Nogle råd til CF-kortgendannelse efter en fotooptagelse?

Jeg er lige blevet færdig med en fotosession, og mit CF-kort holdt pludselig op med at kunne læses på mit kamera og min computer. Kortet indeholder vigtige kundebilleder, og jeg har endnu ingen backup. Jeg har brug for hjælp til sikre trin til gendannelse af CF-kort, pålidelig software til fotogendannelse eller råd om, hvorvidt professionel datagendannelse er den bedste løsning.

CF-kortet ser tomt ud, rør det ikke endnu

Jeg er stødt på dette én gang med et kamerakort, og det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge kortet med det samme. Ingen flere billeder. Ingen formateringsprompt. Kopiér ikke noget over på det. Lad det være.

Når et CF-kort pludselig vises som tomt eller beskadiget, er filerne ikke altid væk. Nogle gange bliver filtabelen ødelagt, så din computer mister kortet, mens foto- og videodataene stadig ligger på kortet. Faren er overskrivning. Når først nye data bliver skrevet der, bliver gendannelse hurtigt meget sværere.

Det ville jeg prøve først

Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg starte med gendannelsessoftware før noget som helst andet. En enkel mulighed er Disk Drill.

Det, der skilte sig ud for mig ved det:

• Det er nemt at bruge uden at skulle rode gennem halvtreds menuer
  • Det læser almindelige CF-kortformater som FAT32 og exFAT
  • Det finder kamerafiltyper, som folk går op i, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4
  • Forhåndsvisning hjælper meget, fordi du kan se, hvad der stadig kan læses, før du gemmer noget

Rækkefølgen er vigtig

1. Fjern CF-kortet fra kameraet
    Læg det til side. Bliv ikke ved med at teste det i kameraet.

2. Brug en dedikeret CF-kortlæser
    Jeg ville springe over at tilslutte kameraet via USB. En kortlæser giver normalt bedre direkte adgang.

3. Installer gendannelsesappen på din computer
    Installer ikke noget på CF-kortet. Det lyder åbenlyst, men folk gør det, når de er stressede.

4. Scan kortet
    Åbn Disk Drill, vælg CF-kortet, kør en fuld scanning, og lad den blive færdig.

5. Forhåndsvis det, den finder
    Hvis dine billeder eller klip kan forhåndsvises uden problemer, er dine chancer bedre.

6. Gendan filer et andet sted
    Gem dem på din pc, en ekstern SSD eller et andet drev. Skriv aldrig gendannede filer tilbage til det samme CF-kort.

Hvis kortet opfører sig mærkeligt

Denne del er vigtigere, end folk tror.

Hvis kortet læses langsomt, mister forbindelsen, giver læsefejl eller begynder at opføre sig ustabilt, ville jeg først lave et byte-for-byte-image og scanne imaget i stedet for at belaste kortet igen og igen. Færre direkte læsninger, mindre belastning på et medie, der er ved at fejle.

Jeg ville heller ikke køre CHKDSK, macOS First Aid eller noget reparationsværktøj før gendannelse. De værktøjer ændrer filsystemet. Hvis dit mål er filgendannelse, er det det forkerte første skridt. Få først filerne ud. Reparer senere. Formatér senere.

Når software ikke er vejen frem

Jeg ville stoppe op og overveje en gendannelsesservice, hvis noget af dette sker:

• Kortet bliver ikke registreret på nogen computer
  • Benene ser bøjede eller beskadigede ud
  • Kortet bliver varmt
  • Det bliver ved med at afbryde forbindelsen
  • Filerne er så vigtige, at du ikke har lyst til at gamble

Hvis kortet stadig vises normalt, er software som regel det første, jeg ville prøve. Hvis det ikke engang monteres korrekt, ville jeg ikke blive ved med at tvinge det.

Håber, det hjælper lidt.

Stop med at prøve tilfældige løsninger. Tid betyder noget.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, stop med at skyde på det kort. Jeg er uenig i at lave gentagne direkte scanninger først, hvis kortet er ustabilt. Hvis CF-kortet kobler til og fra, så lav et image af det én gang, og arbejd derefter ud fra imaget. Mindre belastning på kortet.

Det ville jeg gøre:

1. Tjek CF-benene i både kamera og kortlæser. Bøjede ben er almindelige med CompactFlash.
  2. Prøv én kortlæser af god kvalitet via USB på én stationær eller bærbar computer. Spring adaptere over, hvis du kan.
  3. Hvis kortet overhovedet viser nogen størrelse, så klon det først med et skrivebeskyttet værktøj.
  4. Kør gendannelse på klonen, ikke originalen.

Til software er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af billeder fra CF-kort. Det håndterer RAW-filer godt, og forhåndsvisningen er nyttig til hurtigt at sortere kundebilleder. Hvis du vil bruge den formulering, folk søger efter, så tænk bedste CF-kort gendannelsessoftware til billeder, ikke bedste SD-kort gendannelsessoftware, da dit medie er anderledes.

Formater ikke. Kør ikke CHKDSK. Lad ikke kameraet reparere det. Det er skriveændringer.

Hvis kortet ikke registreres nogen steder, eller du ser bøjede ben, så stop der og send det til et professionelt lab. Fysisk CF-skade bliver hurtigt værre.

Denne korte video viser også en lignende arbejdsgang til gendannelse, se en hurtig demo af kortgendannelse.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @yozora, men jeg vil tilføje én ting, som folk springer over, når de går i panik: tjek, om dette faktisk er et problem med læseren/kameraets ben , før du bliver ved med at prøve softwareting. Med CompactFlash er bøjede ben absurd almindelige, og gentagne isætninger kan gøre det meget værre meget hurtigt.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• Inspicér hullerne i CF-kortet og benene i læseren/kameraet med en lommelygte
  • Prøv én kendt velfungerende CF-læser, ikke fem tilfældige adaptere
  • Hvis kortet monteres bare kortvarigt, så lav først et fuldt disk-image, hvis du kan
  • Kør derefter gendannelse mod imaget

Jeg ville også undgå konstant at tage det ud og sætte det i igen “bare for at se, om det dukker op.” Det kan forvandle et kort, der kunne reddes, til et dødt kort. Folk gør det her hele tiden, og det er brutalt.

Hvis kortet er synligt i Disk Management / System Information, men ikke kan gennemses, er det faktisk ikke det værste tegn. I så fald er Disk Drill en reel mulighed til gendannelse af CF-kort, især til fotoshoots, da det genkender RAW og almindelige video-/fotoformater ret godt. Jeg ville kun bruge det til at scanne og gendanne til et andet drev.

Hvis kortet er helt usynligt på flere maskiner, bliver varmt, eller du finder bøjede ben, så stop gør-det-selv. Det er professionel gendannelse, uden tvivl.

Hvis du også vil have flere eksempler, der er specifikke for denne type medie, er denne tråd om hjælp til gendannelse af CFexpress-billeder for mistede fotos værd at læse, selv om dit kort er CF og ikke CFexpress. Samme tankegang for indledende fejlvurdering.

Og ja, lad ikke kameraet “reparere” det. Den knap er basalt set lokkemad.