Jag råkade av misstag radera viktiga filer från min hårddisk och tömde Papperskorgen innan jag insåg det. Jag försöker hitta det bästa sättet att återställa raderade filer från en hårddisk utan att göra saken värre, och jag behöver verkligen råd om vilka återställningsverktyg eller steg som faktiskt fungerar.
Att förlora filer känns fruktansvärt. Jag har varit där, och den del där folk får panik och fortsätter klicka runt är oftast det som gör det värre. Om enheten fortfarande fungerar är chanserna ofta ganska goda, men bara om du slutar röra den nu.
Första steget: sluta använda enheten. Nu direkt. När en fil raderas ligger datan vanligtvis kvar på disken ett tag. Systemet markerar bara utrymmet som tillgängligt. Så fort ny data hamnar där börjar möjligheten till återställning snabbt försämras. Så installera inget på den, flytta inga filer till den och fortsätt inte använda den som vanligt.
Om det raderade innehållet fanns på en andra intern enhet eller en extern enhet, koppla ur den och anslut den till en annan dator för återställning. Det är den renaste vägen. Om det fanns på din startenhet för Windows eller macOS blir det knepigare. Jag skulle starta från ett USB-minne eller använda en annan dator om du har en, eftersom ditt vanliga operativsystem fortsätter att skriva temporära filer och loggar i bakgrunden.
Det jag skulle göra härnäst är att installera Disk Drill på en annan enhet, inte den med de saknade filerna. Folk missar den här delen hela tiden och undrar sedan varför återställningen blev sämre. En användbar sak i Disk Drill är möjligheten att först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning av enheten. Jag gillar att göra det när datan är viktig, eftersom du då skannar kopian i stället för att peta på originaldisken om och om igen. Det visar också förhandsvisningar före återställning, vilket sparar tid när du går igenom omdöpt skräp och halvtrasiga filträd. Gratisversionen låter dig skanna och förhandsvisa, och du betalar bara om du vill återställa.
Några saker jag skulle ha i åtanke:
- Hårddiskar ger dig oftast en bättre chans än SSD-enheter. Traditionella HDD:er tenderar att låta raderad data ligga kvar längre. Slappna ändå inte av. Vissa nyare hårddiskar har också stöd för TRIM, och när upprensningen väl sker blir återställningen betydligt svårare.
- Om enheten klickar, skrapar eller fortsätter att kopplas från, stanna upp. Jag skulle inte köra återställningsprogram på en enhet med mekaniska problem. Då är det labb som gäller.
- En djupskanning räcker. Att köra skanning efter skanning trollar inte fram nya filer ur tomma intet. Det slösar mest tid och ökar belastningen på en svag enhet.
Om Disk Drill inte löser det skulle jag prova ett andra verktyg innan jag gav upp. Recuva är enkelt och snabbt för enklare raderingar. DiskGenius är bättre när partitioner eller filsystem verkar vara i oordning. Data Rescue är ett som jag har sett Mac-användare luta sig mot. Jag har ändå haft bättre resultat med Disk Drill för en blandning av enkelhet och skanningsdjup, men de är bra reservalternativ.
Agera snabbt, håll enheten inaktiv och börja inte experimentera på originaldisken. Om du hanterar det försiktigt kan du fortfarande få tillbaka det mesta.
Jag har återställt raderade filer från hårddiskar mer än en gång. Hur stor chansen är beror på 3 saker. Typ av enhet, tid sedan radering och om du fortsatte använda den.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda enheten. Jag håller inte helt med om att prova flera appar direkt. Om filerna är viktiga, klona först och testa sedan verktyg på klonen. Mindre risk, mindre slitage.
Min ordning skulle vara:
- Kolla papperskorgen i molnsynk, OneDrive, Google Drive, Dropbox.
- Kolla Filhistorik i Windows, Tidigare versioner eller Time Machine på Mac.
- Om inget finns där, skapa en sektor-för-sektor-avbildning.
- Skanna avbildningen med Disk Drill.
- Återställ filer till en annan enhet.
Varför jag förespråkar säkerhetskopior först. De återställer ursprungliga namn och mappar. Rååterställning ger dig ofta en hög med filer med slumpmässiga namn. För foton och dokument fungerar filutvinning okej. För stora videor eller projektfiler blir resultaten snabbt röriga.
Om det är en SSD minskar chanserna mycket eftersom TRIM snabbt rensar bort raderade block. På en vanlig HDD har jag sett återställningar fungera flera dagar senare om disken mestadels varit inaktiv. Om enheten låter konstigt eller läser långsamt som fan, sluta och använd ett labb.
För alla som söker efter detta senare, detta är en bra guide för att återställa permanent raderade filer från en hårddisk, SSD, USB-enhet eller minneskort, med mindre risk att skriva över data. Också värd en snabb titt, enkla tips för återställning av raderade filer från hårddiskar.
Det viktigaste, återställ inte tillbaka till samma enhet. Det är där folk sabbar det.
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @viajeroceleste sa: innan du hoppar direkt till återställningsprogram, kontrollera om filerna någonsin öppnades från en app som har en egen återställningscache. Word, Excel, Photoshop, vissa videoredigerare, till och med PDF-appar lämnar ibland autosparade eller tillfälliga kopior efter sig. Folk glömmer detta hela tiden, och det kan vara mycket renare än rå filåterställning.
Dessutom håller jag inte helt med om tankesättet att göra en djupskanning så snart som möjligt. Om filerna är väldigt viktiga skulle jag faktiskt undvika en lång skanning på den ursprungliga disken om du inte redan vet att disken är frisk. Börja med att kontrollera SMART-status med något enkelt. Om HDD:n har omallokerade sektorer, läsfel eller beter sig instabilt kan skanning förvandla en återställningsbar situation till en mycket större röra.
För faktisk filåterställning är Disk Drill ett bra alternativ, mest eftersom det hanterar både skanning av raderade filer och bildbaserad återställning utan att vara alltför besvärligt. Jag har fått bättre resultat när jag sökt efter filtyp + ändringsdatum i stället för att förlita mig på mappstrukturen, som ofta är helt förstörd efter att Papperskorgen har tömts. Recuva är okej för enklare saker, men om filnamn spelar roll kan resultaten vara väldigt varierande.
En annan sak folk gör fel: de återställer allt. Gör inte det. Återställ några kritiska filer först, testa dem och ta sedan resten. Det sparar mycket tid och undviker falska förhoppningar.
Om detta var en extern hårddisk och inte din systemdisk är dina chanser vanligtvis mycket bättre. Det är också värt att läsa den här framgångshistorien och tipsen om dataåterställning från extern hårddisk.
Om disken börjar klicka, blir extremt långsam eller kopplar från, sluta omedelbart med gör det själv-försök. Då handlar det om labbmiljö, inte om att prova en skanning till.
En liten oenighet med @viajeroceleste, @codecrafter och @mikeappsreviewer: folk fokuserar så mycket på återställningsappar att de hoppar över den tråkiga men användbara kontrollen av själva filsystemet. På en HDD, om raderingen var nylig, kan ibland MFT:n eller katalogposterna fortfarande lämna kvar tillräckligt med metadata för en renare återställning än en enorm rå genomsökning.
Det här skulle jag göra:
- Montera enheten skrivskyddad om möjligt.
- Kontrollera om de förlorade filerna låg i en känd mapp med stabila namn.
- Kör först en filsystemmedveten skanning, inte en fullständig djup genomsökning.
- Använd rå återställning bara om det misslyckas.
Det spelar roll eftersom djupa skanningar ofta returnerar tusentals filer med värdelösa namn.
Disk Drill är bra här eftersom det låter dig separera skanningsresultaten ganska tydligt.
Fördelar:
- enkla förhandsvisningar
- kan skapa en avbild av enheten
- bra sortering/filtrering
- hanterar vanliga filsystem väl
Nackdelar:
- djupa skanningar kan vara brusiga
- betald återställning
- stora resultatmängder kan bli röriga
Om du vill ha alternativ efter det är Recuva och DiskGenius fortfarande värda att titta på, men teståterställ några filer först, inte allt på en gång.
Om de raderade filerna dessutom var fragmenterade videofiler, sänk förväntningarna. De är ofta bland de första som kommer tillbaka korrupta även när foton och dokument återställs utan problem.