Jeg kom ved et uheld til at lave en hurtigformatering på mit USB-drev og mistede vigtige filer, som jeg stadig har brug for. Drevet registreres, men jeg er ikke sikker på, om dataene kan gendannes, eller hvilke gendannelsestrin der er sikrest at prøve først. Søger hjælp til gendannelse af data fra USB-drev efter en hurtigformatering uden at gøre situationen værre.
Jeg gjorde det her engang med en USB-nøgle fuld af familiebilleder, og ja, min mave sank hurtigt. Alligevel sletter en formatering ikke altid filerne for altid.
Det første, jeg ville finde ud af, er, hvilken slags formatering der skete. En hurtig formatering bliver som regel færdig hurtigt, nogle gange på få sekunder. I så fald bliver filoversigten ryddet, men dataene ligger ofte stadig på drevet, indtil nye ting bliver skrevet ovenpå. En fuld formatering er hårdere og tager længere tid, fordi den skriver hen over drevet. Hvis din var færdig på under et minut, ville jeg gætte på, at det var den hurtige.
Lad være med at røre drevet lige nu.
- Formater det ikke igen.
- Kør ikke CHKDSK eller nogen reparationsapp.
- Kopiér ikke en testfil over på det.
Enhver skrivning til USB-chippene forringer dine chancer for gendannelse.
Før du bruger en time på gendannelsesværktøjer, så lav det kedelige tjek, som jeg sprang over første gang:
- Kig i Google Drive, OneDrive, iCloud eller Dropbox.
- Tjek gamle mapper som Overførsler, Skrivebord og Dokumenter.
- Søg i din e-mail og dine chatapps efter filer, du har sendt før.
Jeg gennemførte engang en fuld scanning og opdagede så, at en del af filerne allerede lå i cloudsynkronisering. Følte mig dum, men det sparede tid.
Hvis filerne ikke findes andre steder, så ville jeg gå videre til gendannelsessoftware. Jeg brugte Disk Drill, efter jeg formaterede det forkerte drev, og det fik det meste tilbage for mig, omkring 90 %.
Det gjorde jeg:
- Installerede det på min computer, ikke på USB-nøglen.
- Tilsluttede USB-nøglen og åbnede Disk Drill.
- Valgte USB-nøglen fra enhedslisten og klikkede på Søg efter mistede data.
- Kørte Universal scanning, da drevet var blevet formateret.
- Lod scanningen køre helt færdig. Min blev ved med at finde flere filer senere i scanningen.
- Forhåndsviste filer før gendannelse. Hvis en fil kunne åbnes i forhåndsvisning, var den som regel også fin efter gendannelse.
- Gemte de gendannede filer på et andet drev.
Gendan ikke noget tilbage til den samme USB-nøgle. Jeg ved godt, det lyder åbenlyst, men folk gør det, og det ødelægger resten.
Hvis drevet begynder at opføre sig mærkeligt, tilfældige afbrydelser, fejl, meget langsom overførselshastighed, så stop med at scanne det igen og igen. Disk Drill lader dig først oprette et fuldt byte-for-byte-image og derefter scanne imaget i stedet for det fysiske drev. Det ville jeg gøre, hvis hardwaren ser ustabil ud.
Jeg ville ikke afskrive det endnu. Hvis det var en hurtig formatering, og du ikke har tilføjet nye filer, er dine chancer stadig rimelige. Hvis softwaren ikke finder noget, og filerne er vigtige, som personlige billeder eller arbejdsdokumenter, har et gendannelsesværksted stadig en chance, hvor hjemmeprogrammer fejler.
Ja, hvis det var en hurtigformatering, har dine filer stadig en rimelig chance.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i hovedpointen, stop med at bruge USB-drevet. Jeg er dog uenig i én del. Før du kører en lang scanning, så tjek filsystemet, der vises i Windows. Hvis USB’en var FAT32 eller exFAT før, er gendannelsesraterne ofte bedre for billeder, dokumenter og videoer, end folk forventer. Hvis den var krypteret eller blev lavet om til NTFS efter formateringen, falder resultaterne hurtigt.
Min rækkefølge ville være:
- Sæt det i og bekræft, at størrelsen ser normal ud i Diskhåndtering.
- Hvis kapaciteten ser forkert ud, så stop der. Det peger på hardwareproblemer.
- Hvis størrelsen ser rigtig ud, så lav først et image af USB’en, hvis filerne betyder meget.
- Scan derefter imaget, ikke drevet, hvis muligt.
Det er vigtigt, fordi billige USB-drev fejler midt i en scanning hele tiden. Det lærte jeg på den hårde måde. Én scanning for meget, og drevet blev skrivebeskyttet.
Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse efter hurtigformatering på USB-flashdrev. Det klarer sig ofte godt med almindelige filtyper og giver forhåndsvisninger, hvilket sparer tid. Recuva er fint til en hurtig første gennemgang, men formaterede drev kræver ofte en dybere scanning og bedre understøttelse af filsignaturer.
Et par tegn på, at dine chancer stadig er rimelige:
- Formateringen blev færdig på få sekunder
- Du gemte ikke noget nyt bagefter
- Drevet åbner og viser den korrekte lagerstørrelse
- Ingen kliklyde, afbrydelser eller I/O-fejl
Et par tegn på, at tingene blev værre:
- Du kopierede filer over på det efter formateringen
- Windows beder om at formatere det igen
- Kapaciteten viser 0 byte eller et mærkeligt tal
Hvis du vil have enkel og nyttig rådgivning om gendannelse af USB-filer, er denne video værd at se:
se denne gennemgang af USB-datagendannelse
Det bedste træk nu er først at lave et image, dernæst scanne og gendanne til et andet drev. Bliv ikke ved med at pille ved det originale drev. Det er dér, folk mister de sidste filer, der stadig kan gendannes.
Hurtig formatering er et af de få øjeblikke med ‘ups’, hvor gendannelse faktisk er ret mulig. Så ja, du kan stadig muligvis gendanne et formateret USB-drev efter en hurtig formatering.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg vil fremhæve én ekstra ting mere tydeligt: tjek de gendannede filer for integritet, ikke kun om de dukker op. Mange ser filnavnene komme tilbage og tror, de har vundet. Så vil videoerne ikke afspilles, ZIP-filer åbner ikke, eller dokumenter er halvt korrupte. Gendannelse er ikke bare ‘fundne filer’, det er ‘brugbare filer’.
Det, jeg først ville gøre, er dette:
- Stop helt med at bruge USB-drevet
- Brug et gendannelsesværktøj fra din computer, ikke fra USB-drevet
- Gendan kun til en anden disk
- Test nogle få vigtige filer, før du bruger timer på at gendanne det hele
Hvis USB-drevet er stabilt og stadig monteres normalt, er Disk Drill en fornuftig mulighed til USB-gendannelse efter hurtig formatering, fordi det normalt kan hente både filsystemspor og signaturbaserede resultater. Det betyder noget, når de gamle mappeoplysninger delvist er væk. Hvis den første scanning giver en rodet bunke rå filer, så gå ikke i panik. Sortér efter filtype og forhåndsvis det, der betyder mest, først.
En lille uenighed med rådet om ‘altid at lave et image først’: hvis det er en lille USB-stick, sund og rask, og du ikke har et andet drev ved hånden, kan en enkelt forsigtig skrivebeskyttet scanning være fint. Imaging er ideelt, ja, men ikke alle har den ekstra plads klar. Bare lad være med at genscanne den 12 gange som en galning.
Spring også CHKDSK over. Folk kører det på alt, som om det var helligt vand. På formaterede medier kan det gøre en dårlig situation værre ved at ‘rette’ strukturer, som du faktisk havde brug for til gendannelsen.
Hvis filerne er supervigtige, så prøv software én gang, måske højst to, og gå så til en professionel, før drevet forringes. Denne tråd har også nogle praktiske tips til gendannelse af USB-flashdrev fra Reddit-brugere, som er værd at skimlæse.
Kort version: hurtig formatering = gode chancer, fuld formatering = meget værre, overskrivning = game over hurtigt.