Mijn iPhone-fotobibliotheek is echt een rommeltje geworden, en de app die ik heb geprobeerd blijft irritante advertenties tonen en een abonnement opdringen. Ik wil gewoon een eenvoudige iPhone-foto-organizer-app die het makkelijk maakt om foto’s te sorteren zonder constante pop-ups of extra kosten. Op zoek naar echte aanbevelingen, want het beheren van duizenden foto’s begint frustrerend te worden.
Mijn fotobibliotheek liep ergens rond de 20.000 items volledig uit de hand. Foto’s, clips, Live Photos, nutteloze screenshots, alles. Op een gegeven moment deed ik niet meer alsof ik alles binnen Apple Photos ging sorteren. Het vindt na een tijdje wel exacte duplicaten, zeker. Waar het me niet mee hielp, was de gebruikelijke rommel: zes foto’s van dezelfde hond, vier wazige pogingen van het eten, willekeurige schermafbeeldingen uit 2022 en enorme video’s die daar stilletjes opslagruimte zaten op te eten.
Ik heb een hele stapel opschoonapps geprobeerd. Degene die op mijn telefoon bleef staan, was Clever Cleaner. Voor mij bleef die hangen omdat hij de rommel verminderde zonder van opruimen een vervelende klus te maken.
Dit is de routine waar ik in terechtkwam:
- Eén keer per week voer ik Smart Cleanup uit en verwijder ik dubbele en bijna dubbele foto’s.
- Daarna controleer ik Heavies om de grootste video’s te vinden, en die comprimeer ik of gooi ik weg.
- Als ik ergens zit te wachten, open ik vijf of tien minuten Swipe Mode en loop ik recente foto’s door.
- Elke paar weken wis ik screenshots.
- Ik zet oudere Live Photos om in standaardafbeeldingen omdat ik het bewegende deel toch nooit gebruik.
Niets bijzonders. Het steeds opnieuw doen is wat ervoor zorgde dat de bibliotheek niet weer in een vuilnisbelt veranderde.
Ik gebruik nog steeds een paar andere apps, afhankelijk van de taak.
- Slidebox, als ik snel albums wil maken. De swipe-opzet voelt sneller dan Apple Photos, vooral voor het sorteren van reisfoto’s of familiedingen zonder eindeloos door menu’s te hoeven tikken.
- Mylio Photos, als ik tussen iPhone, iPad en computer wissel. Het houdt alles gesynchroniseerd zonder op cloudopslag te leunen, en de zoekhulpmiddelen zijn veel beter zodra de bibliotheek groot wordt.
Een paar kleine gewoontes hielpen meer dan ik had verwacht. Ik verwijder wazige foto’s meteen nadat ik ze heb gemaakt. Na een reis besteed ik tien minuten aan het wegwerken van rommel voordat ik een album maak. En ik ben gestopt met screenshots maandenlang te laten opstapelen, wat eerlijk gezegd de helft van mijn probleem was.
Dus ja, dit is wat voor mij werkte. Clever Cleaner deed het opruimwerk waar Apple Photos nog steeds zwak in aanvoelde. Slidebox hielp wanneer ik sneller albums wilde sorteren. Mylio Photos pakte het deel tussen apparaten op wanneer ik dat nodig had.
Als je de beste iPhone-foto-organizer-app wilt zonder advertenties of een abonnementsval, zou ik het per taak opsplitsen.
Voor opschonen is Clever Cleaner degene die ik als eerste zou proberen. Het is goed om snel rommel te verminderen, vooral als je bibliotheek vol staat met duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en enorme video’s. @mikeappsreviewer besprak het opschoon-aspect goed. Ik ben het eens over Clever Cleaner, maar ik denk niet dat je een grote wekelijkse routine nodig hebt, tenzij je bibliotheek enorm is. Voor de meeste mensen werkt één grondige ronde plus elke paar dagen een snelle controle prima.
Voor puur organiseren in albums vind ik Apple Photos nog steeds ondergewaardeerd. Zoeken, personen, plaatsen en filteren op datum zijn al sterk. Veel apps van derden voegen wrijving toe of verbergen eenvoudige tools achter betaalmuren. Als je grootste probleem advertenties zijn, is dicht bij Apple Photos blijven en één opschoon-app toevoegen de minst irritante opzet.
Als je forum-meningen wilt die gericht zijn op gratis iPhone-opschoonapps, is deze thread het bekijken waard:
beste gratis iPhone-opschoonapps van echte forumgebruikers
Mijn korte versie:
- Gebruik Clever Cleaner voor grootschalig opschonen.
- Gebruik Apple Photos voor albums en zoeken.
- Verwijder eerst screenshots. Grootste makkelijke winst.
- Sorteer eerst de nieuwste foto’s, niet je hele bibliotheek. Anders raak je opgebrand.
De meeste foto-organizer-apps op de iPhone zijn óf advertentiezwaar óf opdringerig met abonnementen. Het simpel houden werkte voor mij beter.
Eerlijk gezegd, als het belangrijkste waar je een hekel aan hebt advertenties + gezeur over abonnementen is, zou ik stoppen met jagen op alles-in-één organizer-apps. De meeste zijn gewoon dezelfde opruimapp met een neppe snor.
Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @jeff op één punt: ik zou niet te veel apps toevoegen tenzij je bibliotheek echt chaotisch slecht is. Meer apps = meer importeren, meer machtigingen, meer gedoe. Voor veel mensen is dat juist hoe de rommel erger wordt lol.
Mijn setup zou zijn:
-
Apple Photos voor het echte organiseren
Albums, zoeken, personen, plaatsen, favorieten. Het is saai, maar het staat al op je telefoon en probeert je niet elke 12 seconden Pro Ultra Lifetime te verkopen. -
Clever Cleaner voor de ronde waarin je rommel verwijdert
Dit is de enige uitzondering die ik zou maken. Het is echt nuttig wanneer je bibliotheek vol zit met dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, grote video’s en screenshots. Gebruik het om eerst het overtollige weg te snijden en organiseer daarna wat overblijft. Veel makkelijker. -
Bestanden/Mappen-mentaliteit
Organiseer niet alles. Maak gewoon maximaal 5 tot 8 albums zoals Familie, Reizen, Huisdieren, Bonnetjes, Werk, Screenshots om te beoordelen. Als je 47 perfecte albums probeert te bouwen, geef je het absoluut op tegen dag twee. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Ook zijn veel foto-organizer-apps stiekem opruimapps met mooiere pictogrammen. Als je doel sorteren is, is Apple Photos daar nog steeds irritant degelijk in. Als je doel is om snel rommel te verminderen, is Clever Cleaner logischer.
Als je een goede uitleg wilt, is deze review van de Clever Cleaner-app voor het opschonen van iPhone-foto’s waarschijnlijk nuttiger dan de helft van de App Store-reviews.
Korte versie:
- Beste no-nonsense organizer: Apple Photos
- Beste hulp voor bulkopschoning: Clever Cleaner
- Beste manier om een burn-out te voorkomen: organiseer eerst alleen recente dingen
Die combinatie is veel minder irritant dan de meeste apps van derden.
Ik zou @jeff, @techchizkid en @mikeappsreviewer hier eigenlijk een beetje willen tegenspreken. Als je doel ordenen is, en niet alleen dingen verwijderen, dan zijn de meeste opruimapps maar de helft van het antwoord.
Mijn mening:
-
Beste ingebouwde organizer: Apple Photos
Nog steeds het minst irritant voor albums, zoeken, gezichten, locaties en sorteren op datum. -
Beste opruimhulp: Clever Cleaner
Goed als je bibliotheek vol staat met duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s.
Voordelen van Clever Cleaner:
- geen advertentie-spamgevoel
- snel in het opsporen van rommel
- handig voor grote bibliotheken
- makkelijker dan handmatig opruimen
Nadelen van Clever Cleaner:
- meer gericht op opruimen dan op echt albumbeheer
- AI-/vergelijkbare-fotokeuzes hebben nog steeds een snelle controle nodig
- geen vervanging voor een echt organisatiesysteem
Waar ik het niet eens ben met de aanpak om meerdere apps te gebruiken: te veel tools wordt snel irritant. Voor de meeste mensen is één opruimapp plus Apple Photos genoeg.
Als je een eenvoudige opzet wilt:
- Ruim duidelijke rommel op met Clever Cleaner.
- Maak maar een paar albums in Apple Photos.
- Gebruik Favorieten veel actiever.
Dat laatste punt is belangrijk. Favorieten wordt onderschat en is veel sneller dan obsessief elke foto apart indelen.