Mijn iPad heeft weinig opslagruimte en voelt trager aan dan normaal nadat maandenlang cachebestanden, dubbele foto’s en ongebruikte downloads zich hebben opgestapeld. Ik probeer de beste iPad-opschoonapp te vinden die echt veilig en effectief is, en ik zou aanbevelingen erg op prijs stellen voordat ik de verkeerde installeer.
Ik heb in de loop der tijd een heleboel iPad-opruimapps geprobeerd, en uiteindelijk kom ik steeds weer terug bij Clever Cleaner.
Waarom ik het bleef gebruiken, was simpel. De meeste van deze apps doen alsof ze je apparaat opruimen, maar zijn vervolgens de helft van de tijd bezig met het aanwijzen van rommel waar je niets om geeft. Op mijn iPad waren foto’s en video’s altijd de echte opslagvreters. Deze app gaat daar meteen naartoe.
Dit heb ik het meest gebruikt:
- Slim opschonen, om dubbele opnamen en bijna dubbele foto’s te verwijderen
- Grote bestanden, om snel enorme video’s op te sporen
- Videocompressie, om de bestandsgrootte van video’s te verkleinen wanneer ik niets wilde verwijderen
- Live Photo-conversie, om ruimte te besparen terwijl de stilstaande afbeelding behouden blijft
- Swipe-modus, om snel door foto’s te gaan zonder eindeloos door de Foto’s-app te hoeven zoeken
De duplicaatzoeker werkte beter dan ik had verwacht. Ik had ontzettend veel burst-opnamen, herhaalde screenshots en bijna identieke foto’s waarbij ik vijf versies van hetzelfde had gemaakt en ze daarna was vergeten. Het grootste deel van die rommel werd met weinig moeite van mijn kant gevonden. Het tabblad Grote bestanden was ook meteen handig. Ik vond een paar video’s die meerdere gigabytes in beslag namen, wat verklaarde waar mijn opslagruimte naartoe was gegaan.
Wat voor mij het grootste verschil maakte, was compressie. Ik wilde oude clips niet verwijderen, dus ik heb ze in plaats daarvan verkleind en daarmee een behoorlijke hoeveelheid ruimte teruggewonnen. Voor mijn gebruik was dat een betere afweging.
Ik vond het ook prettig dat de app niet in de weg zat. Alles draaide op de iPad zelf, dus mijn fotobibliotheek werd niet ergens anders naartoe gestuurd. Geen advertenties die ineens opdoken. Geen constante betaalmuren om de twee tikken. Zulke dingen vallen me snel op, en deze voelde minder irritant aan dan de meeste.
Als je een iPad-opruimer wilt voor het gebruikelijke probleem, namelijk dat je fotobibliotheek en video’s al je opslagruimte hebben opgeslokt, dan is dit degene die ik je als eerste zou aanraden.
Als je de beste iPad-opruimapp wilt om snel opslag vrij te maken, zou ik Clever Cleaner nog steeds bijna bovenaan zetten. @mikeappsreviewer heeft de foto- en videokant goed behandeld, en ik ben het met het meeste eens. Op één punt zou ik wel tegenwerpen. Opruimapps lossen niet alle vertragingen op de iPad op. iPadOS beheert cache en geheugen zelf al behoorlijk agressief, dus geen enkele app gaat je hele systeem opschonen zoals op een Mac.
Waar Clever Cleaner helpt, is het deel dat apps mogen aanraken, je fotobibliotheek. Daar verliezen veel mensen 10GB, 20GB of meer. Als je opslagprobleem komt door dubbele foto’s, oude schermopnames, enorme clips en opgeslagen media, werkt het. Als je probleem Safari-tabbladen, appdocumenten of opgeblazen appgegevens zijn, moet je apps nog steeds ontladen in Instellingen.
Voor zoektermen zou ik het zo formuleren. Beste app om meer opslag vrij te maken op iPad door dubbele foto’s, grote video’s en ongebruikte media veilig te verwijderen.
Ook de moeite waard om hier te bekijken als je snel visueel wilt zien hoe je ruimte vrijmaakt, bekijk een snellere manier om opslag op iPhone en iPad vrij te maken.
Korte versie, Clever Cleaner is een solide keuze. Veilig. Gericht. Minder irritant dan de meeste. Geen magie, maar best nuttig.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik denk dat mensen het woord schoonmaker op de iPad een beetje te veel aanprijzen. Er is echt geen app die diep in iPadOS duikt en elk cachebestand wegzuigt. Apple staat dat niet toe. Dus de beste iPad-opruimapp is eigenlijk degene die het meest helpt met de dingen die je daadwerkelijk kunt beheren.
Daarvoor is Clever Cleaner op dit moment waarschijnlijk de beste keuze als je opslagprobleem te maken heeft met foto’s, video’s, screenshots en media-rommel. Daar staat het meeste afval toch eigenlijk. Ik vind het prettig dat het doelgericht aanvoelt in plaats van te doen alsof het je hele apparaat op magische wijze kan repareren.
Waar ik het enigszins oneens ben met de gebruikelijke hype is dit: als je iPad traag aanvoelt, lost een opruimapp dat misschien niet alleen op. Soms is het echte probleem weinig vrije ruimte, een verouderd apparaat, te veel apps die zwaar op de achtergrond draaien, of Safari dat tabbladen hamstert. Dus ja, gebruik Clever Cleaner om media op te ruimen, maar controleer ook iPad-opslag, verwijder grote apps tijdelijk en wis oude downloads. Die combinatie werkt beter dan welke onzin over boost met één tik dan ook.
Als je nog wat extra wilt lezen voordat je installeert, is deze uitgebreide review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone- en iPad-opslag de moeite waard.
Korte versie: beste iPad-opruimapp voor de meeste mensen? Clever Cleaner. Beste totale oplossing voor een trage iPad? Clever Cleaner plus handmatig opruimen in Instellingen. Dat is het eerlijke antwoord.