Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg opdagede, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg leder efter den bedste datagendannelsessoftware til Mac, som er sikker, nem at bruge og faktisk virker, så jeg kan prøve at gendanne de mistede filer så hurtigt som muligt.
Jeg har været igennem det her på en Mac, og ja, det er surt. Når billeder forsvinder, en projektmappe bliver tom, eller et eksternt drev monteres uden noget på det, er det værste, man kan gøre, at skynde sig og rode med disken. De første par minutter betyder mere, end folk tror.
Det ville jeg gøre først, før jeg installerer noget eller klikker på reparationsknapper:
- Stop straks med at skrive til drevet
- Flyt ikke nye filer over på det
- Lad Førstehjælp være i fred indtil videre, og spring også de tilfældige renseapps over
- Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme
- Hvis drevet bliver ved med at falde ud, fryse eller afbryde forbindelsen, så lav først en image-backup, hvis du stadig har adgang
SSD'er er der, hvor folk hurtigt brænder fingrene. På nyere Mac-computere sletter TRIM slettede data tidligere, end mange forventer. Det lærte jeg på den hårde måde engang med en ekstern SSD, og jeg tager ikke chancer med fortsat brug længere.
Hvis du vil have muligheder, har denne tråd en ganske god gennemgang af Mac-gendannelsesværktøjer.
Den korte liste, jeg ville kigge på:
- Disk Drill er den, jeg først ville give de fleste Mac-brugere. Ren brugerflade, solid APFS-understøttelse, fungerer fint på Apple Silicon, og den klarer slettede filer, formaterede diske, SD-kort og eksterne SSD'er godt. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget, og byte-for-byte backup-imaging er en af de få ekstra funktioner, jeg synes betyder noget.
- PhotoRec er det gratis valg, hvis du ikke har noget imod at få beskidte hænder. Det henter data fra svære tilfælde, inklusive beskadigede kort og ødelagte drev, men det kører i Terminal og føles gammeldags. Også filnavne og mapper kommer som regel tilbage i et rod.
- R-Studio er til de tungere opgaver. RAID, partitionsskader, mærkelige filsystemproblemer, den slags. Det er stærkt, ingen tvivl om det. Jeg ville ikke pege en begynder i retning af det, medmindre de er tålmodige.
- iBoysoft Data Recovery er fint, hvis du vil have noget enklere. APFS-understøttelsen er ganske god, og den lille gratis gendannelsesgrænse hjælper, når du kun har brug for et par filer og ikke vil betale først.
Hvis det var mit drev, og problemet var noget almindeligt som slettede filer, en tømt papirkurv, et beskadiget SD-kort eller en ekstern disk, der opfører sig mærkeligt, ville jeg starte med Disk Drill. Det er den mindst irriterende vej med en god succesrate. Hvis du er tryg ved Terminal og vil have en gratis løsning, gør PhotoRec stadig mere, end folk giver det kredit for. Lidt grimt, men det virker.
Jeg ville holde det enkelt. For de fleste på en Mac er Disk Drill den første app, jeg ville prøve.
Hvorfor:
- Den håndterer APFS godt, hvilket er vigtigt på nyere Macs.
- Brugerfladen er nem at følge.
- Den forhåndsviser filer før gendannelse.
- Den virker på interne drev, USB-drev, SD-kort og eksterne SSD’er.
- Den lader dig scanne først og derefter gendanne til et andet drev.
Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer, men jeg er mindre begejstret for PhotoRec til almindelige Mac-brugere. Det er gratis, ja. Det sender dig også ind i en grov arbejdsgang med grimme filnavne. Hvis dine slettede filer er dokumenter, billeder eller projektmapper, som du har brug for organiseret, bliver det hurtigt irriterende.
Min rangering ville være:
- Disk Drill, den bedste blanding af brugervenlighed og resultater
- R-Studio, bedst hvis diskstrukturen er beskadiget
- PhotoRec, bedst hvis pengene er små, og du er ligeglad med navne/mapper
- iBoysoft, udmærket til lettere opgaver
En ting folk overser. Tjek iCloud Drive først. Tjek også Time Machine-snapshots, hvis du havde sikkerhedskopiering slået til. Tømt papirkurv er skidt, men det betyder ikke altid, at filen er væk fra alle synkroniserings- eller backupkilder. Jeg har set folk gendanne ting der på 2 minutter og spare sig selv for en betalt scanning.
Hvis din Mac bruger en SSD, så skynd dig. Chancerne for gendannelse falder kraftigt efter sletning, især hvis du fortsatte med at bruge Mac’en. Hvis det er en ekstern harddisk eller et SD-kort, er dine chancer ofte bedre.
Denne hurtige guide til Mac-datagendannelsessoftware til slettede filer er også værd at se på.
Hvis du vil have ét svar, så brug Disk Drill først. Hvis den finder filerne og kan forhåndsvise dem, er du på rette spor.
Jeg ville nok dele det op i 2 situationer, fordi folk blander dem sammen, selv om de virkelig ikke burde:
- Du slettede filer fra Macens interne SSD
- Du slettede filer fra et eksternt drev, SD-kort eller USB-enhed
For den interne SSD mener jeg faktisk, at både @mikeappsreviewer og @mike34 er lidt for optimistiske i det gennemsnitlige moderne Mac-tilfælde. De har ret i, at Disk Drill er det nemmeste sted at starte, og ja, det er som regel den bedste Mac-datagendannelsessoftware for almindelige brugere. Men på en intern APFS SSD, når Papirkurven er tømt, og Macen fortsætter med at blive brugt, kan dine chancer for gendannelse falde drastisk. Det er ikke softwarens skyld, det er bare sådan nyere Macs opfører sig.
Hvis det var mig:
- Intern Mac SSD: Jeg ville først tjekke Time Machine, iCloud Drive, Senest slettet i Fotos, Noter, Arkiver osv.
- Eksternt drev eller SD-kort: Jeg ville bruge Disk Drill først, fordi det er den mindst smertefulde løsning, og filforhåndsvisningerne er super nyttige.
- Kompliceret korruption eller partitionsskade: R-Studio.
- Helt gratis men rodet mulighed: PhotoRec.
Min faktiske anbefaling til noget sikkert, nemt at bruge og som virker er stadig Disk Drill for Mac. Ikke fordi det er magisk, men fordi det balancerer brugervenlighed og gendannelseskvalitet bedre end de fleste apps. Også vigtigt, det føles ikke som tvivlsomt abandonware, hvilket mange gendannelsesværktøjer ærligt talt gør.
Én ting mere, hvis filerne er super vigtige, så lad være med at blive ved med at prøve ting i timevis. Det er sådan, folk forvandler måske-gendanbart til nej.
Hvis du vil have endnu en oversigt over bedste datagendannelsessoftware til Mac og slettede filer, er den tråd også værd at skimme.