GPT-partitiegegevensherstelsoftware voor verwijderde partities?

Ik heb per ongeluk een partitie op een GPT-schijf verwijderd tijdens het beheren van schijven, en nu toont Windows de ruimte als niet-toegewezen. Ik heb deze nog niet geformatteerd en er ook nog geen nieuwe bestanden naartoe geschreven. Welke betrouwbare GPT-partitieherstelsoftware kan de schijf scannen en de verwijderde partitie herstellen of de bestanden veilig terughalen?

Eerst en vooral: schrijf niets meer naar die schijf. Als Windows deze weergeeft als “Niet-toegewezen” of “RAW”, kan het de ruimte behandelen alsof die leeg is, ook al staan je bestanden er mogelijk nog steeds op. Nieuwe schrijfacties, tijdelijke bestanden, updates of herstelpogingen kunnen gegevens overschrijven die je misschien nog kunt terughalen.

Als dit de schijf is waarvan je opstart, zou ik die eruit halen en op een andere computer aansluiten als secundaire schijf. Het besturingssysteem draaien vanaf de probleems schijf voegt alleen maar meer risico toe.

GPT-problemen zijn eng, maar ze zijn niet altijd een ramp. GPT-schijven bewaren een reserveheader aan het einde van de schijf, dus in sommige gevallen kan de partitie-indeling worden gevonden of opnieuw opgebouwd. Het belangrijkste is om eerst de bestanden te herstellen en je pas daarna zorgen te maken over het repareren van de partitietabel.

Voor de meeste mensen is Disk Drill waarschijnlijk de gemakkelijkste praktische optie voor dit soort situaties. Het is niet alleen afhankelijk van de beschadigde partitietabel. Het kan de hele schijf scannen op verloren gegevens en bestandssignaturen, wat handig is wanneer Windows het opgeeft en het volume als RAW markeert. Het ondersteunt ook veelvoorkomende bestandssystemen zoals NTFS, exFAT en HFS+, en de voorbeeldfunctie is nuttig omdat je kunt controleren of je bestanden er intact uitzien voordat je ze herstelt.

Eén regel die echt belangrijk is: herstel bestanden niet terug naar dezelfde schijf. Sla ze op naar een aparte, gezonde schijf met voldoende vrije ruimte.

Als je vertrouwd bent met opdrachtregelhulpmiddelen, is TestDisk het bekijken waard. Het bestaat al heel lang en is gemaakt om verloren partities te vinden en partitievermeldingen opnieuw op te bouwen. De scan zelf is niet-destructief, maar het is niet echt beginnersvriendelijk, en je moet goed opletten wat je doet.

gdisk is een andere optie als het probleem specifiek GPT-gerelateerd is. Het herstel- en transformatiemenu kan soms de reserve-GPT-header aan het einde van de schijf gebruiken om de primaire header te herstellen. Opnieuw: een nuttig hulpmiddel, maar niet iets waar ik blind doorheen zou klikken.

Ook, als de schijf wordt weergegeven als een “GPT-beschermde partitie”, wees dan voorzichtig. Dat kan gebeuren wanneer je schijven verplaatst tussen oudere 32-bitsystemen en nieuwere 64-bitsystemen, of wanneer een USB-dock/behuizing sectorgroottes anders rapporteert. Als je dat ziet, voer dan niet het commando “clean” van Diskpart uit. Dat wist de partitietabel. Haal eerst de gegevens eraf met een herstelscanner en beslis daarna pas of je iets opnieuw wilt formatteren of opbouwen.

Zie de schijf in feite als bewijsmateriaal. Probeer haar niet eerst te “repareren”. Scan haar, herstel wat je kunt naar een andere schijf en pak daarna pas het herstel van de partitie aan. Als de schijf zelf fysiek nog gezond is, is de kans behoorlijk groot dat je bestanden nog herstelbaar zijn.

Als de partitie alleen is verwijderd en er sindsdien niets is weggeschreven, is de kans op herstel redelijk, maar die daalt snel zodra je dingen gaat repareren. Voordat je Disk Drill, TestDisk of iets anders uitvoert, zou ik een volledige sector-voor-sector-image van de schijf naar een andere schijf maken als de gegevens belangrijk zijn. Scan daarna de image, niet het origineel. Op die manier heb je nog steeds de onaangetaste bron als een herstelprogramma vastloopt, de oude partitie verkeerd detecteert of je per ongeluk op de verkeerde schrijfoptie klikt. Disk Drill is prima voor een gebruiksvriendelijke poging tot bestandsherstel, terwijl TestDisk beter is wanneer je de daadwerkelijke partitie-invoer probeert te herstellen, maar ik zou geen enkel hulpmiddel wijzigingen laten terugschrijven totdat de belangrijke bestanden ergens veilig zijn gekopieerd.

Je kansen zijn veel beter als dit een harde schijf is dan wanneer het een SSD is, zelfs als je er persoonlijk niets op hebt opgeslagen. Op een SSD kan TRIM ervoor zorgen dat verwijderde maar onaangeraakte ruimte vrij snel onherstelbaar wordt, afhankelijk van hoe Windows, de controller en de behuizing de verwijdering hebben afgehandeld. Ga er dus niet automatisch van uit dat niet-toegewezen betekent dat alle bestanden daar nog steeds liggen te wachten.

Voor software zou ik twee doelen onderscheiden. Als je de partitie als partitie wilt terughalen, is TestDisk meestal het juiste soort hulpmiddel, maar alleen als het de oude grenzen duidelijk terugvindt. Als je vooral de bestanden wilt, gebruik dan een bestandshersteltool zoals Disk Drill of R-Studio en herstel naar een andere schijf. Disk Drill is makkelijker te begrijpen voor een gewone gebruiker, maar beoordeel succes niet alleen op basis van of het bestandsnamen weergeeft. Bekijk eerst een paar echte bestanden, vooral grote zoals video’s, archieven, PST-bestanden, VM-images of projectbestanden.

Een detail dat mensen vaak vergeten: als die partitie met BitLocker was versleuteld, zullen de meeste algemene scans teleurstellend lijken, tenzij je de BitLocker-herstelsleutel nog hebt en het hulpmiddel genoeg van de oorspronkelijke volumestructuur kan zien. In dat geval is het nog belangrijker om de schijf eerst te klonen, omdat het opnieuw opbouwen van de verkeerde partitievermelding met een paar sectoren verschil een herstelbaar versleuteld volume in een groter probleem kan veranderen. Als de gegevens onvervangbaar zijn, stop dan bij imaging en scannen. Laat niets de GPT repareren totdat je hebt gekopieerd wat belangrijk is.

Het type bestandssysteem en of dit een gewone basisschijf was of iets als Opslagruimten, een dynamische schijf of RAID, maakt veel uit. Een verwijderde NTFS-partitie op een normale GPT-schijf is één situatie. Een gepoold of gespannen volume is een andere puinhoop, en sommige eenvoudige hersteltools tonen fragmenten die veelbelovend lijken, maar de daadwerkelijke mappenstructuur niet correct herstellen.

Ik ben het eens met het advies om eerst een image te maken, maar ik zou voorzichtig zijn met proberen de partitie als eerste stap te herstellen. Als de partitiegrenzen perfect worden gedetecteerd, kan TestDisk geweldig zijn. Als ze niet kloppen, kun je een nette herstelklus ingewikkelder maken. Voor een gewone gebruiker zou ik de volledige fysieke schijf scannen, niet een stationsletter en ook niet alleen wat Windows als niet-toegewezen toont. Kies in Disk Drill of vergelijkbare tools het schijfapparaat zelf, zodat het kan zoeken naar de oude volumemetadata en bestandssignaturen.

Kleine praktische waarschuwing: laat Windows het station niet initialiseren, formatteren, herstellen of chkdsk uitvoeren als het dat ineens aanbiedt. Die meldingen zijn geen herstelstappen. Herstel de belangrijke bestanden eerst naar een aparte schijf, controleer of ze openen en beslis daarna pas of je de partitie opnieuw wilt aanmaken. De partitienaam terugkrijgen is mooi, maar de bestanden terugkrijgen is het deel dat echt telt.