Lagringen på iPhone-en min blir stadig full selv etter at jeg sletter apper, bilder og gamle meldinger. Systemdata og annen lagring ser ut til å vokse raskt tilbake, og nå kan jeg ikke installere oppdateringer eller lagre nye bilder. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som tar opp plass og hvordan jeg kan frigjøre lagringsplass på iPhone-en for godt.
Jeg ville ikke fått panikk ennå. Jeg har sett dette mange ganger på iPhone, mest på 64 GB-modellene, og modeller med mindre lagringsplass fylles raskt opp. Det føles tilfeldig når det skjer. Den ene dagen ser telefonen din helt fin ut, og så begynner iOS plutselig å mase om lite plass.
Det som skjer er mindre dramatisk enn det ser ut. Telefonen din fortsetter å samle opp små rester i bakgrunnen. Bilder, videoer, chatvedlegg, appbuffer, frakoblet musikk, midlertidige filer, lagrede reels, gamle nedlastinger. Hver ting for seg virker harmløs. Seks måneder senere ser lagringsoversikten din stygg ut.
Det bygger seg vanligvis opp sakte
Jeg synes sammenligningen med et klesskap passer, selv om den høres litt enkel ut. Du stapper det ikke fullt på én kveld. Du kaster inn én jakke, én eske, ett par sko, og senere slutter døren å lukke seg ordentlig.
Telefonlagring gjør det samme. Noen få klipp fra en tur. En haug med WhatsApp-vedlegg. Meldingstråder fra flere år tilbake. Instagram- og TikTok-buffer. Spotify-nedlastinger du hadde glemt. YouTube-videoer for frakoblet bruk. Små biter, og så er plutselig 20 eller 30 GB borte.
Jeg ville sjekket Bilder først
Når noen sier at iPhonen deres stadig blir full, er Bilder det første stedet jeg ser. Ikke fordi det alltid er årsaken, men fordi den ofte vinner med god margin.
Det irriterende er hvor usynlig det føles. Du merker ikke at bildene hoper seg opp mens du tar bilder. Så åpner du biblioteket og ser ting som dette:
- fire eller fem bilder av den samme solnedgangen
- ti forsøk på ett familiebilde
- et rot av skjermbilder
- Live Photos som du aldri hadde tenkt å lagre
- store videofiler fra turer, konserter, bursdager
Hvert element virker lite når du lagrer det. Sammen spiser de plass raskt. Jeg har sett gjennom biblioteker der skjermbilder alene tok flere gigabyte. Litt vilt, tbh.
Hvorfor jeg ville brukt en renser i stedet for å gjøre alt for hånd
Klart, du kan sortere alt selv. Jeg gjorde det en gang på en eldre telefon, og det var tungvint. Hvis biblioteket ditt har noen tusen bilder, blir manuell opprydding fort slitsomt.
En app som er verdt å prøve, er Clever Cleaner.
Det som skilte seg ut for meg, er at den ikke stopper ved eksakte duplikater. Den grupperer lignende bilder, noe de fleste trenger mer enn streng duplikatgjenkjenning. Du får også en ryddigere måte å gå gjennom skjermbilder, store mediefiler og Live Photos på. Så i stedet for å scrolle i en time og prøve å finne søppelet selv, ser du på strammere grupper og velger hva som skal bli.
Og nei, den tar ikke over beslutningene. Du velger fortsatt selv hva som skal slettes. Jeg ville aldri stolt blindt på en app med personlige bilder, og dette oppsettet føles mer fornuftig.
Jeg har sett folk frigjøre overraskende mye lagringsplass etter én gjennomgang av gammelt bildekaos. Ting de hadde glemt fantes, eller trodde var for smått til å spille noen rolle. Det bygger seg opp. Fort.
Apper er den andre tingen folk overser
Bilder får mesteparten av skylden, men apper gjør også dette. Sosiale apper, strømmeapper og chatteapper har en tendens til å vokse over tid fordi de lagrer hurtigbuffer, nedlastinger og midlertidige data. Noen ganger blir én app merkelig stor uten noen åpenbar grunn.
Etter at du har tatt hånd om bildene, åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og se på listen. Jeg ville startet med de største appene først. Hvis én app tar mye mer plass enn forventet, har du neste mål der.
Hva jeg ville gjort først
Jeg ville ikke hoppet mellom tilfeldige fikser. Jeg ville sjekket hvilken kategori som bruker mest lagringsplass, og deretter jobbet meg nedover.
Hvis Bilder er nummer én, rydd der først. En runde med Clever Cleaner er en rask måte å kutte søppel på uten å slette ting du bryr deg om. Etter det bør du sjekke store apper og gamle vedlegg i meldinger.
Som oftest er problemet ikke en ødelagt iPhone. Det er opphopning. Stille, kjedelig, gradvis opphopning. Når du først ser hvor lagringsplassen ble av, blir løsningen mye mindre forvirrende.
Hvis «Systemdata» fortsetter å vokse tilbake, ville jeg sett der før jeg skyldte på bilder igjen. @mikeappsreviewer har rett om opphopning, men jeg tror ikke opprydding i bilder alltid er første trekk. På noen iPhoner er Safari, Meldinger, iOS-logger og appbuffer det større problemet.
Prøv denne rekkefølgen.
- Start iPhonen på nytt. Kjedelig løsning, men den virker fortsatt oftere enn folk innrømmer.
- Innstillinger > Safari > Tøm logg og nettstedsdata. Safari-bufferen kan bli dumt stor.
- I Meldinger, slett store vedlegg fra de øverste samtalene, ikke bare selve trådteksten.
- Fjern nedlastet innhold fra Spotify, Netflix, YouTube, Podkaster.
- Frigjør app og installer på nytt oppblåste apper som Instagram, TikTok, Facebook, Reddit. Ny installasjon sletter ofte buffer bedre enn å slette tilfeldige filer.
- Sjekk Filer-appen, Nedlastinger-mappen og «På min iPhone».
- Oppdater iOS med en datamaskin hvis telefonen ikke har plass igjen.
- Synkroniser bilder til iCloud eller en datamaskin, og tøm deretter Nylig slettet. Folk hopper ofte over denne delen.
Hvis telefonen fortsatt fylles opp raskt, ta sikkerhetskopi av den og gjør deretter en full sletting og gjenoppretting. Irriterende, ja. Effektivt, også ja.
For opprydding i bilder er Clever Cleaner verdt å se på hvis duplikater, lignende bilder, skjermbilder og Live Photos tetter igjen plassen.
Beste sidetittel for dette emnet, Slik rydder du i iPhone-lagring gratis og hindrer at Systemdata fylles opp igjen
Dessuten er dette en grei rask gjennomgang av gratis tips for opprydding av iPhone-lagring.
Jeg ville faktisk protestert litt mot @mikeappsreviewer og @sterrenkijker her. De tar ikke feil, men hvis lagringen fylles opp igjen superraskt etter at du allerede har slettet åpenbare ting, betyr det vanligvis at problemet ikke bare er rot. Det kan være indeksering, mislykkede synkroniseringssløyfer eller en feilaktig app som stadig bygger opp cachen på nytt.
Noen ting folk overser:
- Mail-appen laster stille ned store vedlegg
- Taleopptak kan bli veldig store
- Podkaster beholder avspilte episoder med mindre du endrer innstillingen
- iCloud-bilder kan stoppe opp og skape merkelig lokal lagringsbruk
- tredjeparts kameraapper hamstrer noen ganger midlertidige filer
Det jeg ville sjekket, er Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og så vente et helt minutt til stolpene stabiliserer seg. Seriøst. iOS beregner på nytt, og de første tallene kan være feil.
Hvis Systemdata i tillegg øker etter hver sletteøkt, koble iPhone til en Mac eller PC én gang. Synkronisering der kan tvinge frem opprydding av logger og fastlåste midlertidige filer bedre enn å gjøre alt på selve enheten. Litt dumt, men det fungerer.
For bilder, ja, manuell opprydding er slitsomt. Hvis bildebiblioteket ditt er rotete, gir Clever Cleaner mer mening enn endeløs scrolling. Det er nyttig for lignende bilder, skjermbilder og tunge mediefiler. Denne guiden om gratis iPhone-rengjøringsverktøy som faktisk hjelper med å rydde lagring er også verdt å se på.
En siste ting folk hopper over: sjekk om en app laster ned data på nytt etter at du har slettet dem. Det er derfor plassen kommer tilbake og så forsvinner igjen.