • forhåndsvisninger hjelper deg å vurdere filintegritet før gjenoppretting
  • enklere å bruke enn mange verktøy i forensisk stil

Ulemper

• ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
  • dype skanninger kan gi dupliserte eller rotete resultater
  • ikke mitt førstevalg for å fikse selve partisjonsmetadataene

Så ja, jeg ville brukt Disk Drill til uthenting hvis strukturen betyr noe, men ikke som det som «reparerer» RAW til NTFS. Gjenopprett først, inspiser senere. Hvis disken består en lang overflatelesetest etterpå, kan du kanskje bruke den videre. Hvis den svikter én gang til, pensjoner den. RAW to ganger er vanligvis nok bevis for meg.