Er det stadig muligt at gendanne slettede APFS-filer på en MacBook?

Jeg kom ved et uheld til at slette nogle vigtige filer fra min MacBooks APFS-drev og har allerede tømt Papirkurven. Jeg er bekymret for, at de kan være blevet overskrevet eller påvirket af snapshots/SSD TRIM. Hvad er den sikreste måde at forsøge APFS-filgendannelse på macOS uden at gøre situationen værre?

Første ting: stop med at bruge drevet, hvis du kan. Det betyder mere end, hvilken gendannelsesapp du vælger. Med APFS kan det at skrive nye data til den samme disk gøre de manglende filer sværere eller umulige at gendanne, hvis du har slettet en mappe, fjernet noget ved et uheld eller mistet en partition.

Jeg var igennem dette for et par måneder siden efter at have slettet en hel projektmappe på min MacBook uden nogen Time Machine-backup. Jeg regnede med, at det var væk, men det lykkedes mig at få næsten det hele tilbage.

Før du betaler for gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de nemme ting:

1. Kig i Papirkurven.
  2. Tjek Time Machine, hvis du bruger det.
  3. Åbn Time Machine alligevel, selv hvis dit backupdrev ikke var tilsluttet. APFS kan gemme lokale snapshots, så macOS kan stadig have noget nyligt liggende der. De plejer normalt at blive bevaret i omkring en dag, hvis der er nok ledig plads.

Hvis det ikke fører til noget, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware i stedet for at prøve tilfældige reparationstrin.

Jeg brugte Disk Drill, fordi det faktisk understøtter APFS ordentligt og ikke kun er begrænset til at finde filer ud fra signaturer.

Det, jeg gjorde, var ret ligetil:

1. Downloadede Disk Drill til et andet drev, ikke det, jeg gendannede fra.
  2. Gik til Systemindstillinger > Anonymitet og sikkerhed > Fuld diskadgang og gav Disk Drill tilladelse. Uden det kan programmet muligvis ikke scanne APFS-systemdiskenheder korrekt.
  3. Valgte det berørte APFS-drev.
  4. Kørte en fuld Søg efter mistede data-scanning.
  5. Ventede på, at hele scanningen blev færdig, i stedet for at stoppe tidligt.
  6. Forhåndsviste filerne, før jeg gendannede dem.
  7. Gendannede filerne til en ekstern SSD, ikke tilbage på Mac'en.

Den nyttige del var, at de fleste af mine mapper kom tilbage med de oprindelige navne og mappestruktur. Det gjorde en kæmpe forskel, fordi det er elendigt manuelt at sortere en bunke unavngivne gendannede filer. Disk Drill har også en indbygget SMART-overvågning, hvilket er nyttigt, hvis du tror, at drevet kan være ved at fejle. Hvis drevet virker ustabilt, kan du først lave et diskimage og gendanne ud fra det i stedet for gentagne gange at scanne den oprindelige disk.

Hvis dette er en mistet APFS-partition, ville jeg stadig gendanne de vigtige filer først, før jeg prøver at reparere partitionen. TestDisk kan nogle gange reparere beskadigede partitionsstrukturer, men det er tekstbaseret og ret let at lave fejl i, hvis du ikke allerede ved, hvordan du bruger det. Min regel er: gendan først, reparer senere.

SSD'er er også lidt mere tidsfølsomme på grund af TRIM. Moderne Mac-computere rydder slettede blokke op i baggrunden, og når disse blokke først er slettet, kan gendannelsessoftware ikke hente dataene tilbage. Derfor er det vigtigt at slukke Mac'en eller i det mindste undgå at bruge det drev. Traditionelle harddiske har normalt bedre chancer efter utilsigtet sletning, fordi de ikke fungerer på samme måde.

Hvis Disk Drill kan finde filerne, og forhåndsvisningerne ser korrekte ud, er det som regel et godt tegn.

Men hvis Mac'en ikke genkender drevet, det bliver ved med at afbryde forbindelsen, du hører klikkelyde, eller APFS-containeren ser alvorligt beskadiget ud, ville jeg stoppe med at pille ved det og tale med et professionelt gendannelseslaboratorium. Mange velrenommerede steder vil evaluere det gratis, og mange arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Det koster mere end software, men hvis problemet er fysisk, kan gør det selv-forsøg gøre det værre.

Forhåbentlig er det bare en utilsigtet sletning eller en beskadiget partition. Det er som regel de tilfælde, hvor softwaregendannelse har de bedste chancer, især hvis du opdager det hurtigt.

Hvis dette er den indbyggede SSD i en nyere MacBook, er gendannelse mulig, men langt fra garanteret, når Papirkurven er tømt. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe skrivninger, men jeg ville være mere streng: fortsæt ikke med at starte op og browse fra den samme macOS-installation, mens du tænker over det, fordi Spotlight, iCloud-synkronisering, opdateringer, browsercache og logfiler alle kan skrive til disken. Før du køber noget, så tjek iCloud Drive’s Senest slettet, Fotos Senest slettet, appspecifikke papirkurve og Time Machine/lokale snapshots. Hvis du prøver Disk Drill eller et andet APFS-gendannelsesværktøj, så kør det fra et andet drev, hvis det er muligt, og gendan kun til en ekstern disk. Forhåndsvisning betyder mere end fillisten, da APFS-scanninger kan vise navne på filer, som faktisk ikke længere kan gendannes efter TRIM.

Kør ikke First Aid, geninstaller ikke macOS, forsøg ikke at reparere APFS-containeren, og prøv ikke at rydde op i pladsen før gendannelse. Det er præcis den slags velmenende trin, der kan forvandle en sletning, som kunne have været gendannet, til en blindgyde, især på en intern SSD.

Det besværlige ved APFS på en MacBook er, at et filnavn, der dukker op i en scanning, ikke beviser, at filindholdet stadig er der. Metadata kan overleve længere end de faktiske blokke, og TRIM kan få den gendannede fil til at komme tilbage som skrald eller nulstillede data. Så jeg ville betragte forhåndsvisninger som den egentlige test. Hvis en gendannelsesapp viser dit dokument/foto/video, og det vises korrekt i forhåndsvisningen, så gendan det straks til et eksternt drev. Hvis den kun viser navne uden forhåndsvisning, så lad være med at blive alt for begejstret endnu.

Disk Drill er et rimeligt værktøj at prøve til dette, men jeg ville ikke installere det på den samme Mac-diskenhed, som du prøver at gendanne fra. Start fra en anden disk, hvis du kan, eller brug i det mindste en anden Mac og en ekstern destination til gendannelse. Og hvis de manglende filer er mange penge værd eller er juridisk/forretningskritiske, så spring fasen med prøv fem apps og se over. Hver scanning er mindre risikabel end at skrive nye filer, men det sikreste gør det selv-forsøg er stadig: stop med at bruge Macen, scan én gang på den mindst indgribende måde, gendan et andet sted, og beslut derefter, om resultatet er godt nok.

Start den i macOS Recovery, og lad den normale opstartsdisken være i fred, indtil du beslutter din gendannelsesvej. På en MacBook med en intern APFS SSD kan Jeg bruger den bare forsigtigt i et par minutter stadig betyde baggrundsskrivninger fra macOS, iCloud, Spotlight, logfiler, swap, browsercache osv.

Ja, gendannelse kan stadig være mulig efter tømning af Papirkurv, men jeg ville sætte forventningerne lavere end med en gammel mekanisk harddisk. APFS kan stadig have mappeinformation, snapshots kan redde dig, eller et gendannelsesværktøj kan finde intakte filposter. På den anden side kan TRIM og SSD garbage collection betyde, at filposten er synlig, men det faktiske indhold allerede er væk. Derfor betyder det forhåndsvisningspunkt, folk nævnte, noget. Et filnavn er et bevistegn, ikke et bevis.

En praktisk fremgangsmåde, jeg ville bruge, er:

1. Sluk, hvis du ikke allerede har gjort det.
  2. Start i Recovery, eller start fra en ekstern macOS-disk, hvis du allerede har en.
  3. Tjek snapshots, før du kører scanninger. I Terminal kan tmutil listlocalsnapshots / vise lokale Time Machine-snapshots.
  4. Hvis der findes et snapshot fra før sletningen, så gendan fra det først. Det er normalt renere end filudskæring.
  5. Hvis intet snapshot hjælper, så scan den berørte diskenhed med et gendannelsesværktøj og gem resultaterne på et separat eksternt drev.

Disk Drill er fin at prøve, men jeg ville behandle det som en scanner først, ikke som en magisk fortryd-knap. Hvis det forhåndsviser de nøjagtige filer korrekt, så gendan dem straks et andet sted. Hvis det viser tusindvis af filer med ødelagte forhåndsvisninger, så antag ikke, at betaling eller ti nye scanninger vil løse det. Nogle gange overlevede metadataene, men dataene gjorde ikke.

Den anden detalje, folk glemmer, er kryptering og Mac-model. På T2- og Apple silicon-MacBooks er den interne lagring bundet til Mac’ens sikkerhedshardware, og SSD’en er ikke noget, et værksted bare kan tage ud og læse i en anden maskine. Hvis Mac’en starter, og du kender adgangskoden, er det godt. Hvis den fejler, fryser, eller APFS-containeren ikke vil montere, så stop tidligere og tal med et laboratorium, før du kører flere værktøjer. Ved en normal utilsigtet sletning er den sikreste gør det selv-rækkefølge dog først at tjekke snapshots, derefter én forsigtig scanning og så gendanne til ekstern lagring.