iPhone loopt vast sinds de update en niets wat ik probeer lijkt te werken - help?

Mijn iPhone is erg traag geworden sinds de nieuwste iOS-update. Apps doen er langer over om te openen, typen voelt vertraagd aan en de telefoon loopt soms een paar seconden vast. Ik heb al geprobeerd hem opnieuw op te starten, opslagruimte vrij te maken en mijn apps bij te werken, maar niets heeft geholpen. Ik heb advies nodig over wat ik nog meer kan doen om iPhone-vertraging na een iOS-update op te lossen.

Apps die de ene dag soepel draaien en de volgende dag ineens slepen, is precies het soort ding waardoor je denkt dat de telefoon het aan het begeven is. Ik heb het al vaak gezien, en meestal was het geen fatale hardwarechaos. Ook hoefde ik de telefoon niet te wissen.

Hoe lang ik zou wachten na een iOS-update

Als de vertraging direct na een verse iOS-installatie opdook, zou ik hem eerst 2 tot 3 dagen met rust laten. iPhones doen veel opruimwerk na een grote update. Die van mij verwerkte Foto’s opnieuw, bouwde app-gerelateerde dingen opnieuw op en was op de achtergrond bezig met systeemindexering. In die periode voelde alles niet goed. Scrollen haperde. Apps aarzelden. Het toetsenbord miste slagen.

Wat hielp, was saai. Ik liet hem een paar nachten aan de oplader, verbonden met wifi. Zodra de telefoon zijn achtergrondtaken had afgerond, verbeterde de prestaties vanzelf.

Als je na een volle week nog steeds met dezelfde vertraging zit, zou ik stoppen met de update de schuld te geven.

Waarom oude apps zich ineens kapot gedragen

Ik bleef twee oorzaken tegenkomen.

De eerste: verouderde apps. Na een grote iOS-release lopen sommige apps traag omdat ze rond de vorige versie waren gebouwd. Ik heb meegemaakt dat één verouderde app de hele telefoon genoeg vertraagde om het te laten lijken alsof iOS het probleem was. Open eerst de App Store en installeer alle openstaande updates. Daar hoef je niet naar te gissen.

De tweede: weinig opslagruimte. Dit is het deel dat mensen overslaan. iOS leunt op vrije interne opslag terwijl het apps en tijdelijke systeemgegevens tegelijk verwerkt. Wanneer je opslag vol begint te raken, gaan apps om restjes vechten. Dingen die eerst snel openden, beginnen zonder duidelijke reden te hangen.

Waarom een batterijconditie boven de 80 procent het niet verklaarde

Daar trapte ik de eerste keer in.

Mensen zien meer dan 80 procent batterijconditie en denken dat de prestaties perfect zouden moeten zijn. Apples batterijgerelateerde vertraging treedt in werking wanneer de batterijcapaciteit onder de 80 procent zakt. Zit je boven die grens, dan is de batterij meestal niet het snelheidsprobleem.

Wat ik in plaats daarvan steeds bleef vinden, was druk op de opslag. iOS lijkt ongeveer 10 tot 15 procent van je totale ruimte vrij te willen hebben zodat het plek heeft voor tijdelijke bestanden en geheugen-gerelateerde taken. Toen mijn telefoon onder dat bereik zakte, zagen de symptomen er elke keer hetzelfde uit. Tragere apps. Plakkerig toetsenbord. Schokkerig scrollen. Willekeurige pauzes.

Dat bellen nog prima werkte, was een aanwijzing

Eén vreemd detail maakte me in de war totdat ik het uitzocht. Gesprekken bleven normaal terwijl apps overal traag waren.

Dat klopt ook. Telefoongesprekken lopen via een aparte baseband-chip. De rest van de telefoon, apps, Safari, camera, toetsenbord, leunt allemaal op de hoofdprocessor en opslag. Dus als bellen prima werkt maar de rest zwaar en vertraagd aanvoelt, zou ik eerst naar softwarebelasting of opslag kijken, niet naar een falende telefoonradio of dode hardware.

Wat het voor mij oploste

Ik probeerde eerst de gebruikelijke dingen. Opnieuw opgestart. Netwerkinstellingen gereset. Verversing op achtergrond uitgeschakeld. Een paar minieme verbeteringen, niets groots.

De echte oplossing was opslag opruimen, en in mijn geval zat het probleem in Foto’s. Niet in apps. Foto’s.

Ik gebruikte Clever Cleaner omdat handmatig opruimen eeuwig duurde. Het tabblad Heavies liet de grootste bestanden als eerste zien, wat meteen tijd bespaarde. Het tabblad Similars groepeerde bijna-dubbele foto’s en koos een beste afbeelding uit elke set. Handig voor burstfoto’s, herhaalde pogingen, screenshots die je was vergeten. Voor zover ik kon zien, bleef de verwerking op het apparaat.

Ik maakte ongeveer 15GB vrij. Daarna ging ik naar Foto’s en maakte ik Recent verwijderd leeg. Dat laatste deel is belangrijker dan mensen denken. Als je het overslaat, blijven verwijderde foto’s daar nog 30 dagen staan en opslag gebruiken.

Het pad is simpel:
Foto’s > Albums > Recent verwijderd > Verwijder alles

Als je vrije ruimte na het opruimen niet verandert, controleer dan daar.

Als de telefoon na het vrijmaken van ruimte nog steeds traag aanvoelt

Een paar dingen die ik daarna zou controleren.

Als de telefoon warm aanvoelt, wacht dan. Ik heb prestaties flink zien inzakken wanneer het apparaat heet werd. Ik haalde het hoesje eraf, liet hem 20 minuten met rust, en de snelheid kwam terug.

Probeer dit ook:
Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Verminder beweging

Dit vermindert interface-animaties. Op een telefoon die zwaar belast is, zorgden minder visuele effecten er voor mij voor dat hij sneller aanvoelde, zelfs wanneer de ruwe prestaties niet veel veranderd waren.

En als je de energiebesparingsmodus altijd aan laat staan, zet die dan uit en test opnieuw. Die verlaagt bewust de prestaties om batterij te besparen. Ik heb mensen zien vergeten dat het was ingeschakeld en vervolgens een uur lang achter het verkeerde probleem aan zien jagen.

Als niets hiervan na een week iets verandert, zou ik dit proberen:
Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen

Dit wist je apps of foto’s niet. Het zet alleen de systeeminstellingen terug. Ik heb hardnekkige vertraging zien verdwijnen na deze stap, wanneer de kleinere oplossingen niets deden.

Als de vertraging meteen na de update begon, ben ik het er niet helemaal mee eens om te lang te wachten. Een dag of twee is redelijk. Een hele week voelt overdreven als je telefoon vastloopt en typen vertraagd is.

Ik zou eerst drie dingen controleren.

1. Analyselogboeken
    Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens
    Scroll naar terugkerende panic-full-, jetsam- of thermal-vermeldingen. Als je steeds hetzelfde logboek ziet, laat iOS delen van het systeem crashen. Dat wijst op een slechte app, hitte of haperende hardware.

2. Batterij-instelling, niet batterijconditie
    Instellingen > Batterij
    Kijk naar apps met enorme achtergrondactiviteit na de update. Als één app daar urenlang actief is, verwijder die dan en installeer hem opnieuw. Ik heb vertraging zo al meer dan eens opgelost. Sommige apps gaan vreemd doen na iOS-wijzigingen.

3. Toetsenbordvertraging
    Als typen vertraagd is, schakel dan eerst toetsenborden van derden uit. Schakel ook dicteren uit als test. Toetsenbordvertraging komt vaak door de toetsenbordextensie, niet door de hele telefoon.

@mikeappsreviewer heeft gelijk dat opslag de moeite waard is om te bekijken, maar ik zou ook elk VPN-, antivirus- of adblockerprofiel verwijderen. Die verstoren de prestaties vaker dan mensen toegeven.

Als Foto’s de grootste opslagverbruiker is, is Clever Cleaner prima om duplicaten en grote bestanden snel op te ruimen. Bekijk ook dit als je snel een overzicht wilt van opties voor schoonmaakapps en prestatietips: beste iPhone-cleanerapps vergeleken voor sneller opschonen van opslag

Als niets hiervan helpt, maak dan een reservekopie naar Finder of iCloud en installeer iOS daarna opnieuw met een computer. Niet alleen instellingen resetten. Volledig opnieuw installeren. Het duurt langer, maar het lost corrupte update-installaties veel vaker op dan mensen denken.

Ik zou naar één ding kijken waar noch @mikeappsreviewer noch @nachtdromer echt genoeg op hamerden: bugs in Spotlight- en Siri-indexering na updates.

Als de vertraging systeemwijd is maar vreemd genoeg inconsistent, probeer dan dit:

Instellingen > Siri en zoeken
Zet uit:

• Toon suggesties
  • Toon recente zoekopdrachten
  • Suggesties op beginscherm
  • Suggesties bij delen
  • Suggesties bij luisteren

Laat het een paar uur zo staan en test dan opnieuw. Ik had een iPhone die zich na een update compleet vreemd gedroeg, en zoeken/indexering was de boosdoener. Hetzelfde geldt trouwens voor widgets. Verwijder een paar zware widgets een dag lang van het beginscherm. Weer-, nieuws-, fitness- en shoppingwidgets kunnen stiekem kleine vreters van systeembronnen zijn.

Controleer ook Mail. De standaard Mail-app kan helemaal doorslaan met opnieuw synchroniseren na iOS-updates, vooral met meerdere Gmail-/Exchange-accounts. Als je Mail gebruikt, verwijder dan tijdelijk één account en voeg het opnieuw toe, of zet Fetch in plaats van Push:
Instellingen > Mail > Accounts > Nieuwe gegevens

Ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen naar een volledige herinstallatie te grijpen, tenzij je deze kleinere ergernissen eerst hebt gecontroleerd. iOS opnieuw installeren werkt zeker, maar het is een heel gedoe.

Aangezien je de opslag al hebt opgeschoond, zou ik ook kijken welk soort opslag je hebt vrijgemaakt. Als Foto’s nog steeds opgeblazen is, is Clever Cleaner eigenlijk handig om dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen en grote bestanden snel te vinden. En als je eerst een snelle realitycheck wilt voordat je iets installeert, hier is een goed leesbare thread met echte gebruikersfeedback over gratis iPhone-schoonmaakapps: kijk wat Reddit-gebruikers zeggen over de beste gratis iPhone-schoonmaakapps

Nog één vreemde oplossing die mij ooit hielp: verwijder oude beginschermpagina’s vol verouderde appmappen/widgets en bouw ze daarna opnieuw op. Klinkt dom. Werkte toch. iOS doet soms raar na updates, en niet altijd om logische redenen lol.

Ik zou eigenlijk een beetje terugduwen tegen de invalshoek van gewoon afwachten van @nachtdromer en @vrijheidsvogel als de vastlopers meerdere keren per dag gebeuren. Indexering na een update is echt, zeker, maar hapering bij het typen plus korte freezes kunnen ook door corrupte instellingen komen.

Wat ik zou proberen dat zij niet echt hebben behandeld:

• Controleer de grafiek van iPhone-opslag, niet alleen de vrije ruimte. Als Systeemgegevens absurd groot zijn en blijven groeien, kan de update zijn misgelopen. Dat vereist vaak een iOS-herinstallatie via Finder.
  • Schakel iCloud-fotosynchronisatie tijdelijk uit als je telefoon constant warm is. Synchronisatiestoringen kunnen de hele interface laten stotteren.
  • Schakel automatische appdownloads en updates een dag uit. Ik heb telefoons stilletjes 40 apps op de achtergrond zien updaten en daardoor vreselijk zien aanvoelen.
  • Verwijder ook widgets van het vergrendelscherm. Mensen vergeten dat die voortdurend verversen.

Over Clever Cleaner:
Voordelen: snel in het vinden van enorme video’s, duplicaten, vergelijkbare foto’s, eenvoudige interface.
Nadelen: vooral nuttig als Foto’s/opslag de echte bottleneck is, en opschoonapps lossen een slechte iOS-installatie niet op.

Dus ja, Clever Cleaner kan helpen als de opslag nog steeds rommelig is, maar als de vertraging precies na de update begon, zou ik eerder aan softwarecorruptie denken dan aan hardware. @mikeappsreviewer had het juiste instinct wat betreft opslag, maar ik zou niet eindeloos blijven doorgaan met opschonen. Als de telefoon na deze controles nog steeds traag is, maak dan een back-up en installeer iOS opnieuw met een computer. Dat is meestal de zuivere oplossing.