Advies nodig over GoPro-herstel voor verwijderde beelden

Ik heb per ongeluk belangrijke video’s van mijn GoPro verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu probeer ik uit te zoeken of er een manier is om de beelden van de SD-kaart te herstellen. Ik heb hulp nodig met de beste stappen of software voor het herstellen van verwijderde GoPro-beelden, omdat deze clips echt belangrijk zijn en ik bang ben dat ze voorgoed verdwenen zijn.

Ik heb op dit punt gestaan, en het gaat snel mis. Je komt thuis, sluit de GoPro aan, en de clips die je belangrijk vond zijn weg. Het belangrijkste is dit: als de video’s zijn verwijderd of de kaart is geformatteerd, werkt herstel nog best vaak. De eerste stappen maken veel verschil.

Stop eerst met de kaart te gebruiken

Als je de beste kans wilt hebben om de beelden terug te krijgen, stop dan nu meteen met het gebruiken van de SD-kaart.

Neem er geen extra video meer op op. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen willekeurige reparatietools. Op de meeste SD-kaarten zijn verwijderde beelden niet meteen weg. Eerst verdwijnt de bestandsvermelding, terwijl de videodata vaak blijven staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven.

Ik zou eerst een paar saaie dingen controleren voordat je iets zwaarders probeert:

1. Open je GoPro-cloudaccount als je daarvoor betaalt en Auto Upload aan had staan.
  2. Kijk in Prullenbak of in een sectie Onlangs verwijderd.
  3. Plaats de kaart terug in de camera en kijk of de GoPro een reparatiemelding geeft.
  4. Probeer een andere kaartlezer, een andere USB-poort of een andere computer.
  5. Kijk of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op macOS.

Als de kaart helemaal niet verschijnt, steeds opnieuw de verbinding verliest of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik daar stoppen. Op dat punt zou ik naar een herstelbedrijf gaan. Fysieke defecten zijn een ander probleem dan bestanden per ongeluk verwijderen.

Waarom GoPro-videoherstel lastiger is dan mensen denken

Dit verrast veel mensen. Een Word-document of een JPEG herstellen is één ding. GoPro-beelden zijn rommeliger.

Deze camera’s schrijven video vaak in delen verspreid over de kaart. Wanneer het bestandssysteem wordt gewist of beschadigd raakt, moet herstelsoftware die delen weer in de juiste volgorde opbouwen. Sommige tools vinden wel een MP4-naam maar leveren alsnog een kapot bestand op, of een clip die opent en halverwege vastloopt. Dat heb ik vaker dan eens gezien.

De softwareroute waar ik mee zou beginnen

Bij verwijderde, geformatteerde of logisch beschadigde GoPro-kaarten zou ik beginnen met herstelsoftware.

Als ik dit op mijn eigen kaart zou doen, zou ik Disk Drill gebruiken.

Het onderdeel dat hier de moeite waard is, is Advanced Camera Recovery. Het is gebouwd voor camerabeelden en komt voort uit de oude lijn GoProRecovery- en CnW Recovery-tools die mensen jarenlang gebruikten voor GoPro-clips. De huidige versie bouwt verder op die methoden en is gericht op gefragmenteerde beelden van GoPro’s, drones, dashcams en vergelijkbare apparatuur.

Hoe ik het zou uitvoeren

De stappen zijn eenvoudig genoeg:

1. Haal de SD-kaart uit de GoPro.
  2. Sluit hem rechtstreeks aan op je computer met een kaartlezer.
  3. Open Disk Drill.
  4. Selecteer de SD-kaart.
  5. Kies Advanced Camera Recovery.
  6. Voer de scan uit.
  7. Bekijk een voorvertoning van de video’s die het vindt.
  8. Herstel de bestanden naar een andere schijf.

Het onderdeel met de voorvertoning is belangrijk. Als een clip netjes in de voorvertoning werkt, heb je een beter beeld of het bestand het herstellen waard is. Ik controleer dit graag voordat ik een hoop rommel naar een andere schijf wegschrijf.

Als de kaart leesfouten geeft of instabiel aanvoelt, zou ik hem niet steeds opnieuw scannen. Ik zou eerst een byte-voor-byte-back-up maken en daarna de back-up scannen. Minder belasting voor de originele kaart. Ook minder risico.

Aan de Mac-kant is het hetzelfde verhaal

Als je een Mac gebruikt, is het vrijwel dezelfde routine. Kaartlezer, app starten, scannen, voorvertoning bekijken, ergens anders herstellen. Niets ingewikkelds.

Wanneer ik software zou overslaan en meteen naar een lab zou gaan

Soms is de slimme zet om te stoppen met thuisoplossingen proberen.

Ik zou eerder kiezen voor een professionele herstelservice als:

1. De SD-kaart gebarsten, verbogen of anderszins beschadigd is.
  2. Geen enkele computer hem überhaupt detecteert.
  3. Hij tijdens scans elke keer de verbinding verbreekt.
  4. Hij zonder goede reden heet wordt.
  5. De beelden belangrijk genoeg zijn dat je er niet mee wilt gokken.

Knoeien met software op een falende kaart maakt de situatie soms erger. Niet elke keer, maar vaak genoeg.

Als het gewoon om verwijderen of formatteren ging, zijn je kansen meestal beter dan mensen denken. Als je de kaart niet veel hebt gebruikt sinds de beelden verdwenen, is er nog steeds een redelijke kans dat je op zijn minst een deel van de video’s terugkrijgt.

Als de beelden zijn verwijderd en je daarna geen nieuwe clips hebt opgenomen, zijn je kansen nog steeds redelijk. De grote factor is de overschrijfsnelheid. Op SD-kaarten verdwijnen verwijderde vermeldingen vaak eerst, terwijl de videodata daar blijft staan totdat nieuwe schrijfacties dezelfde blokken raken.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het stoppen met het gebruik van de kaart. Waar ik een beetje van verschil, is dit. Ik zou eerst een image van de kaart maken als de beelden erg belangrijk zijn. Voer geen 4 verschillende scans uit op het originele medium. Eén schone doorgang om een volledige kopie te maken is veiliger. Op Windows gebruik je USB Image Tool of HDD Raw Copy Tool. Op Mac is ddrescue de betere keuze als de kaart slecht leesbaar is.

Voor GoPro-beelden is fragmentatie het pijnpunt. Algemene recovery-apps halen vaak bestandsnamen op, maar geven beschadigde MP4’s terug. Disk Drill is hier nog steeds een van de betere keuzes omdat het cameramedia beter verwerkt dan veel gewone file carvers. Als je het probeert, herstel dan naar je computer of een andere externe schijf, nooit terug naar dezelfde SD-kaart. Bekijk een voorbeeld van elk resultaat dat je vindt. Als een bestand in de preview afspeelt, is de kans veel groter.

Controleer ook op .LRV- en .THM-sidecarbestanden. Het zijn niet je volledige video’s, maar ze helpen om clip-timing en namen te bevestigen. Als de hoofd-MP4 beschadigd is, kunnen tools zoals de reparatietruc van VLC of ffmpeg-remuxing het afspelen soms herstellen. Niet altijd, maar ik heb gezien dat het half-beschadigde GoPro-clips redde.

Als je snel de opties wilt bekijken, behandelt deze pagina de best beoordeelde tools voor videoherstel van SD-kaarten in begrijpelijk Engels:
beste software voor herstel van SD-kaartvideo’s voor verwijderde GoPro-beelden

Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes toont of heet wordt, stop dan daar. Dat is werk voor een lab, niet voor thuisherstel.

Als het een directe verwijdering was en je bent gestopt met het gebruiken van de kaart, heb je nog steeds een goede kans. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben iets minder overtuigd van het proberen van elke herstelprompt die de camera je geeft. Soms helpt dat, soms schrijft het alleen maar meer rommel naar de kaart. Voor mij geldt: minder aanraken = beter.

Wat ik hieraan zou toevoegen is dit:

• Controleer of de ontbrekende clips in hoofdstukken zijn opgesplitst. GoPro splitst lange opnames vaak op in meerdere bestanden, waardoor mensen denken dat beelden weg zijn terwijl alleen één segment is verdwenen.
  • Zoek naar verborgen bestanden op de kaart. Soms is de mapstructuur in de war, niet volledig verdwenen.
  • Als je bestanden herstelt en ze niet afspelen, ga er dan niet meteen van uit dat ze verloren zijn. Een remux met ffmpeg kan sommige herstelde GoPro-MP4’s veel vaker repareren dan mensen verwachten.
  • Test de SD-kaart na dit alles. Neppe of defecte kaarten veroorzaken enorm veel drama rond verwijderde beelden.

Qua software is Disk Drill een prima plek om te beginnen voor het herstellen van verwijderde GoPro-beelden, omdat het vaak beter omgaat met cameravideo dan veel algemene undelete-apps. Ik zou nog steeds herstellen naar een andere schijf, uiteraard. Vrij basaal, maar mensen gaan daar nog steeds de mist mee in.

Ook de moeite waard om te lezen: Reddit-tips voor het herstellen van verwijderde GoPro- en SD-kaartvideo’s

Als de kaart 0 bytes aangeeft of steeds wegvalt, stop dan met doe-het-zelfdingen. Dat is het punt waarop thuisherstel heel snel echt dom wordt.

Eén punt waar ik een beetje tegenin zou gaan: ik zou niet vertrouwen op de GoPro zelf om iets te repareren, tenzij de beelden al als vervangbaar worden beschouwd. Camera’s zijn gebouwd om te blijven filmen, niet om zorgvuldig forensisch herstel uit te voeren.

Een paar extra controles als aanvulling op wat @suenodelbosque, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer al hebben behandeld:

• Probeer de kaart op Linux te lezen als Windows of macOS vreemd doet. Soms wordt een kaart daar lang genoeg gekoppeld om de map DCIM handmatig te kopiëren.
  • Als je MP4-bestanden herstelt die niet openen, controleer ze dan met MediaInfo. Als de duur leeg is of metadata ontbreekt, kan de videodata nog steeds bestaan en alleen een headertransplantatie of remux nodig hebben.
  • GoPro-hoofdstukbestanden kunnen mensen misleiden. De verwijderde clip kan in werkelijkheid één ontbrekend segment zijn uit GX01, GX02, enzovoort.

Over Disk Drill specifiek:

Voordelen

• Goed met cameramedia en gefragmenteerde video
  • Voorvertoning is nuttig vóór herstel
  • Gebruiksvriendelijke interface, minder kans op gebruikersfouten

Nadelen

• Geen wondermiddel als de kaart fysieke problemen heeft
  • Diepe scans kunnen veel rommelige bestandsnamen opleveren
  • Betaald herstel voor volledig gebruik is mogelijk niet voor iedereen geschikt

Als Disk Drill stukjes vindt maar afspelen niet werkt, sla dan toch alles op. Gedeeltelijk herstel komt vaak voor bij actioncambeelden, en beschadigde clips kunnen soms later opnieuw worden opgebouwd. Als de kaartcapaciteit er plotseling verkeerd uitziet, zoals 32 GB die als een paar MB wordt weergegeven, wijst dat eerder op een controllerfout dan op eenvoudige verwijdering. Dan zou ik stoppen met doe-het-zelf.