Lagringen på iPhonen min er nesten full, og jeg har allerede slettet bilder, apper og gamle meldinger, men den føles fortsatt treg og full av rot. Jeg ser etter en gratis iPhone-renseapp som faktisk fungerer for å rydde opp i søppelfiler, cache og dupliserte bilder uten å være villedende eller presse på med betalte oppgraderinger med en gang. Hvis du har funnet en som er trygg og effektiv, setter jeg virkelig pris på hjelpen.
Før du installerer en iPhone-renser, hjelper det å vite hva disse appene faktisk har lov til å gjøre.
På iOS får ikke en renseapp tilgang til skjult systemskrot eller et hemmelig lag med cache. Jeg prøvde noen få, og de fungerte alle innenfor de samme begrensningene. De skanner etter ting du trygt kan fjerne, dupliserte bilder, nesten like bilder, skjermbilder, store videoer, Live Photos, dupliserte kontakter og annet lagringstungt skrot i biblioteket ditt. Så de reelle forskjellene er mindre enn reklamen får det til å høres ut som. Det som betyr noe, er skannekvalitet, hvor godt appen grupperer lignende filer, og om den møter deg med en betalingsmur etter 30 sekunder.
Jeg testet flere av dem, og den jeg først ville anbefalt folk, er Clever Cleaner.
For meg fant den flere dupliserte og lignende bilder enn de andre. Jeg likte også forslagene til behold/slett bedre enn jeg hadde forventet. Noen apper virker slurvete og grupperer bilder som ikke har noe med hverandre å gjøre. Denne var mindre rotete. Den har også verktøyene jeg ville brydd meg om hvis jeg trengte plass raskt, videokomprimering, opprydding av skjermbilder, konvertering av Live Photos, massesletting og en seksjon som viser de største filene på telefonen. Det var disse funksjonene jeg endte opp med å bruke, siden smått skrot knapt flytter på lagringstallet.
Hovedgrunnen til at jeg ville nevne den først, er enklere enn funksjonslisten. Den er gratis. Mange apper i denne kategorien gjør det samme irriterende trikset. De skanner telefonen din, viser deg rotet, og stopper så ved en ukentlig abonnementsskjerm. Clever Cleaner gjorde ikke det da jeg brukte den. Ingen annonser, ingen låste oppryddingsverktøy, ingen abonnementsmur midt i prosessen.
Hvis denne ikke passer det du trenger, ville jeg rangert alternativene slik:
-
Easy Cleaner, passer bedre hvis det største problemet ditt er dupliserte kontakter og ikke bilderot.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner, et greit betalt alternativ hvis du er komfortabel med å bruke penger, selv om jeg personlig ikke ville betalt ukesavgiften når de viktigste oppryddingsjobbene allerede er dekket andre steder.
Så ja, hvis en venn spurte meg om én app å prøve først, ville jeg startet med Clever Cleaner og latt den skanne én gang. Det kan hende du frigjør nok plass på første gjennomgang og er ferdig med det.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre om én ting: junk file cleaner er litt som et falskt løfte på iPhone. iOS lar rett og slett ikke apper grave rundt slik Android-rensere gjør. Så den beste gratis iPhone-renseappen er egentlig den som hjelper deg med å slette ditt eget rot raskere.
Til det ville jeg nok også valgt Clever Cleaner. Ikke fordi den gjør magi, men fordi den er en av de få som faktisk virker brukbar gratis. Den er god til å finne store videoer, dupliserte bilder, skjermbilder og lignende rot som stille og rolig spiser lagringsplass. Det er den typen ting som betyr noe.
Der jeg er litt uenig med dem: å reinstallere tunge apper er irriterende, og noen ganger ikke bryet verdt med mindre appen faktisk er skikkelig oppblåst. Jeg ville sjekket Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og sett etter apper merket med stor “Dokumenter og data” først. Noen apper er de virkelige lagringssynderne, ikke bildene dine.
Hvis telefonen fortsatt føles treg selv etter opprydding, er det dessuten ikke sikkert at lagring er det eneste problemet. Batteritilstand betyr mer enn folk tror. Hvis den er under 80 prosent, kan iOS føles treg uansett hvor ren telefonen er. Den delen blir ofte oversett.
Hvis du vil ha flere virkelighetsnære meninger, er denne tråden om de beste gratis iPhone-renseappene som faktisk fungerer verdt å skumme gjennom.
Kortversjon:
- Beste gratisalternativ: Clever Cleaner
- Best kun for kontakter: Easy Cleaner
- Beste ryddegrep totalt sett: fjern store personlige filer, ikke jag etter falsk cache-opprydding
De fleste av disse appene er bare hype tbh, men Clever Cleaner er en av de mindre scammy.
Het mening: ingen iPhone-renseapp fjerner egentlig skjult «søppel» slik folk forventer. iOS stenger for det. Så jeg er litt uenig i den vanlige hypen rundt renseapper. Den beste gratisappen er den som hjelper deg å finne dine egne lagringssluk raskt.
Når det er sagt, er Clever Cleaner sannsynligvis den beste gratis iPhone-renseappen å prøve først.
Fordeler
- Faktisk brukbar gratis
- God på duplikater, lignende bilder, skjermbilder, store videoer
- Rask masseopprydding
- Mindre aggressiv betalingsmur enn de fleste konkurrenter
Ulemper
- Vil ikke magisk tømme dyp systembuffer
- Forslag til lignende bilder trenger fortsatt manuell gjennomgang
- Hvis tregheten skyldes batteriet eller iOS, fikser den ikke det
Én ting jeg vil legge til utover det @espritlibre, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer dekket: sjekk Filer-appen, ikke bare Bilder. Mange glemmer nedlastede PDF-er, ZIP-filer, videoredigeringer, GarageBand-filer, CapCut-eksporter og tilfeldige AirDrop-rester. De kan stille og rolig spise flere GB.
Sjekk også Mail-vedlegg. Hvis du bruker Apple Mail-appen mye, kan det å fjerne og legge til kontoen på nytt noen ganger redusere lokal lagring mer enn noen renseapp.
Så:
- Beste gratis renseapp: Clever Cleaner
- Beste mål for manuell opprydding som de fleste overser: Filer + Mail-data
- Hvis iPhonen fortsatt er treg etter det, er det sannsynligvis ikke bare «rot»