Wat is de beste manier om bestanden van een externe harde schijf terug te halen die verdwenen zijn?

Bestanden zijn plotseling van mijn externe harde schijf verdwenen nadat ik deze op mijn pc had aangesloten, en nu ontbreken belangrijke mappen, ook al geeft de schijf nog steeds aan dat er ruimte in gebruik is. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit bestandsbeschadiging, per ongeluk verwijderen of een probleem met de schijf is, en wat de veiligste manier is om de verloren gegevens te herstellen zonder het erger te maken.

Het eerste wat ik in zo'n geval deed, was stoppen met het aanraken van de schijf. Geen nieuwe kopieën ernaartoe. Geen reparatiepoging. Geen nieuwe formatteerpoging. Wanneer bestanden verdwijnen, blijven de gegevens vaak nog een tijdje staan en raakt het bestandssysteem het spoor ervan kwijt. Het vervelende deel is eenvoudig: elke schrijfactie naar de schijf vergroot de kans dat wordt overschreven wat je terug wilt.

Begin met de voor de hand liggende dingen

Voordat ik hersteltools gebruik, zou ik eerst de eenvoudige oorzaken controleren.

1. Zet Verborgen items aan in Verkenner. Ik heb gezien dat mappen weg leken terwijl ze alleen verborgen waren.
  2. Kijk naar de gebruikte ruimte op de schijf. Als de schijf nog steeds laat zien dat het grootste deel van de ruimte in gebruik is terwijl de mappen leeg lijken, zou ik dat als een goed teken zien.
  3. Vervang de USB-kabel en probeer daarna een andere USB-poort.
  4. Als de schijf onlangs op een andere pc was aangesloten, verbind hem dan opnieuw met de oorspronkelijke machine. Ik heb meegemaakt dat vreemde machtigingen en eigenaardigheden van het besturingssysteem ervoor zorgden dat bestanden leken te ontbreken.

Let op wat de schijf doet

Het gedrag van de schijf vertelt je veel.

Als hij gewoon koppelt en normaal opent, maar je bestanden weg zijn, zou ik eerder denken aan een logisch probleem. Die zijn vaak beter te herstellen.

Als Verkenner vastloopt, de schijf tijdens gebruik wegvalt, het laden van mappen tergend traag gaat, of alles zonder reden langzaam aanvoelt, zou ik me zorgen gaan maken over een defect.

Als je geklik, schurende geluiden of piepjes hoort, stop dan. Echt. Herhaaldelijk inschakelen in deze toestand kan later herstel veel moeilijker maken.

Eerst herstellen, later repareren

Als de schijf nog steeds zichtbaar is en je geen back-up hebt, zou ik eerst voor herstel gaan voordat je een reparatie probeert.

Disk Drill wordt hier vaak voor genoemd, en ik snap waarom. Het staat hier vaak vermeld als een van de beste hersteltools:

Het is gemakkelijk te gebruiken, ondersteunt de meest gangbare bestandssystemen, herkent veel bestandstypen, geeft voorbeelden vóór herstel en bevat een paar functies die helpen wanneer de schijf instabiel werkt.

Het onderdeel dat ik het prettigst vind, is schijfkopie maken. In plaats van de originele schijf te belasten met herhaalde scans, kan Disk Drill een volledige image van de schijf maken. Het kopieert alles, verwijderde gegevens, informatie over het bestandssysteem, alles. Als de schijf instabiel is, is werken vanaf de image veiliger omdat je de originele hardware niet verder belast.

Hoe ik het zou doen met Disk Drill

1. Installeer Disk Drill op je interne schijf of een andere gezonde schijf. Zet het niet op de probleemschijf.
  2. Sluit de externe schijf aan en open Disk Drill.
  3. Als de schijf instabiel lijkt, maak dan eerst een schijfimage en scan daarna de image in plaats van het fysieke apparaat.
  4. Als de schijf stabiel genoeg lijkt, selecteer dan de externe schijf en klik op Zoeken naar verloren gegevens.
  5. Wanneer er om het scantype wordt gevraagd, kies dan Universele scan. Daar had ik de beste resultaten mee, omdat het de volledige set in één keer uitvoert. Het controleert verwijderde bestanden, beschadigde bestandssysteemrecords, verloren partities en bestandssignaturen die het herkent.
  6. Laat de scan afronden. Grote schijven kosten tijd. Ik weet dat het vervelend is, maar later in de scan verschijnen er vaak meer bestanden.
  7. Bekijk de resultaten, bekijk de belangrijke zaken in voorbeeldweergave en markeer wat je wilt terughalen.
  8. Klik op Herstellen en sla alles op een andere schijf op. Herstel niets terug naar dezelfde externe schijf.

Op Windows laat Disk Drill je tot 100 MB gratis herstellen. Dat vond ik fijn, omdat je zo kunt bevestigen dat de ontbrekende bestanden herstelbaar zijn voordat je ergens voor betaalt.

Wanneer ik zou stoppen en een lab zou inschakelen

Software is niet altijd de juiste keuze.

Als de schijf helemaal niet meer wordt gedetecteerd, de verbinding verbreekt tijdens scans of mechanische geluiden maakt, dan zou ik stoppen en contact opnemen met een herstelservice.

Hetzelfde geldt als de ontbrekende gegevens van het soort zijn dat je niet kunt vervangen, familiefoto's, werkdocumenten, onderzoek, dat soort dingen. Herstellabs hebben hardwaretools voor beschadigde schijven. Software niet.

Hoe ik zou voorkomen dat dit opnieuw gebeurt

1. Bewaar nog één extra back-up van alles wat belangrijk is.
  2. Werp de schijf veilig uit voordat je hem loskoppelt.
  3. Koppel hem niet los terwijl bestanden nog worden gekopieerd.
  4. Controleer af en toe de SMART-status als je hulpmiddelen die tonen.
  5. Vervang de schijf als hij begint te verdwijnen uit Windows, er meer slechte sectoren bijkomen, of hij steeds bestandssysteemfouten blijft geven. Zelfs als alles weer in orde lijkt, zou ik hem daarna niet meer vertrouwen.

Als dit alleen bestandssysteemcorruptie is, zijn je kansen een stuk beter. Ik zou eerst de bestanden herstellen en reparaties voor later bewaren. Die volgorde is belangrijker dan mensen denken.

https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw

Als de schijf nog steeds gebruikte ruimte toont, zou ik niet meteen concluderen dat “de bestanden weg zijn.” Vaak raakt de bestandstabel beschadigd, of worden de mappen zo gemarkeerd dat Verkenner ze niet meer weergeeft.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op één belangrijk punt: herstel eerst. Over één onderdeel ben ik het wel een beetje oneens. Ik zou niet te lang bezig zijn met het wisselen van pc’s en poorten als de mappen direct na het aansluiten verdwenen. Als de ruimte nog steeds in gebruik is, moet je volgende stap verificatie zijn, daarna herstel.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer Schijfbeheer.
    Kijk of de partitiegrootte er normaal uitziet en of het bestandssysteem nog steeds als NTFS, exFAT, enz. wordt weergegeven. Als Windows RAW toont, wijst dat op schade aan het bestandssysteem.

2. Voer dit uit in de Opdrachtprompt:
    attrib -h -r -s /s /d X:*.*
    Vervang X door je stationsletter.
    Ik heb gezien dat malware en slechte USB-ontkoppelingen bestanden als verborgen en systeem instellen. Dit maakt ze snel weer zichtbaar als dat het probleem is.

3. Controleer Logboeken.
    Kijk onder Windows-logboeken, Systeem. Zoek naar disk-, ntfs- of volmgr-fouten rond het moment dat de bestanden verdwenen. Herhaalde I/O-fouten betekenen meestal dat het probleem groter is dan mapbeschadiging.

4. Als de schijf stabiel is, scan deze dan met Disk Drill.
    Niet voor reparatie. Voor herstel. Bekijk eerst een voorbeeld van je ontbrekende mappen. Herstel alleen naar een andere schijf. Als de scan correcte mapnamen en de originele structuur vindt, is de kans groot dat je metadata van het bestandssysteem deels nog intact is.

5. Sla CHKDSK in het begin over.
    Veel mensen grijpen meteen naar chkdsk /f. Ik zou dat niet doen. CHKDSK is prima voor reparatie, maar het wijzigt het bestandssysteem. Op een zwakke of beschadigde schijf “repareert” het soms dingen door bestanden wees te maken in FOUND.000. Daar zou ik niet beginnen als de data belangrijk is.

6. Als de SMART-status er slecht uitziet, stop dan.
    Gebruik CrystalDiskInfo of een andere SMART-lezer. Opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren, CRC-fouten of een slechte gezondheidsstatus zijn slechte signalen. Dan is het logischer om eerst een image van de schijf te maken voordat je meer scans uitvoert.

Voor SEO en een leesbare formulering past dit onderwerp beter als advies voor bestandsherstel van externe harde schijven voor ontbrekende mappen en verborgen gegevens.

Deze thread heeft hier ook een gerelateerd geval:
tips voor herstel van externe harde schijf bij ontbrekende bestanden

Korte versie: als de schijf wordt gekoppeld en gebruikte ruimte toont, zijn je gegevens er vaak nog. Verborgen attributen, beschadigde indexen of een kapotte bestandstabel komen vaak voor. Test eerst de zichtbaarheid. Gebruik daarna Disk Drill om bestanden te herstellen voordat je Windows iets laat “repareren”. Als de schijf begint vast te lopen, verbinding verbreekt of klikkende geluiden maakt, stop dan met ermee rommelen en ga over op imaging of een lab.

Als de schijf nog steeds aangeeft dat er ruimte in gebruik is, zou ik ook controleren of de mappen misschien zijn omgezet naar een andere bestandsysteem-namespace, en niet alleen verborgen of verwijderd zijn. Dat wordt heel vaak over het hoofd gezien.

@mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles hebben gelijk dat je niets nieuws naar de schijf moet schrijven, maar ik zou nog één extra controle doen voordat je een volledige herstelscan uitvoert: probeer een bestandsbeheerder die niet Explorer is. Echt waar. Total Commander, FreeCommander, zelfs een Linux live-USB als je je daar prettig bij voelt. Ik heb Windows Explorer dom zien doen bij kapotte machtigingen, slechte indexering of vreemde tekens in mapnamen, terwijl de gegevens elders nog gewoon zichtbaar waren.

Een paar dingen die ik zou doen en die nog niet echt aan bod zijn gekomen:

1. Controleer mapmachtigingen en eigendom
    Soms zijn de bestanden er nog, maar heeft je huidige Windows-account de toegang verloren nadat de schijf op een andere pc is aangesloten. Klik met de rechtermuisknop op de schijf, Eigenschappen, Beveiliging. Als er ineens staat dat je geen toestemming hebt, is dat niet hetzelfde als verwijderd.

2. Zoek op bestandstype vanaf de hoofdmap van de schijf
    Gebruik *.jpg of *.docx of wat ook belangrijk is. Als er resultaten verschijnen maar de mappen niet, kan de mapstructuur beschadigd zijn terwijl de bestanden nog bestaan.

3. Test op een Linux live-USB
    Windows kan lastig doen. Linux koppelt soms dezelfde externe schijf aan en toont de vermiste mappen meteen. Als dat gebeurt, kopieer dan eerst de belangrijke spullen en stel daarna pas vragen.

4. Controleer op een corrupte USB-bridge, niet alleen de schijf
    Externe schijven gaan op vervelende manieren stuk. Soms is de SATA-naar-USB-adapter in de behuizing het echte probleem, niet de harde schijf zelf. Als de schijf makkelijk uit de behuizing te halen is en de garantie niet belangrijk is, kan het direct aansluiten via SATA of een adapter waarvan je weet dat die goed is alles veranderen. Doe dit natuurlijk niet als het een verzegelde draagbare SSD is of als je je er niet prettig bij voelt om hem open te maken.

Als niets daarvan werkt, dan ja, dan zou ik overstappen op herstelsoftware, en Disk Drill is een redelijke keuze voor bestandsherstel van een externe harde schijf omdat het gevonden gegevens kan voorvertonen en naar een andere schijf kan herstellen. Ik zou herstelsoftware alleen niet het eerste zijn laten als er een kans is dat dit door machtigingen of rare behuizingsproblemen komt.

Vertrouw ook absoluut niet op “gebruikte ruimte” als bewijs dat de bestanden gezond zijn. Soms betekent het alleen dat verweesde gegevens er nog steeds staan. Beter dan nul, maar geen garantie.

Voor een duidelijkere uitleg kun je het zien als een eenvoudige handleiding voor bestandsherstel van een externe harde schijf. Dat past veel beter bij jouw situatie dan alleen “een gids over herstel van een harde schijf.”

Als de schijf begint te klikken, verbinding verbreekt of heel lang doet over het lezen van mappen, stop dan met eraan te rommelen. Dat is het punt waarop doe-het-zelf verandert in “oeps, het erger gemaakt.”

Ik zou nog één controle toevoegen die de anderen niet echt benadrukten: bekijk de schijf in een hex- of partitieviewer voordat je iets gaat repareren. Als de bootsector van de partitie of de MFT-spiegel beschadigd is, kan Windows nog steeds gebruikte ruimte melden terwijl de mappenstructuur half onzichtbaar is. Daarom ben ik het er niet helemaal mee eens om veel tijd te besteden aan Verkenner-trucs zodra de basiscontroles op zichtbaarheid mislukken.

Wat ik hierna zou doen:

• Controleer of de stationsletter is gewijzigd en of je ontbrekende mappen zich eigenlijk in found.000 of in een rootmap voor verloren bestanden bevinden.
  • Gebruik een hulpmiddel dat de partitiestructuur direct kan lezen, niet alleen bestanden kan doorbladeren.
  • Als de schijf fysiek in orde is, maak er dan eerst een kloon van als de gegevens belangrijker zijn dan de hardware.

Waar ik het met @chasseurdetoiles, @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer over eens ben, is de belangrijkste regel: eerst herstellen, dan repareren.

Over Disk Drill voor bestandsherstel van een externe harde schijf:

Voordelen

• Goede voorbeelden
  • Vindt meestal zowel mapgebaseerde als op handtekening gebaseerde resultaten
  • Kan hele schijven scannen, niet alleen zichtbare mappen
  • Eenvoudiger dan veel oudere hersteltools

Nadelen

• Diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen opleveren als metadata beschadigd is
  • Niet ideaal als de schijf voortdurend offline gaat
  • Gratis herstel op Windows is beperkt

Als Disk Drill de oorspronkelijke mappenstructuur toont, is dat een heel goed teken. Als het alleen ruwe bestanden per type vindt, is herstel nog steeds mogelijk, alleen minder geordend. Als SMART slecht is of leesbewerkingen time-outs geven, stop dan met doe-het-zelf en maak een image of besteed het uit.