Ik heb per ongeluk foto- en videobestanden verwijderd van een SD-kaart met hoge capaciteit, en nu heb ik betrouwbare software voor SD-kaartherstel nodig die grotere kaarten aankan zonder gegevens te missen. Ik hoop belangrijke bestanden te herstellen voordat ik de kaart weer gebruik, dus ik zou aanbevelingen die echt werken enorm waarderen.
Ik heb dit ooit meegemaakt met een camerakaart, en de eerste stap is belangrijker dan wat dan ook. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit je telefoon of camera en laat hem met rust. Na verwijderen of formatteren zijn de bestanden vaak nog een tijdje aanwezig. De kaart markeert de ruimte meestal als vrij, waarna nieuwe gegevens over de oude heen beginnen te schrijven.
Ik heb de labroute overgeslagen omdat de prijs stevig was. Herstelsoftware voor thuis was logischer, in elk geval voor mij. Als je het kortste antwoord wilt, had ik het meeste succes met Disk Drill. Ik kwam er steeds weer op terug nadat andere tools half kapotte resultaten gaven. Het werkt op zowel Mac als Windows, en ik hoefde niet een uur lang door menu’s te klikken om het uit te vogelen.
Waar het het meest hielp, was bij cameramedia. Veel herstelapps lijken prima totdat je er echte bestanden op loslaat, dingen zoals Canon CR2 of CR3, Sony ARW, Nikon NEF, of grote videoclips van een GoPro, drone of systeemcamera. Die bestanden worden snel rommelig. Video is nog erger. Op beschadigde kaarten staan delen van één clip vaak op verschillende plekken, en sommige apps halen fragmenten terug die je kunt opslaan maar niet kunt openen.
Disk Drill heeft hiervoor een modus Geavanceerd cameraherstel. Ik probeerde die ooit op beschadigde beelden en het vond clips die andere programma’s als rommel zagen. Je kunt gratis scannen en bekijken wat er wordt gevonden. Op Windows herstelt het ook gratis tot 100 MB, wat genoeg is om te testen of het de juiste bestanden vindt voordat je iets uitgeeft.
Als je andere opties wilt, hier is de eenvoudige opsplitsing die ik zou gebruiken.
- R-Photo: Ik zou hiervoor kiezen als je alleen foto’s en video op een Windows-pc wilt herstellen en een gratis optie zoekt. De indeling is overzichtelijk, voorbeelden zijn makkelijk te controleren, en het doet het beter dan ik had verwacht voor een gratis tool. Het is niet voor documenten, dus als je Word-bestanden of pdf’s nodig hebt, sla deze dan over.
- Recuva: Prima voor basisherstel op Windows. Het is makkelijk te gebruiken en gratis zonder rare beperkingen. Ik zou het alleen vertrouwen voor eenvoudigere gevallen. Als de kaart als RAW verschijnt, het bestandssysteem beschadigd is, of de bestanden van nieuwere camera’s komen, vallen de resultaten meestal tegen.
- DiskGenius: Deze leek gemaakt voor mensen die geen moeite hebben met drukke schermen en te veel opties. Het is sterk wanneer de kaart zwaar beschadigd is, vooral met FAT32, wat veel SD-kaarten gebruiken. De keerzijde is dat de gratis versie bijna nutteloos is voor grote mediabestanden, omdat herstel is beperkt tot 64 KB.
- DiskDigger: Dit is een van de weinige opties als je vastzit op Android en geen computer in de buurt hebt. Ik vind nog steeds dat een pc de betere route is. De desktopversie herstelt gratis bestanden, maar ze één voor één opslaan met 5 seconden wachttijd werd al snel irritant toen ik het testte. Best frustrerend eerlijk gezegd.
Iets wat mensen overslaan, en ik niet zou doen: als de kaart steeds de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of je computer laat vastlopen, maak er dan eerst een image van. Een byte-voor-byte-kopie geeft je iets veiligers om mee te werken. Daarna scan je de image in plaats van de haperende kaart steeds opnieuw te belasten. Zowel Disk Drill als DiskGenius kunnen dit.
En ja, herstel bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart. Sla alles op je computer of een externe schijf op. Gegevens schrijven naar de kaart die je probeert te redden is hoe mensen hun tweede kans verspelen. Gebruik een kaartlezer als je die hebt. Dat gaat meestal soepeler.
De grote SD-kaartgrootte is minder het probleem. Het bestandssysteem en hoe de kaart is gebruikt zijn belangrijker. Een SDXC-kaart van 256GB of 1TB die is geformatteerd als exFAT heeft een tool nodig die exFAT goed leest en grote videobestanden kan herstellen zonder ze op te hakken.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, stop met schrijven naar de kaart. Over de volgorde van tools ben ik het iets minder eens. Ik zou niet beginnen met de scan met de meeste functies als de kaart nog gewoon correct wordt aangekoppeld. Begin met een snelle scan, controleer bestandsnamen en mappenstructuur, en ga pas daarna naar een diepe scan als dat nodig is. Diepe scans op enorme kaarten duren eeuwig en leveren tienduizenden ruwe treffers op, wat al snel onoverzichtelijk wordt.
Mijn korte lijst:
-
Disk Drill
Beste keuze als je één app wilt die grote SD-kaarten goed aankan op Mac of Windows. Werkt goed met exFAT, SDXC-kaarten en grote foto- of videosets. De preview is handig voordat je betaalt. Als je bestanden cameramedia zijn, is Disk Drill voor de meeste mensen de veiligste eerste installatie. -
PhotoRec
Gratis. Lelijk. Doeltreffend. Het negeert het bestandssysteem en haalt bestanden op basis van signaturen terug, wat helpt na formatschade. Nadeel: bestandsnamen en mappen zijn vaak weg. Voor 4K-videoherstel zijn de resultaten wisselend, maar het vindt veel. -
UFS Explorer
Technischer. Beter als de kaart corruptie, slechte partities of vreemd aankoppelgedrag heeft. Niet beginnersvriendelijk, maar degelijk.
Beste werkwijze voor grote kaarten:
Lees de kaart met een USB 3-kaartlezer.
Maak eerst een image van de kaart als het lezen traag gaat of hapert.
Herstel naar een interne schijf of SSD met veel vrije ruimte.
Controleer een voorbeeld van de grootste videobestanden voordat je alles opslaat.
Ook is voor een snelle visuele gids deze snelle tips voor SD-kaartherstel van verwijderde foto’s en video’s makkelijker door te nemen dan de meeste forumberichten.
Een grote kaart op zichzelf is meestal niet het probleem. Wat belangrijker is, is of de kaart SDXC/exFAT is, of er net bestanden van zijn verwijderd versus snel geformatteerd, en of de bestanden enorme 4K/5.3K-clips zijn die correct gereconstrueerd moeten worden.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel, maar ik wil nog één extra punt benadrukken: bij grote kaarten is de kwaliteit van de preview bijna net zo belangrijk als de kwaliteit van de scan. Sommige apps vinden duizenden bestanden, maar vervolgens is de helft van de video’s waardeloze nul-byte-rommel of niet afspeelbaar. Daar is Disk Drill vaak het proberen als eerste waard. Het is een van de betere opties voor herstel van grote SD-kaarten op zowel Windows als Mac, vooral als je herstelde foto’s en video wilt controleren voordat je beslist.
Als je een iets andere shortlist wilt:
- Disk Drill: beste allroundkeuze voor grote SD-kaarten, verwijderde foto’s en grote videobestanden. Eenvoudig genoeg, zonder al te versimpeld te zijn.
- DMDE: ondergewaardeerd als de mapstructuur belangrijk is. Meer handmatig, minder gebruiksvriendelijk.
- PhotoRec: erg sterk als terugvaloptie, maar de herstelde bestanden kunnen eruitzien als een rommelmarkt met kapotte namen en geen mappen.
- R-Studio: uitstekend, maar eerlijk gezegd voor sommige mensen overdreven en niet zo beginnersvriendelijk.
Eén klein punt van verschil met het gebruikelijke advies: ik zou niet altijd meteen naar raw carving grijpen. Als de kaart nog prima wordt aangekoppeld, probeer dan eerst een normale bestandssysteems can voordat je de modus herstel elke blob op aarde gebruikt. Scheelt tijd en minder rommel.
Sla herstelde bestanden ook ergens anders op. Niet terug op de SD-kaart. Klinkt logisch, en toch doen mensen het nog steeds op de een of andere manier.
Als je meer meningen wilt, is deze thread op beste software voor herstel van SD-kaarten voor foto’s en video’s ook de moeite waard om even door te nemen.
Herstel van grote kaarten draait vooral om geduld en bestandsintegriteit, niet alleen om de grootte van de kaart. Ik ben het enigszins oneens met het kamp dat zegt start altijd eerst met een snelle scan. Als de verwijderde gegevens vooral enorme video’s zijn van een actioncam of systeemcamera, kan een oppervlakkige scan een vals gevoel van zekerheid geven omdat die bestandsnamen vindt maar geen afspeelbare clips.
Mijn mening:
Disk Drill
- Voordelen: sterke exFAT-ondersteuning, goede previewmogelijkheden, makkelijker om echte bestanden van rommel te scheiden, degelijk voor gemengd foto-/videoherstel.
- Nadelen: niet de goedkoopste optie, diepe scans op zeer grote SD-kaarten kunnen nog steeds traag zijn, en ruwe resultaten kunnen in lastigere gevallen de originele namen verliezen.
Als de kaart gezond is en nog steeds wordt aangekoppeld, is Disk Drill een goede eerste keuze omdat het gebruiksgemak combineert met degelijke reconstructie. Als deze niet goed wordt aangekoppeld, zou ik eerder neigen naar DMDE of UFS Explorer voordat ik tijd verspil aan eenvoudigere tools.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @vrijheidsvogel, @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer zeiden: controleer in de praktijk het SMART-achtige gedrag van de lezer/kaart-combinatie. Als overdrachten vastlopen, de snelheid naar nul zakt of de kaart opnieuw verbinding maakt, wissel dan onmiddellijk van kaartlezer. Slechte kaartlezers krijgen voortdurend onterecht de schuld op de software afgeschoven.
Als dit bovendien belangrijke video’s zijn, herstel dan eerst een paar van de grootste clips en test de afspeelbaarheid volledig. Een miniatuurvoorbeeld is niet genoeg. Een hersteld bestand van 12 GB dat stopt na 43 seconden is geen echte winst.