Är Nikon-fotoåterställning möjlig efter formatering av SD-kortet?

Jag råkade formatera SD-kortet i min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade mina bilder, och nu är alla mina foton borta. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på om det är möjligt att återställa Nikon-foton och vilken återställningsmetod som är säkrast.

Nikon-bilder raderade? Det här skulle jag göra först

Fortsätt inte fotografera på kortet.

De flesta Nikon-kameror sparar på SD-kort, så det här blir ett jobb för återställning av SD-kort, inte något mystiskt som bara gäller Nikon. Om raderingen hände nyligen har jag sett att chanserna ofta är goda att få tillbaka filerna.

Det första steget är viktigast. Ta ut SD-kortet och låt det vara. Inga fler bilder. Ingen video. Formatera det inte igen. När bilder raderas tar kameran vanligtvis bort filposten först. Bilddatan finns ofta kvar tills något nytt skrivs ovanpå den.

Börja med återställningsprogram om du inte har någon säkerhetskopia

Om du inte redan har kopior någon annanstans skulle jag börja på en dator med återställningsprogram. Disk Drill är den enkla vägen om du vill ha något lätt att använda. Jag använde det en gång på ett kort med RAW-filer och det kände igen Nikon-format som NEF, NRW och JPEG utan att jag behövde göra något konstigt.

På Windows får du upp till 100 MB gratis för återställning. Liten gräns, ja, men tillräckligt för att testa om bilderna finns där och går att förhandsgranska innan du lägger pengar.

Återställningsstegen, enkelt och tydligt

1. Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
  2. Installera Disk Drill på datorn. Inte på SD-kortet.
  3. Välj SD-kortet i appen och klicka på Sök efter förlorad data.
  4. Kör Universal Scan. Vid raderade bilder är det här vanligtvis det jag skulle välja först.
  5. Låt skanningen bli klar och förhandsgranska sedan det den hittade. Om förhandsvisningarna öppnas utan problem skulle jag känna mig ganska trygg med att återställningen fungerar.
  6. Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.

Om videor också saknas

Bilder och videor beter sig inte alltid likadant vid återställning. Jag har varit med om att skanningar fått tillbaka stillbilder utan problem medan klipp kom tillbaka trasiga eller saknades. Om dina Nikon-videor också raderades, prova Advanced Camera Recovery efter den första skanningen. Det riktar in sig på fragmenterade kamerafiler, vilket spelar större roll för video än många tror.

Om du vill ha ett gratisalternativ

PhotoRec gör fortfarande jobbet. Gratis, stark återställningsmotor, ful arbetsprocess.

Det är kompromissen. Det är mindre användarvänligt, det finns ingen förhandsvisning och återställda filer kommer ofta tillbaka med generiska filnamn i stället för originalen. Om du kan tänka dig att sortera igenom en hög med omdöpta filer senare är det värt ett försök.

Innan du skannar, kontrollera det uppenbara

Jag har sett folk lägga en timme på att skanna ett kort och sedan inse att bilderna redan fanns på deras laptop.

Titta på ställena där du vanligtvis lägger importerade filer. Kontrollera skrivbordet, mappen Bilder, externa diskar, gamla importmappar, mappar för molnsynkronisering, SnapBridge, vad du än använder. Om du hade automatisk uppladdning aktiverad kanske dina filer redan ligger där.

När jag skulle sluta och lämna över det

Om SD-kortet inte dyker upp på datorn alls, eller om det har fysisk skada, skulle jag inte fortsätta pilla med det. Vid den punkten känns varje extra försök riskabelt. Ett återställningslabb har vanligtvis bättre chans när problemet är hårdvara, inte radering.

Kort version

Ja, raderade Nikon-bilder går ofta att återställa.

Det bästa du kan göra är att agera snabbt och vara återhållsam. Sluta använda kortet, skanna det från en dator, återställ till en annan enhet och kontrollera förhandsvisningarna innan du hoppas för mycket. Om filerna raderades nyligen och kortet inte har återanvänts särskilt mycket är dina chanser ofta ganska goda.

Ja, Nikon-fotoåterställning efter en formatering är ofta möjlig, om du slutade använda kortet direkt.

En liten sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa är att formateringstypen spelar roll. En snabbformatering i en Nikon raderar vanligtvis filindexet, inte hela bilddatan. En fullständig överskrivning är en annan historia, och återställningsgraden sjunker kraftigt.

Mitt råd är att först skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet och sedan skanna avbildningen, inte det ursprungliga kortet. Det minskar risken om kortet börjar fallera under läsning. På Windows fungerar USB Image Tool eller liknande appar. På Mac eller Linux är dd vanligt om du vet vad du gör.

Om din Nikon dessutom tog RAW plus JPEG, kontrollera båda. Ibland får återställning tillbaka JPEG-förhandsvisningarna utan problem även när vissa NEF-filer är skadade. För många är en halv vinst fortfarande en vinst.

Om du vill ha den bästa Nikon SD-kortsåterställningsprogramvaran för formaterade kort är Disk Drill ett av de enklare alternativen eftersom det upptäcker Nikon-filtyper bra och låter dig förhandsgranska resultat innan du återställer. Det spelar roll. Förhandsgranskning visar om filerna är intakta eller skräp.

En sak jag delvis inte håller med om är att jag inte skulle lägga för lång tid på att prova många verktyg efter varandra på samma kort. Fler skanningar innebär mer belastning på åldrande media. Avbilda först, testa sedan verktyg.

Det kan också vara värt att kolla det här snabba klippet om tips för återställning av Nikon SD-kortfoton om du vill ha en snabb visuell genomgång.

Om kortet ber om att omformateras i datorn, eller visas med 0 byte, stanna där. Det pekar mer på filsystemskada eller maskinvaruproblem. Då är laboratorieåterställning det säkrare valet.

Så ja, återställning är möjlig. Dina chanser är bäst om kortet inte har återanvänts alls.

Ja, Nikon-fotoåterställning efter formatering är absolut möjlig i många fall, särskilt om kameran gjorde en snabbformatering och du inte har tagit några nya bilder på kortet sedan dess.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @hoshikuzu, men jag vill lägga till en sak: folk hoppar ibland direkt till djupa skanningar och återställningsappar utan att först kontrollera om formateringen faktiskt gjordes i kameran eller på en dator. Formatering i Nikon-kameran är ofta mindre destruktiv än formatering på en PC, så dina chanser kan vara bättre än du tror. Om det var en fullständig överskrivande formatering på en dator, då blir det snabbt mycket värre.

Anta heller inte att formaterad betyder borta för alltid. På SD-kort betyder det ofta bara att katalogen rensades. Själva NEF-, JPEG- eller till och med MOV/MP4-datan kan fortfarande finnas kvar där tills den skrivs över. Det är därför Nikon SD-kort fotoåterställning kan fungera.

Om du vill ta den praktiska vägen är Disk Drill ett bra val eftersom det hanterar Nikons fotoformat väl och låter dig förhandsgranska återställningsbara filer innan du sparar dem. Den förhandsgranskningen är viktigare än folk inser. Om förhandsvisningarna ser trasiga ut kan filerna också vara skadade. Jag skulle återställa till din dator eller en extern enhet, aldrig tillbaka till samma SD-kort. Ganska självklart, men folk gör det ändå.

En liten invändning mot rådet att skapa en avbild av kortet först: ja, det är idealiskt, men om du inte känner dig bekväm med att göra det kan fumlande med kommandoradsverktyg skapa mer stress än nytta. För en vanlig användare är det ofta mer realistiskt att använda en pålitlig kortläsare och skanna noggrant med något som Disk Drill.

Kontrollera också om Nikon RAW-sidecars eller mindre inbäddade förhandsvisningar går att återställa även om fullständiga filer inte gör det. Ibland får man inte det perfekta originalet, men man får användbara versioner.

Om kortet monteras konstigt, visar 0 byte eller fortsätter att kopplas från, stoppa. Det är egentligen inte längre en situation där man fixar det hemma med mjukvara.

För fler råd om SD-kortsåterställning och verklighetsnära felsökning är den här tråden värd att titta på: se praktisk hjälp med SD-kortsåterställning från riktiga användare.

Så ja, Nikon-fotoåterställning efter SD-kortsformatering är definitivt möjlig. Bäst chanser om kortet inte har återanvänts, formateringen var snabb och själva kortet inte håller på att gå sönder.

Att formatera ett Nikon SD-kort förstör inte alltid bilderna. Jag håller med @hoshikuzu, @himmelsjager och @mikeappsreviewer om huvudpoängen: dina chanser är bäst om du slutade använda kortet direkt.

Där jag skiljer mig lite är detta: folk fokuserar för mycket på ordet formaterat och inte tillräckligt på kortets faktiska skick. Om kortet redan var opålitligt före formateringen blir återställning mindre förutsägbar även om inga nya bilder togs. Så innan du gör något tungt, försök att läsa kortet en gång i en hygglig USB-kortläsare. Om det monteras normalt är det ett gott tecken.

En annan sak som är värd att kontrollera specifikt för Nikon-filer: många Nikon-kameror skapar mappstrukturer som DCIM/100NDxxx, och ibland återskapar återställningsappar bilderna men tappar den ursprungliga mapporganisationen och filnamnen. Det spelar roll om du fotograferade ett evenemang och behöver ordningsföljden i sekvensen. Sortera återställda filer efter metadata för fångstdatum efter återställningen, inte efter återställt filnamn.

Disk Drill är ett rimligt alternativ här.

Fördelar:

• Lätt att använda
  • Bra stöd för NEF, JPEG, MOV/MP4
  • Förhandsvisning hjälper till att bekräfta om filer faktiskt går att använda
  • Bättre för icke-tekniska användare än många återställningsverktyg

Nackdelar:

• Den kostnadsfria återställningsgränsen på Windows är liten
  • Djupa skanningar kan ge röriga resultat med förlorade filnamn
  • Ingen magi om filer har skrivits över
  • Betalversionen kan kännas dyr för en engångsåterställning

En liten invändning mot tankesättet att prova många verktyg: jag skulle välja en stabil app först, kanske Disk Drill, och bedöma återställningskvaliteten utifrån förhandsvisningarna. Om förhandsvisningarna är korrupta över hela linjen brukar det inte plötsligt lösa överskriven data att hoppa mellan fem andra appar.

Om du dessutom bara behöver några få kritiska bilder, prioritera dem först i stället för att massåterställa allt. Ibland kan du rädda de viktigaste bilderna innan du hanterar hela kortdumpen.

Kort svar: ja, återställning av Nikon-bilder efter formatering är ofta möjlig, särskilt efter en snabbformatering i kameran, men framgången beror på om något nytt skrevs och om själva SD-kortet är i gott skick.