Mijn iPhone-opslag raakt steeds vol, zelfs nadat ik apps, foto’s en oude berichten heb verwijderd. Systeemgegevens en andere opslag lijken snel weer aan te groeien, en nu kan ik geen updates meer installeren of nieuwe foto’s opslaan. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ruimte inneemt en hoe ik iPhone-opslag voorgoed kan vrijmaken.
Ik zou nog niet in paniek raken. Ik heb dit vaak gezien op iPhones, vooral de 64 GB-modellen, en modellen met minder opslag raken snel vol. Het voelt willekeurig wanneer het gebeurt. Op een dag lijkt je telefoon prima, en dan begint iOS je ineens lastig te vallen over te weinig ruimte.
Wat er aan de hand is, is minder dramatisch dan het lijkt. Je telefoon blijft op de achtergrond kleine restjes opstapelen. Foto's, video's, chatbijlagen, appcache, offline muziek, tijdelijke bestanden, opgeslagen reels, oude downloads. Eén ding op zichzelf lijkt onschuldig. Zes maanden later ziet je opslagoverzicht er lelijk uit.
Het bouwt zich meestal langzaam op
Ik denk dat een vergelijking met een kast goed past, ook al klinkt het wat simpel. Je propt die niet in één nacht helemaal vol. Je gooit er één jas in, één doos, één paar schoenen, en later sluit de deur niet meer goed.
Met telefoonopslag gebeurt hetzelfde. Een paar clips van een reis. Een stapel WhatsApp-bijlagen. Berichtgesprekken van jaren geleden. Instagram- en TikTok-cache. Spotify-downloads die je was vergeten. YouTube-offlinevideo's. Kleine beetjes, en dan is er ineens 20 of 30 GB weg.
Ik zou eerst Foto’s controleren
Wanneer iemand zegt dat zijn of haar iPhone steeds vol raakt, is Foto’s de eerste plek waar ik kijk. Niet omdat dat altijd de oorzaak is, maar omdat het vaak met grote voorsprong wint.
Het vervelende is hoe onzichtbaar het aanvoelt. Je merkt niet dat foto’s zich opstapelen terwijl je foto’s maakt. Dan open je de bibliotheek en zie je dingen zoals dit:
- vier of vijf foto’s van dezelfde zonsondergang
- tien pogingen voor één familiefoto
- een rommelige verzameling screenshots
- Live Photos die je nooit van plan was op te slaan
- grote videobestanden van reizen, concerten, verjaardagen
Elk item lijkt klein wanneer je het opslaat. Samen nemen ze snel ruimte in. Ik heb bibliotheken bekeken waarin alleen screenshots al meerdere gigabytes innamen. Best bizar, eerlijk gezegd.
Waarom ik een opschoonapp zou gebruiken in plaats van alles met de hand te doen
Natuurlijk kun je alles zelf uitzoeken. Ik heb dat ooit gedaan op een oudere telefoon en het was een hele klus. Als je bibliotheek een paar duizend foto’s heeft, gaat handmatig opschonen al snel vervelen.
Een app die het proberen waard is, is Clever Cleaner.
Wat mij opviel, is dat het niet stopt bij exacte duplicaten. Het groepeert vergelijkbare foto’s, en dat is wat de meeste mensen meer nodig hebben dan strikte duplicaatdetectie. Je krijgt ook een overzichtelijkere manier om screenshots, grote mediabestanden en Live Photos te bekijken. Dus in plaats van een uur te scrollen om zelf de rommel te ontdekken, kijk je naar compactere groepen en kies je wat blijft.
En nee, het neemt de besluitvorming niet over. Je kiest nog steeds zelf wat er wordt verwijderd. Ik zou een app nooit blind vertrouwen met persoonlijke foto’s, en deze opzet voelt een stuk verstandiger.
Ik heb mensen een verrassende hoeveelheid opslagruimte zien vrijmaken na één keer door oude fototroep te gaan. Spullen waarvan ze vergeten waren dat ze bestonden, of waarvan ze dachten dat ze te klein waren om uit te maken. Het telt op. Snel.
Apps zijn het andere dat mensen missen
Foto’s krijgen meestal de meeste schuld, maar apps doen dit ook. Sociale apps, streamingapps en chatapps hebben de neiging om na verloop van tijd op te zwellen omdat ze cache, downloads en tijdelijke gegevens bewaren. Soms wordt één app vreemd genoeg enorm groot zonder duidelijke reden.
Nadat je de foto’s hebt aangepakt, open je Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en bekijk je de lijst. Ik zou beginnen met de grootste apps. Als één app veel meer ruimte inneemt dan verwacht, dan is dat je volgende doelwit.
Wat ik eerst zou doen
Ik zou niet heen en weer springen tussen willekeurige fixes. Ik zou kijken welke categorie de meeste opslag gebruikt en dan van boven naar beneden werken.
Als Foto's op nummer één staat, maak daar dan eerst schoon. Een ronde met Clever Cleaner is een snelle manier om rommel te verwijderen zonder dingen weg te vagen die je belangrijk vindt. Controleer daarna grote apps en oude berichtbijlagen.
Meestal is het probleem geen kapotte iPhone. Het is ophoping. Stille, saaie, geleidelijke ophoping. Zodra je ziet waar de opslag naartoe is gegaan, wordt de oplossing een stuk minder verwarrend.
Als Systeemgegevens steeds weer aangroeien, zou ik daar eerst kijken voordat ik foto’s opnieuw de schuld geef. @mikeappsreviewer heeft gelijk over ophoping, maar ik denk niet dat het opruimen van foto’s altijd de eerste stap is. Op sommige iPhones zijn Safari, Berichten, iOS-logbestanden en appcaches het grotere probleem.
Probeer deze volgorde.
- Herstart de iPhone. Saai oplossing, maar werkt nog steeds vaker dan mensen toegeven.
- Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Safari-cache kan absurd groot worden.
- Verwijder in Berichten grote bijlagen uit de belangrijkste gesprekken, niet alleen de tekst van de chat.
- Verwijder gedownloade content van Spotify, Netflix, YouTube en Podcasts.
- Ontlaad en installeer opgeblazen apps zoals Instagram, TikTok, Facebook en Reddit opnieuw. Opnieuw installeren wist de cache vaak beter dan willekeurige bestanden verwijderen.
- Controleer de Bestanden-app, de map Downloads en Op mijn iPhone.
- Werk iOS bij met een computer als de telefoon geen vrije ruimte meer heeft.
- Synchroniseer foto’s met iCloud of een computer en leeg daarna Recent verwijderd. Mensen slaan dit deel vaak over.
Als je telefoon nog steeds snel weer volloopt, maak dan een reservekopie en voer vervolgens een volledige wisactie en herstel uit. Irritant, ja. Effectief, ook ja.
Voor het opruimen van foto’s is Clever Cleaner het bekijken waard als duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en Live Photos ruimte innemen.
Beste paginatitel voor dit onderwerp, Hoe je gratis iPhone-opslag vrijmaakt en voorkomt dat Systeemgegevens opnieuw vollopen
Ook is dit een prima korte video over gratis tips voor het opschonen van iPhone-opslag.
Ik zou @mikeappsreviewer en @sterrenkijker hier eigenlijk een beetje tegenspreken. Ze hebben geen ongelijk, maar als de opslag weer supersnel volloopt nadat je de voor de hand liggende dingen al hebt verwijderd, betekent dat meestal dat het probleem niet alleen rommel is. Het kan gaan om indexering, mislukte synchronisatielussen of een bug in een app die steeds opnieuw cache opbouwt.
Een paar dingen die mensen vaak missen:
- De Mail-app downloadt stilletjes enorme bijlagen
- Dictafoon kan erg groot worden
- Podcasts bewaart afgespeelde afleveringen tenzij je die instelling wijzigt
- iCloud-foto’s kan vastlopen en vreemd lokaal opslaggebruik veroorzaken
- camera-apps van derden hamsteren soms tijdelijke bestanden
Wat ik zou controleren is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en daarna een volle minuut wachten tot de balken zich hebben gestabiliseerd. Echt waar. iOS herberekent dit en de eerste cijfers kunnen onjuist zijn.
Als bovendien Systeemgegevens na elke verwijdersessie piekt, sluit de iPhone dan één keer aan op een Mac of pc. Synchroniseren daar kan het opschonen van logbestanden en vastgelopen tijdelijke bestanden beter afdwingen dan alles op het apparaat zelf doen. Best dom eigenlijk, maar het werkt.
Voor foto’s geldt: handmatig opruimen is inderdaad vervelend. Als je bibliotheek rommelig is, is Clever Cleaner logischer dan eindeloos scrollen. Het is handig voor vergelijkbare foto’s, screenshots en zware mediabestanden. Deze gids over gratis iPhone-opruimhulpmiddelen die echt helpen opslag vrij te maken is ook het bekijken waard.
Nog iets dat mensen vaak overslaan: controleer of een app opnieuw gegevens downloadt nadat je die hebt verwijderd. Daarom komt ruimte terug en verdwijnt die daarna weer.