Noen mapper på harddisken min ble plutselig korrupte etter et krasj, og nå kan jeg ikke åpne viktige filer i dem. Jeg prøver å gjenopprette bilder, dokumenter og arbeidsfiler uten å gjøre skaden verre. Hva er den sikreste måten å gjenopprette data fra korrupte mapper på en harddisk?
Jeg hadde et nesten identisk kaos med en eldre ekstern harddisk, og det første jeg lærte på den harde måten var dette: slutt å bruke disken med en gang.
Når filer forsvinner, blir de ofte ikke slettet med én gang. Dataene ligger vanligvis der til nye skrivinger havner oppå dem. Så hvis du fortsetter å kopiere ting over, laste ned filer eller flytte mapper rundt, reduserer du dine egne sjanser for gjenoppretting. Jeg gjorde dette én gang. Dårlig trekk.
Hvis du ikke har sjekket de enkle stedene ennå, gjør det først. Filer kan noen ganger se borte ut når de ligger et dumt sted som er lett å overse:
- Papirkurven
- OneDrive- eller Google Drive-synkroniseringsmapper
- Filhistorikk-sikkerhetskopier
- Eksterne sikkerhetskopidisker
- En annen brukerkonto på samme PC
Hvis ingen av disse gir noe resultat, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. For vanlig sletting, utilsiktet formatering eller et ødelagt filsystem, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var lett å følge, og det håndterte fortsatt mer enn bare grunnleggende gjenoppretting av slettede filer. Det skanner slettede partisjoner, formaterte disker og skadede filsystemer uten å tvinge deg til å lære en haug med gjenopprettingsbegreper først.
Det som fungerte best for meg, var å holde prosessen kjedelig og streng:
- Koble til disken og bekreft at systemet fortsatt ser den
- Installer gjenopprettingsappen på en annen disk
- Kjør en full skanning, ikke den raske
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem
- Hent ut de viktige tingene først
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på samme HDD
Det siste trinnet betyr mye. Hvis du gjenoppretter til samme disk, risikerer du å overskrive data du ikke har hentet ut ennå. Folk hopper over dette, og lurer så på hvorfor halve mappen kommer tilbake ødelagt.
En del av Disk Drill jeg likte, var forhåndsvisningsfunksjonen. Jeg stolte ikke bare på filnavn. Hvis et bilde åpnet seg og en video spilte av i forhåndsvisning, tok jeg det som et greit tegn på at filen hadde en sjanse. Jeg testet vanligvis en håndfull viktige filer før jeg dumpet hundrevis av gigabyte inn i gjenoppretting.
Hvis det kommer tilbake lite, prøv et annet verktøy etterpå. Ulike gjenopprettingsmotorer får ut forskjellige rester. PhotoRec er gratis og klarer noen ville redninger, men det er grovere å bruke og fjerner ofte de opprinnelige filnavnene. R-Studio og UFS Explorer er også solide, men jeg syntes de var mindre brukervennlige hvis du ikke er vant til denne typen ting.
Ett sted jeg ville sluttet å rote rundt, er maskinvarefeil. Hvis disken klikker, skraper, mister tilkoblingen tilfeldig eller forsvinner fra BIOS, ville jeg ikke fortsatt å skanne den hjemme. Programvare hjelper med logiske problemer. Det gjør lite for en drivmekanisme som er i ferd med å dø.
På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget, spesielt hvis disken inneholder familiebilder, arbeidsfiler, skattedokumenter eller noe annet du ikke kan erstatte. Det koster mye. Likevel finnes det i noen tilfeller ingen billigere utvei igjen.
Slutt å montere den og bla gjennom den om og om igjen. Der er jeg litt uenig med @mikeappsreviewer. En full skanning er ikke alltid første trekk hvis mappene ble ødelagt rett etter et krasj. Lag først et sektor-for-sektor-bilde av disken og jobb fra kopien. ddrescue på Linux er det vanlige valget. Hvis disken har svake sektorer, treffer gjentatte skanninger de samme dårlige områdene og gjør ting verre.
Etter at du har laget bildet, bør du sjekke filsystemskaden på klonen, ikke originalen. Hvis dette er NTFS, bygger verktøy som DMDE eller R-Studio ofte opp mappestrukturen bedre enn rå bildegjenoppretting. Rå gjenoppretting får filene tilbake, men navn og mappestier er ofte borte. Det er skikkelig kjipt for arbeidsdokumenter.
Hvis disken er stabil og du vil ta den enkle veien, er Disk Drill helt grei for å skanne klonen og hente ut bilder, dokumenter og videoer til en annen disk. Forhåndsvisning betyr noe. Ødelagte forhåndsvisninger betyr vanligvis delvis gjenoppretting.
Jeg ville unngått CHKDSK på originaldisken. Folk elsker å foreslå det. Dårlig idé på dette stadiet. Det reparerer ved å endre metadata, og jeg har sett det gjøre skadede mapper om til found.000-skrot. Du vil ha gjenoppretting først, reparasjon senere.
For filgjenoppretting fra gamle harddisker og gjenoppretting av ødelagte mapper er denne videoen også verdt å se, se denne gjennomgangen av datagjenoppretting fra harddisk.
Kortversjon:
- Slutt å bruke disken.
- Klon den først.
- Gjenopprett fra klonen.
- Lagre resultatet et annet sted.
- Kjør reparasjonsverktøy først etter at du har fått ut det viktige.
Hvis disken klikker, blir ekstremt treg eller kobler fra, stopp. Ting du gjør hjemme blir fort risikable.
Jeg er enig med @waldgeist om én stor ting: ikke prøv å reparere først. Men jeg vil gå litt lenger. Hvis mappene ble korrupte etter et krasj, er det en god sjanse for at dette er et problem med filsystemmetadata, ikke at filene i seg selv er helt døde. Det er viktig, fordi rågjenoppretting er litt som hulemannsmetoden. Du får filer, ja, men ofte med meningsløse navn og uten mappestruktur. For arbeidsrelaterte ting er det et mareritt.
Dette ville jeg gjort før jeg lot alle skannere gå løs på den:
-
Sjekk SMART/helse med noe skrivebeskyttet som CrystalDiskInfo.
Hvis helsen er dårlig, behandle disken som om den er på intensiven. -
Hvis det er en ekstern disk, prøv en annen kabel/port/kabinett først.
Det høres grunnleggende ut, men jeg har sett at korrupsjon egentlig viste seg å være rare problemer med ustabil USB-tilkobling. -
Monter disken som skrivebeskyttet hvis du kan.
Dette hindrer Windows i å hjelpe på alle de gale måtene. -
Prioriter de skadede mappene først i stedet for å skanne hele disken i evigheter.
Mange går rett på en enorm full diskskanning. Noen ganger er det overkill og bare bortkastet tid hvis du allerede vet hvor skaden er.
Hvis disken er stabil, er Disk Drill et fornuftig valg fordi det håndterer korrupte mapper på harddisker og lar deg forhåndsvise gjenopprettede bilder/dokumenter før du lagrer dem et annet sted. Jeg liker likevel ikke å bruke bare ett verktøy. Disk Drill først for brukervennlighet, deretter noe som DMDE hvis mappestruktur betyr mer enn bekvemmelighet. Ulike verktøy finner ulike ting.
Ikke stol på gjenopprettede Office-/PDF-filer bare fordi de kan kopieres ut heller. Åpne dem. Korrupte dokumenter elsker å late som om de overlevde.
Hvis du vil ha en mer generell diskusjon om anbefalinger for filgjenopprettingsprogramvare, er denne tråden ganske bra: beste Reddit-diskusjon om filgjenopprettingsprogramvare for harddisker
Kortversjonen min: lag et diskbilde hvis mulig, unngå CHKDSK, test gjenopprettede filer umiddelbart, og ikke fortsett å starte på nytt og rote med den dårlige disken som om den skylder deg penger.
En ekstra vinkel ingen har gått hardt nok inn på ennå: sjekk om de “korrupte mappene” faktisk bare er ødelagte katalogoppføringer, ikke ødelagt filinnhold. Jeg er delvis uenig med dem som alltid prioriterer hele disken først her. Hvis disken høres frisk ut og SMART er ren, kan et metadatafokusert verktøy noen ganger liste foreldreløse oppføringer raskere enn en enorm carving-prosess.
Det jeg ville prøvd på klonen:
- DMDE for å inspisere oppføringene til overordnet mappe
- TestDisk kun for partisjons- eller oppstartssektorproblemer, ikke blind reparasjon
- Hex-sjekk noen viktige filer hvis forhåndsvisning feiler, men størrelsen ser riktig ut
Om Disk Drill:
- Fordeler: enkelt grensesnitt, god forhåndsvisning, brukbar for blandede bilder/dokumenter, fungerer bra når du vil ha en rask førstevurdering
- Ulemper: ikke mitt førstevalg for dyp NTFS-metadataoperasjon, kan gi mye støy, beste resultater avhenger ofte av at klonen tas først
Så ja, jeg ville brukt Disk Drill etter imaging hvis du vil ha en enklere gjenopprettingsrunde, og deretter verifisert de kritiske Office- og PDF-filene manuelt. @waldgeist har rett om å unngå CHKDSK tidlig, @byteguru har rett i at forhåndsvisninger betyr noe, og @mikeappsreviewer har rett i å skille mellom logisk korrupsjon og fysisk feil. Hvis filnavn og mappestruktur betyr mye, bør du heller lene deg mot DMDE eller R-Studio før rå gjenoppretting.