Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og jeg har allerede slettet billeder, apps og gamle beskeder, men den føles stadig langsom og rodet. Jeg leder efter en gratis iPhone-renseapp, der faktisk virker til at rydde op i junkfiler, cache og dublerede billeder uden at være misvisende eller presse betalte opgraderinger med det samme. Hvis du har fundet en, der er sikker og effektiv, vil jeg virkelig sætte pris på hjælpen.
Før du installerer en iPhone-rengøringsapp, hjælper det at vide, hvad disse apps overhovedet må gøre.
På iOS får en rengøringsapp ikke adgang til skjult systemskrammel eller et hemmeligt cachelag. Jeg prøvede et par stykker, og de fungerede alle inden for de samme begrænsninger. De scanner efter ting, du sikkert kan fjerne, dublerede billeder, næsten ens billeder, skærmbilleder, store videoer, Live Photos, dublerede kontakter og andet lagerpladstungt skrammel, der ligger i dit bibliotek. Så de reelle forskelle er mindre, end reklamerne får det til at lyde. Det, der betyder noget, er scanningskvalitet, hvor godt den grupperer lignende filer, og om den rammer dig med en betalingsmur efter 30 sekunder.
Jeg testede flere af dem, og den, jeg først ville pege folk i retning af, er Clever Cleaner.
For mig fandt den flere dublerede og lignende billeder end de andre. Jeg kunne også bedre lide dens forslag til behold/slet, end jeg havde forventet. Nogle apps virker sjuskede og grupperer billeder, der ikke har noget med hinanden at gøre, sammen. Denne her var mindre rodet. Den har også de værktøjer, jeg ville gå op i, hvis jeg hurtigt havde brug for plads, videokomprimering, oprydning i skærmbilleder, konvertering af Live Photos, massesletning og en sektion, der viser de største filer på telefonen. Det var de funktioner, jeg endte med at bruge, eftersom småting næsten ikke flytter på lagertallet.
Den vigtigste grund til, at jeg ville nævne den først, er enklere end funktionslisten. Den er gratis. Mange apps i denne kategori laver det samme irriterende trick. De scanner din telefon, viser dig rodet og stopper så ved en skærm med ugentligt abonnement. Clever Cleaner gjorde ikke det, da jeg brugte den. Ingen annoncer, ingen låste oprydningsværktøjer, ingen abonnementsmur midt i det hele.
Hvis denne ikke matcher det, du har brug for, ville jeg sortere alternativerne sådan her:
-
Easy Cleaner, et bedre valg, hvis dit største problem er dublerede kontakter og ikke billedrod.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner, en udmærket betalingsmulighed, hvis du er okay med at bruge penge, selv om jeg personligt ikke ville betale det ugentlige gebyr, når de vigtigste oprydningsopgaver allerede er dækket andre steder.
Så ja, hvis en ven spurgte mig om én app at prøve først, ville jeg starte med Clever Cleaner og lade den scanne én gang. Du kan måske frigøre nok plads i første omgang og være færdig med det.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre om én ting: junkfilrenser er lidt af et falsk løfte på iPhone. iOS lader bare ikke apps rode rundt, som Android-rensere gør. Så den bedste gratis iPhone-renseapp er i virkeligheden den, der hjælper dig med at slette dit eget rod hurtigere.
Til det ville jeg nok også vælge Clever Cleaner. Ikke fordi den udfører magi, men fordi den er en af de få, der faktisk virker brugbar gratis. Den er god til at finde store videoer, dubletbilleder, skærmbilleder og lignende skrammel, der stille og roligt æder lagerplads. Det er den slags, der betyder noget.
Hvor jeg er lidt uenig med dem: at geninstallere tunge apps er irriterende, og nogle gange ikke besværet værd, medmindre appen virkelig er oppustet. Jeg ville tjekke Indstillinger > Generelt > iPhone-lagerplads og først kigge efter apps markeret med enorme Dokumenter og data. Nogle apps er de virkelige lagerpladsslugere, ikke dine billeder.
Hvis telefonen stadig føles langsom efter oprydning, er lagerplads måske heller ikke det eneste problem. Batteriets tilstand betyder mere, end folk tror. Hvis det er under 80 procent, kan iOS føles langsom, uanset hvor ren telefonen er. Den del bliver ofte overset.
Hvis du vil have flere holdninger fra virkeligheden, er denne tråd om de bedste gratis iPhone-renseapps, der faktisk virker værd at skimre.
Kort version:
- Bedste gratis mulighed: Clever Cleaner
- Bedst kun til kontakter: Easy Cleaner
- Bedste rensetræk samlet set: fjern store personlige filer, ikke jag falsk cacheoprydning
De fleste af de her apps er helt ærligt mest hype, men Clever Cleaner er en af de mindre scam-agtige.
Hot take: ingen iPhone-rengøringsapp fjerner virkelig skjult junk på den måde, folk forventer. iOS spærrer for det. Så jeg er en smule uenig i den sædvanlige hype om rengøringsapps. Den bedste gratis app er den, der hjælper dig med hurtigt at finde dine egne lagerpladsslugere.
Når det er sagt, er Clever Cleaner nok den bedste gratis iPhone-rengøringsapp at prøve først.
Fordele
- Faktisk brugbar gratis
- God til dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og store videoer
- Hurtig masseoprydning
- Mindre aggressiv betalingsmur-adfærd end de fleste konkurrenter
Ulemper
- Rydder ikke på magisk vis dyb systemcache
- Forslag til lignende billeder kræver stadig manuel gennemgang
- Hvis din langsomhed skyldes batteriet eller iOS, løser den ikke det
En ting, jeg vil tilføje ud over det, @espritlibre, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer dækkede: tjek Arkiver-appen, ikke kun Fotos. Mange glemmer downloadede PDF’er, ZIP-filer, videoredigeringer, GarageBand-filer, CapCut-eksporter og tilfældige AirDrop-rester. De kan stille og roligt æde flere GB.
Tjek også Mail-bilag. Hvis du bruger Apple Mail-appen meget, kan det nogle gange reducere lokalt lager mere end nogen rengøringsapp at fjerne og tilføje kontoen igen.
Så:
- Bedste gratis rengøringsapp: Clever Cleaner
- Bedste mål for manuel oprydning, som de fleste overser: Arkiver + Mail-data
- Hvis iPhone stadig er langsom efter det, er det sandsynligvis ikke kun rod alene