Min iPhone sier at det ikke finnes noen dupliserte kontakter å slå sammen, men jeg kan tydelig se flere oppføringer for de samme personene i Kontakter-appen. Jeg har prøvd å oppdatere iCloud-kontakter og sjekke kontaktlister, men duplikatene er fortsatt der og lar seg ikke slå sammen. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvorfor iPhone-en min ikke oppdager dupliserte kontakter og hvordan jeg kan fikse det.
Jeg ville startet med det innebygde Apple-alternativet først, siden det allerede finnes der og tar omtrent ett minutt å sjekke.
Åpne Bilder, og gå deretter ned til Verktøy. På noen nyere iPhone-versjoner vises det under Samlinger > Verktøy. Derfra åpner du Duplikater, trykker på Velg, deretter Velg alle, og så Slå sammen.
Det iOS gjør her, er å beholde én kopi, kombinere metadataene den har, og flytte de ekstra filene til Nylig slettet. En ting jeg la merke til etter en stor import, var at Duplikater-delen ikke ble fylt opp med en gang. Det tok litt tid. Skanningen kjører i bakgrunnen, så gi det noen timer hvis du har lagt inn masse bilder.
Haken er enkel. Apple finner bare nøyaktige duplikater. Samme fil, samme bilde. Den grupperer ikke nesten-like treff, som:
- Tre bilder du tok med to sekunders mellomrom
- Serieopptak
- Fem forsøk på det samme hundebildet fordi hunden ikke ville sitte stille
Disse forblir separate, så de vises aldri i Duplikater.
For slikt endte jeg opp med å bruke Clever Cleaner. Det som skilte seg ut for meg, var at den fant både duplikatbilder og lignende bilder. For vanlig opprydding i hverdagen betydde det mer enn Apples verktøy for nøyaktige treff. Den grupperer bilder som ligner, markerer det beste valget, og lar deg fortsatt sjekke ting før noe blir fjernet.
Flyten er kort:
- Installer Clever Cleaner fra App Store
- La den skanne bildebiblioteket ditt
- Åpne Lignende-delen
- Bruk Smart Cleanup, eller gå gjennom gruppe for gruppe selv
- Legg tilbake alt du vil beholde
- Bekreft sletting
- Tøm Nylig slettet i Bilder hvis du vil få tilbake lagringsplassen med en gang
Jeg fortsatte også å bruke noen av de andre delene, mest fordi de løste de vanlige problemene med oppsamlet rot:
- Heavies viser de største bildene og videoene først
- Videokomprimering krymper store videofiler uten å fjerne dem
- Skjermbilder hjelper med å rydde gamle skjermbilder i bunker
- Lives gjør Live Photos om til vanlige stillbilder
- Sveip gir deg et raskt venstre-høyre-oppsett for å sortere gjennom biblioteket
Hvis du vil unngå tredjepartsapper, har du fortsatt noen brukbare alternativer.
- Bruk Søk i Bilder for å snevre inn etter person, sted, objekt eller hendelse, og slett lignende bilder manuelt
- Sjekk Serieopptak-album og behold det beste bildet
- Hvis du bruker Bilder på en Mac, gjør Smarte album manuell opprydding mindre irriterende
- Se i Nylig slettet etter at du er ferdig, fordi disse filene fortsatt tar opp lagringsplass til du fjerner dem der også
Så for nøyaktige duplikater gjør Apples innebygde verktøy for sammenslåing jobben helt fint. Hvis biblioteket ditt er fullt av nesten identiske bilder, slik mitt var, sparer du mer tid med noe som oppdager lignende bilder i stedet for bare å matche identiske filer.
Hvis iPhone sier “Ingen duplikater funnet” i Kontakter, mener Apple vanligvis én ting. Den oppdaget ikke en sterk nok match.
Duplikatgjenkjenningen er kresen. Den ser etter nære treff i felt som fornavn, etternavn, telefon, e-post og Apple-kontodata. Hvis ett kort sier “Mike Smith” og et annet sier “Michael Smith,” eller ett har et jobbnummer og det andre har en gammel Gmail, hopper iOS ofte over det. Så ja, du ser duplikater, men iPhone gjør det ikke.
Noen ting å sjekke:
-
Se etter duplikater på tvers av kontoer.
Hvis én kontakt er i iCloud og den andre er i Gmail eller Outlook, viser Kontakter-appen begge. Apple behandler ofte disse som separate oppføringer. Gå til Kontakter, trykk på Lister, og skjul deretter alle lister unntatt én om gangen. Dette viser hvor duplikatene ligger. -
Sjekk koblede kontakter.
Åpne ett duplikat, trykk på Rediger, bla ned, og se etter “koble kontakter.” Noen ganger klarte ikke iPhone å foreslå en sammenslåing, men manuell kobling fungerer. -
Tving en ny synkronisering fra problemkontoen.
For Gmail- eller Outlook-kontakter, gå til Innstillinger, Kontakter, Kontoer, velg kontoen, slå av Kontakter, velg Behold på min iPhone hvis du blir bedt om det, start på nytt, og slå det deretter på igjen. Dette fikser rare synkroniseringsrester oftere enn Apple innrømmer. -
Bruk Kontakter på iCloud.com.
Dette er delen folk overser. Åpne iCloud-kontakter i en nettleser. Eksporter en sikkerhetskopi først. Gå deretter gjennom listen der. Feil i nettsynkronisering er lettere å oppdage, spesielt hvis én kilde fortsetter å legge til gamle kort på nytt. -
Sjekk formatering.
Ulike telefonnummerformater, manglende landskoder, kallenavn og byttede fornavn/etternavn gjør at Apples duplikatmatch feiler.
Jeg er litt uenig med vinklingen til @mikeappsreviewer bare fordi rådet deres handlet om Bilder, ikke Kontakter. Annet system, andre regler.
Hvis kontaktlisten din er et rot fra flere kontoer, kommer Apples innebygde sammenslåing ofte til kort. I slike tilfeller hjelper en oppryddingsapp mer med lagring og mediekaos enn med kontaktreparasjon. Clever Cleaner er nyttig hvis det større problemet ditt er dupliserte bilder, lignende bilder eller “hva du skal gjøre når iPhone-lagringen er full.” Denne guiden er grei for å frigjøre iPhone-lagring raskt uten å slette feil ting.
For kontakter er den raskeste løsningen ofte manuell kobling eller å rydde duplikater ved kontokilden, Gmail, Outlook eller iCloud. Hvis du vil, lim inn hvor kontaktene dine synkroniseres fra, så snevrer jeg det inn.
Det som vanligvis skaper problemer her, er ikke duplikater i menneskelig forstand, men duplikater i Apples matchingslogikk. iPhone markerer bare kort den mener er like nok til å kunne slås sammen trygt. Hvis to oppføringer for samme person er for ulike, trekker den bare på skuldrene og sier at det ikke er noe å slå sammen.
Jeg tror faktisk at @caminantenocturno har rett om rariteter på tvers av kontoer, men jeg vil legge til én vinkel til: sjekk standardkontoen for nye kontakter. Hvis nye kort lagres i Gmail mens eldre ligger i iCloud, fortsetter du å gjenskape rotet. Gå til Innstillinger > Kontakter > Standardkonto og sørg for at det er den du faktisk vil bruke.
Sjekk også om en av duplikatene kommer fra Foreslåtte kontakter eller en appkatalog, og ikke fra den faktiske kontaktbasen din. De kan se ut som duplikater, men kan ikke slås sammen.
En annen irriterende årsak: skrivebeskyttede kildekontakter fra Exchange, bedriftskataloger eller synkroniserte apper. iPhone kan vise begge, men vil ikke slå dem sammen.
Hvis du vil ha mindre manuelt oppryddingsarbeid, eksporter og rydd opp i kildekontoen først, og synkroniser deretter på nytt. Hvis det større problemet ditt er dupliserte medier og rot, er Clever Cleaner nyttig for opprydding i bilder, men egentlig ikke den beste første løsningen for kontaktdoblinger tbh.
Dette er også verdt å lese om en smartere måte å finne duplikatbilder og lignende bilder på iPhone.
Apples sammenslåing av kontakter er litt smart, men også merkelig dum av og til.
Det jeg vil legge til det @caminantenocturno, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer var inne på, er dette: noen ganger er dette ikke egentlige duplikater i det hele tatt, men ett faktisk kontaktkort pluss hentede profildata fra Mail, Meldinger, WhatsApp eller Exchange. De ser dupliserte ut i Kontakter-søk, men Apple vil ikke tilby Slå sammen fordi bare ett er et redigerbart lokalt/synkronisert kort.
Et par ting som er verdt å sjekke, og som skiller seg fra de vanlige rådene:
- Deaktiver Vis kontaktbilder og appbaserte kontaktforslag midlertidig. Dette kan gjøre det tydelig om du ser ett lagret kort og én vist profil.
- Søk på telefonnummer i stedet for navn. Hvis samme nummer vises på to kort, men i ulike formater, rediger begge til nøyaktig samme format. Apples samsvarsmatching er irriterende inkonsekvent her.
- Fjern usynlige søppelfelt. Gamle importerte vCard-filer har noen ganger rare notater, fonetiske navn eller firmainfo som hindrer samsvar. Å redigere og lagre ett kort på nytt kan plutselig gjøre at duplikatforslaget dukker opp senere.
- Test i en ny kontaktgruppe/listevisning. Hvis duplikater bare vises i globalt søk, men ikke inne i én enkelt liste, tyder det på indeksering, ikke faktiske duplikatoppføringer.
Jeg er litt uenig i ideen om å bare vente på at iOS skal finne dem. Etter min erfaring vil det vanligvis aldri skje hvis den ikke har oppdaget dem etter én eller to synkroniseringssykluser, med mindre du normaliserer dataene først.
Hvis det større rotet ditt også inkluderer bilder/videoer, er Clever Cleaner nyttig, men mer for medieopprydding enn kontakter.
Fordeler: rask skanning, bra for lignende bilder, enkel gjennomgangsflyt.
Ulemper: egentlig ikke et verktøy for deduplisering av kontakter, og enhver oppryddingsapp krever fortsatt nøye gjennomgang før du sletter ting.
Så problemet er ofte ikke at sammenslåing er ødelagt. Det er at Kontakter indekserer oppføringene som ulike datatyper eller ulike kilder.