Söker verkliga erfarenheter av RAW till NTFS utan att förlora data.

Min externa hårddisk ändrades plötsligt från NTFS till RAW efter en frånkoppling, och nu säger Windows att jag måste formatera den innan jag kan använda den. Den innehåller viktiga filer, så jag försöker hitta det säkraste sättet att reparera eller konvertera en RAW-enhet till NTFS utan dataförlust. Om du har hanterat återställning från RAW till NTFS, vad fungerade för dig?

Jag skulle inte gå direkt från RAW till NTFS om det finns något på enheten som du bryr dig om. När Windows visar en enhet som RAW betyder det vanligtvis att det inte längre ser något giltigt filsystem alls. Det här är inte som FAT32 där en enkel konvertering ibland fungerar. Det jag skulle göra är att återställa filerna först och sedan bygga upp enheten igen.

Här är den ordning jag skulle följa.

Steg 1: Sluta skriva till enheten

Jag skulle låta den vara i fred just nu. Ingen formatering, ingen CHKDSK, inga reparationsförsök med DiskPart. Allt detta skriver ändringar till disken, och om filsystemet redan är skadat gör du återställningen mycket svårare väldigt snabbt. Jag har sett folk förlora den enkla återställningsvägen genom att försöka fixa det först.

Steg 2: Ta ut dina filer innan du gör något annat

Om enheten fortfarande visas i Diskhantering med rätt storlek skulle jag börja där och skanna den med Disk Drill.

Stegen är enkla nog:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet, inte den RAW-enheten.
  2. Anslut RAW-USB-enheten, SSD:n eller den externa hårddisken.
  3. Välj RAW-disken och klicka på Sök efter förlorade data.
  4. Låt skanningen slutföras helt.
  5. Gå igenom resultaten efter mapp, filtyp eller filnamn.
  6. Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
  7. Återställ dem till en annan lagringsenhet.

En sak jag gillade med Disk Drill är att Windows-versionen ger dig upp till 100 MB gratis återställning. Ännu mer användbart är att skanningar och förhandsgranskningar inte blockeras, så du får se vad som finns där innan du spenderar pengar.

Stödet för förhandsgranskning är ganska bra. Dokument, PDF:er, foton, videor, ljud, arkiv och många RAW-kameraformat visades utan problem när jag testade liknande enheter. Om en fil förhandsgranskas korrekt skulle jag se det som ett gott tecken för återställning.

Det som hjälper med RAW-diskar är att Disk Drill inte bara förlitar sig på att Windows kan läsa NTFS. Det letar efter kvarvarande NTFS-metadata om något av det fortfarande finns kvar. Om filsystemet är alltför skadat går det också över till signaturbaserad återställning för en lång lista av filtyper.

Om den första skanningen ser ofullständig ut skulle jag inte stanna där. Jag skulle kontrollera samma enhet med UFS Explorer eller DiskGenius också. Olika återställningsverktyg ger olika resultat. Jag har varit med om att ett verktyg missade mappar som ett annat hittade utan problem. Lite irriterande, men det händer.

Steg 3: Bygg upp enheten som NTFS igen efter återställning

När dina filer har kopierats till en säker plats skulle jag göra enheten användbar igen.

Den enkla vägen:

1. Öppna Diskhantering.
  2. Högerklicka på RAW-partitionen.
  3. Välj Formatera.
  4. Välj NTFS.
  5. Låt Snabbformatering vara aktiverat.
  6. Klicka på OK.

Om Windows inte låter dig formatera den, ta först bort RAW-partitionen, skapa en ny partition och formatera sedan den nya som NTFS.

En sista sak. Om detta är en SSD, eller om enheten fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller blir långsammare varje gång du rör den, skulle jag återställa datan nu, inte senare. Om den blir RAW igen även efter en ren formatering skulle jag inte lita på den för något viktigt. Vid den punkten skulle jag byta ut enheten och gå vidare.

Jag skulle vara försiktig med ordet reparation. RAW betyder ofta att Windows förlorade filsystemskartan, inte filerna. @mikeappsreviewer har rätt om att undvika skrivningar först, men jag håller inte helt med om att hoppa över alla reparationsvägar för alltid. Om enheten är frisk och skadan bara är logisk, är ett skrivskyddat test med TestDisk värt ett försök innan du raderar något.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera SMART-hälsan med CrystalDiskInfo.
    Om hälsan är dålig, stoppa. Klona enheten först med något som HDDSuperClone eller ddrescue.

2. Prova en skrivskyddad partitionsreparationsskanning i TestDisk.
    Skriv inte ändringar om inte den hittade NTFS-strukturen ser korrekt ut.

3. Om mappstrukturen är viktig, skanna med Disk Drill.
    Det brukar få fram bättre filnamn och mappar än enbart rå återställning. Återställ till en annan enhet.

4. När dina data är säkra, formatera tillbaka till NTFS.

Om du vill ha en bra guide om filåterställning i Windows hjälper detta:
hur man återställer raderade filer i Windows

En sak till. Om chassit eller USB-kabeln krånglade vid frånkoppling, testa den nakna enheten i ett annat chassi eller en annan SATA-port först. Jag har sett att adaptern varit hela problemet.

Jag skulle dela upp detta i två separata frågor: är filsystemet trasigt, eller ljuger USB-bryggan/kabeln för Windows?

Det är den enda delen jag tycker att @mikeappsreviewer och @sognonotturno bara berörde lite lätt. Jag har haft externa enheter som visats som RAW och sedan lästs perfekt så fort jag bytte kabel, nätadapter eller kabinett. Billiga USB-SATA-kort går sönder hela tiden. Om detta är en extern enhet i desktop-stil med egen strömadapter, testa den också.

Det jag skulle göra innan något reparationsförsök:

• kontrollera Event Viewer efter disk-/ntfs-/usbstor-fel
  • prova en annan dator
  • prova en annan USB-port, helst de bakre moderkortsportarna
  • om möjligt, ta ut disken ur kabinettet och anslut den direkt via SATA eller en adapter som du vet fungerar
  • lyssna efter konstiga klick, uppstarts-/avstängningsloopar eller pauser

Jag håller också lite grann inte med lägret kanske reparera först: om datan faktiskt är viktig skulle jag skapa en avbild av disken innan jag experimenterar. Även diskar som verkar friska kan snabbt bli sämre efter en frånkopplingshändelse. En sektor-för-sektor-klon/avbild ger dig ett sätt mindre att råka illa ut på.

Om disken är tillräckligt stabil för att läsa, återställ från avbilden, inte originalet. Där är Disk Drill fortfarande användbart, särskilt om du vill ha bästa möjliga chans att behålla filnamn och mappstruktur i stället för bara rå filåterställning. Jag har sett att det fungerar bättre på skadad NTFS än Windows verktyg, och det spelar stor roll när du behöver få tillbaka faktiska organiserade filer från en korrupt extern disk.

När filerna är säkra, rensa då partitionstabellen, skapa en ny NTFS-volym och testa disken ordentligt. Inte ett snabbt test. Ett riktigt test. Om den blir RAW igen, kasta den. Hårt, men ja, jag skulle inte lita på den igen.

Om du vill läsa mer om att återställa filer från en korrupt disk i Windows, så täcker det samma grundidé på ett enklare sätt.

Jag skulle invända mot en sak: reparation är ofta fel tankesätt. RAW efter en osäker frånkoppling kan vara ett metadatafel, men det kan också vara det första tecknet på tveksam hårdvara. Därför skulle jag behandla detta som ett diagnosjobb först, inte ett konverteringsjobb.

Det jag skulle tillägga utöver det som @sognonotturno, @boswandelaar och @mikeappsreviewer redan tagit upp är att kontrollera om partitionens startoffset har blivit fel. Jag har sett NTFS-volymer visas som RAW enbart för att partitionsposten inte längre pekar på rätt plats, medan den faktiska NTFS-startsektorn och MFT fortfarande finns kvar. I så fall fungerar filåterställningsprogram, men en korrekt rättning av partitionstabellen kan ibland få tillbaka volymen utan att röra filinnehållet. Haken är att man bara gör det efter att ha verifierat att layouten stämmer exakt.

En annan vinkel som folk ofta hoppar över: jämför vad Diskhantering rapporterar med vad en hexvisare eller ett partitionsverktyg ser i sektor 0 och i området för NTFS-startsektorn. Om sektor 0 ser fel ut men NTFS reservstartsektor är intakt, säger det mycket om huruvida detta är logisk korruption eller något värre.

Om Disk Drill specifikt:

Fördelar

• mycket bra på att återskapa mappstrukturer på skadad NTFS
  • förhandsvisningar hjälper dig att bedöma filintegritet före återställning
  • lättare att använda än många verktyg i forensisk stil

Nackdelar

• inte det billigaste alternativet om du behöver full återställning
  • djupsökningar kan ge duplicerade eller röriga resultat
  • inte mitt förstahandsval för att reparera själva partitionsmetadata

Så ja, jag skulle använda Disk Drill för extrahering om strukturen är viktig, men inte som det som reparerar RAW till NTFS. Återställ först, inspektera senare. Om enheten klarar ett långt ytlästest efter det kan man kanske återanvända den. Om den krånglar en gång till, pensionera den. RAW två gånger är vanligtvis tillräckligt med bevis för mig.