Noen nylig gjenopprettet permanent slettede filer på Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Mac-en min, og de ligger verken i Papirkurv eller iCloud. Jeg ser etter råd om filgjenoppretting på Mac, pålitelig gjenopprettingsprogramvare eller trinn som kan hjelpe med å gjenopprette slettede filer før de er borte for godt.

Jeg ville behandlet dette som en hastesak, men jeg ville ikke avskrevet det ennå. Å tømme papirkurven fjerner den enkle gjenopprettingsknappen, ja. Likevel kan filblokkene fortsatt ligge der til macOS skriver over dem, eller SSD-en sletter dem gjennom TRIM.

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke Mac-en. Seriøst. Ikke installer noe. Ikke last ned store filer. Ikke flytt mapper rundt. Hopp over oppdateringer. Hver bit med aktivitet på den samme disken reduserer sjansene dine.

1. Dobbeltsjekk før du går inn i gjenopprettingsmodus

Jeg har sett filer se slettet ut når de bare ble flyttet, skjult eller lagt i synkronisert lagring et annet sted. Så jeg ville sjekket Finder-søk igjen, sett gjennom Papirkurv en gang til og vist skjulte filer med Command + Shift + .

Det høres dumt ut, men dette trinnet sparer tid når filen ikke er borte, bare gjemt.

2. Se på Time Machine og iCloud før du rører gjenopprettingsapper

Hvis Time Machine var slått på, ville jeg åpnet mappen der filen pleide å ligge, gått inn i Time Machine, rullet tilbake til et tidspunkt før slettingen og gjenopprettet derfra.

Deretter ville jeg sjekket iCloud også. Hvis synkronisering for Skrivebord, Dokumenter, Bilder eller iCloud Drive var aktivert, er det en god sjanse for at den manglende filen eller en eldre kopi fortsatt er der. Jeg ville åpnet https://www.icloud.com/ og sett gjennom Nylig slettet først.

3. Sjekk APFS-øyeblikksbilder

Denne blir ofte oversett. På macOS holder APFS-øyeblikksbilder noen ganger på eldre tilstander av filsystemet selv når filen ser ut til å være borte i Finder.

Jeg ville åpnet Diskverktøy, valgt hovedvolumet for APFS-data og sett om det finnes noen øyeblikksbilder fra før slettingen. Hvis det finnes ett, ville jeg montert det og kopiert den manglende filen ut til et annet sted. Ikke tilbake på samme disk hvis jeg hadde et annet alternativ.

4. Kjør gjenopprettingsprogramvare, men gjør det forsiktig

Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har opplevd at det er enklere å jobbe med enn noen av de andre verktøyene, og forhåndsvisningsfunksjonen betyr mer enn folk tror. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, vet du at filen ikke er ubrukelig før du bruker penger eller kaster bort tid.

Rekkefølgen jeg ville fulgt:

1. Installer Disk Drill på en ekstern disk hvis du har en. Jeg ville ikke installert det på samme Mac-disk som inneholder den slettede filen med mindre jeg ikke hadde noe annet valg.

2. Start det, velg disken der filen ble slettet, og start deretter skanningen etter tapte data.

3. Hvis det ber om en gjenopprettingsmodus, ville jeg lest meldingen og valgt den som passer best til situasjonen din. Vent deretter. Noen skanninger kan ta litt tid.

4. Bruk filtrene eller søkefeltet for å snevre inn etter filnavn, filtype eller gammel mappesti.

5. Forhåndsvis filen.

6. Velg det du trenger.

7. Gjenopprett alt til en annen disk. Ikke tilbake til den opprinnelige Mac-lagringen.

Hvis Disk Drill ikke får deg i mål, ville jeg sett på R-Studio eller Data Rescue som neste alternativ. De er solide, men gir mindre veiledning, etter min erfaring. Den samme regelen gjelder for dem alle: skann den berørte disken, og lagre det gjenopprettede innholdet et annet sted.

5. Vit når du skal stoppe og sende det til et laboratorium

Jeg ville avsluttet gjør-det-selv-ruten og overlatt det til fagfolk hvis disken viser maskinvareproblemer, Mac-en har fått væskeskade, SSD-en ikke vises riktig, gjenopprettingsappen henger hver gang, eller filene er så viktige at ett feiltrinn ville vært alvorlig.

Laboratorier koster mer. Likevel ville jeg ikke fortsatt å tukle med det hvis selve lagringen virker ustabil.

Den store faktoren er tid. Det finnes ingen klar frist for gjenoppretting. På Mac-er med SSD begynner TRIM og normal bakgrunnsaktivitet raskt å spise opp sjansene dine. Så jeg ville sjekket sikkerhetskopier først, og deretter gått videre til skanning med en gang. Å vente er vanligvis den delen folk angrer på.

Hvis filene er viktige, ville jeg lagt til én ting til det @mikeappsreviewer sa. Sjekk appspesifikk gjenoppretting før du skanner hele disken.

Mange Mac-apper har sin egen versjonshistorikk. Pages, Numbers, Keynote, Word, Photoshop, Preview, Notes, til og med noen kodeeditorer. Åpne appen først, og se etter Arkiv, Gå tilbake til, Bla gjennom alle versjoner, AutoRecovery eller midlertidige filer. Jeg har gjenopprettet dokumenter på denne måten etter at Papirkurv var tømt. Det føles dumt, men det fungerer oftere enn folk tror.

Sjekk også disse mappene med Finder, Gå til mappe:

~/Library/Containers
~/Library/Autosave Information
~/Library/Application Support
/private/var/folders

Søk etter filendelse, ikke bare filnavn. En omdøpt midlertidig fil vises fortsatt etter type.

Jeg er litt uenig i snapshots som et første gjør-det-selv-steg for vanlige brukere. Hvis du ikke er komfortabel med å rote rundt i APFS-ting, mister du tid. Jeg ville sjekket apphistorikk og sikkerhetskopier knyttet til appen først, og deretter gått videre til gjenopprettingsprogramvare.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et av de tryggere første valgene på Mac fordi grensesnittet er enkelt og forhåndsvisning av filer sparer tid. EaseUS og R-Studio er også vanlige, men jeg stoler mer på forhåndsvisninger enn på markedsføring. Gjenopprett kun til en ekstern disk.

Ett sted til som folk overser. E-postvedlegg. Slack. Discord. AirDrop-historikk i chatter. Gamle eksporterte ZIP-filer i Nedlastinger på en annen Mac.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang av filgjenoppretting på Mac, er denne grei: enkle trinn for filgjenoppretting på Mac på Instagram

Hvis de slettede filene lå på en intern SSD og det har gått timer eller dager med normal bruk, faller sjansene raskt. SSD TRIM er brutal. Hvis det var en ekstern HDD, er sjansene dine vanligvis bedre.

En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @jeff allerede dekket: sjekk om filen noen gang ble åpnet fra en annen app eller eksportert et merkelig sted. Macer elsker å etterlate kopier i appbuffere, midlertidige eksportmapper og stier i Open Recent. Jeg har funnet slettede PDF-er i Previews nylige filer og redigerte bilder som fortsatt lå i en tilfeldig eksportmappe. Litt dumt, men ekte.

Hvis dette også var et bilde, en video eller et dokument du sendte til noen, søk i Meldinger på Mac-en og iPhone-en din. Det samme gjelder vedlegg i Mail. Noen ganger er den raskeste gjenopprettingen bare å hente filen tilbake fra en samtaletråd.

Jeg er litt uenig i å prøve for mange manuelle triks først hvis du er stresset og filene er veldig viktige. Det kan fort bli bortkastede timer. Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg gått ganske raskt til en gjenopprettingsskanning. Disk Drill er vanligvis det første Mac-verktøyet for filgjenoppretting jeg ville prøvd, fordi forhåndsvisninger gjør det tydelig om filen faktisk kan gjenopprettes eller bare er et filnavnspøkelse. Hvis du bruker det, skann disken, forhåndsvis først, og gjenopprett bare til ekstern lagring.

En mer nisjeaktig sjekk:

• Terminalhistorikk for flyttede filer
  • Adobe/Office-lister over nylige filer
  • Eksterne disker du har koblet til i det siste
  • Skytjenester utenom iCloud, som Dropbox eller Google Drive

Hvis du vil ha flere tips om gjenoppretting av slettede filer på Mac og råd fra brukere, er den tråden også verdt å skumme gjennom.

Hvis det er en intern SSD og du fortsatte å bruke Mac-en, blir sjansene dårlige ganske raskt. Ikke umulig, bare … ja, mindre gøy.

Jeg vil legge til ett perspektiv som de andre bare var så vidt inne på: sjekk om filen fortsatt finnes i lokale øyeblikksbilder laget av appen eller av macOS-buffering, men gjør det fra et annet oppstartsmiljø hvis mulig.

Hvis filen lå på din interne SSD, er jeg litt uenig i å bruke for lang tid på å lete manuelt i det kjørende systemet. Spotlight-reindeksering, nettleserbuffer, synkroniseringsdemoner, selv det å åpne mapper kan skape skrivinger. Hvis dataene virkelig er viktige, slå av Mac-en og enten:

1. start opp i Recovery / en annen macOS-installasjon, eller
  2. koble Mac-en til en annen Mac i Target Disk Mode / delt disk-modus

Skann deretter den berørte disken derfra. Det reduserer ekstra skriving litt.

Også verdt å sjekke, og jeg synes ikke det ble understreket nok:

• lokale APFS-kloner av redigerte filer
  • /Volumes i tilfelle filen ved en feil ble lagret til et alias for en ekstern disk
  • pakkeinnhold i apper/prosjekter som Photos-biblioteker, GarageBand-pakker, Keynote-pakker
  • gamle utskrifts-/eksportkømapper hvis det var en PDF eller et bilde
  • SIP-sikker skrivebeskyttet inspeksjon via Terminal i stedet for mye klikking i Finder

For gjenopprettingsapper er Disk Drill grei som et første forsøk fordi forhåndsvisning er rask og brukergrensesnittet er mindre irriterende enn noen andre.

Fordeler med Disk Drill:

• enkel å bruke
  • god forhåndsvisning av filer
  • grei filtrering etter type/bane
  • rask for ikke-eksperter

Ulemper:

• dyr hvis du bare trenger én gjenoppretting
  • kan gi mange søppel-/dupliserte resultater
  • ikke magisk på TRIMmede SSD-er
  • dype skanninger kan være trege

Hvis Disk Drill finner filnavn men forhåndsvisninger mislykkes, betyr det vanligvis delvis overskriving, ikke en programvarefeil. På det tidspunktet kan R-Studio noen ganger få ut mer struktur, mens EaseUS er enklere, men jeg er mindre overbevist om kvaliteten på resultatene. Data Rescue er en annen som folk fortsatt bruker.

@jeff, @viajeroceleste og @mikeappsreviewer dekket allerede den åpenbare gjenopprettingsveien godt. Jeg ville bare prioritere å minimere videre skriving fremfor å gjøre mye graving på selve maskinen hvis dette er en intern SSD. Den ene beslutningen betyr ofte mer enn hvilken app du velger.