Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-stasjonen min og oppdaget for sent at de ikke var sikkerhetskopiert noe annet sted. Stasjonen inneholder arbeidsdokumenter og personlige bilder som jeg virkelig trenger å gjenopprette, og jeg er redd for at mer bruk kan overskrive dataene. Ser etter sikre råd, verktøy eller trinn for filgjenoppretting fra USB som kan hjelpe med å gjenopprette slettede filer.
Jeg lærte dette på den harde måten, så det viktigste først. Hvis USB-minnepinnen din lager klikkelyder, kobler seg av og på, eller blir varm i hånden, koble den fra og stopp der. Ikke prøv programvarefikser. Ikke kjør CHKDSK heller. Det skriver endringer til stasjonen og prøver å tvinge filsystemet tilbake i form. Noen ganger ligger filene dine fortsatt der helt fint, så ødelegger CHKDSK kartet og etterlater deg med søppel.
Hvis de enkle sjekkene ikke fikk filene dine tilbake, ville jeg antatt at én av to ting skjedde. Filtabellen er skadet, eller filene ble faktisk slettet. På det tidspunktet er gjenopprettingsprogramvare veien jeg ville valgt.
Du vil se folk peke på gratisverktøy som PhotoRec, TestDisk eller Windows File Recovery. Jeg har brukt dem. De fungerer, på en måte. Haken er at de føles ganske røffe med mindre du er komfortabel i en terminal. Spesielt PhotoRec ga meg en enorm haug med omdøpte filer uten mapper, uten originale navn, ingenting nyttig. Jeg endte opp med ting som f123456.jpg, f123457.jpg og timevis med manuell sortering. Hvis stasjonen din har mange år med bilder eller arbeidsdokumenter, blir det fort gammelt.
Det som fungerte bedre for meg var Disk Drill. Jeg sier ikke at det er magi. Jeg sier at det var det eneste jeg kunne gi til en vanlig person uten å forvente et rot etterpå. Noen grunner til at jeg stadig peker folk dit:
- Det lar deg lage et bilde av stasjonen først. Jeg liker denne delen best. Du lager en byte-for-byte-kopi av USB-minnepinnen, og skanner deretter kopien i stedet for å hamre løs på den opprinnelige enheten. Hvis flash-stasjonen er halvdød, betyr dette mye.
- Du får forhåndsvisninger før gjenoppretting. Jeg kunne åpne bilder, sjekke dokumenter og se om skanningen fant de riktige tingene før jeg lagret noe. Sparer tid. Sparer gjetting også.
- Det holder ting bedre organisert. Sammenlignet med de gratis kommandolinjeverktøyene gjorde det en bedre jobb med å bevare mappestrukturen og identifisere filtyper. Det fungerer også med BitLocker-krypterte stasjoner, noe som hjalp en av de eldre sikkerhetskopipinnene mine.
Én regel folk fortsatt roter til: lagre gjenopprettede filer på PC-ens interne disk, ikke tilbake på den samme USB-minnepinnen. Hvis du skriver gjenopprettede data til den skadede stasjonen, risikerer du å overskrive de nøyaktige filene du prøver å hente ut. Jeg har sett folk gjøre dette én gang, og så lure på hvorfor halvparten av de gjenopprettede tingene ikke kan åpnes. Ja. Det er derfor.
Etter at du har kopiert alt til datamaskinen din og sjekket at filene kan åpnes, kan du slette og formatere USB-minnepinnen på nytt hvis du fortsatt vil teste den. Jeg pleier som regel å bytte den ut. Flash-stasjoner er billige, tapte data er det ikke. Hvis du tar det steg for steg og ikke forhaster deg, har du en grei sjanse.
Slutt å bruke USB-en. Hver skriving reduserer sjansene dine.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, ikke kjør reparasjonsverktøy først. Jeg vil legge til én sjekk til før gjenopprettingsprogramvare. Åpne Diskbehandling i Windows og se om USB-en viser riktig størrelse. Hvis kapasiteten ser feil ut, som 0 byte eller et merkelig tall, hopp over hjemmeløsninger. Det tyder på maskinvare- eller kontrollerfeil.
Hvis stasjonen monteres fint, er den beste sjansen din filgjenoppretting til en annen datamaskinstasjon, ikke til selve USB-en. Disk Drill er et solid valg for slettede filer fra en USB-stasjon fordi det håndterer vanlige filsystemer godt og gir deg en rask oversikt over hva som fortsatt er der. Jeg er generelt ikke så glad i betalte verktøy, men tid betyr noe, og det blir fort gammelt å sortere råutdata fra gratisverktøy.
Gjør dette:
- Koble til USB-en, ikke kopier noe til den.
- Skann den med Disk Drill.
- Forhåndsvis dokumenter og bilder først.
- Gjenopprett filer til PC-en din eller en ekstern HDD, aldri tilbake til samme minnepinne.
- Sjekk at filene åpnes før du gjør noe annet.
For arbeidsdokumenter, se etter DOCX, XLSX, PDF. For bilder, sjekk JPG, PNG, HEIC, RAW. Hvis navnene er borte, sorter etter filtype og dato. Det sparer mye tid, tbh.
Hvis du også vil ha en rask gjennomgang, er denne videoen grei:
se denne guiden for filgjenoppretting fra USB
Hvis du sammenligner alternativer, søk etter den beste programvaren for datagjenoppretting for 2026. Det søket gir nyere tester og USB-spesifikke resultater. Hvis filene er veldig verdifulle og minnepinnen begynner å koble fra, stopp og send den til et laboratorium. Den delen suger, men å skrive til en døende flash-stasjon er slik folk mister ting for godt.
En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @ombrasilente sa: sjekk om filene faktisk ble slettet eller bare skjult/korrupt i katalogoppføringen. På Windows, åpne Ledetekst og prøv attrib -h -r -s /s /d X:\*.* med X = USB-stasjonen din. Høres dumt ut, men jeg har sett «slettede» filer komme tilbake fordi skadelig programvare eller en dårlig frakobling bare skjulte dem.
Jeg er også litt uenig i rådet om å «reformatere etterpå» som standard. Hvis denne minnepinnen noen gang har oppført seg ustabilt før, ville jeg ikke stolt på den igjen i det hele tatt. Pensjoner den. USB-stasjoner er billige, å miste bildene dine på nytt er det ikke.
Hvis stasjonen er lesbar, er skann-only veien å gå. Disk Drill er sannsynligvis det enkleste alternativet for gjenoppretting av slettede filer fra USB siden du kan forhåndsvise ting før du lagrer. Recuva kan også noen ganger fungere for enkle utilsiktede slettinger, selv om det er mindre nyttig når filsystemet blir rotete.
Og ja, gjenopprett til datamaskinen din, ikke til den samme USB-en. Folk gjør det én gang og angrer umiddelbart.
Hvis du vil ha flere meninger, er denne tråden verdt å lese:
beste måter å gjenopprette filer fra en defekt USB-stasjon
Lite tillegg til det @ombrasilente, @himmelsjager og @mikeappsreviewer allerede dekket: hvis USB-en fortsatt er lesbar, sjekk Papirkurven på den faktiske PC-en der du slettet filene. Mange hopper over det fordi det var en USB, men Windows sender noen ganger slettinger dit avhengig av hvordan det skjedde.
Jeg ville heller ikke gått rett til filutskjæring med mindre den vanlige skanningen ikke finner noe. Utskjæring er flott for bilder, men for Office-dokumenter kan det etterlate deg med ødelagte fragmenter og uten navn. Det er en av grunnene til at Disk Drill er nyttig her. Du kan starte med metadata-basert gjenoppretting først, og så gå dypere bare hvis det trengs.
Fordeler med Disk Drill:
- enkel forhåndsvisning av bilder/dokumenter
- kan gjenopprette til en annen disk på en trygg måte
- rimelig god til å bevare original struktur når det er mulig
- bra for ikke-tekniske brukere
Ulemper med Disk Drill:
- ikke det billigste alternativet
- dype skanninger kan ta litt tid
- som all programvare kan det ikke fikse ekte maskinvarefeil
En ting til: hvis de slettede filene var små og du fortsatte å bruke minnepinnen etter slettingen, ikke forvent mirakler. Slitasjeutjevning i flashlagring gjør gjenoppretting mindre forutsigbar enn på gamle harddisker. Det er her jeg er litt uenig med bare skann den og se-folkene. Hvis filene er forretningskritiske, kan et laboratorium tidlig faktisk være billigere enn flere mislykkede gjør-det-selv-forsøk.