Kan noen hjelpe meg med å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort?

Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg frigjorde plass, og jeg sluttet å bruke det med en gang slik at ingenting skulle bli overskrevet. Disse filene er veldig viktige, og jeg trenger råd om den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort på, inkludert trygg gjenopprettingsprogramvare eller trinn som faktisk fungerer.

Jeg har mistet nok klipp fra SD-kort til å hoppe over den falske spenningen. Ja, slettet video kan ofte gjenopprettes. På de fleste kameraer sletter ikke det å fjerne en fil dataene med en gang. Kortet markerer plassen som ledig, og så tar fremtidige opptak den i bruk senere. Hvis ingenting nytt har havnet på de sektorene ennå, har opptakene dine fortsatt en sjanse.

Første ting: slutt å bruke kortet. Med en gang. Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater det, selv om Windows viser en melding og oppfører seg dramatisk. Hver skriving til kortet reduserer sjansene dine.

Hvis datamaskinen din fortsatt ser SD-kortet, selv som RAW eller med en formateringsmelding, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har prøvd noen verktøy over tid, og det som er verdt å bry seg om her er Advanced Camera Recovery. Kameravideo blir ofte lagret i biter, ikke som én ryddig blokk. Actionkameraer, droner, dashbordkameraer, speilløse kameraer, alle har en tendens til å etterlate opptak spredt rundt på kortet. Vanlige filgjenopprettingsverktøy henter noen ganger bare tilbake et ødelagt skall, eller et klipp på et halvt minutt når originalen var tjue. Advanced Camera Recovery leter etter disse adskilte delene og bygger dem opp igjen til én avspillbar fil. For opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende utstyr betyr dette mye.

Dette ville jeg gjort:

1. Last ned Disk Drill fra den offisielle CleverFiles-nettsiden. Velg Windows- eller macOS-versjonen du trenger.
  2. Installer det og åpne det.
  3. Koble til SD-kortet med en kortleser. Jeg ville unngått å koble til via kameraet hvis du har en leser i nærheten. Direkte tilgang pleier å gå smidigere.
  4. I Disk Drill finner du SD-kortet ditt i enhetslisten. Klikk på Search for lost data.
  5. Når den spør om gjenopprettingsmetode, velg Advanced Camera Recovery. Hvis de manglende filene dine er video fra et kamera, er dette modusen jeg ville brukt først.
  6. Vent til skanningen er ferdig. Lite kort, raskt kort, friskt kort, og det kan bli ferdig raskt. Store eller ustabile kort tar en stund. Jeg har sett skanninger vare i over en time.
  7. Trykk på Review found items øverst til høyre når resultater begynner å dukke opp.
  8. Bruk filtrene og søkealternativene så du slipper å grave gjennom søppel. Sorter etter type, størrelse, dato eller det som hjelper deg å snevre inn.
  9. Forhåndsvis klippene før du gjenoppretter dem. Dette trinnet sparer tid. Hvis en forhåndsvisning spiller av, er sjansene dine bedre. Hvis den ikke gjør det, ikke anta at filen er god.
  10. Velg videoene du vil ha og trykk Recover.
  11. Velg et annet mål, som den interne SSD-en din eller en annen ekstern disk.
  12. Ikke gjenopprett tilbake til det samme SD-kortet. Jeg har sett folk gjøre dette én gang, og ja, det gikk dårlig.
  13. Når gjenopprettingen er ferdig, åpner du filene i den vanlige mediespilleren din og sjekker dem fra start til slutt hvis opptakene er viktige.

Etterpå skal de gjenopprettede filene vises i Filutforsker på Windows eller Finder på macOS. Disk Drill for Windows gjenoppretter opptil 100 MB gratis. På Mac kan du skanne og forhåndsvise først, og deretter avgjøre om det gir mening å betale for en lisens.

Én ting jeg ville gjort for alt som er viktig, betalt arbeid, familietur, juridiske saker, engangshendelser, er å lage et byte-for-byte-bilde av kortet før du rører gjenoppretting. Her er videolenken som ble nevnt for den prosessen:

Dette gir deg en nøyaktig kopi av SD-kortet, slik at gjenopprettingsforsøkene skjer på kopien i stedet for originalen. Jeg lærte å like denne tilnærmingen etter å ha ødelagt et kort for mange år siden. Den holder kilden urørt, noe som hjelper hvis du trenger et nytt forsøk senere.

Programvaregjenoppretting fungerer fint i mange tilfeller. Likevel ville jeg stoppet og overlatt det til en profesjonell hvis noe av dette skjer:

1. SD-kortet har fysisk skade. Sprekker, bøyer, vannskade, hva som helst.
  2. Datamaskinen din oppdager ikke kortet i det hele tatt.
  3. Kortet kobles fra under skanning.
  4. Det blir fort varmt etter at du kobler det til. Jeg ville ikke fortsatt å teste det på det tidspunktet.
  5. Kameraet ditt viser maskinvare- eller mediefeil.
  6. De manglende opptakene har stor personlig, forretningsmessig eller juridisk betydning.

Hvis kortet fortsatt vises i Disk Drill og det ikke er fysisk skadet, gir det mening å prøve programvare først. Hastighet betyr mye her. Slutt å bruke kortet, start gjenoppretting så snart du kan, og sjansene dine er vanligvis bedre.

Du tok det riktige første steget. Slutt å bruke SD-kortet. Det gir deg best mulig sjanse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng: gjenopprett fra en kortleser, ikke gjennom kameraet. Jeg er litt uenig om prosessen. Før du kjører et gjenopprettingsprogram, ville jeg først sjekket kortets helse hvis du er på Windows. Bruk et verktøy som H2testw eller SD Card Formatter kun for diagnose, ikke for skriving eller formatering. Hvis kortet mister tilkoblingen eller leses med rare hastigheter, stopp. Programvaregjenoppretting blir fort rotete på sviktende medier.

Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et godt valg for gjenoppretting av slettede videoer fra et SD-kort. Skann først, forhåndsvis hva det finner, og lagre deretter gjenopprettede klipp på datamaskinen din, aldri tilbake på kortet. For slettede videoer betyr filstørrelse noe. Hvis klippene dine var 2 GB hver og skanningen viser fragmenter på 40 MB, må du forvente delvis gjenoppretting. Hvis du ser filer som er nær de opprinnelige størrelsene, øker sjansene dine mye.

En ting til som folk ofte hopper over: kopier hele kortet til en bildefil først hvis mulig. Jobb deretter fra bildefilen. Mindre risiko, færre øyeblikk der noe går galt.

Denne korte guiden om gjenoppretting av video fra SD-kort er også verdt en titt:
raskt tips for gjenoppretting av video fra SD-kort

Hvis videoene er for jobb, juridiske forhold eller en engangshendelse, ville jeg hoppet over hjemmeverktøy etter én mislykket skanning og gått til et gjenopprettingslaboratorium. Det er ved gjentatte skanninger folk gjør det verre, spør meg hvordan jeg vet det lol.

Du har allerede gjort det viktigste, nemlig å slutte å bruke kortet. Den delen betyr mer enn folk tror.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @mike34, men jeg ville ikke brukt for mye tid på å teste kortet hvis disse videoene ikke kan erstattes. Hver ekstra montering, skanning og nytt forsøk er fortsatt belastning på kortet. Hvis det leses normalt, gå rett til gjenoppretting eller, enda bedre, lag et image først og jobb ut fra det.

Et par praktiske ting som ikke har blitt sagt like tydelig:

• Hvis videoene kom fra en telefon, sjekk også papirkurven/slettet nylig-mappen i telefonens galleri. Noen antar at kopien på SD-kortet er borte når telefonen fortsatt har en bufret eller synkronisert versjon.
  • Sjekk skysikkerhetskopier før du gjør noe heroisk. Google Photos, iCloud, OneDrive, Dropbox, kameraappene fra produsenten, alt det kjedelige folk glemmer.
  • Hvis kortet ble brukt i en Android-telefon som intern/adoptert lagring, blir gjenoppretting mye vanskeligere fordi filene kan være kryptert. I så fall kan tilfeldige verktøy være bortkastet tid.

Hvis kortet vises fint på datamaskinen din, er Disk Drill et rimelig alternativ for gjenoppretting av slettede videoer fra SD-kort. Jeg ville fokusert mindre på filnavnene og mer på om forhåndsvisninger faktisk spiller av og om størrelsene på gjenopprettede filer ser realistiske ut. Store videofiler som kommer tilbake som bittesmå, er vanligvis dårlige nyheter.

Hvis opptakene også er veldig viktige, bryllup, juridiske saker, betalt arbeid, familieøyeblikk man bare får én gang i livet, ville jeg seriøst vurdert et gjenopprettingslaboratorium før du gjør flere skanninger. Der er jeg litt uenig i tankegangen om bare å fortsette å prøve programvare som folk noen ganger har. Noen ganger fungerer gjør-det-selv. Noen ganger brenner det bare tid og sjansen din til en renere gjenoppretting.

Denne tråden er også ganske relevant hvis du vil ha flere meninger om å gjenopprette slettede hjemmevideoer fra et SD-kort:
beste sjanse for å gjenopprette hjemmevideoer fra et SD-kort

Kortversjon: ingen nye skrivinger, bare kortleser, gjenopprett til en annen disk, og ikke få panikk og klikk på formater hvis Windows oppfører seg rart med det. Den delen tar folk hver eneste gang.

Jeg er enig med @mike34 og @cazadordeestrellas om én viktig ting: hvis disse videoene virkelig er uerstattelige, ikke gjør dette til en helg med endeløse én skanning til. Jeg er litt uenig i ideen om å gjøre mye helsesjekk først, med mindre kortet allerede oppfører seg merkelig. Hvis det monteres uten problemer, ville jeg enten laget et image av det umiddelbart eller kjørt én forsiktig gjenopprettingsrunde og stoppet der.

Et par ting som hjelper spesielt med videogjenoppretting som folk overser:

• Prøv å huske nøyaktig hvilket kamera eller hvilken app som laget filene. Videokontainere betyr noe. MP4, MOV, AVCHD, GoPro-kapittelinndelte filer, DJI-klipp, dashbordkamera-segmenter, alt gjenopprettes forskjellig.
  • Hvis gjenopprettede videoer ikke kan spilles av, kan de fortsatt være mulige å redde med et videoreparasjonsverktøy fordi noen ganger er innholdet der, men headeren er skadet.
  • Sorter skanneresultatene etter filsignatur eller type, ikke bare opprinnelige mappenavn. Slettet SD-opptak kommer ofte tilbake uten de gamle navnene.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et greit valg hvis kortet fortsatt er lesbart.

Fordeler med Disk Drill

• god til å finne slettede mediefiler på SD-kort
  • forhåndsvisning hjelper med å luke ut åpenbart søppel
  • grensesnittet er enkelt nok til at det er mindre sannsynlig at du klikker på feil ting
  • støtter imaging, som er den tryggere veien

Ulemper med Disk Drill

• dype skanninger kan gi mange rotete resultater med nye navn
  • begrensninger i gratis gjenoppretting kan være irriterende med store videofiler
  • hvis kortet har faktiske maskinvareproblemer, vil ikke programvare magisk fikse det

Sammenlignet med det @mikeappsreviewer, @mike34 og @cazadordeestrellas sa, er mitt ekstra råd dette: etter gjenoppretting, test hvert gjenopprettede klipp helt, ikke bare de første 10 sekundene. Korrupsjon viser seg ofte halvveis i lange videoer.

Hvis kortet kobler fra selv én gang, slutt med gjør-det-selv og gå til en proff. Det er grensen jeg ikke ville krysset.