Jeg må redusere filstørrelsen på flere iPhone-bilder, slik at jeg kan sende dem på e-post og laste dem opp uten å miste for mye bildekvalitet. Hva er den enkleste måten å komprimere bilder på en iPhone?
Bildekomprimering er ganske enkelt en måte å gjøre en bildefil mindre på. Vanligvis betyr det å gjøre én av to ting:
- Komprimere bildekvaliteten: Dette fjerner noen bildedata. Med en moderat innstilling kan forskjellen være vanskelig å legge merke til. Går du for langt, vil du begynne å se uskarphet, blokkete artefakter og tapte detaljer.
- Endre størrelsen på bildet: Et bilde kan for eksempel reduseres fra 4032 × 3024 til 2048 × 1536. Færre piksler betyr en mye mindre fil. Dette gir ofte mer mening for nettsteder og e-post, siden bildet i full oppløsning sannsynligvis ikke vil bli vist uansett.
Du trenger vanligvis ikke å forsøke å få filen så liten som mulig. Lett komprimering kan redusere størrelsen med 50 % eller mer samtidig som bildet ser nesten helt likt ut.
For ett eller to bilder er de innebygde alternativene på iPhone sannsynligvis tilstrekkelige. Det er når du skal behandle et stort bildebibliotek at det blir tungvint. Jeg har hatt gode erfaringer med Clever Cleaner, fordi appen behandler bilder i grupper i stedet for at du må gå gjennom dem enkeltvis.
Prosessen er ganske enkel:
- Installer og åpne Clever Cleaner.
- Gi appen tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Gå til delen Komprimer.
- Velg bildene du vil redusere størrelsen på.
- Velg et komprimeringsnivå.
- Se hvor mye lagringsplass du anslagsvis kan spare.
- Lagre de komprimerte versjonene. Når du har bekreftet at de ser bra ut, kan du slette originalene hvis du prøver å frigjøre lagringsplass.
Det nyttige er at du kan se den anslåtte besparelsen før noe endres. Det gjør det enklere å vurdere om den mindre filen er verdt reduksjonen i kvalitet.
Appen har også noen oppryddingsverktøy utover komprimering. Den kan finne dupliserte bilder, gruppere lignende bilder, identifisere store videoer, rydde opp i gamle skjermbilder og konvertere Live Photos til vanlige stillbilder når du ikke ønsker å beholde bevegelsen.
Hvis du bare trenger å redusere størrelsen på et par filer før opplasting, ville jeg derfor ikke brydd meg med å installere en egen app. Hvis du skal komprimere mange bilder og samtidig ønsker å frigjøre lagringsplass, er et verktøy for gruppebehandling som Clever Cleaner mye raskere.
Hvis bildene bare skal sendes via e-post, trenger du kanskje ikke å komprimere dem på forhånd i det hele tatt. Legg dem ved i Apple Mail, og når meldingen sendes, kan Mail tilby Liten, Middels, Stor eller Faktisk størrelse. Middels er vanligvis et rimelig kompromiss for vanlig visning.
For opplasting til nettsteder er den innebygde Snarveier-appen det rimeligste alternativet. Lag en snarvei med «Velg bilder», «Endre bildestørrelse» og «Lagre i fotoalbum», og kjør deretter flere bilder gjennom den samtidig. Behold originalene til du har bekreftet at opplastingen fungerte.
Jeg er enig i at en app for massebehandling, som Clever Cleaner, er fornuftig for et stort bildebibliotek, men det er sannsynligvis mer enn du trenger for sporadiske opplastinger. Vær også forsiktig med å konvertere alt til JPEG. iPhone lagrer ofte bilder som HEIC, som allerede kan være mindre enn en tilsvarende JPEG-fil.
Hvis opplastingsskjemaet har en bestemt grense for antall piksler eller megabyte, bør den avgjøre hvor mye du forminsker bildene. En vag innstilling som «middels komprimering» kan fortsatt føre til at filen blir for stor, mens endring til en kjent bredde gir et mer forutsigbart resultat.
For vanlige nettsteder er en kopi på rundt 1600 til 2000 piksler på den lengste siden som regel tilstrekkelig, med mindre bildet skal skrives ut eller brukerne må kunne zoome inn på små detaljer. Snarveier-metoden som @turborouter150 nevnte, passer godt fordi den endrer dimensjonene uten å påvirke originalen. Lagre de forminskede kopiene i et eget album, slik at du ikke ved et uhell erstatter eller sletter versjonene med full oppløsning.
Jeg ville unngått det vanlige rådet om å legge bildene i en ZIP-fil. JPEG- og HEIC-bilder er allerede komprimert, så det er ofte svært lite å spare på å pakke dem i en ZIP-fil, og mange opplastingsskjemaer godtar uansett ikke ZIP-filer.
Det er også en liten ulempe med HEIC. Formatet er effektivt, men enkelte eldre nettsteder avviser det. Hvis det skjer, bør du konvertere den forminskede kopien til JPEG i stedet for å konvertere originalen i full størrelse. JPEG har bedre kompatibilitet, men en JPEG-fil med full oppløsning kan faktisk være større enn HEIC-filen du startet med.
Clever Cleaner er mer hensiktsmessig når dette er en tilbakevendende oppgave som omfatter dusinvis av bilder. For noen få bilder føles det som mer arbeid enn nødvendig å gi en annen app omfattende tilgang til bildebiblioteket og sortere flere kopier. Hvis du bruker en komprimeringsapp, bør du bare gi tilgang til de valgte bildene når iOS tilbyr dette alternativet, og kontrollere om den lagrede kopien fortsatt inneholder posisjonsmetadata før du laster den opp offentlig.
Vær forsiktig med Mails størrelsesalternativer hvis bildet må se riktig ut hos mottakeren. Størrelsesendringen skjer ved sending, så du får aldri sett den komprimerte versjonen før den sendes, og Middels kan gjøre et skarpt bilde uskarpt uten forvarsel. Snarvei-metoden @zerologic9529 beskrev, er best her, rett og slett fordi du kan vurdere kopien visuelt først.