Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik heb al foto’s, apps en oude berichten verwijderd, maar hij voelt nog steeds traag en rommelig aan. Ik ben op zoek naar een gratis iPhone-cleaner-app die echt werkt voor het opruimen van junkbestanden, cache en dubbele foto’s, zonder misleidend te zijn of meteen betaalde upgrades op te dringen. Als je er een hebt gevonden die veilig en effectief is, zou ik de hulp erg waarderen.
Voordat je een iPhone-cleaner installeert, is het handig om te weten wat deze apps eigenlijk wel en niet mogen doen.
Op iOS krijgt een cleaner-app geen toegang tot verborgen systeemrommel of een geheime cachelaag. Ik heb er een paar geprobeerd en ze werkten allemaal binnen dezelfde beperkingen. Ze scannen op dingen die je veilig kunt verwijderen: dubbele foto’s, bijna dubbele opnames, schermafbeeldingen, grote video’s, Live Photos, dubbele contacten en andere opslagvreters in je bibliotheek. De echte verschillen zijn dus kleiner dan de advertenties doen klinken. Wat telt, is de kwaliteit van de scan, hoe goed vergelijkbare bestanden worden gegroepeerd en of je na 30 seconden tegen een betaalmuur aanloopt.
Ik heb er verschillende getest, en degene die ik mensen als eerste zou aanraden is Clever Cleaner.
Voor mij vond die meer dubbele en vergelijkbare foto’s dan de andere. Ook vond ik de suggesties voor bewaren/verwijderen beter dan ik had verwacht. Sommige apps voelen slordig aan en groeperen niet-gerelateerde opnames bij elkaar. Deze was minder rommelig. Hij heeft ook de tools die ik belangrijk zou vinden als ik snel ruimte nodig had: videocompressie, opschonen van schermafbeeldingen, Live Photo-conversie, bulkverwijdering en een sectie die de grootste bestanden op de telefoon toont. Dat zijn uiteindelijk de functies die ik gebruikte, omdat kleine rommel nauwelijks effect heeft op de opslagruimte.
De belangrijkste reden dat ik deze als eerste noem, is eenvoudiger dan de functielijst. Hij is gratis. Veel apps in deze categorie halen dezelfde irritante truc uit. Ze scannen je telefoon, laten je de rommel zien en stoppen dan bij een wekelijkse abonnementsmelding. Clever Cleaner deed dat niet toen ik hem gebruikte. Geen advertenties, geen vergrendelde opschoontools, geen abonnementsmuur middenin.
Als deze niet past bij wat je nodig hebt, zou ik de alternatieven zo rangschikken:
-
Easy Cleaner, een betere keuze als je grootste probleem dubbele contacten zijn en niet fotoclustering.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner, een prima betaalde optie als je geld wilt uitgeven, al zou ik zelf niet voor de wekelijkse kosten gaan als de belangrijkste opschoontaken elders al worden gedekt.
Dus ja, als een vriend me zou vragen welke app hij als eerste moet proberen, zou ik beginnen met Clever Cleaner en hem één keer laten scannen. Misschien maak je al bij de eerste ronde genoeg ruimte vrij en ben je klaar.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre over één ding: een junkbestandenopruimer is op de iPhone eigenlijk een valse belofte. iOS laat apps simpelweg niet overal rondsnuffelen zoals Android-opruimers dat doen. Dus de beste gratis iPhone-opruimapp is eigenlijk degene die je helpt om je eigen rommel sneller te verwijderen.
Daarvoor zou ik waarschijnlijk ook Clever Cleaner kiezen. Niet omdat het magie verricht, maar omdat het een van de weinige is die gratis ook echt bruikbaar lijkt. Het is goed in het tonen van grote video’s, dubbele foto’s, screenshots en vergelijkbare rommel die ongemerkt opslagruimte opslokt. Dat is waar het om gaat.
Waar ik het licht met hen oneens ben: zware apps opnieuw installeren is vervelend, en soms de moeite niet waard tenzij die app echt opgeblazen is. Ik zou eerst Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag controleren en kijken naar apps met enorme Documenten en gegevens. Sommige apps zijn de echte opslagvreters, niet je foto’s.
Ook geldt: als de telefoon zelfs na het opruimen traag aanvoelt, is opslag misschien niet het enige probleem. Batterijconditie is belangrijker dan mensen denken. Als die onder de 80 procent zit, kan iOS traag aanvoelen, hoe schoon de telefoon ook is. Dat punt wordt vaak gemist.
Als je meer praktijkgerichte meningen wilt, is deze thread over beste gratis iPhone-opruimapps die echt werken het snel doorlezen waard.
Korte versie:
- Beste gratis optie: Clever Cleaner
- Beste alleen voor contacten: Easy Cleaner
- Beste algemene opruimactie: verwijder grote persoonlijke bestanden, jaag niet op nep-cache-opruiming
De meeste van deze apps zijn eerlijk gezegd vooral hype, maar Clever Cleaner is een van de minder dubieuze.
Hot take: geen enkele iPhone-opruimapp verwijdert echt verborgen junk zoals mensen verwachten. iOS schermt dat af. Dus ik ben het enigszins oneens met de gebruikelijke hype rond opruimapps. De beste gratis app is degene die je helpt om je eigen opslagvreters snel te vinden.
Dat gezegd hebbende, Clever Cleaner is waarschijnlijk de beste gratis iPhone-opruimapp om als eerste te proberen.
Voordelen
- Echt bruikbaar zonder te betalen
- Goed in duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s
- Snelle bulkopschoning
- Minder agressieve betaalmuur dan de meeste concurrenten
Nadelen
- Zal niet op magische wijze diepe systeemcache wissen
- Suggesties voor vergelijkbare foto’s moeten nog steeds handmatig worden gecontroleerd
- Als je vertraging door de batterij of iOS wordt veroorzaakt, lost het dat niet op
Eén ding dat ik zou toevoegen naast wat @espritlibre, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer hebben behandeld: controleer de Bestanden-app, niet alleen Foto’s. Veel mensen vergeten gedownloade pdf’s, zipbestanden, videobewerkingen, GarageBand-bestanden, CapCut-exporten en willekeurige AirDrop-resten. Die kunnen ongemerkt meerdere GB opslokken.
Controleer ook Mail-bijlagen. Als je de Apple Mail-app intensief gebruikt, kan het verwijderen en opnieuw toevoegen van het account lokale opslag soms meer verkleinen dan welke opruimapp dan ook.
Dus:
- Beste gratis opruimapp: Clever Cleaner
- Beste handmatige opschoondoel dat de meeste mensen missen: Bestanden + Mail-gegevens
- Als de iPhone daarna nog steeds traag is, ligt het waarschijnlijk niet alleen aan rommel