Jeg slettet ved et uhell bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg brukte Macen min, og jeg har ikke lagret noe nytt på det siden da. Disse filene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer fra SD-kort på Mac før de er borte for godt.
Jeg har måttet gjenopprette SD-kort på en Mac noen ganger, og hvilken vei du går avhenger av hva som gikk galt.
Hvis du slettet filer ved en feil, er sjansene dine ofte ganske gode. En hurtigformatering kan også fortsatt gjenopprettes i mange tilfeller, siden den vanligvis fjerner filtabelen i stedet for å slette datablokkene med en gang. En full formatering pluss mer bruk av kortet er der ting begynner å gå galt fort. Nye bilder eller videoer skriver over gamle sektorer, og når det først skjer, faller muligheten for gjenoppretting kraftig. Maskinvarefeil er en annen type rot. Hvis kortet stadig kobles fra, blir varmt, vises ustabilt, eller Mac-en nekter å lese det, vil programvareverktøy ofte ikke hjelpe mye.
Den største feilen jeg stadig ser, er folk som bruker kortet etter tapet. Jeg gjorde dette selv en gang med et 32GB-kort fra et gammelt kamera og mistet halvparten av settet for godt. Selv en liten mengde nye bilder kan overskrive eldre filer, spesielt på mindre kort.
På Mac ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har prøvd noen alternativer over tid, inkludert UFS Explorer og R-Studio. De er solide, men Disk Drill føltes enklere å jobbe seg gjennom uten å miste gjenopprettingskvalitet for vanlige SD-korttilfeller. Hvis du vil ha noe du kan åpne og bruke uten å lese en manual i en time, er det et godt sted å begynne.
Stegene er enkle nok:
- Koble SD-kortet til Mac-en med en kortleser
- Start Disk Drill og velg SD-kortet fra listen
- Kjør en full skanning, ikke den forhastede
- Vent til skanningen er ferdig, selv om det ser ut som den er ferdig tidlig
- Forhåndsvis det den fant
- Gjenopprett filene til en annen disk eller til Mac-ens interne SSD
En del jeg likte var hvordan forhåndsvisningen ble håndtert. Den fungerer godt med kamerafiltyper, inkludert mange RAW-formater, og den er bedre enn noen lettere gjenopprettingsapper når videofiler er fragmenterte. Jeg pleier å behandle forhåndsvisning som den første realitetssjekken. Hvis et bilde åpnes rent der, eller en video kan spoles i uten feil, har den gjenopprettede kopien større sjanse for å være brukbar.
Jeg ville heller ikke lagt alt tilbake i én omgang. Hent ut en liten testmengde først. Åpne bildene, sjekk videoene, spol litt gjennom dem, og sørg for at ingenting er ødelagt. Det sparer tid, og det forteller deg tidlig om skanningen fant gode data eller bare en haug med søppel.
Slutt å bruke kortet. Løs det ut og la det være i fred. Du har allerede gjort den viktigste delen ved å ikke lagre nye ting.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer, men jeg ville lagt til én ting først. Lag et bilde av SD-kortet før du skanner det. På Mac kan du bruke Diskverktøy eller Terminal med dd. Jobb fra bildet hvis du er nervøs for at kortet skal bli verre. Det tar lengre tid, men det gir deg én ren kilde å prøve gjenoppretting fra på nytt. Det betyr noe hvis kortet begynner å oppføre seg ustabilt midt i skanningen.
For slettede bilder og videoer på macOS er Disk Drill fortsatt et solid valg fordi det håndterer exFAT, FAT32 og vanlige filtyper fra kameraer godt. Hvis kortet ditt er friskt, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode etter utilsiktet sletting. Bedre enn etter formatering, og mye bedre enn etter videre bruk.
Min rekkefølge ville vært:
- Lag et byte-for-byte-bilde av SD-kortet.
- Skann bildet eller kortet med Disk Drill.
- Filtrer etter filtype og dato.
- Gjenopprett noen få filer først til Mac-en din, ikke tilbake til SD-kortet.
- Test videoene før du henter ut alt.
Hvis videofiler kommer tilbake ødelagte, prøv å sortere etter original mappestruktur først, deretter etter filsignaturer. Kameraer deler ofte opp klipp på rare måter, så én skannevisning kan se dårligere ut enn en annen. En liten detalj, men det hjelper.
Hvis kortet kobler fra, monteres som skrivebeskyttet eller gir I/O-feil, hopp over gjør-det-selv-runden og gå til profesjonell gjenoppretting. Gjentatte omskanninger på et døende kort er en dårlig idé, tbh.
Også verdt å lese hvis du vil ha flere alternativer for SD-kort-gjenopprettingsprogramvare for Mac og SanDisk-kort:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for SanDisk- og Mac-brukere
Slutt å bruke SD-kortet, åpenbart. Den delen er viktigere enn folk tror.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er litt mindre overbevist om å hoppe rett til en haug med skanninger hvis kortet er gammelt eller litt ustabilt. Hver ekstra lesepassasje er fortsatt belastning på kortet. Hvis det monteres fint og ser friskt ut, klart, bruk Disk Drill for Mac SD-kortgjenoppretting først siden det er enkelt å forhåndsvise bilder/videoer og det håndterer de vanlige SD-kortfilsystemene godt. Men hvis Finder henger, kortet løses ut tilfeldig, eller macOS gir lesefeil, ikke fortsett å pirke borti det i timevis.
En ting som ikke nevnes nok: sjekk om filene ble slettet mens SD-kortet var koblet til via Bilder, Bildeopptak eller Finder-synkroniseringsgreier. Noen ganger er filene borte fra kortet, men finnes fortsatt i en lokal importbuffer, Bilder-biblioteket eller til og med en midlertidig mappe på Mac-en. Søk gjennom Mac-en din før du går helt i gjenopprettingsmodus. Jeg har sett folk gjenopprette filer som lå på den bærbare hele tiden.
Hvis dette også er videoer fra et kamera, kan filgjenoppretting hente tilbake klipp som finnes, men som ikke spiller av skikkelig. Det betyr ikke alltid total fiasko. VLC kan åpne ting som QuickTime nekter å røre. Så test gjenopprettede filer med mer enn én app.
Hvis du vil ha flere meninger om Mac-gjenopprettingsverktøy, er denne tråden verdt å skumme gjennom: råd fra Reddit om den beste programvaren for filgjenoppretting på Mac.
Kortversjonen: ikke skriv noe til kortet, gjenopprett til en annen disk, test noen få filer først, og hvis kortet oppfører seg fysisk rart, stopp med gjør-det-selv-greiene før du gjør det verre.