Ik heb per ongeluk een USB-stick geformatteerd waarop belangrijke werkdocumenten en familiefoto’s stonden, en nu probeer ik uit te zoeken welke USB-dataherstelsoftware ik het beste kan gebruiken voordat ik de situatie erger maak. Ik heb echt hulp nodig bij het vinden van een betrouwbare hersteltool die goed werkt voor het terughalen van verwijderde of verloren bestanden van een USB-stick.
Ik heb meer uren verspild aan USB-hersteltools dan ik wil tellen. Een deel begon als wat experimenteren. Het meeste gebeurde nadat ik de verkeerde map had verwijderd, per ongeluk een flashdrive had geformatteerd, tegen een beschadigd bestandssysteem aanliep, of een USB-stick aansloot en... niets zag. Elke keer dezelfde cyclus. Ik pakte weer een andere herstelapp, draaide scans, en kwam snel te weten welke nuttig waren en welke vooral bestonden uit mooie praatjes op de homepage.
Na dit steeds opnieuw te hebben gedaan, werd een patroon duidelijk. Veel van deze tools kunnen eenvoudig herstel van verwijderde bestanden goed genoeg aan. Dat verandert zodra het probleem ernstiger wordt. Geformatteerde schijf. Verloren partitie. RAW-bestandssysteem. Willekeurige corruptie. Dáár beginnen de verschillen ertoe te doen. Dus als ik een tool aanraad, baseer ik dat meestal op twee dingen. Hoe belangrijk je bestanden zijn, en of je een gratis optie wilt of prima vindt om ervoor te betalen.
Als ik voor de meeste mensen één keuze moest maken, zou ik gaan voor Disk Drill.
De reden is simpel. Het blijft goed presteren bij meer dan één soort probleem. Als je bestanden hebt verwijderd, de USB-drive hebt geformatteerd, een partitie bent kwijtgeraakt, of schade aan het bestandssysteem hebt opgelopen, geeft het je meestal een redelijke kans om gegevens terug te halen. Het herkent ook een lange lijst bestandstypen, en de previewfunctie bespaart tijd. Ik vertrouw veel op previews. Als de app een bestand goed toont vóór herstel, zijn je kansen meestal beter dan bij een scanresultaat met alleen een bestandsnaam en geen bruikbare inhoud.
Een onderdeel dat ik uiteindelijk meer ben gaan waarderen dan ik had verwacht, is de ingebouwde byte-voor-byte back-uptool. USB-sticks gaan niet altijd in één keer kapot. Soms verliezen ze halverwege het kopiëren de verbinding. Soms lezen ze steeds langzamer, en verdwijnen dan. Als ik dat soort gedrag zie, probeer ik het apparaat eerst te klonen en vanuit de image te werken. Dat belast de originele schijf minder, wat belangrijk is als de stick al op zijn laatste benen loopt.
Als je een gratis route wilt, verdient Recuva nog steeds een plek. Ik heb er goede resultaten mee gehad op gezonde flashdrives waarbij bestanden pas onlangs waren verwijderd en er verder nog niets vreemds was gebeurd. Het is makkelijk te gebruiken, scans zijn snel klaar, en je hoeft geen half uur bezig te zijn om menu's uit te pluizen.
Toch begint Recuva terrein te verliezen zodra de klus niet meer eenvoudig is. Als de schijf was geformatteerd, de partitietabel beschadigd raakte, het volume RAW werd, of corruptie verder ging dan een paar ontbrekende vermeldingen, mist het vaak dingen die betaalde tools wel oppikken. In die gevallen was Disk Drill meestal degene waarmee ik meer succes had.
Voordat je iets uitvoert, zou ik me aan een paar regels houden.
Stop meteen met schrijven naar de USB-drive. Als je verwijderde gegevens nog niet zijn overschreven, is herstel nog steeds mogelijk. Elk nieuw bestand dat eroverheen wordt gekopieerd, verkleint je kansen. Controleer ook eerst Schijfbeheer. Als de schijf daar verschijnt met ongeveer de juiste capaciteit, heeft softwarematig herstel nog zin. Als Windows de verkeerde grootte ziet, of hem helemaal niet detecteert, zou ik een hardwarefout gaan vermoeden.
Sla herstelde bestanden op een ander apparaat op. Zet ze niet terug op dezelfde flashdrive waarvan je probeert te herstellen. Ik heb mensen dit één keer zien doen, en dan gaat het snel mis.
Houd je verwachtingen realistisch. Zelfs goede herstelsoftware heeft grenzen. Ik heb mensen een hele avond tussen tools zien wisselen, om uiteindelijk alleen gedeeltelijke bestanden of helemaal niets over te houden. Een back-up had dat allemaal kunnen voorkomen. De 3-2-1-back-upregel is nog steeds het meest logisch van alles wat ik heb getest. Bewaar drie kopieën van je gegevens, sla ze op twee verschillende soorten media op, en bewaar één kopie ergens anders.
Als de bestanden belangrijk zijn, zou ik eerst R-Studio vertrouwen en daarna Disk Drill.
Ik ben het hier een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Disk Drill is voor de meeste mensen inderdaad eenvoudiger. Maar voor een geformatteerde USB met werkdocumenten en familiefoto’s neig ik naar tools met sterkere reconstructie van bestandssystemen. R-Studio doet het meestal beter wanneer de formattering snel was en de mapstructuur beschadigd is. Het ziet er lelijk uit, maar het haalt in mijn ervaring meer uit slechte FAT-, exFAT- en NTFS-gevallen.
Mijn korte lijst:
- R-Studio, beste hersteldiepte.
- Disk Drill, beste mix van herstel en gebruiksgemak.
- UFS Explorer, sterk maar duurder en minder gebruiksvriendelijk.
- PhotoRec, gratis, lelijk, geen mapnamen, maar het vindt veel.
Voor jouw situatie zou ik dit doen:
Voer slechts één diepe scan uit.
Herstel naar je pc, niet naar de USB.
Controleer voorbeelden van de foto’s en Office-bestanden.
Als de USB de verbinding verbreekt of langzaam leest, stop dan en maak er eerst een image van.
Als je iets eenvoudigs wilt, is Disk Drill de veiligere keuze voor niet-technische gebruikers. Als je eerst snel wilt kijken voordat je kiest, behandelt deze review van Disk Drill voor herstel van USB-bestanden de basis goed.
Sla willekeurige freeware over. Dat spul kost tijd en maakt er soms een puinhoop van.
Ik zou dit iets anders opsplitsen dan @mikeappsreviewer en @techchizkid.
Als de USB alleen snel geformatteerd is en nog steeds normaal wordt gekoppeld, zou ik voor de meeste mensen eerst Disk Drill vertrouwen, niet omdat het magie is, maar omdat het een goede balans biedt tussen deep scan-resultaten, voorbeeldweergave en een interface die je niet het gevoel geeft dat je ziekenhuisapparatuur bedient. Voor werkdocumenten en familiefoto’s is dat belangrijk. Bestanden kunnen controleren vóór herstel is enorm waardevol.
Waar ik het een beetje oneens ben met de benadering om meteen naar de meest geavanceerde tool te gaan: krachtige tools zijn geweldig, maar ze maken het ook makkelijker om tijd te verspillen aan het doorzoeken van verwarrende scansessies als je daar niet aan gewend bent. Als dit je eerste herstelpoging is, is eenvoudig niet verkeerd. Eenvoudig is soms veiliger.
Wat ik persoonlijk zou vertrouwen:
- Disk Drill voor een belangrijke USB-herstelklus met een normale, leesbare schijf
- R-Studio als Disk Drill te veel mist of het bestandssysteem echt zwaar beschadigd is
- PhotoRec alleen als laatste redmiddel voor foto’s/documenten wanneer de mapstructuur al weg is en je gewoon pure chaos van raw file carving wilt
Eén ding dat niemand vaak genoeg noemt: het bestandstype is belangrijk. Office-documenten herstellen meestal beter wanneer de metadata van het bestandssysteem nog deels intact is. Foto’s kunnen er soms nog uit worden gehaald, zelfs als de bestandsnamen verloren zijn. Dus als je documenten prioriteit hebben, begin dan met de tool die je de beste georganiseerde resultaten geeft, niet alleen de grootste stapel herstelde rommel.
Ook, als je onderzoek deed en een Reddit-discussie over Disk Drill voor USB-herstel vond, dan sluit dat behoorlijk aan bij wat veel mensen uiteindelijk gebruiken na een formatteringsfout.
Mijn stem: eerst Disk Drill, één zorgvuldige scan, elders herstellen en daarna alleen opschalen als dat nodig is. Als de flashdrive onbetrouwbaar werkt, zijn alle zekerheden weg en wordt imaging belangrijker dan de naam van de software.