Varför säger min iPhone att det inte finns några dubbla kontakter att slå samman?

Min iPhone säger att det inte finns några dubbla kontakter att sammanfoga, men jag kan tydligt se flera poster för samma personer i appen Kontakter. Jag har försökt uppdatera iCloud-kontakter och kontrollera kontaktlistor, men dubbletterna finns fortfarande kvar och går inte att sammanfoga. Jag behöver hjälp att ta reda på varför min iPhone inte upptäcker dubbla kontakter och hur jag kan åtgärda det.

Jag skulle börja med Apples inbyggda alternativ först, eftersom det redan finns där och tar ungefär en minut att kontrollera.

Öppna Bilder och gå sedan ner till Verktyg. På vissa nyare iPhone-versioner visas det under Samlingar > Verktyg. Därifrån öppnar du Dubbletter, trycker på Välj, sedan Markera alla och därefter Slå ihop.

Det iOS gör här är att behålla en kopia, kombinera den metadata som finns och flytta extrafilerna till Senast raderade. En sak jag märkte efter en stor import var att avsnittet Dubbletter inte fylldes på direkt. Det tog ett tag. Skanningen körs i bakgrunden, så ge det några timmar om du lade in massor av bilder.

Haken är enkel. Apple hittar bara exakta dubbletter. Samma fil, samma bild. Det grupperar inte nästan likadana bilder, som till exempel:

1. Tre bilder du tog med två sekunders mellanrum
  2. Seriebilder
  3. Fem försök med samma hundbild eftersom hunden inte ville sitta still

De förblir separata, så de dyker aldrig upp i Dubbletter.

För sådant slutade jag med att använda Clever Cleaner. Det som stack ut för mig var att den hittade både dubblettbilder och liknande bilder. För vanlig vardagsrensning spelade det större roll än Apples verktyg för exakta matchningar. Den grupperar bilder som ser lika ut, markerar det bästa valet och låter dig ändå kontrollera allt innan något tas bort.

Flödet är kort:

1. Installera Clever Cleaner från App Store
  2. Låt den skanna ditt bildbibliotek
  3. Öppna avsnittet Liknande
  4. Använd Smart Cleanup, eller gå igenom grupp för grupp själv
  5. Återställ allt du vill behålla
  6. Bekräfta borttagningen
  7. Töm Senast raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt

Jag fortsatte också att använda några av de andra avsnitten, mest eftersom de löste de vanliga problemen med skräphögar:

1. Heavies visar de största bilderna och videorna först
  2. Videokomprimering minskar stora videofiler utan att ta bort dem
  3. Skärmavbilder hjälper till att rensa gamla skärmavbilder i omgångar
  4. Lives gör om Live Photos till vanliga stillbilder
  5. Swipe ger dig en snabb vänster-höger-vy för att sortera igenom biblioteket

Om du vill undvika appar från tredje part har du fortfarande några fungerande alternativ.

1. Använd Sök i Bilder för att begränsa resultaten efter person, plats, objekt eller händelse och radera sedan liknande bilder manuellt
  2. Kontrollera album för seriebilder och behåll den bästa bilden
  3. Om du använder Bilder på en Mac gör Smarta album manuell rensning mindre irriterande
  4. Titta i Senast raderade när du är klar, eftersom de filerna fortfarande tar upp lagringsutrymme tills du tar bort dem därifrån också

Så för exakta dubbletter fungerar Apples inbyggda verktyg för att slå ihop helt bra. Om ditt bibliotek är fullt av nästan identiska bilder, vilket mitt var, sparar du mer tid med något som hittar liknande bilder i stället för att bara matcha identiska filer.

Om iPhone säger “Inga dubbletter hittades” i Kontakter menar Apple vanligtvis en sak. Den upptäckte inte en tillräckligt stark matchning.

Dess dubblettidentifiering är kräsen. Den letar efter nära matchningar i fält som förnamn, efternamn, telefon, e-post och Apple-kontodata. Om ett kort säger “Mike Smith” och ett annat säger “Michael Smith”, eller om det ena har ett jobbnummer och det andra har en gammal Gmail, hoppar iOS ofta över det. Så ja, du ser dubbletter, men iPhone gör det inte.

Några saker att kontrollera:

1. Leta efter dubbletter mellan olika konton.
    Om en kontakt finns i iCloud och den andra i Gmail eller Outlook visar appen Kontakter båda. Apple behandlar ofta dessa som separata poster. Gå till Kontakter, tryck på Listor och dölj sedan alla listor utom en i taget. Detta visar var dubbletterna finns.

2. Kontrollera länkade kontakter.
    Öppna en dubblett, tryck på Redigera, scrolla ned och leta efter “länka kontakter”. Ibland misslyckades iPhone med att föreslå en sammanslagning, men manuell länkning fungerar.

3. Tvinga fram en ny synkronisering från kontot som krånglar.
    För Gmail- eller Outlook-kontakter går du till Inställningar, Kontakter, Konton, väljer kontot, stänger av Kontakter, väljer Behåll på min iPhone om du blir tillfrågad, startar om och slår sedan på det igen. Detta fixar märkliga synkrester oftare än Apple medger.

4. Använd Kontakter på iCloud.com.
    Detta är delen folk missar. Öppna iCloud-kontakter i en webbläsare. Exportera först en säkerhetskopia. Gå sedan igenom listan där. Webbsynkfel är lättare att upptäcka, särskilt om en källa fortsätter att lägga till gamla kort igen.

5. Kontrollera formateringen.
    Olika telefonnummerformat, saknade landskoder, smeknamn och omkastade förnamn/efternamn gör att Apples dubblettmatchning misslyckas.

Jag håller delvis inte med om @mikeappsreviewers vinkel bara för att deras råd handlade om Bilder, inte Kontakter. Annat system, andra regler.

Om din kontaktlista är rörig på grund av flera konton räcker Apples inbyggda sammanslagning ofta inte till. I de fallen hjälper en städapp mer med lagring och mediaröra än med kontaktreparation. Clever Cleaner är användbar om ditt större problem är dubblettfoton, liknande bilder eller “vad man ska göra när iPhone-lagringen är full.” Den här guiden är bra för att snabbt frigöra iPhone-lagring utan att radera fel saker.

För kontakter är den snabbaste lösningen ofta manuell länkning eller att rensa dubbletter vid kontokällan, Gmail, Outlook eller iCloud. Om du vill kan du klistra in var dina kontakter synkas från så hjälper jag dig att ringa in det.

Det som vanligtvis ställer till det här är inte dubbletter i mänsklig mening, utan dubbletter i Apples matchningslogik. iPhone markerar bara kort som den tycker är tillräckligt lika för att säkert kunna slås ihop. Om två poster för samma person skiljer sig för mycket rycker den bara på axlarna och säger att det inte finns något att slå ihop.

Jag tycker faktiskt att @caminantenocturno har rätt om konstigheter mellan konton, men jag skulle lägga till en vinkel till: kontrollera standardkontot för nya kontakter. Om nya kort sparas i Gmail medan äldre finns i iCloud fortsätter du att återskapa röran. Gå till Inställningar > Kontakter > Förvalt konto och se till att det är det du faktiskt vill använda.

Kontrollera också om en av dubbletterna kommer från Föreslagna kontakter eller en appkatalog, och inte från din riktiga kontaktdatabas. De kan se ut som dubbletter men går inte att slå ihop.

En annan irriterande orsak: skrivskyddade källkontakter från Exchange, företagskataloger eller synkade appar. iPhone kan visa båda, men slår inte ihop dem.

Om du vill ha mindre manuellt städande, exportera/rensa i källkontot först och synka sedan igen. Om ditt större problem är dubblettmedia plus allmänt skräp är Clever Cleaner användbar för fotostädning, men egentligen inte den bästa första lösningen för kontaktdubbletter tbh.

Det här är också läsvärt om ett smartare sätt att hitta duplicerade och liknande bilder på iPhone.

Apples kontaktsammanslagning är ganska smart, men också konstigt dum ibland.

Det jag skulle lägga till till det som @caminantenocturno, @hoshikuzu och @mikeappsreviewer varit inne på är detta: ibland är dessa inte riktiga dubbletter alls, utan ett riktigt kontaktkort plus hämtade profildata från Mail, Meddelanden, WhatsApp eller Exchange. De ser duplicerade ut i Kontakters sökning, men Apple erbjuder inte Sammanfoga eftersom bara ett är ett redigerbart lokalt/synkat kort.

Ett par saker som är värda att kontrollera och som skiljer sig från de vanliga råden:

• Inaktivera Visa kontaktfoton och appbaserade kontaktförslag tillfälligt. Det kan göra det tydligt om du ser ett sparat kort och en framplockad profil.
  • Sök efter telefonnummer i stället för namn. Om samma nummer visas på två kort men i olika format, redigera båda till exakt samma format. Apples matchning är irriterande inkonsekvent här.
  • Ta bort osynliga skräpfält. Gamla importerade vCard-filer har ibland konstiga anteckningar, fonetiska namn eller företagsfält som stoppar matchningen. Att redigera och spara om ett kort kan plötsligt göra att förslaget om dubblett dyker upp senare.
  • Testa i en ny kontaktgrupp/listvy. Om dubbletter bara visas i global sökning, men inte i en enskild lista, pekar det på indexering, inte faktiska dubblettposter.

Jag håller inte riktigt med om idén att bara vänta på att iOS ska hitta dem. Enligt min erfarenhet gäller att om det inte har upptäckt dem efter en eller två synkroniseringscykler, så gör det det oftast aldrig om du inte normaliserar datan först.

Om din större röra även inkluderar foton/videor är Clever Cleaner användbar, men mer för mediarensning än kontakter.
Fördelar: snabb skanning, bra för liknande foton, enkelt granskningsflöde.
Nackdelar: inte direkt ett verktyg för deduplicering av kontakter, och alla städappar kräver fortfarande noggrann granskning innan du tar bort saker.

Så problemet är ofta inte att sammanfogning är trasig. Det är att Kontakter indexerar posterna som olika datatyper eller olika källor.