Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå trenger jeg hjelp til å gjenopprette dem. Kortet har familiebilder jeg ikke kan ta på nytt, så jeg leter etter den tryggeste måten å gjenopprette slettede Canon SD-kortbilder på uten å forårsake mer datatap.
Jeg har opplevd dette med Canon-kort mer enn én gang, og det første grepet er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke kortet nå. Hvert nye bilde, selv et ubetydelig ett, senker sjansene dine fordi slettede bilder ofte blir liggende der til nye data skriver over dem.
Dette ville jeg gjort med en gang:
- Ikke ta noen testbilder. Ett bilde er nok til å overskrive deler av en eldre fil.
- Ikke rot rundt i kameraet og prøv å fikse det. Å bla, endre ting eller rydde opp i kameraet vil ikke få bildene tilbake.
- Ikke formater kortet. Hvis datamaskinen din viser en melding om formatering, trykk på Avbryt.
- Ta ut SD-kortet. Hvis det har den lille låsebryteren, skyv den til skrivebeskyttet og la den stå der til du skanner det på en datamaskin.
Hvorfor slettede bilder noen ganger kommer tilbake
Canon-kameraer har ikke en papirkurvmappe på kortet. Som oftest markerer sletting av et bilde bare plassen som ledig. Bildedataene blir ofte liggende på kortet en stund, usynlige, til noe nytt overskriver dem. Når de først er overskrevet, er de borte. Jeg lærte dette på den harde måten på en tur, og ja, det svir.
Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, sjekk image.canon-appen på telefonen din hvis du har brukt den før. Noen ganger har den fortsatt skykopier i opptil 30 dager. Hvis ingenting dukker opp der, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Bruk en datamaskin og en USB SD-kortleser. Jeg ville ikke koblet kameraet til med USB for dette.
Et par verktøy som er verdt å prøve
Dette er det jeg ville startet med. Det er enklere å håndtere enn de fleste gjenopprettingsapper, og det håndterer bildegjenoppretting fra SD-kort godt. Et stort pluss hvis du tok Canon RAW som CR2 eller CR3, siden støtte for disse formatene betyr noe. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper også mye, fordi du kan sjekke hva som ble funnet før du gjenoppretter en haug med søppel. På Windows er de første 100 MB gjenoppretting gratis, noe som er nok til en rask test.
- PhotoRec
Hvis du ikke vil bruke penger, blir denne nevnt av en grunn. Den er gratis og åpen kildekode. Den føles også gammel og litt røff. Den kjører i et tekstvindu, ikke i en vanlig polert app, og gjenopprettede filer kommer som regel tilbake uten de opprinnelige navnene. Likevel har jeg sett den hente filer fra kort når penere verktøy ikke fant noe.
Slik ville jeg håndtert gjenopprettingsforsøket
- Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
- Sett kortet i en kortleser og start skanningen.
- Vent. Store kort tar en stund, spesielt hvis du tok RAW.
- Filtrer resultatene etter bildetype så du slipper å sortere gjennom tilfeldige fragmenter.
- Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
- Lagre gjenopprettede bilder på en annen disk, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
Den siste delen er viktigere enn folk tror. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til det samme kortet er slik du gjør en dårlig dag verre.
Hvis du holder deg unna kortet og skanner det snart, er sjansene dine ganske gode. Etter at du har gjenopprettet det du kan og sikkerhetskopiert det et annet sted, formater kortet i kameraet før du bruker det igjen.
Hvis bildene ble slettet nylig, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å bruke SD-kortet. Det er viktigere enn noe annet.
Noen ekstra ting jeg ville gjort:
-
Lag først et fullstendig bilde av SD-kortet.
Hvis kortet ditt er i ferd med å svikte, er det risikabelt å skanne originalen om og om igjen. Bruk et verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux for å kopiere hele kortet til en bildefil. Kjør deretter gjenoppretting på bildefilen, ikke på kortet. Tryggere fremgangsmåte. -
Se etter skjult skade på filsystemet.
Noen ganger er ikke filene borte, men kortindeksen er ødelagt. På Windows kan du se på kortet i Filutforsker med skjulte filer synlige. På Mac kan du sjekke Diskverktøy. Hvis du ser DCIM-mapper, men tomme oppføringer, kan problemet være katalogkorrupsjon, ikke sletting. -
Prøv et filsystembevisst verktøy før signaturbasert gjenfinning.
PhotoRec er kraftig, men det fjerner ofte navn og mapper. Jeg foretrekker å starte med Disk Drill fordi det ser etter slettede oppføringer i tillegg til rå bildedata. Bedre sjanse for å få tilbake mappestrukturen. Det sparer tid hvis du tok hundrevis av familiebilder. -
Hvis Disk Drill finner forhåndsvisninger, men gjenoppretting mislykkes, kan kortet ha dårlige sektorer.
Da bør du først klone det, og deretter jobbe fra klonen. Hvis kortet kobles fra midt i skanningen, slutt å tukle med det. Gjentatte lesinger gjør ting verre. -
Hvis bildene betyr mye, hopp over gjør-det-selv etter ett forsiktig forsøk.
Et laboratorium koster mer, men hvis dette er bilder som bare kan tas én gang i livet, kan det være verdt det. Spesielt hvis kortet ble formatert, viser 0 byte, eller kameraet sier kortfeil.
Ett lite punkt der jeg er uenig med @mikeappsreviewer, å bla gjennom bilder i kameraet vil vanligvis ikke skade gjenopprettingen i seg selv. Å ta nye bilder og formatere er de større farene. Likevel ville jeg holdt kortet ute av kameraet fra nå av.
Hvis du også vil ha en kort visuell guide, er denne Instagram-reelen om trinn for gjenoppretting av bilder fra SD-kort enkel å følge.
Det viktigste er å gjenopprette til datamaskinen eller en ekstern disk, aldri tilbake til det samme kortet. Denne delen snubler mange i.
Det første jeg ville legge til det @mikeappsreviewer og @sognonotturno sa: vær oppmerksom på hvordan bildene ble slettet. Enkel sletting i kameraet er vanligvis det enkleste tilfellet. Hvis du gjorde en full formatering, eller kortet begynte å vise feil, endrer det oddsen mye.
Én ting jeg er litt uenig i: Jeg ville ikke brukt evigheter på å prøve mange verktøy på det originale kortet. Én forsiktig gjennomgang er greit. Etter det risikerer du å belaste et ustabilt kort uten grunn. Hvis kortet oppfører seg merkelig, er det smartere å klone det først enn å kjøre gjentatte skanninger.
Sjekk også noe kjedelig men enkelt: på Canon-kort er bildene noen ganger fortsatt der, men mappeindeksen har blitt rotet til. Se etter alternative mapper under DCIM, ikke bare den siste kameraet brukte. Jeg har sett filer ligge der mens kameraet oppførte seg som om de hadde forsvunnet. Litt dumt, men det skjer.
Hvis filene betyr noe og du vil ha minst mulig bryderi, er Disk Drill sannsynligvis det enkleste stedet å begynne fordi det kan vise forhåndsvisninger og håndtere vanlige Canon-formater uten masse oppsett. Hvis forhåndsvisningene ser intakte ut, er sjansene dine ganske gode. Hvis forhåndsvisningene er korrupte eller halvgrå, har noen data allerede blitt overskrevet.
Én ting til folk hopper over: sjekk om datamaskinen din importerte dem automatisk tidligere til Bilder, Lightroom, OneDrive, iCloud, eller til og med en gammel skrivebordsmappe for import. Jeg fant tapte feriebilder på den måten en gang og følte meg veldig smart for å ha fått panikk først.
For mer diskusjon om gjenoppretting av Canon SD-kort har denne tråden noen nyttige råd om gjenoppretting av kamerabilder og innspill fra den virkelige verden: Tips fra Reddit om gjenoppretting av bilder fra Canon-kameraets SD-kort
Gjenopprett til en annen disk, og la deretter SD-kortet være i fred til du vet hva du fikk tilbake.
Lite tillegg til det @sognonotturno, @ombrasilente og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om de manglende bildene faktisk er i Canons beskyttede/låste tilstand eller en merkelig situasjon med bare sidecar-filer. Jeg har sett kort der JPEG-filene så ut til å være borte i kameraet, men datamaskinen fortsatt viste RAW-filer eller skjulte miniatyrbilder.
Et par ting jeg ville gjort som ikke ble understreket nok:
- Bruk en god SD-kortleser. Dårlige lesere forårsaker frakoblinger og falsk korrupsjon.
- Sjekk kortets helse med H2testw eller F3 etter gjenoppretting, ikke før. Hvis kortet er forfalsket eller i ferd med å svikte, forklarer det mye.
- Sorter gjenopprettede resultater etter filstørrelse. Små CR3/JPG-filer er ofte fragmenter, mens filer i full størrelse er de reelle kandidatene.
- Behold de gjenopprettede filene selv om noen ikke kan åpnes med en gang. Et reparasjonsverktøy kan noen ganger fikse delvise JPEG-filer.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- Enkle forhåndsvisninger
- God støtte for vanlige kameraformater
- Bedre for ikke-tekniske brukere enn kommandolinjeverktøy
- Kan finne både slettede oppføringer og rå fotosignaturer
Ulemper
- Gratis gjenoppretting er begrenset på Windows
- At noe kan forhåndsvises betyr ikke alltid at det kan gjenopprettes fullt ut
- Dype skanninger kan gi mange duplikater
- Mindre ideelt hvis kortet har alvorlig maskinvarefeil
Ett punkt der jeg er mildt uenig i de vanlige rådene: hvis kortet ser helt friskt ut og slettingen var nylig, ville jeg ikke automatisk gått rett til et laboratorium. En forsiktig enkel gjennomkjøring med Disk Drill er rimelig først. Hvis det begynner å gi lesefeil, så stopp.