Verwijdert het ontladen van apps tijdelijke bestanden op de iPhone?

Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik merkte dat één app veel meer ruimte gebruikt dan verwacht. Ik overweeg om deze te ontladen, maar ik weet niet zeker of daarmee tijdelijke bestanden, cache of andere achtergebleven gegevens worden verwijderd. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat ontladen op de iPhone daadwerkelijk verwijdert, zodat ik opslagruimte kan vrijmaken zonder belangrijke appgegevens te verliezen.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Je herstart de iPhone, controleert Opslag opnieuw, en dat stuk Systeemgegevens blijft gewoon staan alsof er niets is veranderd. Irritant, maar daar is een reden voor.

Waarom een herstart tijdelijke rommel nauwelijks aanraakt

Een herstart maakt geheugen vrij en stopt vastgelopen achtergrondtaken. Het wist geen app-caches. iPhone-apps slaan bewust lokale bestanden op, zoals Safari-sitedata, stukjes Spotify-media, TikTok-clips, berichtbijlagen en andere restjes die worden gebruikt om dingen de volgende keer sneller te laden. iOS ziet die bestanden als nuttig. Daarom houdt het ze vast totdat de opslag vol genoeg raakt om opschonen af te dwingen.

Waarom de ruimte zo snel weer volloopt

Dit bracht me in het begin in de war. Je wist de cache, opent je gebruikelijke apps tien minuten, en de opslaggrafiek begint alweer op te zwellen. Er is niets kapot. Elke app-sessie haalt nieuwe webinhoud, miniaturen, audiostukjes, videofragmenten en tijdelijke bestanden binnen. De opbouw begint meteen opnieuw. Je stopt het niet voorgoed. Je snoeit het terug voordat het groot genoeg wordt om de telefoon te vertragen.

Waarom iOS-updates Systeemgegevens lijken te laten pieken

Updates laten vaker een rommel achter dan mensen denken. Voor de installatie downloadt iOS grote updatepakketten naar de telefoon. Na de installatie wordt het meeste verwijderd. Niet alles, elke keer. Sommige logboeken, installatieresten en diagnosebestanden blijven een tijdje hangen. Als je opslag na een update ineens omhoog schoot, zou ik dat niet behandelen als een rare eenmalige gebeurtenis. Ik heb het ook gezien. Herstarten na de update helpt een beetje, maar niet altijd genoeg.

Helpt het ontladen van apps tegen opgeblazen caches?

Maar voor een deel.

Ontladen verwijdert het app-binaire bestand en geeft wat ruimte terug, maar bewaart Documenten en Gegevens. Goed als je wilt dat je inloggegevens en opgeslagen bestanden blijven staan. Slecht als de rommel die je weg wilde hebben juist in die opgeslagen data zit. Bij veel apps overleeft de cache het ontladen. Als je voor één app echt schoon wilt beginnen, werkt verwijderen en opnieuw installeren beter.

Als je tijdelijke bestanden hebt gewist en de telefoon nog steeds traag aanvoelt

Hier heb ik tijd aan verspild. Ik bleef browsergegevens en willekeurige caches wissen terwijl de echte opslagvreter Foto's was. Gebruikelijke boosdoeners: burstfoto's, dubbel lijkende foto's, oude schermopnames, enorme 4K-clips, screenshots van twee telefoons geleden, alles bij elkaar. Wanneer de vrije opslag laag blijft, verliest iOS de ademruimte voor achtergrondwerk. Dan blijft de vertraging hangen, zelfs nadat je de duidelijke rommel hebt opgeruimd.

Een paar dingen die ik eerst zou doen:

1. Open Instellingen, Apps, Safari en tik daarna op Wis geschiedenis en websitedata
  2. Open Bestanden, ga naar Blader, Op mijn iPhone, Downloads en verwijder daarna oude bestanden waarvan je was vergeten dat ze er stonden
  3. Open Instellingen, Berichten, Bewaar berichten en schakel daarna over van Voor altijd naar 1 jaar of 30 dagen

Wanneer handmatig opschonen je nog steeds niet ver genoeg brengt

Het gat in het gebruikelijke advies is de fotobibliotheek. Handmatig caches opschonen pakt dat niet goed aan. Voor dat deel ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken.

Wat mij opviel was de sortering. De sectie Heavies zet de grootste bestanden eerst en toont de exacte grootte, zodat de ergste ruimtevreters niet begraven liggen onder 9.000 willekeurige afbeeldingen. De sectie Similars groepeert bijna gelijke foto's, niet alleen exacte duplicaten. Handig voor burstfoto's en vijf pogingen van dezelfde foto waarbij er één scherp is en de rest waardeloos. Voor zover ik kon zien blijft de verwerking op het apparaat.

Nadat ik dubbelachtige foto's en de grote videobestanden had opgeruimd, stopte de telefoon met stikken door te weinig opslag en verdween de vertraging geleidelijk. Eén ding dat mensen missen: ga terug naar Foto's en maak Recent verwijderd leeg. Doe je dat niet, dan blijven die bestanden daar nog 30 dagen staan en ruimte innemen. Ik vergat het een keer. Voelde me daarna dom, lol.

Offloaden verwijdert meestal niet de rommel die je weg wilt hebben.

Wat offloaden verwijdert:

1. De app zelf
  2. Wat ruimte van het app-binaire bestand

Wat offloaden behoudt:

1. Documenten
  2. Inloggegevens
  3. App-gegevens
  4. In veel gevallen een hoop cache

Dus als je app 12 GB aangeeft en de app-grootte 500 MB is, laat offloaden vaak het grootste deel van die 12 GB staan. De app verwijderen is de juiste stap als je echt wilt opruimen. Installeer hem daarna opnieuw.

Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Offloaden is niet nutteloos. Het helpt wanneer de app zelf groot is, zoals games of bewerkingsapps. Het is slecht voor opgeblazen sociale apps waarbij de opslagvreter gecachte media is.

Controleer eerst dit:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > tik op de app
Kijk naar App-grootte vs Documenten en gegevens

Als Documenten en gegevens enorm groot is, zal offloaden niet veel doen. Verwijder de app.

Als je opslagprobleem breder is, niet één app, dan is Clever Cleaner het bekijken waard voor foto’s en grote bestanden. Dat soort dingen slokken snel ruimte op. Ook is deze korte gids over hoe je iPhone-opslag snel wist makkelijk snel door te nemen.

Korte versie, offloaden bespaart wat ruimte. Verwijderen maakt meer vrij. Dat is het verschil.

Offloaden is een soort halve oplossing, geen echte opruiming. @mikeappsreviewer en @sognonotturno hebben gelijk op het belangrijkste punt, maar ik zou nog een stap verder gaan: voor veel apps is offloaden vooral nuttig wanneer het app-pakket zelf enorm groot is. Als de opgeblazen opslag in gecachte video’s, downloads of “Documenten en gegevens” zit, kan offloaden vreemd teleurstellend zijn.

Wat er daadwerkelijk gebeurt:

• App offloaden = verwijdert de app-binary
  • Bewaart je gebruikersgegevens, instellingen en meestal ook een hoop achtergebleven app-opslag
  • App verwijderen = wist de app en de opgeslagen gegevens van je telefoon

Dus nee, offloaden wist tijdelijke bestanden op de iPhone niet betrouwbaar.

Wat mensen vaak missen is dit: sommige apps hebben hun eigen cache-reset in de app. Kijk in de app zelf voordat je die verwijdert. Streaming-apps, podcast-apps, kaart-apps en berichten-apps laten je soms downloads of gecachte media verwijderen zonder je hele setup te wissen. Dat is netter dan verwijderen als je je accountgegevens wilt behouden.

Als iPhone-opslag ook laat zien dat één app enorm groot is, vergelijk dan:

• Appgrootte
  • Documenten en gegevens

Daaraan zie je of offloaden de moeite waard is. Als de appgrootte klein is en Documenten en gegevens enorm is, verwijder en installeer de app dan opnieuw. Bespaart eerlijk gezegd tijd.

Ik ben het licht oneens met de aanpak van “gewoon opnieuw opstarten en browser-rommel wissen”, omdat dat vaak nauwelijks effect heeft op de grootste boosdoeners. Meestal gaat het om media, offline downloads of foto’s. Als het opslagprobleem breder is dan één app, is Clever Cleaner eigenlijk handig om grote video’s, dubbele foto’s en vergelijkbare afbeeldingen te vinden die zich snel opstapelen. En als je een visuele uitleg wilt, is deze stapsgewijze handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag makkelijker dan blind door menu’s te graven.

Korte versie:

• Offloaden = bespaart wat ruimte
  • Verwijderen = maakt veel meer vrij
  • Cache-reset in de app = beste eerste stap, als de app die optie biedt

Dat is het irritante Apple-antwoord.

Offloaden is meer zoiets als remove the shell, keep the mess in the closet.

Ik ben het eens met @sognonotturno, @espritlibre en @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt, maar ik ben het niet helemaal eens met het idee dat het vooral om cache gaat. Sommige apps slaan veel rommel op onder gebruikersgegevens, niet in tijdelijke cache, dus offloaden raakt dat nog steeds niet, zelfs als iOS dingen vaag aanduidt. Daarom voelt het resultaat inconsistent.

Het praktische antwoord:

• App offloaden: verwijdert alleen de app zelf
  • App verwijderen: verwijdert de app plus de lokaal opgeslagen gegevens
  • Opnieuw installeren: vaak de snelste manier om een opgeblazen app echt te verkleinen

Nog iets extra’s om te controleren: als de app synchroniseert met iCloud of een eigen account, is verwijderen meestal weinig riskant omdat je echte gegevens na het opnieuw installeren terugkomen. Als de app niet synchroniseert, kan verwijderen belangrijke lokale gegevens permanent wissen. Dat is het deel dat mensen overslaan.

Dus voordat je verwijdert:

• controleer of foto’s/projecten/chats zijn geback-upt
  • kijk of offline downloads binnen de app kunnen worden verwijderd
  • controleer of de app een reset cache of opslagmenu heeft

Als je opslagprobleem niet maar bij één app ligt, dan is je fotobibliotheek eerlijk gezegd meestal de grotere winst. Clever Cleaner is daar best goed voor.

Voordelen van Clever Cleaner:

• goed in het opsporen van dubbele en vergelijkbare foto’s
  • toont grote video’s snel
  • eenvoudiger dan handmatig door Foto’s zoeken

Nadelen:

• lost geen app-specifieke opslagophoping op
  • detectie van vergelijkbare foto’s heeft nog steeds menselijke controle nodig
  • minder nuttig als je probleem vooral Berichten, muziekdownloads of één gigantische appcache is

Dus: offloaden kan wat ruimte vrijmaken, maar het verwijdert meestal niet de tijdelijke bestanden die mensen eigenlijk weg willen hebben. Verwijderen is de krachtigere reset.