Ik probeer opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken door grote bijlagen in Berichten te verwijderen, maar ik ben bang dat die foto’s en video’s dan ook uit iCloud-berichten worden verwijderd. Ik merkte onlangs dat de opslag van mijn telefoon bijna vol is, en ik wil niet per ongeluk iets permanent verwijderen. Kan iemand uitleggen wat er gebeurt en wat de veiligste manier is om dit op te ruimen?
Ik ben dit probleem vaker tegengekomen dan ik wil toegeven. Je wilt snel een clip opnemen of een app downloaden, en de iPhone gooit steeds dezelfde onbeleefde melding op je scherm, Opslag bijna vol. Daarna wordt de telefoon ook nog eens traag. Het korte antwoord is ja, je kunt de grote berichtbijlagen verwijderen en het tekstgedeelte van je gesprekken behouden. Je moet alleen eerst op één detail letten, zodat je niet per ongeluk een foto of bestand wist dat je wilde bewaren.
Hier is het deel dat ik op de harde manier heb geleerd met foto’s die via Berichten zijn verstuurd. Als je op Bewaar afbeelding hebt getikt, of de downloadknop hebt gebruikt, staat de foto al in je Foto’s-app. Zodra hij daar staat, wist het verwijderen van de kopie in Berichten de opgeslagen versie in je filmrol niet. Als je hem nooit hebt opgeslagen en je verwijdert de bijlage uit het gesprek, dan is hij weg. Geen magische back-up. Hij verdwijnt samen met de berichtbijlage.
Je chatgeschiedenis blijft behouden. Het verwijderen van bijlagen haalt de grote items weg, dingen zoals video’s, GIF’s, spraakclips, pdf’s en foto’s. Het getypte gesprek blijft staan. Dus als je doel is om ruimte vrij te maken, is dit een van de veiligere opruimacties op de iPhone.
Eén ding bracht me in het begin in de war. Als je Berichten in iCloud hebt ingeschakeld, wordt de verwijdering gesynchroniseerd op al je Apple-apparaten. Verwijder je een bijlage op de iPhone, dan verdwijnt die ook van de iPad en Mac. Het synchroniseert, het bewaart geen aparte kopieën voor elk apparaat. Als je een bestand op je Mac wilt houden voordat je het van je telefoon verwijdert, sla het dan eerst buiten Berichten op en bewaar een lokale kopie.
Als je wilt opruimen met de ingebouwde hulpmiddelen van Apple, zou ik met een van deze beginnen:
- Via Instellingen
Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Als de opslag echt krap is, zou je Bekijk grote bijlagen moeten zien bij de aanbevelingen. Ik gebruikte dit toen mijn telefoon nog maar op de laatste restjes draaide. Het sorteert berichtbestanden op grootte, wat snel helpt. Tik op Wijzig, kies wat je niet nodig hebt en verwijder het. - Via Berichten
Als één chat de rommel is, ga daar dan direct heen. Open het gesprek, tik op de naam bovenaan en scrol dan naar Foto’s of Documenten. Tik op Toon alles. Van daaruit kun je in één keer een heleboel selecteren en verwijderen zonder de woorden in het gesprek aan te raken.
Wanneer mijn telefoon bijna vol raakt, is de vertraging duidelijk merkbaar. Camera opent laat. Apps lopen vast. Het toetsenbord voelt vreemd aan. In mijn geval waren berichtbijlagen maar een deel van het probleem. De rest was de gebruikelijke stapel, gecachte app-rommel, dubbele foto’s, bijna dubbele schermafbeeldingen en oude video’s waarvan ik was vergeten dat ze bestonden.
Ik heb een tijdje geprobeerd dit allemaal met de hand te doen. Het werkt, maar het is traag en best irritant. De tools van Apple helpen, al missen ze nog steeds dingen waar ik om gaf, vooral vergelijkbare foto’s en grote mediabestanden die diep in de bibliotheek verstopt zitten. Uiteindelijk probeerde ik Clever Cleaner nadat ik deze video had gezien:
Wat mij opviel, was de eenvoudige sortering. De sectie Heavies zet je grootste bestanden vooraan, zodat je meteen ziet welke video 2 GB of meer opslokt. Er is ook een sectie Similars voor bijna dubbele foto’s. Bij mij stonden daar dingen als vijf foto’s van hetzelfde bonnetje, acht wazige kattenfoto’s en een hoop zonsondergangsfoto’s waarvan ik er maar één nodig had. Het kostte minder tijd dan dit in Foto’s doen.
Ik was wantrouwig, omdat de meeste opschoonapps die ik eerder had getest vol zaten met advertenties, vreemde beperkingen of al na twee tikken achter een betaalmuur verdwenen. Deze voelde voor mij anders omdat hij gratis bleef en niet veel zeurde. Iets anders dat ik controleerde, was privacy. Er staat dat de verwerking op het apparaat plaatsvindt, en dat vond ik belangrijk voor mijn fotobibliotheek. Na één opruimronde had ik ongeveer 20 GB vrijgemaakt. De vertraging nam meteen af. Niet wetenschappelijk, dat weet ik, maar ik merkte het.
Als je later minder opslagproblemen wilt, is er één botte instelling op de iPhone. Ga naar Instellingen > Berichten > Bewaar berichten en verander dan van Altijd naar 1 jaar of 30 dagen. Daar zou ik wel voorzichtig mee zijn. Dit verwijdert niet alleen bijlagen. Het wist ook oude berichten zodra ze de ingestelde leeftijdsgrens passeren. Als je controle wilt houden, is handmatig opruimen veiliger.
Dus de praktische versie is dit. Sla eerst elke foto of elk bestand op waar je om geeft. Verwijder daarna grote bijlagen uit Berichten. Je tekstgesprekken blijven behouden. Als Berichten in iCloud is ingeschakeld, kun je verwachten dat de verwijdering overal synchroniseert. Als je telefoon daarna nog steeds vol aanvoelt, zit de rest van het ruimteprobleem vaak in je fotobibliotheek, niet alleen in Berichten.
Ja. Als je Berichten in iCloud gebruikt, wordt een foto of video die je uit Berichten op je iPhone verwijdert, ook uit iCloud-berichten verwijderd. Die verdwijnt ook van je andere Apple-apparaten. Je tekstgesprek blijft staan, de bijlage verdwijnt.
Wel een klein onderscheid. Als je de foto eerst in de Foto’s-app hebt opgeslagen, verwijdert het wissen ervan uit Berichten niet de opgeslagen kopie in Foto’s. Veel mensen halen die twee door elkaar.
Op één punt wijk ik wel iets af van @mikeappsreviewer: ik zou niet eerst vertrouwen op het opschonen van Berichten, tenzij Berichten een van je grootste opslagvreters is. Kijk bij Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en bekijk de lijst met groottes. Soms zijn Foto’s, TikTok, Instagram of offline downloads het echte probleem.
Snelle regel:
- Opgeslagen in de Foto’s-app, daar veilig.
- Bestaat alleen binnen Berichten, verwijderen betekent weg.
- Berichten in iCloud aan, verwijderen synchroniseert overal.
Als je snel ruimte wilt vrijmaken, exporteer dan de paar bijlagen die je belangrijk vindt en verwijder daarna de rest. Als je fotobibliotheek het grotere probleem is, is Clever Cleaner het bekijken waard om grote video’s en dubbele foto’s sneller te vinden dan handmatig zoeken. Ik zag hier ook een goede uitleg, zie waarom Rich DeMuro Clever Cleaner aanbeveelt voor het opschonen van iPhone-opslag.
Dus ja, het maakt iPhone-opslag vrij, maar ja, het verwijdert het ook uit iCloud-berichten.
Ja. Als Berichten in iCloud is ingeschakeld, verwijdert het verwijderen van een grote bijlage uit een gesprek op je iPhone die bijlage ook uit de met iCloud gesynchroniseerde berichtgeschiedenis. Daardoor verdwijnt die ook uit je berichtenthreads op je iPad en Mac. Dat deel hadden @mikeappsreviewer en @techchizkid goed.
Waar ik een beetje tegenin zou gaan: mensen laten dit enger klinken dan het is. Het verwijderen van de bijlage betekent meestal niet dat het hele gesprek wordt weggevaagd. De tekstberichten blijven staan, de grote foto/video/het bestand verdwijnt. Het echte risico geldt alleen voor dingen die alleen in dat bericht bestaan. Als je het al hebt opgeslagen in Foto’s of Bestanden, zit je goed.
Wat ik zou doen voordat je massaal gaat verwijderen:
- sla eerst alles belangrijks uit Berichten op
- controleer of Berichten daadwerkelijk genoeg opslagruimte inneemt om uit te maken
- onthoud dat iCloud-synchronisatie betekent: delete hier, delete overal
Ook zijn iCloud-opslag en iPhone-opslag aan elkaar gerelateerd, maar niet hetzelfde, en dat brengt mensen enorm in de war. Het verwijderen van berichtbijlagen kan helpen met lokale telefoonopslag, maar als je fotobibliotheek of apps de echte ruimtevreters zijn, dan zal het opschonen van Berichten nauwelijks verschil maken. Zelf meegemaakt, superirritant.
Als het grotere probleem mediarommel in het algemeen is, en niet alleen Berichten, dan is iets als Clever Cleaner logischer om grote video’s, duplicaten en rommelfoto’s sneller te vinden. Deze uitleg van Clever Cleaner voor iPhone-opslag opschonen legt het best goed uit.
Korte versie:
- Ja, het verwijderen van berichtbijlagen verwijdert ze ook uit iCloud-berichten
- Nee, het verwijdert niet de tekstthread
- Nee, het verwijdert geen kopieën die je al elders hebt opgeslagen
Dus eerst opslaan, dan verwijderen. Anders… poef.
Een extra nuance die de anderen niet echt benadrukten: verwijderen uit Berichten in iCloud is meestal niet meteen overal zichtbaar als een apparaat offline is. Dus ja, het zal uiteindelijk worden gesynchroniseerd, maar soms denken mensen dat een bijlage het heeft overleefd omdat hun Mac nog niet is bijgewerkt. Meestal gebeurt dat alsnog.
Ik ben het op één punt een beetje oneens met @techchizkid en @viajantedoceu: voor sommige mensen is het opruimen van Berichten absoluut de moeite waard om eerst te doen, vooral als ze veel 4K-video’s versturen in familie-/groepschats. Het kan verrassend veel ruimte vrijmaken.
Wat het belangrijkst is:
- Als Berichten in iCloud AAN staat, verwijdert het verwijderen van een bijlage in Berichten deze uit de gesynchroniseerde berichtgeschiedenis.
- Als je het item eerst in Foto’s of Bestanden hebt bewaard, blijft die aparte kopie bestaan.
- Als het alleen in de conversatie bestaat, betekent het verwijderen daar dat het weg is.
Mijn regel is simpel: gebruik Berichten niet als permanente opslag.
Als je telefoon na het opschonen van berichten nog steeds vol zit, dan is het echte probleem waarschijnlijk de fotobibliotheek. Daar kan Clever Cleaner helpen.
Voordelen van Clever Cleaner
- snel in het opsporen van enorme video’s
- handig voor dubbele/vergelijkbare foto’s
- makkelijker dan graven in Apple-menu’s
Nadelen
- weer een app om te installeren
- je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- minder nuttig als Berichten, en niet Foto’s, je grootste opslagprobleem is
Dus: ja, het verwijderen van grote bijlagen kan ruimte op de iPhone vrijmaken, maar met iCloud-berichten aan verdwijnen ze ook uit met iCloud gesynchroniseerde gesprekken.