Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit GoPro, før jeg nåede at sikkerhedskopiere dem, og nu prøver jeg at finde ud af, om der er nogen måde at gendanne optagelserne fra SD-kortet på. Jeg har brug for hjælp til de bedste trin eller det bedste software til gendannelse af slettede GoPro-optagelser, fordi disse klip er virkelig vigtige, og jeg er bekymret for, at de måske er væk for altid.
Jeg har været i den situation, og det bliver hurtigt surt. Du kommer hjem, tilslutter GoPro'en, og de klip, du gik op i, mangler. Det vigtigste er dette: Hvis videoerne blev slettet, eller kortet blev formateret, virker gendannelse stadig ret ofte. De første skridt betyder meget.
Stop først med at røre kortet
Hvis du vil have den bedste chance for at få optagelserne tilbage, så stop med at bruge SD-kortet med det samme.
Optag ikke mere video på det. Formater det ikke igen. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer. På de fleste SD-kort er slettede optagelser ikke væk med det samme. Fillisten forsvinder først, mens videodataene ofte bliver liggende, indtil nye data bliver skrevet ovenpå.
Jeg ville tjekke et par kedelige ting, før jeg gjorde noget mere omfattende:
- Åbn din GoPro-cloudkonto, hvis du betaler for den og havde Auto Upload slået til.
- Kig i Papirkurv eller en sektion for Nyligt slettet.
- Sæt kortet tilbage i kameraet og se, om GoPro'en viser en reparationsmeddelelse.
- Prøv en anden kortlæser, en anden USB-port eller en anden computer.
- Se, om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på macOS.
Hvis kortet aldrig vises, mister forbindelsen igen og igen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der. På det tidspunkt ville jeg gå til et gendannelseslaboratorium. Fysisk fejl er et andet problem end at slette filer ved en fejl.
Hvorfor gendannelse af GoPro-video er sværere, end folk tror
Det her overrasker mange. At gendanne et Word-dokument eller en JPEG er én ting. GoPro-optagelser er mere rodede.
Disse kameraer skriver ofte video i stykker på tværs af kortet. Når filsystemet bliver slettet eller beskadiget, skal gendannelsessoftware samle de stykker igen i den rigtige rækkefølge. Nogle værktøjer finder et MP4-navn og giver dig stadig en ødelagt fil eller et klip, der åbner og fryser halvvejs. Det har jeg set mere end én gang.
Softwareruten jeg ville starte med
Til slettede, formaterede eller logisk beskadigede GoPro-kort ville jeg starte med gendannelsessoftware.
Hvis jeg gjorde dette på mit eget kort, ville jeg bruge Disk Drill.
Den del, der er værd at bruge her, er Advanced Camera Recovery. Den blev bygget til kameraoptagelser og stammer fra den gamle GoProRecovery- og CnW Recovery-serie af værktøjer, som folk brugte til GoPro-klip i årevis. Den nuværende version bygger videre på de metoder og er rettet mod fragmenterede optagelser fra GoPro'er, droner, dashcams og lignende udstyr.
Sådan ville jeg køre det
Trinene er enkle nok:
- Tag SD-kortet ud af GoPro'en.
- Tilslut det direkte til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg SD-kortet.
- Vælg Advanced Camera Recovery.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis de videoer, den finder.
- Gendan filerne til et andet drev.
Forhåndsvisningen betyder noget. Hvis et klip kan forhåndsvises rent, har du en bedre idé om, hvorvidt filen er værd at gendanne. Jeg kan godt lide at tjekke dette, før jeg dumper en bunke affald over på et andet drev.
Hvis kortet giver læsefejl eller virker ustabilt, ville jeg ikke scanne det igen og igen. Jeg ville først lave en byte-for-byte-sikkerhedskopi og så scanne sikkerhedskopien i stedet. Mindre belastning på det originale kort. Også mindre risiko.
På Mac er det samme historie
Hvis du er på Mac, er det næsten den samme rutine. Kortlæser, start appen, scan, forhåndsvis, gendan et andet sted. Intet fancy der.
Hvornår jeg ville springe software over og gå direkte til et laboratorium
Nogle gange er det kloge træk at stoppe med at prøve løsninger derhjemme.
Jeg ville hælde til en professionel gendannelsestjeneste, hvis:
- SD-kortet er revnet, bøjet eller på anden måde beskadiget.
- Ingen computer registrerer det overhovedet.
- Det afbrydes under scanninger hver eneste gang.
- Det bliver varmt uden nogen god grund.
- Optagelserne betyder så meget, at du ikke vil gamble med dem.
At rode med software på et kort, der er ved at fejle, gør nogle gange situationen værre. Ikke hver gang, men ofte nok.
Hvis det bare var en almindelig sletning eller formatering, er dine chancer som regel bedre, end folk tror. Hvis du ikke har brugt kortet ret meget, siden optagelserne forsvandt, er der stadig en solid chance for, at du får i det mindste nogle af videoerne tilbage.
Hvis optagelserne blev slettet, og du ikke optog nye klip bagefter, er dine chancer stadig rimelige. Den store faktor er overskrivningshastigheden. På SD-kort forsvinder slettede poster ofte først, mens videodataene bliver liggende, indtil nye skrivninger rammer de samme blokke.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe med at bruge kortet. Hvor jeg adskiller mig lidt, er dette. Jeg ville først lave et image af kortet, hvis optagelserne betyder meget. Kør ikke 4 forskellige scanninger på det originale medie. Én ren gennemgang for at lave en fuld kopi er mere sikker. På Windows kan du bruge USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac er ddrescue det bedre valg, hvis kortet læses dårligt.
For GoPro-optagelser er fragmentering det svære punkt. Generiske gendannelsesapps henter ofte filnavne, men returnerer ødelagte MP4-filer. Disk Drill er stadig et af de bedre valg her, fordi det håndterer kameramedier bedre end mange almindelige fil-carvere. Hvis du prøver det, så gendan til din computer eller et andet eksternt drev, aldrig tilbage til det samme SD-kort. Forhåndsvis alle resultater, du finder. Hvis en fil kan afspilles i forhåndsvisning, er dine chancer meget bedre.
Tjek også efter .LRV- og .THM-sidecarfiler. Det er ikke din fulde video, men de hjælper med at bekræfte kliplets timing og navne. Hvis den primære MP4 er beskadiget, kan værktøjer som VLCs reparationstrick eller ffmpeg-remuxing nogle gange rette afspilningen. Ikke altid, men jeg har set det redde halvt ødelagte GoPro-klip.
Hvis du vil have en hurtig gennemgang af mulighederne, dækker denne side de bedst bedømte værktøjer til gendannelse af SD-kortvideo på almindeligt engelsk:
bedste software til gendannelse af SD-kortvideo for slettede GoPro-optagelser
Hvis kortet afbrydes, viser 0 byte eller bliver varmt, så stop der. Det er noget for et laboratorium, ikke gør-det-selv-gendannelse.
Hvis det var en direkte sletning, og du stoppede med at bruge kortet, har du stadig en reel chance. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg er lidt mindre overbevist om at prøve alle de “reparations”-prompter, kameraet viser dig. Nogle gange hjælper det, nogle gange skriver det bare mere skrammel til kortet. For mig er mindre berøring = bedre.
Det, jeg ville tilføje, er dette:
- Tjek, om de manglende klip blev opdelt i kapitler. GoPro opdeler ofte lange optagelser i flere filer, så folk tror, at optagelser er væk, når kun ét segment forsvandt.
- Se efter skjulte filer på kortet. Nogle gange er mappen rodet, ikke helt væk.
- Hvis du gendanner filer, og de ikke vil afspille, så antag ikke, at de er døde. En remux med ffmpeg kan reparere nogle gendannede GoPro MP4-filer langt oftere, end folk forventer.
- Test SD-kortet efter alt dette. Falske eller svigtende kort forårsager en masse drama om slettede optagelser.
Hvad angår software, er Disk Drill et solidt sted at starte til gendannelse af slettede GoPro-optagelser, fordi det har en tendens til at klare sig bedre med kameravideo end mange generiske apps til gendannelse af slettede filer. Jeg ville stadig gendanne til et andet drev, selvfølgelig. Ret basalt, men folk laver stadig den fejl.
Også værd at læse: Reddit-tip til gendannelse af slettede GoPro- og SD-kort-videoer
Hvis kortet viser 0 byte eller bliver ved med at falde ud, så stop med gør-det-selv-tingene. Det er dér, hjemmegendannelse bliver virkelig dum virkelig hurtigt.
En ting vil jeg skubbe lidt tilbage på: Jeg ville ikke stole på, at selve GoPro-kameraet kan reparere noget, medmindre optagelserne allerede betragtes som undværlige. Kameraer er bygget til at blive ved med at optage, ikke til at udføre omhyggelig retsmedicinsk gendannelse.
Et par ekstra kontroller, som supplerer det, @suenodelbosque, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer allerede har dækket:
- Prøv at læse kortet på Linux, hvis Windows eller macOS opfører sig mærkeligt. Nogle gange monteres et kort der længe nok til, at du manuelt kan kopiere DCIM-mappen.
- Hvis du gendanner MP4-filer, som ikke vil åbne, så undersøg dem med MediaInfo. Hvis varigheden er tom, eller metadata mangler, kan videodataene stadig eksistere og blot have brug for en header-transplantation eller remux.
- GoPro-kapitelfiler kan snyde folk. Det slettede klip kan faktisk være ét manglende segment ud af GX01, GX02 osv.
Om Disk Drill specifikt:
Fordele
- God til kameramedier og fragmenteret video
- Forhåndsvisning er nyttig før gendannelse
- Brugervenlig grænseflade, mindre risiko for brugerfejl
Ulemper
- Ikke magisk, hvis kortet har fysiske problemer
- Dybe scanninger kan give mange navne uden mening
- Betalt gendannelse for fuld brug passer måske ikke til alle
Hvis Disk Drill finder dele, men afspilning er ødelagt, så gem alt alligevel. Delvis gendannelse er almindelig med actionkamera-optagelser, og beskadigede klip kan nogle gange genopbygges senere. Hvis kortkapaciteten pludselig ser forkert ud, som at 32 GB vises som nogle få MB, peger det mere på controllerfejl end simpel sletning. Det er dér, jeg ville stoppe med gør det selv.