Hur kan jag återställa raderade foton från SD-kortet i min Canon-kamera?

Jag råkade radera viktiga foton från SD-kortet i min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och nu behöver jag hjälp med att återställa dem. Kortet innehåller familjebilder som jag inte kan ta om, så jag letar efter det säkraste sättet att återställa raderade foton från ett Canon SD-kort utan att orsaka mer dataförlust.

Jag har råkat ut för det här med Canon-kort mer än en gång, och det första steget är tråkigt men viktigt. Sluta använda kortet nu. Varje ny bild, även en oviktig sådan, sänker dina chanser eftersom raderade foton ofta ligger kvar där tills ny data skrivs ovanpå dem.

Det jag skulle göra direkt:

1. Ta inga testbilder. En enda bild räcker för att skriva över delar av en äldre fil.
  2. Pilla inte runt i kameran för att försöka fixa det. Att bläddra, ändra inställningar eller göra rensning i kameran kommer inte att få tillbaka bilderna.
  3. Formatera inte kortet. Om datorn visar en uppmaning om formatering, klicka på Avbryt.
  4. Ta ut SD-kortet. Om det har den lilla låsbrytaren, skjut den till skrivskyddat läge och låt den vara där tills du skannar det på en dator.

Varför raderade foton ibland går att få tillbaka

Canon-kameror har ingen papperskorgsmapp på kortet. För det mesta markerar radering av ett foto bara dess utrymme som ledigt. Själva bilddatan ligger ofta kvar på kortet ett tag, osynlig, tills något nytt skriver över den. När det väl har skrivits över är det borta. Jag lärde mig det den hårda vägen på en resa, och ja, det svider.

Innan du börjar med återställningsverktyg, kolla image.canon-appen på telefonen om du har använt den tidigare. Ibland finns det fortfarande molnkopior där i upp till 30 dagar. Om inget dyker upp där, gå vidare till återställningsprogram. Använd en dator och en USB-kortläsare för SD-kort. Jag skulle inte ansluta kameran via USB för detta.

Ett par verktyg som är värda att prova

1. Disk Drill

Det här är det jag skulle börja med. Det är enklare att hantera än de flesta återställningsappar, och det fungerar bra för fotoåterställning från SD-kort. Ett stort plus om du fotograferade i Canon RAW som CR2 eller CR3, eftersom stöd för de formaten spelar roll. Förhandsgranskningsfunktionen hjälper också mycket, eftersom du kan kontrollera vad som hittades innan du återställer en hög med skräp. På Windows är de första 100 MB återställning gratis, vilket räcker för ett snabbt test.

1. PhotoRec

Om du inte vill lägga pengar på det här nämns det av en anledning. Det är gratis och öppen källkod. Det känns också gammalt och lite kantigt. Det körs i ett textfönster, inte som en vanlig polerad app, och återställda filer kommer oftast tillbaka utan sina ursprungliga namn. Ändå har jag sett det dra fram filer från kort när snyggare verktyg inte hittade något.

Så här skulle jag hantera återställningsförsöket

1. Installera återställningsappen på datorn, inte på SD-kortet.
  2. Sätt kortet i en kortläsare och starta skanningen.
  3. Vänta. Stora kort tar tid, särskilt om du fotograferade i RAW.
  4. Filtrera resultaten efter bildtyp så att du inte behöver sortera igenom slumpmässiga fragment.
  5. Förhandsgranska filer innan du återställer dem.
  6. Spara återställda foton på en annan enhet, inte tillbaka på samma SD-kort.

Den sista delen är viktigare än folk tror. Att skriva tillbaka återställda filer till samma kort är så man gör en dålig dag ännu värre.

Om du låter bli att använda kortet och skannar det snart är dina chanser ganska goda. När du har återställt det du kan och säkerhetskopierat det någon annanstans, formatera kortet i kameran innan du använder det igen.

Om bilderna raderades nyligen är dina chanser fortfarande ganska goda. Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta använda SD-kortet. Det är viktigare än något annat.

Några extra saker jag skulle göra:

1. Gör först en fullständig avbildning av SD-kortet.
    Om ditt kort håller på att gå sönder är det riskabelt att skanna originalet om och om igen. Använd ett verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux för att kopiera hela kortet till en bildfil. Kör sedan återställningen på bildfilen, inte på kortet. Säkrare metod.

2. Kontrollera om det finns dold skada i filsystemet.
    Ibland är filerna inte borta, utan kortets index har blivit fel. I Windows, titta på kortet i Filutforskaren med dolda filer synliga. På Mac, kontrollera Skivverktyg. Om du ser DCIM-mappar men tomma listor kan problemet vara katalogkorruption, inte radering.

3. Prova ett filsystemsmedvetet verktyg innan signaturbaserad sökning.
    PhotoRec är kraftfullt, men det tar ofta bort namn och mappar. Jag föredrar att börja med Disk Drill eftersom det letar efter raderade poster plus rå fotodata. Bättre chans att få tillbaka mappstrukturen. Det sparar tid om du tog hundratals familjebilder.

4. Om Disk Drill hittar förhandsvisningar men återställningen misslyckas kan kortet ha dåliga sektorer.
    Då ska du först klona kortet och sedan arbeta från klonen. Om kortet kopplas från mitt under skanningen, sluta hålla på med det. Upprepade läsningar gör saken värre.

5. Om bilderna betyder mycket, hoppa över gör-det-själv efter ett försiktigt försök.
    Ett labb kostar mer, men om det här är bilder som bara kan tas en gång i livet kan det vara värt det. Särskilt om kortet formaterades, visar 0 byte eller om kameran säger kortfel.

Ett ställe där jag inte riktigt håller med @mikeappsreviewer är att bläddring i kameran vanligtvis inte skadar återställningen i sig. Att ta nya bilder och formatera är de större farorna. Men jag skulle ändå hålla kortet borta från kameran från och med nu.

Om du också vill ha en kort visuell guide är denna Instagram-reel om steg för återställning av bilder från SD-kort lätt att följa.

Det viktigaste är att återställa till din dator eller en extern enhet, aldrig tillbaka till samma kort. Just den delen ställer ofta till det för folk.

Det första jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @sognonotturno sa: var uppmärksam på hur bilderna raderades. Enkel radering i kameran är oftast det lättaste fallet. Om du gjorde en fullständig formatering, eller om kortet började visa fel, förändrar det oddsen mycket.

En sak jag är lite oenig om: jag skulle inte lägga en evighet på att prova massor av verktyg på originalkortet. En försiktig genomgång är okej. Efter det riskerar du att belasta ett opålitligt kort i onödan. Om kortet beter sig konstigt är det smartare att klona det först än att köra upprepade skanningar.

Kolla också en tråkig men enkel sak: på Canon-kort finns bilderna ibland fortfarande kvar men mappindexet har blivit fel. Leta efter alternativa mappar under DCIM, inte bara den sista som kameran använde. Jag har sett filer ligga där medan kameran betedde sig som om de hade försvunnit. Lite dumt, men det händer.

Om filerna är viktiga och du vill ha minsta möjliga huvudvärk är Disk Drill förmodligen det enklaste stället att börja på eftersom det kan visa förhandsvisningar och hantera vanliga Canon-format utan en massa inställningar. Om förhandsvisningarna ser intakta ut är dina chanser ganska goda. Om förhandsvisningarna är korrupta eller halvgrå har viss data redan skrivits över.

En sak till som folk hoppar över: kontrollera om din dator importerade dem automatiskt tidigare till Bilder, Lightroom, OneDrive, iCloud eller till och med en gammal skrivbordsmappar för import. Jag hittade förlorade semesterbilder på det sättet en gång och kände mig riktigt smart efter att först ha fått panik.

För mer diskussion om återställning från Canon SD-kort har den här tråden några användbara råd om återställning av kamerabilder och verkliga erfarenheter: Tips från Reddit om återställning av foton från Canon-kamera SD-kort

Återställ till en annan enhet och låt sedan SD-kortet vara ifred tills du vet vad du fick tillbaka.

Litet tillägg till det som @sognonotturno, @ombrasilente och @mikeappsreviewer tog upp: kontrollera om de saknade bilderna faktiskt är i Canons skyddade/låsta läge eller om det är en konstig situation där bara sidofiler finns. Jag har sett kort där JPEG-filerna såg ut att vara borta i kameran, men datorn fortfarande visade RAW-filer eller dolda miniatyrbilder.

Ett par saker jag skulle göra som inte betonades tillräckligt:

• Använd en bra SD-kortläsare. Dåliga läsare orsakar frånkopplingar och skenbar korruption.
  • Kontrollera kortets hälsa med H2testw eller F3 efter återställning, inte före. Om kortet är förfalskat eller håller på att gå sönder förklarar det mycket.
  • Sortera de återställda resultaten efter filstorlek. Små CR3-/JPG-filer är ofta fragment, filer i full storlek är de verkliga kandidaterna.
  • Behåll de återställda filerna även om vissa inte går att öppna direkt. Ett reparationsverktyg kan ibland fixa delvisa JPEG-filer.

Om Disk Drill specifikt:

Fördelar

• Enkla förhandsvisningar
  • Bra stöd för vanliga kameraformat
  • Bättre för icke-tekniska användare än kommandoradsverktyg
  • Kan hitta både raderade poster och råa fotosignaturer

Nackdelar

• Gratis återställning är begränsad på Windows
  • Att något går att förhandsvisa betyder inte alltid att det går att återställa fullt ut
  • Djupa skanningar kan ge många dubbletter
  • Mindre lämpligt om kortet har allvarliga hårdvarufel

En punkt där jag delvis inte håller med de vanliga råden: om kortet ser helt friskt ut och raderingen skedde nyligen skulle jag inte automatiskt gå direkt till ett labb. En försiktig enkel genomgång med Disk Drill är ett rimligt första steg. Om det börjar ge läsfel, sluta då.