Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra GoPro-kameraet mitt før jeg rakk å ta sikkerhetskopi av dem, og nå prøver jeg å finne ut om det finnes noen måte å gjenopprette opptakene fra SD-kortet på. Jeg trenger hjelp med de beste trinnene eller programmene for gjenoppretting av slettede GoPro-opptak, fordi disse klippene er veldig viktige og jeg er redd for at de kan være borte for godt.
Jeg har vært i denne situasjonen, og det blir fort skikkelig kjipt. Du kommer hjem, kobler til GoPro-en, og klippene du brydde deg om er borte. Hovedsaken er dette: hvis videoene ble slettet eller kortet ble formatert, fungerer gjenoppretting fortsatt ganske ofte. De første stegene betyr mye.
Først, slutt å bruke kortet
Hvis du vil ha best mulig sjanse til å få opptakene tilbake, slutt å bruke SD-kortet med en gang.
Ikke ta opp mer video på det. Ikke formater det igjen. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy. På de fleste SD-kort er ikke slettede opptak borte med en gang. Fillisten forsvinner først, mens videodataene ofte blir liggende der til nye data skrives over dem.
Jeg ville sjekket noen kjedelige ting før jeg gjorde noe mer omfattende:
- Åpne GoPro-skylagringskontoen din hvis du betaler for den og hadde Auto Upload slått på.
- Se i papirkurven eller en Nylig slettet-del.
- Sett kortet tilbake i kameraet og se om GoPro tilbyr et reparasjonsvarsel.
- Prøv en annen kortleser, en annen USB-port eller en annen datamaskin.
- Sjekk om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS.
Hvis kortet aldri dukker opp, mister tilkoblingen om og om igjen, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der. Da ville jeg gått til et gjenopprettingslaboratorium. Fysisk feil er et annet problem enn å slette filer ved et uhell.
Hvorfor gjenoppretting av GoPro-video er vanskeligere enn folk tror
Dette tar mange på senga. Å gjenopprette et Word-dokument eller en JPEG er én ting. GoPro-opptak er mer rotete.
Disse kameraene skriver ofte video i biter rundt omkring på kortet. Når filsystemet blir slettet eller skadet, må gjenopprettingsprogramvare bygge opp disse bitene i riktig rekkefølge. Noen verktøy finner et MP4-navn og gir deg likevel en ødelagt fil, eller et klipp som åpner seg og fryser halvveis. Jeg har sett det mer enn én gang.
Programvareruten jeg ville startet med
For slettede, formaterte eller logisk skadede GoPro-kort ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare.
Hvis jeg gjorde dette på mitt eget kort, ville jeg brukt Disk Drill.
Den delen som er verdt å bruke her er Advanced Camera Recovery. Den ble laget for kameraopptak og stammer fra den gamle GoProRecovery- og CnW Recovery-serien med verktøy som folk brukte til GoPro-klipp i årevis. Den nåværende versjonen bygger videre på disse metodene og er rettet mot fragmenterte opptak fra GoPro-er, droner, dashbordkameraer og lignende utstyr.
Slik ville jeg kjørt det
Stegene er enkle nok:
- Ta SD-kortet ut av GoPro-en.
- Koble det direkte til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet.
- Velg Advanced Camera Recovery.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis videoene den finner.
- Gjenopprett filene til en annen disk.
Forhåndsvisningen er viktig. Hvis et klipp kan forhåndsvises uten problemer, får du en bedre pekepinn på om filen er verdt å gjenopprette. Jeg liker å sjekke dette før jeg dumper en haug med søppel over på en annen disk.
Hvis kortet gir lesefeil eller virker ustabilt, ville jeg ikke skannet det om og om igjen. Jeg ville laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi først, og så skannet kopien i stedet. Mindre belastning på originalkortet. Mindre risiko også.
På Mac er det samme opplegg
Hvis du bruker Mac, er det nesten samme rutine. Kortleser, start appen, skann, forhåndsvis, gjenopprett et annet sted. Ikke noe fancy der.
Når jeg ville hoppet over programvare og gått rett til et laboratorium
Noen ganger er det smarteste å slutte å prøve hjemmeløsninger.
Jeg ville hellet mot en profesjonell gjenopprettingstjeneste hvis:
- SD-kortet er sprukket, bøyd eller på annen måte skadet.
- Ingen datamaskin oppdager det i det hele tatt.
- Det kobler fra under skanninger hver eneste gang.
- Det blir varmt uten noen god grunn.
- Opptakene betyr så mye at du ikke vil gamble med dem.
Å rote med programvare på et kort som er i ferd med å svikte kan noen ganger gjøre situasjonen verre. Ikke hver gang, men ofte nok.
Hvis dette bare var en vanlig sletting eller formatering, er sjansene dine vanligvis bedre enn folk tror. Hvis du ikke har brukt kortet særlig mye siden opptakene forsvant, er det fortsatt en god sjanse for at du får tilbake i det minste noen av videoene.
Hvis opptakene ble slettet og du ikke tok opp nye klipp etterpå, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Den store faktoren er overskrivingsraten. På SD-kort forsvinner ofte slettede oppføringer først, mens videodataene blir liggende der til nye skrivninger treffer de samme blokkene.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å slutte å bruke kortet. Der jeg er litt uenig, er dette. Jeg ville laget et bilde av kortet først hvis opptakene betyr mye. Ikke kjør 4 forskjellige skanninger på originalmediet. Én ren passering for å lage en full kopi er tryggere. På Windows kan du bruke USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac er ddrescue det bedre valget hvis kortet leses dårlig.
For GoPro-opptak er fragmentering det største problemet. Generiske gjenopprettingsapper finner ofte filnavn, men returnerer ødelagte MP4-filer. Disk Drill er fortsatt et av de bedre valgene her fordi det håndterer kameramedier bedre enn mange enkle filutskjærere. Hvis du prøver det, gjenopprett til datamaskinen din eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til det samme SD-kortet. Forhåndsvis alle resultater du finner. Hvis en fil kan spilles av i forhåndsvisning, er sjansene dine mye bedre.
Sjekk også etter .LRV- og .THM-sidefiler. Det er ikke hele videoen din, men de hjelper med å bekrefte klipptidspunkt og navn. Hvis hoved-MP4-filen er skadet, kan verktøy som VLCs reparasjonstriks eller ffmpeg-remuxing noen ganger fikse avspillingen. Ikke alltid, men jeg har sett det redde halvødelagte GoPro-klipp.
Hvis du vil ha en rask oversikt over alternativene, dekker denne siden topprangerte verktøy for gjenoppretting av SD-kortvideo på enkelt engelsk:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kortvideo for slettede GoPro-opptak
Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller blir varmt, stopp der. Da er det lab-territorium, ikke noe for gjenoppretting hjemme.
Hvis det var en ren sletting og du sluttet å bruke kortet, har du fortsatt en reell sjanse. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er litt mindre overbevist om å prøve hver eneste reparasjonsmelding kameraet kaster på deg. Noen ganger hjelper det, noen ganger skriver det bare mer søppel til kortet. For meg gjelder: jo mindre berøring, desto bedre.
Det jeg ville lagt til er dette:
- Sjekk om de manglende klippene ble delt opp i kapitler. GoPro deler ofte lange opptak i flere filer, så folk tror opptakene er borte når bare ett segment har forsvunnet.
- Se etter skjulte filer på kortet. Noen ganger er katalogen rotet til, ikke helt borte.
- Hvis du gjenoppretter filer og de ikke vil spille av, ikke anta at de er døde. En remux med ffmpeg kan fikse noen gjenopprettede GoPro MP4-filer langt oftere enn folk forventer.
- Test SD-kortet etter alt dette. Falske eller sviktende kort forårsaker masse drama med slettede opptak.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid sted å starte for gjenoppretting av slettede GoPro-opptak fordi det pleier å fungere bedre med kameravideo enn mange generiske apper for gjenoppretting av slettede filer. Jeg ville fortsatt gjenopprettet til en annen disk, selvfølgelig. Ganske grunnleggende, men folk roter fortsatt til det.
Også verdt å lese: Reddit-tips for å gjenopprette slettede GoPro- og SD-kortvideoer
Hvis kortet viser 0 byte eller stadig kobler ut, stopp med gjør-det-selv-greiene. Det er der hjemmegjenoppretting blir skikkelig dumt, skikkelig fort.
En ting jeg ville vært litt uenig i: Jeg ville ikke stole på at selve GoPro-en skal reparere noe som helst, med mindre opptaket allerede regnes som dispensabelt. Kameraer er bygget for å fortsette å filme, ikke for å gjøre nøye rettsmedisinsk gjenoppretting.
Et par ekstra sjekker som kompletterer det @suenodelbosque, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer allerede har dekket:
- Prøv å lese kortet på Linux hvis Windows eller macOS oppfører seg rart. Noen ganger monteres et kort der lenge nok til å kopiere DCIM-mappen manuelt.
- Hvis du gjenoppretter MP4-filer som ikke vil åpne, undersøk dem med MediaInfo. Hvis varigheten er tom eller metadata mangler, kan videodataene fortsatt finnes og bare trenge en header-transplantasjon eller remux.
- GoPro-kapittelfiler kan lure folk. Det slettede klippet kan faktisk være ett manglende segment av GX01, GX02 osv.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- God med kameramedier og fragmentert video
- Forhåndsvisning er nyttig før gjenoppretting
- Brukervennlig grensesnitt, mindre sjanse for brukerfeil
Ulemper
- Ikke magisk hvis kortet har fysiske problemer
- Dype skanninger kan gi mange søppelnavn
- Betalt gjenoppretting for full bruk passer kanskje ikke for alle
Hvis Disk Drill finner deler, men avspilling er ødelagt, lagre alt likevel. Delvis gjenoppretting er vanlig med opptak fra actionkamera, og skadede klipp kan noen ganger bygges opp igjen senere. Hvis kortkapasiteten plutselig ser feil ut, for eksempel at 32 GB vises som noen få MB, tyder det mer på kontrollerfeil enn enkel sletting. Det er da jeg ville sluttet med gjør-det-selv.