Kan jag återställa ett formaterat USB-minne efter ett Quickl-format?

Jag råkade göra en snabbformatering på mitt USB-minne och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver. Enheten upptäcks, men jag är inte säker på om data kan återställas eller vilka återställningssteg som är säkrast att prova först. Söker hjälp med dataåterställning från USB-minne efter en snabbformatering utan att göra saken värre.

Jag gjorde detta en gång med ett USB-minne fullt av familjefoton, och ja, det knöt sig i magen direkt. Ändå raderar en formatering inte alltid filerna för gott.

Det första jag skulle ta reda på är vilken typ av formatering som skedde. En snabbformatering blir vanligtvis klar snabbt, ibland på några sekunder. I så fall rensas filkartan, men datan ligger ofta fortfarande kvar på enheten tills nytt innehåll skrivs över den. En fullständig formatering är tuffare och tar längre tid eftersom den skriver över hela enheten. Om din var klar på mindre än en minut skulle jag gissa att det var en snabbformatering.

Sluta använda enheten just nu.

1. Formatera den inte igen.
  2. Kör inte CHKDSK eller någon reparationsapp.
  3. Kopiera inte över en testfil till den.

All skrivning till USB-minnet försämrar dina chanser att återställa filerna.

Innan du lägger en timme på återställningsverktyg, gör den tråkiga kontrollen som jag hoppade över första gången:

1. Titta i Google Drive, OneDrive, iCloud eller Dropbox.
  2. Kolla gamla mappar som Hämtade filer, Skrivbord och Dokument.
  3. Sök i din e-post och dina chattappar efter filer du skickat tidigare.

Jag gick en gång igenom en fullständig skanning och märkte sedan att en del av filerna redan låg i molnsynken. Kändes dumt, men det sparade tid.

Om filerna inte finns någon annanstans skulle jag gå vidare till återställningsprogram. Jag använde Disk Drill efter att jag formaterat fel enhet, och det fick tillbaka det mesta åt mig, någonstans runt 90 %.

Det här gjorde jag:

1. Installerade det på datorn, inte på USB-minnet.
  2. Anslöt USB-minnet och öppnade Disk Drill.
  3. Valde USB-minnet från enhetslistan och klickade på Sök efter förlorad data.
  4. Körde Universal Scan, eftersom enheten hade formaterats.
  5. Lät skanningen bli helt klar. Min hittade fler filer senare under skanningen.
  6. Förhandsgranskade filer före återställning. Om en fil gick att öppna i förhandsgranskningen var den oftast också okej efter återställning.
  7. Sparade återställda filer på en annan enhet.

Återställ inte något tillbaka till samma USB-minne. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det, och det förstör resten.

Om enheten börjar bete sig konstigt, slumpmässiga frånkopplingar, fel, krypande överföringshastighet, sluta skanna den om och om igen. Disk Drill låter dig först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning och sedan skanna avbildningen i stället för den fysiska enheten. Jag skulle göra det om hårdvaran verkar ostadig.

Jag skulle inte ge upp än. Om det var en snabbformatering och du inte har lagt till nya filer är dina chanser fortfarande rätt goda. Om programvaran inte hittar något och filerna är viktiga, som personliga foton eller arbetsdokument, har en återställningsverkstad fortfarande en chans där hemmaprogram misslyckas.

Ja, om det var en snabbformatering har dina filer fortfarande en ganska god chans.

Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudpoängen, sluta använda USB-minnet. Jag skiljer mig på en del dock. Innan du kör någon lång skanning, kontrollera filsystemet som visas i Windows. Om USB-enheten var FAT32 eller exFAT tidigare, är återställningsgraden ofta bättre för foton, dokument och videor än folk förväntar sig. Om den var krypterad eller gjordes om till NTFS efter formateringen, sjunker resultaten snabbt.

Min ordning skulle vara:

1. Anslut den och bekräfta att storleken ser normal ut i Diskhantering.
  2. Om kapaciteten ser fel ut, stanna där. Det tyder på hårdvaruproblem.
  3. Om storleken ser rätt ut, skapa först en avbild av USB-enheten om filerna är väldigt viktiga.
  4. Skanna sedan avbilden, inte minnet, om möjligt.

Detta är viktigt eftersom billiga USB-enheter går sönder mitt under skanning hela tiden. Jag lärde mig det den hårda vägen. En omskanning för mycket, och enheten blev skrivskyddad.

När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt val för återställning efter snabbformatering på USB-flashenheter. Det brukar fungera bra med vanliga filtyper och ger förhandsvisningar, vilket sparar tid. Recuva fungerar för en snabb första genomgång, men formaterade enheter behöver ofta en djupare skanning och bättre stöd för filsignaturer.

Några tecken på att dina chanser fortfarande är rätt goda:

• Formateringen blev klar på några sekunder
  • Du sparade inget nytt efteråt
  • Enheten öppnas och visar rätt lagringsstorlek
  • Inga klickljud, frånkopplingar eller I/O-fel

Några tecken på att det blivit värre:

• Du kopierade filer till den efter formateringen
  • Windows ber dig att formatera den igen
  • Kapaciteten visar 0 byte eller något konstigt nummer

Om du vill ha raka och användbara råd om filåterställning från USB är den här videon värd att se:
se denna genomgång av USB-dataåterställning

Bästa draget nu är avbild först, skanna sedan, återställ till en annan enhet. Fortsätt inte peta på originalminnet. Det är där folk förlorar de sista återställbara bitarna.

Snabbformatering är ett av de få oops-ögonblicken där återställning faktiskt är ganska möjlig. Så ja, du kan fortfarande kanske återställa ett formaterat USB-minne efter en snabbformatering.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @viajantedoceu, men jag skulle trycka lite hårdare på en extra sak: kontrollera de återställda filerna för integritet, inte bara om de dyker upp. Många ser att filnamnen kommer tillbaka och tror att de har vunnit. Sedan går videorna inte att spela, ZIP-filer öppnas inte eller dokument är halvkorrupta. Återställning är inte bara hittade filer, det är användbara filer.

Det här skulle jag göra först:

• Sluta använda USB-minnet helt
  • Använd ett återställningsverktyg från din dator, inte från USB-minnet
  • Återställ bara till en annan disk
  • Testa några viktiga filer innan du lägger timmar på att återställa allt

Om USB-minnet är stabilt och fortfarande monteras normalt är Disk Drill ett rimligt alternativ för USB-återställning efter snabbformatering eftersom det vanligtvis kan hämta både filsystemsspår och signaturbaserade resultat. Det spelar roll när den gamla kataloginformationen delvis är borta. Om den första skanningen ger en rörig hög med råa filer, få inte panik. Sortera efter filtyp och förhandsgranska det som är viktigast först.

En liten invändning mot rådet alltid skapa en avbild först: om det är ett litet USB-minne, friskt, och du inte har en annan enhet till hands, kan en enda försiktig skrivskyddad skanning vara okej. Att skapa en avbild är idealiskt, ja, men alla har inte extra utrymme redo. Skanna det bara inte 12 gånger som en galning.

Hoppa också över CHKDSK. Folk kör det på allt som om det vore vigvatten. På formaterade medier kan det göra en dålig situation värre genom att fixa strukturer som du faktiskt behövde för återställning.

Om filerna är superviktiga, prova programvara en gång, kanske högst två, och gå sedan till ett proffs innan minnet försämras. Den här tråden har också några praktiska tips om återställning av USB-minnen från Reddit-användare som är värda att skumma igenom.

Kort version: snabbformatering = ganska goda odds, fullständig formatering = mycket värre, överskrivning = snabbt kört.