Hvad kan jeg gøre, hvis min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fuld, selv efter at jeg sletter apps, billeder og gamle beskeder. Systemdata og andet lager ser ud til hurtigt at vokse igen, og nu kan jeg hverken installere opdateringer eller gemme nye billeder. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der optager plads, og hvordan jeg kan frigøre lagerplads på iPhone for godt.

Jeg ville ikke gå i panik endnu. Jeg har set det mange gange på iPhones, mest 64 GB-modellerne, og modeller med mindre lagerplads bliver hurtigt presset. Det føles tilfældigt, når det sker. Den ene dag ser din telefon fin ud, og så begynder iOS pludselig at advare dig om for lidt plads.

Det, der sker, er mindre dramatisk, end det ser ud. Din telefon bliver ved med at samle små rester i baggrunden. Billeder, videoer, chatvedhæftninger, app-cache, offline musik, midlertidige filer, gemte reels, gamle downloads. Hver ting for sig ser harmløs ud. Seks måneder senere ser din lageroversigt ikke køn ud.

Det bygger sig som regel langsomt op

Jeg synes, en garderobesammenligning passer, selv om den lyder lidt enkel. Du fylder den ikke helt op på én nat. Du smider én jakke, én kasse, ét par sko ind, og senere vil døren ikke lukke ordentligt.

Telefonens lager gør det samme. Et par klip fra en rejse. En bunke WhatsApp-vedhæftninger. Beskedtråde fra år tilbage. Instagram- og TikTok-cache. Spotify-downloads, du havde glemt. YouTube-videoer offline. Små bidder, og så er 20 eller 30 GB pludselig væk.

Jeg ville tjekke Fotos først

Når nogen siger, at deres iPhone bliver ved med at blive fyldt op, er Fotos det første sted, jeg kigger. Ikke fordi det altid er årsagen, men fordi det ofte vinder med længder.

Det irriterende er, hvor usynligt det føles. Du lægger ikke mærke til oppustning af billeder, mens du tager billeder. Så åbner du biblioteket og ser ting som dette:

1. fire eller fem billeder af den samme solnedgang
  2. ti forsøg på ét familiebillede
  3. et rod af skærmbilleder
  4. Live Photos, du aldrig havde tænkt dig at gemme
  5. store videofiler fra rejser, koncerter, fødselsdage

Hver ting virker lille, når du gemmer den. Samlet set æder de hurtigt plads. Jeg har gennemgået biblioteker, hvor skærmbilleder alene fyldte flere gigabyte. Ret vildt, tbh.

Hvorfor jeg ville bruge en oprydningsapp i stedet for at gøre det hele manuelt

Ja, du kan selvfølgelig sortere det hele selv. Det gjorde jeg engang på en ældre telefon, og det var noget af en omgang. Hvis dit bibliotek har et par tusinde billeder, bliver manuel oprydning hurtigt trættende.

En app, der er værd at prøve, er Clever Cleaner.

Det, der skilte sig ud for mig, er, at den ikke stopper ved præcise dubletter. Den grupperer lignende billeder, hvilket er det, de fleste har mere brug for end streng registrering af dubletter. Du får også en mere overskuelig måde at gennemgå skærmbilleder, store mediefiler og Live Photos på. Så i stedet for at scrolle i en time og prøve selv at finde frem til skramlet, ser du på mere fokuserede grupper og vælger, hvad der skal blive.

Og nej, den overtager ikke beslutningerne. Du vælger stadig selv, hvad der bliver slettet. Jeg ville aldrig blindt stole på en app med personlige billeder, og denne løsning føles mere fornuftig.

Jeg har set folk frigøre overraskende meget lagerplads efter én gennemgang af gammelt rod i fotobiblioteket. Ting, de havde glemt eksisterede, eller troede var for småt til at betyde noget. Det løber hurtigt op.

Apps er den anden ting, folk savner

Billeder får det meste af skylden, men apps gør også dette. Sociale apps, streamingapps og chatapps har en tendens til at vokse over tid, fordi de gemmer cache, downloads og midlertidige data. Nogle gange bliver én app mærkeligt stor uden nogen åbenlys grund.

Når du har ordnet billederne, skal du åbne Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og se på listen. Jeg ville starte med de største apps først. Hvis én app tager meget mere plads end forventet, så er det dit næste mål.

Hvad jeg ville gøre først

Jeg ville ikke hoppe mellem tilfældige løsninger. Jeg ville tjekke, hvilken kategori der bruger mest lagerplads, og derefter arbejde mig nedad.

Hvis Fotos er nummer ét, så ryd op der først. En omgang med Clever Cleaner er en hurtig måde at skære ned på skrammel uden at slette ting, du holder af. Derefter kan du tjekke overdimensionerede apps og gamle beskedvedhæftninger.

For det meste er problemet ikke en ødelagt iPhone. Det er ophobning. Stille, kedelig, gradvis ophobning. Når du først ser, hvor lagerpladsen blev af, bliver løsningen meget mindre forvirrende.

Hvis Systemdata bliver ved med at vokse igen, ville jeg kigge der, før jeg igen giver billeder skylden. @mikeappsreviewer har ret med hensyn til ophobning, men jeg synes ikke, at oprydning i billeder altid er det første træk. På nogle iPhones er Safari, Beskeder, iOS-logfiler og app-caches det større problem.

Prøv denne rækkefølge.

1. Genstart iPhone. Kedelig løsning, men den virker stadig oftere, end folk vil indrømme.
  2. Indstillinger > Safari > Ryd historik og webstedsdata. Safari-cache kan blive absurd stor.
  3. I Beskeder skal du slette store vedhæftninger fra de øverste samtaler, ikke kun selve trådteksten.
  4. Fjern downloadet indhold fra Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts.
  5. Aflast og geninstaller oppustede apps som Instagram, TikTok, Facebook, Reddit. Geninstallation rydder ofte cache bedre end at slette tilfældige filer.
  6. Tjek appen Filer, mappen Downloads og På min iPhone.
  7. Opdater iOS med en computer, hvis telefonen ikke har mere plads.
  8. Synkroniser billeder til iCloud eller en computer, og tøm derefter Senest slettet. Folk springer ofte denne del over.

Hvis din telefon stadig fyldes op hurtigt, så tag en sikkerhedskopi, og lav derefter en fuld sletning og gendannelse. Irriterende, ja. Effektivt, også ja.

Til oprydning af billeder er Clever Cleaner værd at kigge på, hvis dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos fylder pladsen op.

Bedste sidetitel til dette emne, Sådan rydder du iPhone-lagerplads gratis og forhindrer, at Systemdata fyldes op igen

Og dette er også en fin hurtig video om gratis tips til oprydning af iPhone-lagerplads.

Jeg vil faktisk skubbe lidt tilbage på @mikeappsreviewer og @sterrenkijker her. De tager ikke fejl, men hvis lagerpladsen bliver fyldt op igen super hurtigt, efter at du allerede har slettet de åbenlyse ting, betyder det som regel, at problemet ikke kun er rod. Det kan være indeksering, fejlslagne synkroniseringssløjfer eller en fejlbehæftet app, der gentagne gange genopbygger cache.

Et par ting folk overser:

• Mail-appen downloader kæmpestore vedhæftninger i al stilhed
  • Stemmememoer kan blive enorme
  • Podcasts beholder afspillede episoder, medmindre du ændrer indstillingen
  • iCloud-fotos kan gå i stå og skabe mærkeligt lokalt lagerforbrug
  • tredjeparts kameraapps hamstrer nogle gange midlertidige filer

Det, jeg ville tjekke, er Indstillinger > Generelt > iPhone-lagerplads, og så vente et helt minut på, at bjælkerne falder til ro. Seriøst. iOS genberegner, og de første tal kan være forkerte.

Hvis Systemdata også stiger efter hver sletningsrunde, så tilslut iPhone til en Mac eller pc én gang. Synkronisering der kan tvinge oprydning af logfiler og fastlåste midlertidige filer bedre end at gøre alting på selve enheden. Lidt dumt, men det virker.

For billeder, ja, manuel oprydning er træls. Hvis dit bibliotek er rodet, giver Clever Cleaner mere mening end endeløs scrolling. Det er nyttigt til lignende billeder, skærmbilleder og tunge mediefiler. Denne guide om gratis iPhone-rengøringsværktøjer, der faktisk hjælper med at frigøre lagerplads er også værd at kigge på.

En ting mere, som folk springer over: tjek, om en app downloader data igen, efter at du har slettet den. Derfor kommer pladsen tilbage og forsvinder så igen.