Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van de SD-kaart van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu heb ik hulp nodig om ze te herstellen. Op de kaart staan familiefoto’s die ik niet opnieuw kan maken, dus ik ben op zoek naar de veiligste manier om verwijderde foto’s van een Canon SD-kaart te herstellen zonder meer gegevensverlies te veroorzaken.
Ik ben dit al meer dan eens tegengekomen met Canon-kaarten, en de eerste stap is saai maar belangrijk. Stop nu met het gebruiken van de kaart. Elke nieuwe foto, zelfs een onbelangrijke, verkleint je kansen omdat verwijderde foto’s daar vaak blijven staan totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven.
Wat ik meteen zou doen:
- Maak geen testfoto’s. Eén foto is al genoeg om een deel van een ouder bestand te overschrijven.
- Ga niet in de camera rondkijken om het te proberen op te lossen. Scrollen, dingen wijzigen of opschonen in de camera brengt de beelden niet terug.
- Formatteer de kaart niet. Als je computer een melding geeft om te formatteren, klik dan op Annuleren.
- Haal de SD-kaart eruit. Als die het kleine vergrendelschakelaartje heeft, zet het op alleen-lezen en laat het zo staan totdat je de kaart op een computer scant.
Waarom verwijderde foto’s soms terugkomen
Canon-camera’s bewaren geen prullenbakmap op de kaart. Meestal markeert het verwijderen van een foto de ruimte alleen als vrij. De fotogegevens blijven vaak nog een tijd op de kaart staan, onzichtbaar, totdat iets nieuws ze overschrijft. Zodra dat gebeurt, zijn ze weg. Ik heb dat op de harde manier geleerd tijdens een reis, en ja, dat doet pijn.
Voordat je met hersteltools aan de slag gaat, controleer de image.canon-app op je telefoon als je die eerder hebt gebruikt. Soms staan er nog cloudkopieën in voor maximaal 30 dagen. Als daar niets verschijnt, ga dan verder met herstelsoftware. Gebruik een computer en een USB SD-kaartlezer. Ik zou hiervoor de camera niet via USB aansluiten.
Een paar tools die het proberen waard zijn
Hier zou ik mee beginnen. Het is makkelijker in gebruik dan de meeste herstelapps, en het werkt goed voor fotoherstel vanaf SD-kaarten. Een groot pluspunt als je Canon RAW hebt geschoten zoals CR2 of CR3, omdat ondersteuning voor die formaten belangrijk is. De voorbeeldfunctie helpt ook veel, omdat je kunt controleren wat er is gevonden voordat je een hoop rommel terugzet. Op Windows is het herstellen van de eerste 100 MB gratis, wat genoeg is voor een snelle test.
- PhotoRec
Als je geen geld wilt uitgeven, wordt deze niet voor niets vaak genoemd. Het is gratis en open source. Het voelt ook oud en wat ruw aan. Het draait in een tekstvenster, niet in een normale gelikte app, en herstelde bestanden komen meestal terug zonder de originele namen. Toch heb ik gezien dat het bestanden van kaarten haalde toen mooier ogende tools niets vonden.
Hoe ik de herstelpoging zou aanpakken
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de SD-kaart.
- Stop de kaart in een kaartlezer en start de scan.
- Wacht. Grote kaarten duren even, vooral als je RAW hebt geschoten.
- Filter de resultaten op afbeeldingstype zodat je niet door willekeurige fragmenten hoeft te zoeken.
- Bekijk bestanden eerst in voorbeeld voordat je ze herstelt.
- Sla herstelde foto’s op een andere schijf op, niet terug op dezelfde SD-kaart.
Dat laatste is belangrijker dan mensen denken. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde kaart is hoe je een slechte dag nog erger maakt.
Als je van de kaart afblijft en die snel scant, zijn je kansen redelijk goed. Nadat je hebt hersteld wat je kunt en er elders een back-up van hebt gemaakt, formatteer je de kaart in de camera voordat je die weer gebruikt.
Als de foto’s onlangs zijn verwijderd, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met het gebruiken van de SD-kaart. Dat is belangrijker dan wat dan ook.
Een paar extra dingen die ik zou doen:
-
Maak eerst een volledige image van de SD-kaart.
Als je kaart defect raakt, is het riskant om het origineel steeds opnieuw te scannen. Gebruik een tool zoals USB Image Tool, Win32 Disk Imager of dd op Mac/Linux om de volledige kaart naar een imagebestand te kopiëren. Voer daarna herstel uit op de image, niet op de kaart. Veiligere aanpak. -
Controleer op verborgen bestandssysteembeschadiging.
Soms zijn de bestanden niet weg, maar is de kaartindex in de war. Bekijk op Windows de kaart in Verkenner terwijl verborgen bestanden zichtbaar zijn. Controleer op Mac Schijfhulpprogramma. Als je DCIM-mappen ziet maar lege inhoud, kan het probleem mapcorruptie zijn, niet verwijdering. -
Probeer een tool die rekening houdt met het bestandssysteem vóór signature carving.
PhotoRec is sterk, maar verwijdert vaak namen en mappen. Ik begin liever met Disk Drill omdat het zoekt naar verwijderde vermeldingen plus ruwe fotodata. Grotere kans om de mapstructuur terug te krijgen. Dat bespaart tijd als je honderden familiefoto’s hebt gemaakt. -
Als Disk Drill voorbeelden vindt maar herstel mislukt, kan de kaart slechte sectoren hebben.
Maak op dat moment eerst een kloon en werk daarna vanaf de kloon. Als de kaart halverwege de scan de verbinding verbreekt, stop dan met eraan te rommelen. Herhaalde leesacties maken het erger. -
Als de foto’s veel betekenen, sla doe-het-zelf dan na één zorgvuldige poging over.
Een lab kost meer, maar als dit unieke opnamen zijn, kan het de moeite waard zijn. Zeker als de kaart is geformatteerd, 0 bytes toont, of de camera kaartfout zegt.
Op één klein punt ben ik het niet eens met @mikeappsreviewer: door de foto’s in de camera te bekijken, beschadig je het herstel op zichzelf meestal niet. Nieuwe foto’s maken en formatteren zijn de grotere gevaren. Toch zou ik de kaart vanaf nu uit de camera houden.
Als je ook een korte visuele gids wilt, is deze Instagram-reel over stappen voor het herstellen van foto’s van een SD-kaart makkelijk te volgen.
Het belangrijkste is: herstel naar je computer of een externe schijf, nooit terug naar dezelfde kaart. Over dit deel struikelen mensen vaak.
Het eerste dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @sognonotturno zeiden: let op hoe de foto’s zijn verwijderd. Gewoon verwijderen in de camera is meestal het makkelijkste geval. Als je een volledige formattering hebt gedaan, of de kaart fouten begon te geven, verandert dat de kansen behoorlijk.
Met één ding ben ik het licht oneens: ik zou niet eeuwig veel tools op de originele kaart uitproberen. Eén voorzichtige poging is prima. Daarna loop je het risico een onbetrouwbare kaart onnodig te belasten. Als de kaart vreemd doet, is die eerst klonen slimmer dan herhaalde scans.
Controleer ook iets saais maar makkelijks: op Canon-kaarten staan de afbeeldingen er soms nog wel op, maar is de mapindex in de war geraakt. Kijk naar alternatieve mappen onder DCIM, niet alleen naar de laatste die de camera gebruikte. Ik heb bestanden daar zien staan terwijl de camera deed alsof ze verdwenen waren. Best dom, maar het gebeurt.
Als de bestanden belangrijk zijn en je zo min mogelijk gedoe wilt, is Disk Drill waarschijnlijk de makkelijkste plek om te beginnen, omdat het voorbeelden kan tonen en gangbare Canon-formaten aankan zonder heel veel instelling. Als de voorbeelden er intact uitzien, zijn je kansen behoorlijk goed. Als de voorbeelden beschadigd zijn of half grijs, is er al wat data overschreven.
Nog iets dat mensen vaak overslaan: controleer of je computer ze eerder niet automatisch heeft geïmporteerd in Photos, Lightroom, OneDrive, iCloud, of zelfs een oude importmap op je desktop. Ik heb ooit op die manier verloren vakantiefoto’s teruggevonden en voelde me behoorlijk slim omdat ik eerst in paniek was geraakt.
Voor meer discussie over herstel van Canon SD-kaarten heeft deze thread nuttig advies over herstel van camerafoto’s en praktijkervaringen: Tips van Reddit voor herstel van Canon-camera SD-kaartfoto’s
Herstel naar een andere schijf en laat de SD-kaart daarna met rust tot je weet wat je hebt teruggekregen.
Kleine aanvulling op wat @sognonotturno, @ombrasilente en @mikeappsreviewer hebben behandeld: controleer of de ontbrekende opnamen daadwerkelijk in de beschermde/vergrendelde status van Canon staan of dat het om een vreemde situatie gaat waarbij alleen sidecar-bestanden aanwezig zijn. Ik heb kaarten gezien waarbij de JPEG’s in de camera verdwenen leken, maar de computer nog steeds RAW-bestanden of verborgen miniaturen toonde.
Een paar dingen die ik zou doen en die niet genoeg werden benadrukt:
- Gebruik een goede SD-lezer. Slechte lezers veroorzaken verbindingsonderbrekingen en schijnbare corruptie.
- Controleer de gezondheid van de kaart met H2testw of F3 na herstel, niet ervoor. Als de kaart namaak is of defect raakt, verklaart dat veel.
- Sorteer herstelde resultaten op bestandsgrootte. Kleine CR3/JPG-bestanden zijn vaak fragmenten, bestanden op volledige grootte zijn de echte kandidaten.
- Bewaar de herstelde bestanden, zelfs als sommige in eerste instantie niet openen. Een reparatietool kan soms gedeeltelijke JPEG’s herstellen.
Specifiek over Disk Drill:
Voordelen
- Eenvoudige voorbeelden
- Goede ondersteuning voor gangbare cameraformaten
- Beter voor niet-technische gebruikers dan commandoregeltools
- Kan zowel verwijderde records als ruwe fotosignaturen vinden
Nadelen
- Gratis herstel is beperkt op Windows
- Dat een voorbeeld kan worden weergegeven, betekent niet altijd dat volledig herstel mogelijk is
- Diepe scans kunnen veel duplicaten opleveren
- Minder ideaal als de kaart ernstige hardwareproblemen heeft
Op één punt ben ik het licht oneens met het gebruikelijke advies: als de kaart er perfect gezond uitziet en de verwijdering recent was, zou ik niet automatisch meteen naar een lab gaan. Een zorgvuldige enkele scan met Disk Drill is eerst redelijk. Als het leesfouten begint te geven, stop dan.