Vad är det bästa sättet att återställa filer från en extern hårddisk som har försvunnit?

Filer försvann plötsligt från min externa hårddisk efter att jag anslöt den till min PC, och nu saknas viktiga mappar trots att disken fortfarande visar använt utrymme. Jag behöver hjälp att ta reda på om detta beror på filkorruption, oavsiktlig radering eller ett problem med disken, och vad det säkraste sättet är att återställa den förlorade datan utan att göra situationen värre.

Det första jag gjorde i ett fall som detta var att sluta röra disken. Inga nya kopior till den. Ingen reparationskörning. Inget nytt försök att formatera. När filer försvinner ligger datan ofta kvar ett tag och filsystemet tappar bort den. Den dåliga delen är enkel, varje skrivning till disken ökar risken för att skriva över det du vill få tillbaka.

Börja med det uppenbara

Innan du kör återställningsverktyg skulle jag först kontrollera de enkla felen.

1. Aktivera Dolda objekt i Utforskaren. Jag har sett mappar se ut att vara borta när de bara var dolda.
  2. Titta på använt utrymme på enheten. Om enheten fortfarande visar att det mesta utrymmet är upptaget medan mapparna ser tomma ut, skulle jag ta det som ett ganska bra tecken.
  3. Byt USB-kabel och prova sedan en annan USB-port.
  4. Om enheten nyligen var ansluten till en annan dator, anslut den till den ursprungliga datorn igen. Jag har varit med om att märkliga behörighets- och OS-avvikelser fått filer att se ut att saknas.

Se vad enheten gör

Enhetens beteende säger dig mycket.

Om den monteras utan problem och öppnas som vanligt, men dina filer är borta, skulle jag luta åt ett logiskt problem. Sådana går ofta bättre att återställa.

Om Utforskaren hänger sig, enheten kopplas från mitt under användning, mappar laddas långsamt eller allt känns segt utan någon anledning, skulle jag börja oroa mig för fel.

Om du hör klickande, skrapande eller pipande ljud, sluta. Jag menar allvar. Upprepade uppstarter i det här läget kan göra senare återställning mycket svårare.

Återställ först, reparera senare

Om enheten fortfarande visas och du inte har någon säkerhetskopia skulle jag satsa på återställning innan något reparationsförsök.

Disk Drill nämns ofta för detta, och jag förstår varför. Det listas ofta bland de bästa återställningsverktygen här:

Det är lätt att komma igång med, stöder de vanligaste filsystemen, känner igen många filtyper, ger förhandsvisningar före återställning och innehåller några funktioner som hjälper när enheten beter sig instabilt.

Den del jag gillar mest är diskavbildning. I stället för att belasta originalenheten med upprepade skanningar kan Disk Drill skapa en fullständig avbild av disken. Den kopierar allt, raderade data, filsystemsinformation, alltihop. Om enheten är instabil är det säkrare att arbeta från avbilden eftersom du slutar belasta den ursprungliga hårdvaran.

Hur jag skulle göra det med Disk Drill

1. Installera Disk Drill på din interna enhet eller en annan frisk disk. Installera det inte på problemdisken.
  2. Anslut den externa enheten och öppna Disk Drill.
  3. Om enheten verkar instabil, skapa först en diskavbild och skanna sedan avbilden i stället för den fysiska enheten.
  4. Om den verkar tillräckligt stabil väljer du den externa enheten och klickar på Sök efter förlorade data.
  5. När du blir tillfrågad om skanningstyp väljer du Universell skanning. Jag har fått bäst resultat där eftersom den kör hela uppsättningen i ett enda svep. Den kontrollerar raderade filer, skadade filsystemposter, förlorade partitioner och filsignaturer som den känner igen.
  6. Låt skanningen slutföras. Stora enheter tar tid. Jag vet att det är irriterande, men fler filer dyker ofta upp senare under skanningen.
  7. Gå igenom resultaten, förhandsgranska det viktiga och markera det du vill få tillbaka.
  8. Klicka på Återställ och spara allt till en annan enhet. Återställ inte tillbaka till samma externa disk.

På Windows låter Disk Drill dig återställa upp till 100 MB gratis. Jag gillade det eftersom du kan bekräfta att de saknade filerna går att återställa innan du betalar för något.

När jag skulle sluta och anlita ett labb

Programvara är inte alltid rätt val.

Om enheten inte längre upptäcks, kopplas från under skanningar eller låter mekaniskt, skulle jag stanna där och kontakta en återställningstjänst.

Samma sak om de saknade uppgifterna är av den sorten du inte kan ersätta, familjefoton, arbetsdokument, forskning, sådant. Återställningslabb har hårdvaruverktyg för skadade enheter. Det har inte programvara.

Hur jag skulle undvika att upprepa detta

1. Ha en extra säkerhetskopia av allt viktigt.
  2. Mata ut enheten säkert innan du kopplar ur den.
  3. Koppla inte bort den medan filer fortfarande kopieras.
  4. Kontrollera SMART-hälsan då och då om dina verktyg visar den.
  5. Byt ut enheten om den börjar försvinna från Windows, får fler dåliga sektorer eller fortsätter ge filsystemfel. Även om den verkar fungera igen skulle jag inte lita på den efter det.

Om detta bara är filsystemskorruption är dina chanser mycket bättre. Jag skulle återställa filerna först och lämna reparationer till senare. Den ordningen är viktigare än folk tror.

https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw

Om enheten fortfarande visar använt utrymme skulle jag inte direkt dra slutsatsen att ”filerna är borta”. Ofta skadas filtabellen, eller så markeras mapparna på ett sätt som gör att Utforskaren slutar visa dem.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig punkt, återställ först. Jag håller dock inte helt med om en del. Jag skulle inte lägga för mycket tid på att byta datorer och portar om mapparna försvann direkt efter inkoppling. Om utrymmet fortfarande är upptaget bör nästa steg vara verifiering, sedan återställning.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera Diskhantering.
    Se om partitionsstorleken ser normal ut och om filsystemet fortfarande visas som NTFS, exFAT osv. Om Windows visar RAW tyder det på skador i filsystemet.

2. Kör detta i Kommandotolken:
    attrib -h -r -s /s /d X:*.*
    Byt ut X mot din enhetsbeteckning.
    Jag har sett skadlig kod och dåliga USB-frånkopplingar markera filer som dolda och systemfiler. Detta återställer dem snabbt om det är problemet.

3. Kontrollera Händelsevisaren.
    Titta under Windows-loggar, System. Sök efter disk-, ntfs- eller volmgr-fel runt tiden då filerna försvann. Upprepade I/O-fel betyder vanligtvis att problemet är större än bara mappkorruption.

4. Om enheten är stabil, skanna den med Disk Drill.
    Inte för reparation. För återställning. Förhandsgranska dina saknade mappar först. Återställ endast till en annan disk. Om skanningen hittar riktiga mappnamn och den ursprungliga strukturen är chansen ganska god att filsystemets metadata fortfarande delvis är intakta.

5. Hoppa över CHKDSK i början.
    Många skyndar sig till chkdsk /f. Det skulle jag inte göra. CHKDSK fungerar för reparation, men det ändrar filsystemet. På en svag eller skadad enhet ”lagar” det ibland saker genom att lägga föräldralösa filer i FOUND.000. Det är inte där jag skulle börja om datan är viktig.

6. Om SMART-hälsan ser dålig ut, stoppa.
    Använd CrystalDiskInfo eller en annan SMART-läsare. Omallokerade sektorer, väntande sektorer, CRC-fel eller en dålig hälsostatus är dåliga tecken. Då är det mer rimligt att skapa en avbild av enheten innan fler skanningar.

För SEO och läsbar formulering passar detta ämne bättre som råd om filåterställning från extern hårddisk för saknade mappar och dold data.

Den här tråden har också ett relaterat fall här:
tips för återställning från extern hårddisk för saknade filer

Kort sagt, om enheten monteras och visar använt utrymme finns dina data ofta fortfarande kvar. Dolda attribut, skadade index eller en trasig filtabell är vanliga orsaker. Testa först om filerna bara inte syns. Använd sedan Disk Drill för att återställa filer innan du låter Windows ”reparera” något. Om enheten börjar frysa, koppla från sig eller klicka, sluta använda den och gå vidare till avbildning eller ett labb.

Om enheten fortfarande visar använt utrymme skulle jag också kontrollera om mapparna har hamnat i ett annat filsystemnamnrymd, inte bara blivit dolda eller raderade. Den delen missas ofta.

@mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles har rätt om att inte skriva något nytt till enheten, men jag skulle lägga till en extra kontroll innan en full återställningsskanning: prova en filhanterare som inte är Explorer. Seriöst. Total Commander, FreeCommander, till och med Linux live-USB om du är bekväm med det. Jag har sett Windows Explorer bete sig dumt med trasiga behörigheter, dålig indexering eller konstiga tecken i mappnamn medan datan fortfarande gick att bläddra i någon annanstans.

Ett par saker jag skulle göra som inte täckts så mycket:

1. Kontrollera mappbehörigheter och ägarskap
    Ibland finns filerna där, men ditt nuvarande Windows-konto förlorade åtkomsten efter att enheten kopplats in i en annan dator. Högerklicka på enheten, Egenskaper, Säkerhet. Om det plötsligt står att du inte har behörighet är det inte samma sak som att de är raderade.

2. Sök efter filtyp från roten på enheten
    Använd *.jpg eller *.docx eller vad som nu är viktigt. Om resultat visas men mapparna inte gör det kan katalogstrukturen vara skadad medan filerna fortfarande finns kvar.

3. Testa på en Linux live-USB
    Windows kan vara petigt. Linux monterar ibland samma externa enhet och visar de saknade mapparna direkt. Om den gör det, kopiera först bort det viktiga och ställ frågor senare.

4. Kontrollera en korrupt USB-brygga, inte bara disken
    Externa enheter går sönder på irriterande sätt. Ibland är SATA-till-USB-adaptern inuti höljet det verkliga problemet, inte själva hårddisken. Om enheten är lätt att ta ut ur höljet och garantin är oviktig kan det förändra allt att ansluta den direkt via SATA eller en fungerande adapter. Gör förstås inte detta om det är en förseglad portabel SSD eller om du inte känner dig bekväm med att öppna den.

Om inget av det fungerar, då ja, då skulle jag gå vidare till återställningsprogramvara, och Disk Drill är ett rimligt val för filåterställning från extern hårddisk eftersom det kan förhandsvisa hittad data och återställa till en annan disk. Jag skulle bara inte låta återställningsprogramvara vara det första man tar till om det finns en chans att detta handlar om behörigheter eller konstigheter med höljet.

Lita heller absolut inte på använt utrymme som bevis på att filerna mår bra. Ibland betyder det bara att föräldralös data fortfarande ligger kvar där. Bättre än noll, men ingen garanti.

För en tydligare förklaring, tänk på det som en enkel genomgång av filåterställning från extern hårddisk. Det passar din situation mycket bättre än bara en guide om återställning från hårddisk.

Om enheten börjar klicka, koppla från sig eller ta evigheter på sig att läsa mappar, sluta pilla med den. Det är punkten där gör det själv blir till vemops, gjorde det värre.

Jag skulle lägga till en kontroll som ingen av de andra egentligen tryckte på: titta på enheten i en hex- eller partitionsvisare innan du försöker fixa något. Om partitionens startsektor eller MFT-spegel är skadad kan Windows fortfarande rapportera använt utrymme medan katalogträdet är halvt osynligt. Därför håller jag inte riktigt med om att lägga mycket tid på Explorer-trick när grundläggande synlighetskontroller misslyckas.

Det jag skulle göra härnäst:

• Kontrollera om enhetsbeteckningen har ändrats och om dina saknade mappar faktiskt finns i found.000 eller i en rotkatalog för förlorade filer.
  • Använd ett verktyg som kan läsa partitionsstrukturen direkt, inte bara bläddra bland filer.
  • Om enheten är fysiskt frisk, klona den först om datan är viktigare än hårdvaran.

Där jag håller med @chasseurdetoiles, @cazadordeestrellas och @mikeappsreviewer är den stora regeln: gör återställning före reparation.

Om Disk Drill för filåterställning från extern hårddisk:

Fördelar

• Bra förhandsvisningar
  • Hittar vanligtvis både mappbaserade och signaturbaserade resultat
  • Kan skanna hela diskar, inte bara synliga mappar
  • Enklare än många äldre återställningsverktyg

Nackdelar

• Djupa skanningar kan ge röriga filnamn om metadata är skadad
  • Inte idealiskt om enheten kopplar från hela tiden
  • Gratis återställning på Windows är begränsad

Om Disk Drill visar den ursprungliga mappstrukturen är det ett mycket gott tecken. Om det bara hittar råa filer efter typ är återställning fortfarande möjlig, bara mindre organiserad. Om SMART är dåligt eller läsningar får timeout, sluta med gör det själv och skapa en avbild eller lämna in den.