Hvilken gjenopprettingsprogramvare bør jeg bruke på en Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurv før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter den beste programvaren for datagjenoppretting for Mac som er trygg, enkel å bruke og faktisk fungerer, slik at jeg kan prøve å gjenopprette tapte filer så snart som mulig.

Jeg har vært gjennom dette på en Mac, og ja, det suger. Når bilder forsvinner, en prosjektmappe blir tom, eller en ekstern disk monteres uten noe på den, er det verste trekket å skynde seg inn og rote med disken. De første minuttene betyr mer enn folk tror.

Dette ville jeg gjort først, før jeg installerer noe eller klikker på reparasjonsknapper:

1. Slutt å skrive til disken med en gang
  2. Ikke flytt nye filer over på den
  3. La Førstehjelp være i fred foreløpig, og dropp de tilfeldige renseappene også
  4. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på den samme
  5. Hvis disken stadig faller ut, fryser eller kobler fra, lag en sikkerhetskopi som diskbilde først hvis du fortsatt har tilgang

SSD-er er der folk brenner seg fort. På nyere Mac-er sletter TRIM slettede data tidligere enn mange forventer. Jeg lærte dette på den harde måten en gang med en ekstern SSD, og jeg tar ikke sjansen på fortsatt bruk lenger.

Hvis du vil ha alternativer, har denne tråden en grei oversikt over gjenopprettingsverktøy for Mac.

Kortlisten jeg ville sett på:

1. Disk Drill er den jeg først ville gitt til de fleste Mac-brukere. Rent grensesnitt, solid APFS-støtte, fungerer fint på Apple Silicon, og den er god på slettede filer, formaterte disker, SD-kort og eksterne SSD-er. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye, og byte-for-byte sikkerhetskopiering som diskbilde er en av de få ekstratingene jeg faktisk mener betyr noe.
  2. PhotoRec er det gratis valget hvis du ikke har noe imot å gjøre litt grovarbeid selv. Det henter ut data fra vanskelige tilfeller, inkludert skadede kort og ødelagte disker, men det kjører i terminalen og føles gammeldags. I tillegg kommer filnavn og mapper vanligvis tilbake som et rot.
  3. R-Studio er for de tyngre jobbene. RAID, partisjonsskader, rare filsystemproblemer, slike ting. Det er kraftig, uten tvil. Jeg ville ikke anbefalt det til en nybegynner med mindre de er tålmodige.
  4. iBoysoft Data Recovery er helt grei hvis du vil ha noe enklere. APFS-støtten er brukbar, og den lille gratis gjenopprettingskvoten hjelper når du bare trenger noen få filer og ikke vil betale først.

Hvis dette var disken min, og problemet var noe vanlig som slettede filer, en tømt papirkurv, et korrupt SD-kort eller en ekstern disk som oppfører seg rart, ville jeg startet med Disk Drill. Det er den minst irriterende veien med god treffrate. Hvis du er komfortabel i Terminal og vil ha en gratis løsning, gjør PhotoRec fortsatt mer enn folk gir det æren for. Litt stygg, men den fungerer.

Jeg ville holdt det enkelt. For de fleste på en Mac er Disk Drill den første appen jeg ville prøvd.

Hvorfor:

1. Den håndterer APFS godt, noe som betyr mye på nyere Mac-er.
  2. Grensesnittet er lett å følge.
  3. Den forhåndsviser filer før gjenoppretting.
  4. Den fungerer på interne disker, USB-stasjoner, SD-kort og eksterne SSD-er.
  5. Den lar deg skanne først, og deretter gjenopprette til en annen disk.

Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer, men jeg er mindre begeistret for PhotoRec for vanlige Mac-brukere. Det er gratis, ja. Det kaster deg også inn i en tungvint arbeidsflyt med stygge filnavn. Hvis de slettede filene dine er dokumenter, bilder eller prosjektmapper du trenger organisert, blir det fort irriterende.

Min rangering ville være:

1. Disk Drill, beste kombinasjon av enkelhet og resultater
  2. R-Studio, best hvis diskstrukturen er skadet
  3. PhotoRec, best hvis pengene er knappe og du ikke bryr deg om navn/mapper
  4. iBoysoft, grei for lettere jobber

En ting folk overser. Sjekk iCloud Drive først. Sjekk også Time Machine-øyeblikksbilder hvis du hadde sikkerhetskopiering aktivert. Å tømme papirkurven er dårlig, men det betyr ikke alltid at filen er borte fra alle synkroniserings- eller sikkerhetskopikilder. Jeg har sett folk gjenopprette ting der på 2 minutter og spare seg for en betalt skanning.

Hvis Mac-en din bruker en SSD, vær rask. Sjansene for gjenoppretting synker kraftig etter sletting, spesielt hvis du fortsatte å bruke Mac-en. Hvis det er en ekstern harddisk eller et SD-kort, er sjansene dine ofte bedre.

Denne raske guiden til Mac-programvare for datagjenoppretting av slettede filer er også verdt en titt.

Hvis du vil ha ett svar, bruk Disk Drill først. Hvis det finner filene og forhåndsviser dem, er du på rett spor.

Jeg ville nok delt dette inn i 2 situasjoner, fordi folk slår dem sammen når de egentlig ikke burde:

1. Du slettet filer fra Macens interne SSD
  2. Du slettet filer fra en ekstern disk, SD-kort eller USB-enhet

Når det gjelder den interne SSD-en, synes jeg faktisk både @mikeappsreviewer og @mike34 er litt for optimistiske i det gjennomsnittlige moderne Mac-tilfellet. De har rett i at Disk Drill er det enkleste stedet å starte, og ja, det er vanligvis den beste Mac-programvaren for datagjenoppretting for vanlige brukere. Men på en intern APFS SSD, når Papirkurv er tømt og Macen fortsetter å bli brukt, kan sjansene for gjenoppretting falle drastisk. Det er ikke programvarens feil, det er bare slik nyere Macer oppfører seg.

Hvis det var meg:

• Intern Mac SSD: Jeg ville først sjekket Time Machine, iCloud Drive, Nylig slettet i Bilder, Notater, Filer osv.
  • Ekstern disk eller SD-kort: Jeg ville brukt Disk Drill først, fordi det er minst smertefullt og filforhåndsvisningene er veldig nyttige.
  • Komplisert korrupsjon eller partisjonsskade: R-Studio.
  • Helt gratis, men rotete alternativ: PhotoRec.

Min faktiske anbefaling for trygt, enkelt å bruke og fungerer er fortsatt Disk Drill for Mac. Ikke fordi det er magisk, men fordi det balanserer brukervennlighet og kvalitet på gjenoppretting bedre enn de fleste apper. Også viktig, det føles ikke som tvilsom forlatt programvare, noe mange gjenopprettingsverktøy ærlig talt gjør.

En ting til, hvis filene er veldig viktige, ikke fortsett å prøve ting i timevis. Slik gjør folk kanskje-gjenopprettbart om til nei.

Hvis du vil ha en annen oversikt over den beste programvaren for datagjenoppretting for Mac og slettede filer, er den tråden også verdt å skumme gjennom.