Mijn externe harde schijf WD My Passport is plotseling gestopt met openen en nu detecteert mijn computer deze ofwel niet, of vraagt hij me om hem te formatteren. Ik heb er belangrijke foto’s en werkbestanden op staan, dus ik ben op zoek naar betrouwbare gegevensherstelsoftware voor WD Passport-schijven die me kan helpen bestanden te herstellen zonder de situatie erger te maken.
Ik heb aan heel wat WD My Passport-schijven gesleuteld, en “mijn bestanden zijn verdwenen” betekent meestal niet dat de data verloren is. Vaker merkte ik dat de schijf zelf nog werkte, en dat het probleem in het bestandssysteem, de partitietabel of een verkeerde verwijdering zat.
Het eerste wat ik zou doen, is controleren of Windows de schijf nog ziet.
Open Schijfbeheer en zoek de WD My Passport in de schijflijst. Ik zou de stationsletter voorlopig negeren. Wat eerst telt, is simpel. Detecteert Windows het apparaat, en komt de weergegeven grootte ongeveer overeen met wat de schijf zou moeten zijn?
Als de capaciteit er goed uitziet, zou ik dat als een redelijk goed teken zien. Zelfs wanneer Windows de schijf als RAW of Niet-toegewezen markeert, of een formatteringsmelding geeft, heb ik nog steeds goede herstelresultaten gehad. De hardware reageert in elk geval nog. Een ander verhaal is het als de schijf nooit verschijnt, steeds wegvalt en terugkomt, of vreemde klik- of schurende geluiden begint te maken. Dan zou ik eerder aan hardwareproblemen denken dan aan iets anders.
Als de schijf zichtbaar is, stop dan met erop schrijven. Echt. Ik heb dit ooit op de irritante manier geleerd nadat ik willekeurige bestanden naar een schijf had gekopieerd vóór herstel. Als bestanden onlangs zijn verwijderd, of de partitie ineens ontoegankelijk werd, nemen nieuwe schrijfacties ruimte in waar herstelbare data mogelijk nog staat.
Voordat je herstelsoftware uitvoert, controleer of de bestanden misschien al ergens anders bestaan. Ik heb mensen een halve dag een schijf zien scannen, om vervolgens te ontdekken dat hun mappen al die tijd waren gesynchroniseerd met OneDrive, Google Drive, Dropbox of een ander cloudaccount. Het klinkt dom totdat het jou overkomt.
Als er geen back-up is, zou ik meteen herstelsoftware gebruiken.
Voor WD My Passport-schijven begin ik meestal met Disk Drill. Ik heb er redelijk goede resultaten mee gehad bij verwijderde bestanden, geformatteerde partities en RAW-volumes. Het gaat ook goed om met NTFS en exFAT, wat ik steeds weer op deze schijven tegenkom. De previewfunctie helpt ook veel, omdat je snel een realitycheck krijgt voordat je tijd verspilt aan het herstellen van rommel.
Dit is de werkwijze die ik zou gebruiken:
- Installeer de software op je pc, niet op de WD-schijf.
- Sluit de My Passport aan en wacht tot de software deze detecteert.
- Als de schijf instabiel is of vreemd blijft doen, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up en scan de image in plaats van de originele schijf.
- Voer een volledige scan uit.
- Bekijk de resultaten en open een voorbeeld van alles wat belangrijk is. Als een foto, video of document goed opent in de preview, heb ik meestal een goed gevoel over de kans op herstel.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.
Nadat je je bestanden hebt teruggekregen, stel dan een back-up in voordat je de schijf weer normaal gaat gebruiken. Externe schijven zijn prima voor opslag, maar ik zou er nooit de enige kopie van belangrijke bestanden op bewaren. Gebruik Bestandsgeschiedenis, Acronis, cloudsynchronisatie, wat maar bij jouw setup past. Eén extra kopie bespaart je dat hele gedoe opnieuw.
Als de WD Passport af en toe wel en dan weer niet verschijnt, zou ik eerst met een kloon beginnen, niet met een directe scan. Ik weet dat @mikeappsreviewer imaging noemde als de schijf instabiel is, en met dat deel ben ik het meer eens dan meteen in recovery te duiken. Een haperend USB-bord of zwakke sectoren worden snel erger.
Qua software is Disk Drill een degelijke keuze voor gegevensherstel van een WD My Passport. Ik heb het foto’s en Office-bestanden zien terughalen van RAW en geformatteerde externe schijven, waarbij bestandsnamen vaker intact bleven dan bij dingen zoals Recuva. R-Studio is sterker voor geavanceerde gevallen, maar het is minder gebruiksvriendelijk en je maakt sneller fouten als je gestrest bent en haast hebt.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill, beste balans tussen gebruiksgemak en resultaten.
- R-Studio, beter voor dieper herstelwerk.
- PhotoRec, gratis, rommelige uitvoer, maar prima voor foto’s.
Over één ding ben ik het niet helemaal eens. Als je computer de schijf helemaal niet detecteert, is software niet waar ik mijn tijd als eerste aan zou besteden. Wissel de kabel, poort en stroomvoorziening. WD Passports zijn irritant gevoelig voor slechte USB-kabels.
Als je een eenvoudige Windows-handleiding wilt, is deze eenvoudige Windows-handleiding voor herstel van harde schijven de moeite waard.
Formatteer hem niet. Voer CHKDSK niet uit. Die twee keuzes brengen mensen voortdurend in de problemen.
Als de WD Passport soms nog steeds de juiste capaciteit toont, zou ik UFS Explorer of R-Studio eigenlijk eerder op de shortlist zetten dan de gebruikelijke beginnerssoftware. Ik ben het hier licht oneens met @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas: Disk Drill is waarschijnlijk de makkelijkste aanbeveling, maar makkelijk is niet altijd hetzelfde als beste als de partitmetadata beschadigd is.
Dat gezegd hebbende, Disk Drill voor WD My Passport-herstel is nog steeds een heel redelijke eerste poging als je iets wilt dat minder technisch is en sneller te gebruiken. De preview is handig, en voor foto’s/documenten bespaart het veel giswerk. Als je een eenvoudige uitleg wilt, is deze Disk Drill-recensie voor herstel van externe harde schijven de moeite waard om even door te nemen.
Mijn mening:
- Als de schijf wordt gedetecteerd en de grootte wordt weergegeven, gebruik dan software.
- Als de verbinding willekeurig wordt verbroken, maak dan eerst een kloon als dat mogelijk is.
- Als hij klikt, extreem traag wordt of helemaal verdwijnt, stop dan met doe-het-zelfpogingen.
Ook iets kleins dat mensen vaak overslaan: controleer Apparaatbeheer en SMART met CrystalDiskInfo als de schijf lang genoeg verbonden blijft. Dat kan je vertellen of dit logische schade is of dat de schijf langzaam aan het overlijden is. Als SMART slecht is, blijf hem dan niet urenlang opnieuw scannen. Zo verandert een herstelbare schijf in elektronisch afval.
En ja, formatteer hem niet, zelfs niet gewoon om te kijken of het werkt. Met die truc maken mensen een slechte dag alleen maar erger.