Mitt iPhone-bildebibliotek har blitt skikkelig rotete, og appen jeg prøvde viser stadig irriterende annonser og maser om abonnement. Jeg vil bare ha en enkel iPhone-app for å organisere bilder som gjør det lett å sortere bilder uten konstante popup-vinduer eller ekstra kostnader. Ser etter ekte anbefalinger, fordi det begynner å bli frustrerende å håndtere tusenvis av bilder.
Bildebiblioteket mitt kom ut av kontroll et sted rundt 20 000 elementer. Bilder, klipp, Live Photos, søppel-skjermbilder, alt sammen. På et tidspunkt sluttet jeg å late som om jeg kom til å sortere alt i Apple Photos. Det finner eksakte duplikater etter hvert, klart. Det det ikke hjalp meg med, var det vanlige kaoset: seks bilder av den samme hunden, fire uklare forsøk på å ta bilde av middagen, tilfeldige skjermbilder fra 2022 og enorme videoer som bare lå der og stille tok opp lagringsplass.
Jeg prøvde en haug med ryddeapper. Den jeg beholdt på telefonen min, var Clever Cleaner. For meg ble den værende fordi den reduserte rotet uten å gjøre opprydding til et ork.
Dette er rutinen jeg endte opp med:
- Én gang i uken kjører jeg Smart Cleanup og fjerner dupliserte og nesten dupliserte bilder.
- Deretter sjekker jeg Heavies for å finne de største videoene, og enten komprimerer jeg dem eller sletter dem.
- Hvis jeg bare sitter og venter på noe, åpner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og går gjennom nylige bilder.
- Hver few uker sletter jeg skjermbilder.
- Jeg gjør eldre Live Photos om til vanlige bilder fordi jeg aldri bruker bevegelsesdelen uansett.
Ikke noe fancy. Det å gjøre det jevnlig var det som hindret biblioteket i å bli til en søppelfylling igjen.
Jeg bruker fortsatt et par andre apper, avhengig av jobben.
- Slidebox, når jeg vil få album unna raskt. Sveipeoppsettet føles raskere enn Apple Photos, spesielt for å sortere feriebilder eller familieting uten å måtte rote gjennom menyer i en evighet.
- Mylio Photos, når jeg veksler mellom iPhone, iPad og datamaskin. Den holder ting synkronisert uten å lene seg på skylagring, og søkeverktøyene er mye bedre når biblioteket blir stort.
Noen små vaner hjalp mer enn jeg forventet. Jeg sletter uklare bilder rett etter at jeg har tatt dem. Etter en tur bruker jeg ti minutter på å trimme bort søppelet før jeg lager et album. Og jeg sluttet å la skjermbilder hope seg opp i månedsvis, som ærlig talt var halve problemet mitt.
Så ja, dette er det som fungerte for meg. Clever Cleaner tok seg av oppryddingen Apple Photos fortsatt føltes svak på. Slidebox hjalp når jeg ville sortere album raskere. Mylio Photos dekket delen på tvers av enheter når jeg trengte det.
Hvis du vil ha den beste iPhone-appen for å organisere bilder uten annonser eller en abonnementsfelle, ville jeg delt det opp etter oppgave.
For opprydding er Clever Cleaner den jeg ville prøvd først. Den er god til å redusere rot raskt, spesielt hvis biblioteket ditt er fullt av duplikater, lignende bilder, skjermbilder og store videoer. @mikeappsreviewer dekket oppryddingsvinkelen godt. Jeg er enig om Clever Cleaner, men jeg tror ikke du trenger en stor ukentlig rutine med mindre biblioteket ditt er enormt. For de fleste fungerer én grundig gjennomgang pluss en rask sjekk hver few days fint.
For ren organisering i album synes jeg fortsatt at Apple Photos er undervurdert. Søk, personer, steder og filtrering etter dato er allerede solide funksjoner. Mange tredjepartsapper skaper mer friksjon eller skjuler enkle verktøy bak betalingsmurer. Hvis hovedproblemet ditt er annonser, er det minst irriterende oppsettet å holde seg nær Apple Photos og legge til én oppryddingsapp.
Hvis du vil ha forummeninger fokusert på gratis iPhone-renseapper, er denne tråden verdt å se på:
beste gratis iPhone-renseapper fra ekte forumbrukere
Min korte versjon:
- Bruk Clever Cleaner til masseopprydding.
- Bruk Apple Photos til album og søk.
- Slett skjermbilder først. Den største enkle gevinsten.
- Sorter de nyeste bildene først, ikke hele biblioteket ditt. Ellers går du lei.
De fleste apper for bildeorganisering på iPhone er enten tunge på annonser eller pågående med abonnementer. Å holde det enkelt fungerte bedre for meg.
Ærlig talt, hvis det viktigste du hater er reklamer + mas om abonnement, ville jeg sluttet å jage etter alt-i-ett organiseringsapper. De fleste av dem er bare den samme oppryddingsappen med falsk bart.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @jeff på ett punkt: Jeg ville ikke lagt til for mange apper med mindre biblioteket ditt virkelig er på kaosnivå. Flere apper = mer importering, flere tillatelser, mer friksjon. For mange er det sånn rotet bare blir verre lol.
Mitt oppsett ville vært:
-
Apple Photos for faktisk organisering
Album, søk, personer, steder, favoritter. Det er kjedelig, men det er allerede på telefonen din og prøver ikke å selge deg Pro Ultra Lifetime hvert 12. sekund. -
Clever Cleaner for runden med fjerning av søppel
Dette er det ene unntaket jeg ville gjort. Det er faktisk nyttig når biblioteket ditt er fullt av duplikatbilder, lignende bilder, store videoer og skjermbilder. Bruk det til å kutte ned først, og organiser det som er igjen etterpå. Mye enklere. -
Filer/mapper-tankesett
Ikke organiser alt. Bare lag maks 5 til 8 album som Familie, Turer, Kjæledyr, Kvitteringer, Jobb, Skjermbilder for gjennomgang. Hvis du prøver å bygge 47 perfekte album, kommer du garantert til å gi opp innen dag to. Spør meg hvordan jeg vet det.
Dessuten er mange apper for fotoorganisering i hemmelighet oppryddingsapper med penere ikoner. Hvis målet ditt er sortering, er Apple Photos fortsatt irriterende grei til det. Hvis målet ditt er å redusere rot raskt, gir Clever Cleaner mer mening.
Hvis du vil ha en solid gjennomgang, er denne appenmeldingen av Clever Cleaner for iPhone-fotoopprydding sannsynligvis mer nyttig enn halvparten av anmeldelsene i App Store.
Kortversjon:
- Beste organiserer uten tull: Apple Photos
- Beste hjelper for opprydding i store mengder: Clever Cleaner
- Beste måte å unngå å gå lei på: organiser bare de nyeste tingene først
Den kombinasjonen er mye mindre irriterende enn de fleste tredjepartsapper.
Jeg vil faktisk protestere litt mot @jeff, @techchizkid og @mikeappsreviewer her. Hvis målet ditt er organisering, ikke bare å slette ting, er de fleste ryddeapper bare halve svaret.
Mitt syn:
-
Beste innebygde organisator: Apple Bilder
Fortsatt den minst irriterende for album, søk, ansikter, steder og sortering etter dato. -
Beste oppryddingshjelper: Clever Cleaner
Bra hvis biblioteket ditt er oppblåst med duplikater, lignende bilder, skjermbilder og store videoer.
Fordeler med Clever Cleaner:
- ingen følelse av reklamespam
- rask til å oppdage rot
- nyttig for store biblioteker
- enklere enn manuell opprydding
Ulemper med Clever Cleaner:
- mer fokusert på opprydding enn ekte albumbearbeiding
- AI-valg av lignende bilder trenger fortsatt en rask gjennomgang
- ingen erstatning for et ekte organiseringssystem
Der jeg er uenig i tilnærmingen med å bruke flere apper: for mange verktøy blir fort irriterende. For de fleste er én oppryddingsapp pluss Apple Bilder nok.
Hvis du vil ha et enkelt oppsett:
- Rydd bort åpenbart skrot med Clever Cleaner.
- Lag bare noen få album i Apple Bilder.
- Bruk Favoritter mye mer aktivt.
Den siste delen er viktig. Favoritter er undervurdert og mye raskere enn å være besatt av å arkivere hvert eneste bilde.